Kallistuvarunkoisia härveleitä
Sekä moottorilla että ilman: http://tiltingvehicles.blogspot.com/
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Sekä moottorilla että ilman: http://tiltingvehicles.blogspot.com/
Jarcco kirjoitti:Sekä moottorilla että ilman: http://tiltingvehicles.blogspot.com/
Tässä http://www.youtube.com/watch?v=9XgJRjZR ... r_embedded voisi olla kokeilun arvoinen rakenne. Kuinkahan toimisi
Monestihan on ollut mielessä lyhytrunkoinen etuvetoinen ja etuohjattu delta, mutta aina se on kaatunut siihen, että on epäilyttänyt, että pelistä tulisi kaarteissa liian kiikkerä. Mutta, jos etuosan saa näin kallistumaan, olisi homma jo aivan toinen.
Sakari
irakas kirjoitti:...
Monestihan on ollut mielessä lyhytrunkoinen etuvetoinen ja etuohjattu delta, mutta aina se on kaatunut siihen, että on epäilyttänyt, että pelistä tulisi kaarteissa liian kiikkerä. Mutta, jos etuosan saa näin kallistumaan, olisi homma jo aivan toinen.Sakari
Kallistuvan rungon voi toteuttaa ainakin kolmella tunnetulla tekniikalla, joista tämä malli "Jensen" on yksinkertaisin:
Muut ratkaisut ovat Sims/Hicks:
Ja Smit:
Jälkimmäisissä myös takapyörät kallistuvat jolloin niihin kohdistuu vähemmän poikittaisia voimia. Nämä kaikki toimivat ajossa kuiten 2-pyöräinen. En ole varma onko rakenteesta mitään etua verrattuna kaksipyörään. Kenties talviliukkaalla voisi lukittava kallistus olla hyödyllinen?
Jarcco kirjoitti:irakas kirjoitti:...
Monestihan on ollut mielessä lyhytrunkoinen etuvetoinen ja etuohjattu delta, mutta aina se on kaatunut siihen, että on epäilyttänyt, että pelistä tulisi kaarteissa liian kiikkerä. Mutta, jos etuosan saa näin kallistumaan, olisi homma jo aivan toinen.Sakari
Kallistuvan rungon voi toteuttaa ainakin kolmella tunnetulla tekniikalla, joista tämä malli "Jensen" on yksinkertaisin:
Muut ratkaisut ovat Sims/Hicks:
Ja Smit:
Jälkimmäisissä myös takapyörät kallistuvat jolloin niihin kohdistuu vähemmän poikittaisia voimia. Nämä kaikki toimivat ajossa kuiten 2-pyöräinen. En ole varma onko rakenteesta mitään etua verrattuna kaksipyörään. Kenties talviliukkaalla voisi lukittava kallistus olla hyödyllinen?
Kyllä tosiaan voi kysyä onko kallistuvasta kolmipyöräisestä mitään etua kaksipyöräiseen verrattuna. Ainakin painon lisäys on huomattava ja rakennekin on paljon monimutkaisempi.
Sakari
irakas kirjoitti:Kyllä tosiaan voi kysyä onko kallistuvasta kolmipyöräisestä mitään etua kaksipyöräiseen verrattuna. Ainakin painon lisäys on huomattava ja rakennekin on paljon monimutkaisempi.
Sakari
pito 3 renkaalla on parempi kuin kahdella, joten teoriassa mutkaan voisi ajaa lujempaa...
Nyt kun tämä aihe tuli puheeksi, niin muistaakos kukaan muutaman vuoden takaa putkirunkoista etuvetoista delta-trikeä jossa on ohjaus kuten Joutassa? Ei millään tule merkki tai malli mieleen ja haulla en sitä täältä foorumilta löytänyt. Eli hirveän nopeaksi kehuttu trike, jossa ohjausnivel on hieman kuten hipparionissa, mutta kulmaltaan paljon loivempi. Adventuresofgregin Greg saattoi käyttää tuota pyörää esikuvanaan, kun teki rocket-nimistä etuvetoista deltaansa.
Nebulus kirjoitti:Nyt kun tämä aihe tuli puheeksi, niin muistaakos kukaan muutaman vuoden takaa putkirunkoista etuvetoista delta-trikeä jossa on ohjaus kuten Joutassa? Ei millään tule merkki tai malli mieleen ja haulla en sitä täältä foorumilta löytänyt. Eli hirveän nopeaksi kehuttu trike, jossa ohjausnivel on hieman kuten hipparionissa, mutta kulmaltaan paljon loivempi. Adventuresofgregin Greg saattoi käyttää tuota pyörää esikuvanaan, kun teki rocket-nimistä etuvetoista deltaansa.
Oisko tämä Baccura:
Toinen samaa ideaa käyttävä on trixstar:
Tuo kuva kertookin koko toimintaperiaatteen.
Jukka
Juurikin tuo Baccura, kiitos!