Sivu 1/1

Penkit ja niiden painot

Lähetetty: 17 Elo 2011, 08:32
Kirjoittaja mhelander
lowrides kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Oletko muuten punninnut M5 TiCa lowraceria tuossa kunnossa ?

Ihan periaatteessa kiinnostaa mihin asti voisi teoriassa olla mandollista saada CrMo-mallista tuunattua jos niikseen tulee...

Jos en väärin muista, Eastonin EC90 Aero -takakiekolla 10 kg. Sun 3-laippasella etukiekolla menis varmaan allekin...

Kiitos. Oma rakkineeni painaa muovi/lasikuitu penkillä about 12.5 kg. Olen spekuloinut että hiilikuituisella penkillä lähtis noin kilo veks ja vastaavalla monoforkilla ja tillerillä vajaa toinen. Ehkä 11 kg on minimi mihin pääsee. Ja mitä olen penkonut on 10kg lowracerille jolla voi myös lenkkiä ajaa melko lailla alarajalla.

Itselläni on tuo Hope Pro 3 napa, 36 kevyttä pinnaa ja Arc en Ciel vanne takana, ratas painaa 808g, 60mm hiilari vanteella ja 32 pinnalla 970g, jälkimmäinen gummin ja pakan kanssa 1309g. Edessä joko M5:ltä tullut suorapuolattu profiilivanne tai heidän 3-lapainen molemmat painaa noin 1116g gummeineen ja akseleineen. Tuon Sun lapakiekon paino ja saatavuus kiinnostaa... lisää juttua noista rattaista http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1852.

Omani hinnaksi tuli varmasti vähän enemmän uusilla osilla kuin mitä tästä pyydetään joten ostakaa joku pois niin ajellaan ensi kesänä sitten kisoissa :) itse ostaisin jos olisi nyt viime vuoden huhtikuu...


Re: Myydään M5 TiCa Lowracer 2500 €

Lähetetty: 17 Elo 2011, 09:30
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

Olen spekuloinut että hiilikuituisella penkillä lähtis noin kilo veks

Ei lähtis, mikäli et vaihda rajusti pienempään penkkiin. www.recumbentparts.com sanoo L-koon muovipenkille painoksi 1300g ja samankokoinen hiilukuitupenkki 720g. M-koon penkissä painoero vielä pienempi 1200g vs 700g.

Jukka


Re: Myydään M5 TiCa Lowracer 2500 €

Lähetetty: 17 Elo 2011, 12:23
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

Ei lähtis, mikäli et vaihda rajusti pienempään penkkiin. http://www.recumbentparts.com sanoo L-koon muovipenkille painoksi 1300g ja samankokoinen hiilukuitupenkki 720g. M-koon penkissä painoero vielä pienempi 1200g vs 700g.

Jukka

Tarkkana ollaan, ja hyvä niin :). Oma penkkini on M5 mallia muovi ja kokoa M.

Tilalle olin suunnitellut Velokraft:n tai jonkun muun L-kokoista hiilikuitupenkkiä joita muistaakseni sai jopa alle puolen kilon painoisina.

Tällä hetkellä voitolla on ajatus tehdä penkki itse, suurin piirtein tällaiseksi http://web.me.com/walterberger/Merlin-G2/Sitz_HC.html :
Kuva
Kuva

Tässä on sitten vain yksi "kylkiluu" jolla rakenne jäykistetään, tasaisissa osissa on n. 5mm nomex-hunajakenno tai kova/muovailtava vaahtomuovi ja rakenteelliset kerrokset hiilikuitua. Päälle pehmusteen alle tulee hiilikuitu+nomex kangas joka menee myös reunan yli.

Ja kiinnitys tulee M5 lowracerin vakioilla joiden lisäksi kolmas kiinnitys persuuksen alle vetopuolen ketjurissan pultilla. Säädettävyyttä en ole vielä pohtinut. Niskatuki tullee myös, säädettynä niin että max-aero ajoasento on sillä mukava; normi asennossa en tukea tarvi ainakaan nykyisillä ajokulmilla.

Muoks: kiinnikkeet tulevat siis hiilikuidusta kokonaan ja suoraan penkkiin, kiinnityspaikat M5:n normi kohdista + tuo kolmas. Näin painoa säästyy vähän lisää...

Mutta nyt menee vähän off-topic...


Re: Myydään M5 TiCa Lowracer 2500 €

Lähetetty: 17 Elo 2011, 18:58
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Olen spekuloinut että hiilikuituisella penkillä lähtis noin kilo veks

Ei lähtis, mikäli et vaihda rajusti pienempään penkkiin. http://www.recumbentparts.com sanoo L-koon muovipenkille painoksi 1300g ja samankokoinen hiilukuitupenkki 720g. M-koon penkissä painoero vielä pienempi 1200g vs 700g.

Jukka

http://novosport.de/?Produkte:Sitze_%26amp%3B_Polster

Novosportilla.

Kusilaituinen L koko = 1400g
Hiilikuitu L Koko = 800
Racing (hiili) L Koko = 580

Melkein kilo siis lähtee. Lompakko kevenee 117 eurosta > 295 euroon.


Re: Myydään M5 TiCa Lowracer 2500 €

Lähetetty: 17 Elo 2011, 19:39
Kirjoittaja terppa

Velokraftilla näytti jakkarat olevan 420-500g riippuen koosta, hintoja en löytänyt. Luulen, että ensi keväänä myös Pioneerin penkki on keveämpi.


Re: Myydään M5 TiCa Lowracer 2500 €

Lähetetty: 17 Elo 2011, 19:58
Kirjoittaja mhelander

Jepjep. Tuo puolen kilon paino, jos penkki on todistetusti riittävän jäykkä, olis ihan jees.

Mutta juuri kukaan ei ole kommentoinut tuota kuvatuksen penkkiä. Saati sitten että mistä sais ohkasta nomex-hunajakennoa tai vaahtolevyä.

Hunajakennon kanssa ongelmana on se että kun epoksilla kyllästetty kangas laitetaan etenkin sen päälle valuu epoksi kennoihin sisälle.

Tuon suhteen ajatuksena oli muovin päällä rullata yhteen kaikki kyllästetyt kangaskerrokset ja liika epoksi pois, ja laittaa ne yhteen niin että kenno jää päälle. Eli vaikka ensin pohja + kenno ja sen kuivuttua (riittävästi) kennon päälle pintakerros, muottiin ja muotti ylösalaisin. Koko hoito joka kerta alipaineeseen.

Taitais olla helpompaa tehdä jäykästä mutta lämmöllä muokattavasta (?) vaahtolevystä tuo välikerros niin sais laminoitua kerralla pakettiin koko hoidon, reunoja myöten...

Muoks: siis niin että ensin muottiin työstäis sen vaahtolevyn oikeaan muotoon lämmön avulla. Jäähdyttyään sitten epoksoidut kankaat alle ja päälle ja alipaineeseen.


Re: Myydään M5 TiCa Lowracer 2500 €

Lähetetty: 17 Elo 2011, 20:13
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

Tuon suhteen ajatuksena oli muovin päällä rullata yhteen kaikki kyllästetyt kangaskerrokset ja liika epoksi pois, ja laittaa ne yhteen niin että kenno jää päälle. Eli vaikka ensin pohja + kenno ja sen kuivuttua (riittävästi) kennon päälle pintakerros, muottiin ja muotti ylösalaisin. Koko hoito joka kerta alipaineeseen.

Taitais olla helpompaa tehdä jäykästä mutta lämmöllä muokattavasta (?) vaahtolevystä tuo välikerros niin sais laminoitua kerralla pakettiin koko hoidon, reunoja myöten...

Muoks: siis niin että ensin muottiin työstäis sen vaahtolevyn oikeaan muotoon lämmön avulla. Jäähdyttyään sitten epoksoidut kankaat alle ja päälle ja alipaineeseen.

Näkemissäni tapauksissa kennolevy on liimattu muotissa tai levyn päällä kovettuneiden kerrosten väliin omana prosessinaan ja vasta tämän jälkeen laminointia on jatkettu kerrosten paksuntamiseksi. Suurin vaara on, että epoksi pursuaa kennoihin lisäämään painoa ilman sanottavaa lujuushyötyä. Siksi liima levitetään kennolevyn kennon särmiin telalla levyt asetetaan paikoilleen pinoksi ja säkitetään alipaineella yhteen. Kovettumisen jälkeen sitten työstetään reunat ja laminoidaan reunaliitokset ja mahdolliset paksunnokset kiinnityskohtiin ym. Ja taas säkkiin kovettumaan ilman paineen alle.