Sivu 1/2
Talvipyörä
Lähetetty: 22 Marras 2010, 23:35
Kirjoittaja PW
Jori yllytti toisessa keskustelussa rakentamaan talveksi toisen pyörän tuon matalan PW2:sen tilalle. On semmosen rakentaminen ollut mielessä aikasemminkin mutta rupes nyt pohdituttamaan oikeesti ett millanen sen pitäs olla.
Kaks pyöränen olis kyseessä. Jukkahan on tutkinut aihetta käytännössä runsaasti, joten tietoa ja mielipiteitä tältäkin foorumilta löytyy runsaasti.
Käsittääkseni talvipyörä sais olla:
Isommilla renkailla (2*559 mm) , hiukan pystympi ajoasento helpomman tasapainon vuoksi, jousitus kuulemma helpottais menoo ( luulisin ett takajousi riittää).
Mutta mites etuveto vastaan takaveto onko pelkästään makukysymys ? Etuvedosta voi tietysti tulla pito-ongelmia jos painoo ei saa tarpeeks eteen , ittellä ei oo juuri muusta kokemusta ja oon kyllä tykänny.
Tuleeko muuta tärkeetä mieleen ?
Petri W
Re: Talvipyörä
Lähetetty: 23 Marras 2010, 00:28
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti: jousitus kuulemma helpottais menoo ( luulisin ett takajousi riittää).
Ei helpota, vaan tekee ajosta mukavempaa.
Isopyöräisellä SWB:llä pärjää kunnes lunta on niin paljon että eka polkaisulla ei saa riittäviä alkuvauhteja tasapainon ylläpitoon. Pysty ajoasento auttaa tässä, mutta kovin pysty ei voi olla jos kammet on 20cm penkkiä ylempänä.
Etuvetoisesta loppuu pito ylämäessä ja takavetoisessa tasaisella liikkeelle lähdettäessä kun on sopivasti lunta ja liukasta.
LWB ratkaisuissa saa hyvän pidon takapyörälle ja pystyn ajoasennon, mutta pitkä akseliväli pakottaa tekemään suuria ohjausliikkeitä hitaassa vauhdissa ja ajo käy siksi lumessa rasittavaksi.
CLWB:t on taas helpoimpia hallita, mutta pienet renkaat tekevät niistä hitaita. Sen verran olen tätäkin ideaa jalostanut, että seuraava CLWB:ni tulee olemaan 24" takarenkaalla ja lyhyemmällä joustolla(istumakorkeus ja akseliväli säilyy). Näkyy varmasti nopeudessa kun painoa kantava rengas suurenee 20%.
Mitään yhtä "ehdottomasti tällainen, tämä on kaikista paras"-ideaa ei ole tähänkään esittää, kaikissa on puolensa ja eri puolella suomea keli asettaa eri vaatimukset. Pohjoisessa lunta ja lumipolannetta, etelässä rosoiseksi jäätynyttä sohjoa ja liukasta.
Jukka
Re: Talvipyörä
Lähetetty: 23 Marras 2010, 15:00
Kirjoittaja Nebulus
PW kirjoitti:Tuleeko muuta tärkeetä mieleen ?
Ärjyt nastarenkaat. Nojakilla tasapainoilu talviaikaan on vaikeampaa kuin pystärillä, koska jalan maahan heittäminen stabiloi pyörää vähemmän. Jos alla on julmasti purevat nastarenkaat, niin liukastelun määrä vähenee huomattavan paljon. Esim nokian Hakka wxc300 tai schwalben ice spiker ovat hyviä renkaita.
Re: Talvipyörä
Lähetetty: 23 Marras 2010, 15:17
Kirjoittaja mhelander
Nebulus kirjoitti:Esim nokian Hakka wxc300 tai schwalben ice spiker ovat hyviä renkaita.
Tuleeko mieleen miten ratkaista M5:n 451-haarukan rengasongelma ? Karkeempi gummi olisi poikaa, miksei myös nastoilla.
Joutuuko laittamaan 406 temppupyörän gummin vai ?
Ja onkohan kukaan kokeillut saada toimimaan mono-haarukan kanssa napadynamoa ? Aka:

Vähän taustatietoja noista SON-dynamoista http://www.peterwhitecycles.com/schmidt.asp
Ja valmistajan linkki tuohon kuvan dynamoon http://www.nabendynamo.de/produkte/SON_XS-M.html.
Näyttävät tykkäävän noista muillakin nojakkiforumeilla...
Edit: M5 monoblade haarukkaan käy 15mm akselilla oleva eturatas, en muista leveyttä mutta M5 mainitsee 55mm.
Re: Talvipyörä
Lähetetty: 23 Marras 2010, 15:49
Kirjoittaja Trek r200
mhelander kirjoitti:Tuleeko mieleen miten ratkaista M5:n 451-haarukan rengasongelma ? Karkeempi gummi olisi poikaa, miksei myös nastoilla.
Joutuuko laittamaan 406 temppupyörän gummin vai ?
Eipä taida 451-kokoon talavikumia löytyä, kesäkumetkin kortilla 
Sitte jos laitat 406 kokosen vanteen, niin vannejarrusta loppuu säätövara (v-jarru). On kokeiltu vaimon pyörässä.
Re: Talvipyörä
Lähetetty: 23 Marras 2010, 18:20
Kirjoittaja jviirret
Nebulus kirjoitti:Ärjyt nastarenkaat.
Tästä voisin olla eri mieltä, mutta ehkä se johtuu erilaisista pyöräilykeleistä. Tuossa mun työmatkalla kun ei jääkelejä ole niinkuin tiheämmin liikennöidyillä väylillä.
Jukka
Re: Talvipyörä
Lähetetty: 24 Marras 2010, 10:34
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:Nebulus kirjoitti:Ärjyt nastarenkaat.
Tästä voisin olla eri mieltä, mutta ehkä se johtuu erilaisista pyöräilykeleistä. Tuossa mun työmatkalla kun ei jääkelejä ole niinkuin tiheämmin liikennöidyillä väylillä.
Jukka
Joo, nastoista on hyötyä silloin, kun tienpinta on tamppaantunut jäiseksi tai ennen kaikkea keväällä, kun päivällä sulanut pinta jäätyy öisin. Irtolumella karkeat nappularenkaat pitävät jokseenkin yhtä hyvin, jos kumiseos vain on riittävän pehmeää.
Toisaalta, jos sää muuttuu "pääkallokeliksi" yön aikana, renkaiden vaihto aamulla on tympeää puuhaa. Siksi nastat jäävät yleensä alle lopuksi talveksi, kun ne pitää ekojen jääkelien takia laittaa alle.
Re: Talvipyörä
Lähetetty: 24 Marras 2010, 11:00
Kirjoittaja jolaes
Hyvät nastarenkaat ovat Schwalbe Ice Spicer 300 nastaiset 2,1 x26" renkaat. Pitävät hienosti kaikissa keleissä ja rullaavat kohtuudella. Bike-Discountista alle 40 €/kpl. Ajan talvet pystyssä maasturilla.
Re: Talvipyörä
Lähetetty: 24 Marras 2010, 14:36
Kirjoittaja GodTdd
Tässä on kohtuulisen kattavaa vertailua eri renkaista ja mihin ne on suunniteltu: http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp
Ainaki omat valitsin tämän artikkelin perusteella (marathon winter). Jäistä polannetta ja uraa on yleensä aika paljon pääkaupunki seudulla.
Re: Talvipyörä
Lähetetty: 24 Marras 2010, 17:13
Kirjoittaja Nojanalle
Voisihan jarruille kokeilla rakentaa adapterin. Jotta voisi käyttää toisenlaisia jarruja pienepien vannekokojen kansa. Saada näin käyttöön nuo nastarenkaat.

Re: Talvipyörä
Lähetetty: 24 Marras 2010, 23:44
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jviirret kirjoitti:Nebulus kirjoitti:Ärjyt nastarenkaat.
Tästä voisin olla eri mieltä, mutta ehkä se johtuu erilaisista pyöräilykeleistä. Tuossa mun työmatkalla kun ei jääkelejä ole niinkuin tiheämmin liikennöidyillä väylillä.
Nastoja tarttee fillarissa suunnilleen siellä missä autoissakin, eli Suomessa etelärannikolla. Muualla on oikea talvi, ja kuvio on tärkeämpi, jäätä ei juuri ole niin nastoja ei kaipaa.
Re: Talvipyörä
Lähetetty: 25 Marras 2010, 03:25
Kirjoittaja Nojanalle
Kyllä täällä Jyväskylässä tiet ainakin lähes kaljamalla on eikä tämä kovin merenrannalla ole. Pakko minun ainakin on ollut talvipyörässä nastat pitää. 
Re: Talvipyörä
Lähetetty: 25 Marras 2010, 04:28
Kirjoittaja jviirret
Menipä tämä talvipyöräkeskustelu kumien vertailuksi, eiköhän tässä vaiheessa projektia riitä että vannekoko on sellainen johon tarvittaessa saa nastarenkaat 
Jukka
Re: Talvipyörä
Lähetetty: 25 Marras 2010, 08:01
Kirjoittaja Jarcco
Hieman kerettiläistä, mutta myös Crank Forwardia kannattaisi ainakin harkita. Siinä saisi kaikki pystärin hyvät puolet +paremman penkin.
Tuo Ransin Alterra on mun mielestä "just about right"
http://www.ransbikes.com/images/Orange%20Crush.jpg
(Ihan vaan ulkonäön perusteella)
Re: Talvipyörä
Lähetetty: 25 Marras 2010, 08:12
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:Hieman kerettiläistä, mutta myös Crank Forwardia kannattaisi ainakin harkita. Siinä saisi kaikki pystärin hyvät puolet +paremman penkin.
Tuo Ransin Alterra on mun mielestä "just about right"
http://www.ransbikes.com/images/Orange%20Crush.jpg
(Ihan vaan ulkonäön perusteella)
Yksi tykkää! 