Sivu 1/3

Hybridi

Lähetetty: 04 Helmi 2011, 21:05
Kirjoittaja pikametri


Vähän tais homma karata käsistä, mutta sähkövedon osalta hienoa.


Re: Hybridi

Lähetetty: 05 Helmi 2011, 00:28
Kirjoittaja ihmo

taitaa olla sama kaveri ei taida pysyä mopo käsissä kaverilla ollenkaan :D

mikä ihme ratashässäkkä tossa on vai olisko siinä laturille veto kans vai haetaanko sillä enempi välityksiä :?:

muut tekee mitä osaa ja tää kaveri ihan mitä tahtoo 8)


Re: Hybridi

Lähetetty: 05 Helmi 2011, 05:09
Kirjoittaja Nojanalle

Ohjau systeemi on kuin jostain entisajan hevosvankurista. Toimiiko tuo herkästi. Ainakin yksinkertainen valmistaa. Muusta en tierä. Mitä mieltä Jori? Ei muuta voi sanoo että miehellä on hanskat paikallaan ja paljon aikaa. Iso projekti konsanaan. :lol:


Re: Hybridi

Lähetetty: 05 Helmi 2011, 07:44
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Ohjau systeemi on kuin jostain entisajan hevosvankurista. Toimiiko tuo herkästi.

Tuossa ajovideota, yllättävän vakaalta meno näyttää, mutta ei mitenkään ketterä peli
Tässä saman miehen koriton versio samasta pyörästä:

pikametri kirjoitti:


Vähän tais homma karata käsistä, mutta sähkövedon osalta hienoa.

Tuo sähköveto menee uusiksi osassa 4: kun korvautuu napamoottorilla.

Jukka


Re: Hybridi

Lähetetty: 05 Helmi 2011, 08:11
Kirjoittaja Nojanalle

Aika hyvää menoa. Ohjaus geomeria vaivaa tossa mieltä. Näyttäs niinkuin koria kallistamalla tuo ohjaus tapahtuu. Ei tosiaan ketterältä näyttänyt. Vakaa kyllä oli noilla suorilla teillä. Paljonkahan tuohon saa vauhtia. Kun ei sitä missään ilmottanut. Tuulilasin rakenne helpo rakentaa itse. Siinä vinki tulevaisuuteen. Yksi kysymys mietityttää paljonkohan tämä kuljin painaa. Epäilisin että lähellä 40 kg vähintään. :oops:


Re: Hybridi

Lähetetty: 05 Helmi 2011, 09:54
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Aika hyvää menoa. Ohjaus geomeria vaivaa tossa mieltä. Näyttäs niinkuin koria kallistamalla tuo ohjaus tapahtuu.

Enneminkin niin että kori kallistuu kun ohjataan. Kahvat ovat etuakselissa kiinni ja se on kiinnitetty runkoon vinolla pultilla joten akselin kääntäminen kallistaa koria. Ei tuolla toki voi ukko vastaan kallistella vaan vaatii tietenkin vähän myös kropan mukana oloa. En muista oliko periaate juuri noissa videoissa vai jossakin muussa hänen tekemissään, joskus on tullut kaikki läpi kahlattua niin ei nyt jaksanut katsoa kokonaan :oops:

Nojanalle kirjoitti:

Yksi kysymys mietityttää paljonkohan tämä kuljin painaa. Epäilisin että lähellä 40 kg vähintään. :oops:

Ei liene noilla moottoritehoilla mitään merkitystä. Ihan pieni ei voi olla napamoottorin ylijännite kun tarvii noinkin paljon parannetun jäähdytyksen. Tuskin tuota on alun alkajenkaan mistään 250w moottorista alettu muokkaan, eli löylyä piisaa.

Jukka


Re: Hybridi

Lähetetty: 05 Helmi 2011, 13:01
Kirjoittaja Nojanalle

Löysin aikaisemman prototyyppin ja siinä näkee paremmin tuon rungon kallistuksen , kun etupyörät kääntyvät. Yksinkertaisen oloinen rakenne. Onkohan kukaan Suomessa vastaavaa kokeilu. Vaatii aika rajun kokoisen nivelen että kestää pitemmänpäälle. Ensimmäisessä mallissa oli takahaarukkaa aika kaukana. En tiedä sille syytä. Arvuuttelen että vakauden takia . :oops:


Re: Hybridi

Lähetetty: 05 Helmi 2011, 13:37
Kirjoittaja jviirret

Jospa se jori tulis ja löis faktat pöytään :D
Ei tuossa ainakaan accerman periaate toteudu kun sisäkurvin rengas kääntyy ohjatessa yhtä paljon kuin ulompikin. Vois myös kuvitella että lyö kynsille jos vain toinen eturengas osuu monttuun tai pattiin. Itselleni olen myös todistellut että jos pyörän ohjaus vaikuttaa sen kallistumiseen niin kallistuminen vaikuttaa myös ohjauskeen, tuon vaikutus varmaan näkyy kaltevalla pinnalla ajaessa?

Jukka


Re: Hybridi

Lähetetty: 05 Helmi 2011, 14:41
Kirjoittaja Nojanalle

Eikö tässä tapahdu seuraavaa. Kun molemmat pyörät kääntyy samassa suhteessa ja ovat kallistettu voimakkaasti . Joka ilmeisesti estää renkaan taittumista alle käännettäessä ja ohjaus akseli kun on arviolta lähellä 60 astetta . Tekee tästä rakenteesta geometrisesti vähän kuin pallon ja käännettäessä ohjaajan paino keventää sisempää rengasta. Elikä suuressa nopeudessa sisempi rengas sortaa . Tässä mietiskelen tätä ohjaus geometriaa. Kun vankurin kääntyvä teli oli suoralla ripustuksella ja pyörät kulki samaan linjaan suorassa . Niin toiseen pyörään kohristu murtavia voimia enemmän ja se rupes puskemaan. Luulisi. että tällä rakenteella on pyritty tästä haitasta pois. Joka tapauksessa mielenkiintoinen ohjausgeometria tästä syntyy. Pakko tästä on malli tehdä ja tutkia tapahtumaa pienoismallilla. :P


Re: Hybridi

Lähetetty: 05 Helmi 2011, 18:18
Kirjoittaja irakas

Kun Nojanallen iPhonella ei linkkien siirto tänne foorumille näytä onnistuvan, hän lähetti minulle sähköpostilla kolme löytämäänsä ko.hybridiä koskevaa videota:

http://www.youtube.com/watch?v=hp0RKCga ... ata_player

http://www.youtube.com/watch?v=1iY0QQBM ... ata_player

Paikotellen näkyy hyvin etuakselin vinous.

Nämä ovat mielenkiintoisia projekteja ja malli tosiaan kannattaisi tehdä tuosta edellisestä. Voisi kuvitella, että rakenne tuossa edellisessä on yksinkertaisempi kuin normaali tadpolessa, kun ei tarvitse tehdä pyörille erillisiä nivelakseleita, ja saahan näin kunnolla kallistusta. Maavara tuntuu kovin matalalta. :roll:

Mutta kyllä kaveri ei paljon ylipainoista välitä! Entäs sitten, kun matkan varrella akun lataus loppuu? :roll:

Sakari


Re: Hybridi

Lähetetty: 05 Helmi 2011, 18:27
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Mutta kyllä kaveri ei paljon ylipainoista välitä! Entäs sitten, kun matkan varrella akun lataus loppuu?

Siinähän on oma poljettava generaattori mukana :shock: Eli kammista ei mene ketjua taakse vaan generaattorille jolla ladataan akkuja.

Jukka


Re: Hybridi

Lähetetty: 05 Helmi 2011, 18:30
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mutta kyllä kaveri ei paljon ylipainoista välitä! Entäs sitten, kun matkan varrella akun lataus loppuu?

Siinähän on oma poljettava generaattori mukana :shock: Eli kammista ei mene ketjua taakse vaan generaattorille jolla ladataan akkuja.

Jukka

Mutta taitaa olla sitten aika työläs ajettava.

Sakari


Re: Hybridi

Lähetetty: 05 Helmi 2011, 19:52
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mutta kyllä kaveri ei paljon ylipainoista välitä! Entäs sitten, kun matkan varrella akun lataus loppuu?

Siinähän on oma poljettava generaattori mukana :shock: Eli kammista ei mene ketjua taakse vaan generaattorille jolla ladataan akkuja.

Mutta taitaa olla sitten aika työläs ajettava.

No eikös kaikki sähköpyörät ole enempi tai vähempi työläitä kun akku tyhjenee? Ei kai niissä muuten edes sähköapua tarvi.

Mikäli tuon systeemin tehohäviöt ei ole kovin suuret niin siinä on etunsakkin: Akkua voi ladata vakioteholla, eli polkee ylämäessä, alamäessä, risteyksissä yms. koko ajan samalla väsyttämättömällä sykkeellä. Tavallisessa sähköpyörässä ei tätä etua ole, joutuu ylämäessä runnomaan täysillä ja risteyksissä odottelu aikoja yms. ei voi hyödyntää jos akku tyhjenee.

Jukka


Re: Hybridi

Lähetetty: 06 Helmi 2011, 11:27
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mutta kyllä kaveri ei paljon ylipainoista välitä! Entäs sitten, kun matkan varrella akun lataus loppuu?

Siinähän on oma poljettava generaattori mukana :shock: Eli kammista ei mene ketjua taakse vaan generaattorille jolla ladataan akkuja.

Mutta taitaa olla sitten aika työläs ajettava.

No eikös kaikki sähköpyörät ole enempi tai vähempi työläitä kun akku tyhjenee? Ei kai niissä muuten edes sähköapua tarvi.

Mikäli tuon systeemin tehohäviöt ei ole kovin suuret niin siinä on etunsakkin: Akkua voi ladata vakioteholla, eli polkee ylämäessä, alamäessä, risteyksissä yms. koko ajan samalla väsyttämättömällä sykkeellä. Tavallisessa sähköpyörässä ei tätä etua ole, joutuu ylämäessä runnomaan täysillä ja risteyksissä odottelu aikoja yms. ei voi hyödyntää jos akku tyhjenee.

Jukka

Tuommoinen systeemi vaatisi tosi tehokkaan moottorin. Esim. 250 W:n moottori ei riitä alkuunkaan yksinään vetämään isompien mäkien päälle. Jyrkimmissä vastamäissä joutuu polkemaan moottorin avuksi tosissaan.

On siitä ylipainosta haittaa vaikka olisikin sähköavustus. :roll:

Sakari


Re: Hybridi

Lähetetty: 06 Helmi 2011, 12:26
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

On siitä ylipainosta haittaa vaikka olisikin sähköavustus.

Onhan siitä haittaa autoissakin, jos huomioidaan vain energiatalous. Mediassa paljon huomiota saaneessa VW L1 autossa kerrotaan kulutuksen olevan 1litra/100km, mutta harvassa jutussa kerrotaan kuinka pieni ja kevyt se on. Kun soppaan lisätään mukavuus, turvallisuus, hinta ja kuljetuskapasiteetti niin päädytään helposti 1500kg:n peltilehmään. Jokainen vetää sen rajan eri kohtaan. Toiset pärjää ilman moottoria ja toisilla pitää olla 200kwh tehoa ja 3000kg painoa. Jos sähköpyörä on ensimmäinen askel pyöräilystä auton suuntaan niin olisiko tämän topicin "sähköauto" sitten toinen tai kolmas askel?

Jukka