Sivu 1/2

Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 17 Joulu 2011, 14:25
Kirjoittaja Pastori

Täällä on aika monta hiilikuitua käyttävää rakentelijaa.

Mulla olisi teoreettinen mahdollisuus saada hillikuituputkea käyttööni - siis tuommoista runkoputken paksuista.

Lisää jossittelua. Jos vaikka olisi tekemässä tämän Gritters Lowracerin (en ole) kaltaista pyörää jossa on suoria putkia liitelty meille monille tutulla tavalla rungoksi.

Kuva

Kysymys kuuluu.

Miten samanmoisen voisi tehdä hiilikuituputkella.

Voisiko esim. tehdä jostain materiaalista (alumiini? jokin muu matsku, mikä?) palikan tuonne putkien sisään (kts. kuva) tai tehdä palikan johon putkille porataan reikä ja sijoitetaan se palikan sisään. Palikkahan tuntee nimen muhvi :) Mutta palikka kuulostaa niin kivalle.

Niin. Jos putket sitten voisi liimata jollain liimalla kiinnin muhviin. Voisko tämmöinen toimia?

hiilariputken_liitos.png
hiilariputken_liitos.png (4.29 KiB) Katsottu 3558 kertaa

Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 17 Joulu 2011, 15:33
Kirjoittaja eemeli

Ei ole kokemusta hiilikuidusta, mutta eikös tässä mallissa http://nojakki.fi/page78.html ole käytetty juuri tuota tekniikkaa...


Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 17 Joulu 2011, 17:17
Kirjoittaja Pastori

Kiiitti. Näköjään on.

Millähän noi on liimattu tuohon alumiiniin?


Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 17 Joulu 2011, 18:12
Kirjoittaja PW

En miekään mitään tiijä :D mutt jossain keskustelussa mahollisesti tällä foorumilla mainittiin ett metallin ja hiilikuidun liittäminen on erittäin haastavaa. Se metalli täytyy "karhentaa" jotta saadaan tartuntaa tarpeeksi. Käsittääkseni nuo liimataan samalla epoksilla jolla hiilikuitukin. Ehkä nuo muhvit olis kuitenkin paras tehdä hiilarista nekin, jotain uretaanin tapasta sisus ja päälle kuitua.
Toivottavasti joku korjaa joka asiasta oikeesti jotain tietää :D
Hiilari pyörähän sopii kyllä karppaajalle, voi sanoo ett laitan ne hiilarit tähän nojakkiin mieluummin ku suuhun :D

Petri


Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 17 Joulu 2011, 18:17
Kirjoittaja Syväri

Hiilariasiantuntijamme stern 3 -ketjusta:

mhelander kirjoitti:

Ja jotkut laittavat lasikuitua epoksilla alumiiniosien päälle, sitten kuivuttuaan karhennus ja hiilikuitua perään. Itse tein keskiöpalkin niin että jätin eloksoinnit alumiiniseen BB30-BSA adapteriin, sivelin siihen epoksia "lakaksi" pintaan pari kerrosta ja kuivuttuaan hieman karhensin ennen hiilikuidun laminointia.

Onko sitten jotain eroa kun näissä liitetään hiilikuitua alumiinin sisään eikä toisinpäin? Lämpölaajeneminen vaan tuli mieleen ettei sitten pakkasella yhtäkkiä irtoa. On noita vastaavia liitoksia ollut pystäreissäkin mut en tiiä onko enää.


Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 17 Joulu 2011, 18:26
Kirjoittaja PW

Se tais olla mhelanderin tekstiä,oliko niin ett hiilikuitu ei saa ottaa suoraan metalliin. Siksi tuo epoksi sively metalliin ja vasta sen jälkeen hiilaria. Taas huonomuistisen arvailua :oops:

Petri


Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 17 Joulu 2011, 20:01
Kirjoittaja Pastori

Meidän koulun insinöörit olivat joskus sitä mieltä että:

  • titanium olis paras
  • alumiini on ok - riskejä on sitten jos on jotain meren lähistön suolavesi tms. Kosketusta

Saapiko hiilikuitua tai jotain muuta matskua josta noi palikat voisi työstää?

Mielessä on siis se että muhvi jostain matskusta ja sitten liimaus. Mitenkään suurta intoa ei ole ryhtyä operoimaan minkään kuitumaton kanssa.

Voisiko tämmöinen herpes simplex tyyppinen karppausratkaisu toimia?


Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 18 Joulu 2011, 09:38
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Se tais olla mhelanderin tekstiä,oliko niin ett hiilikuitu ei saa ottaa suoraan metalliin. Siksi tuo epoksi sively metalliin ja vasta sen jälkeen hiilaria. Taas huonomuistisen arvailua :oops:

Jep, näin aiheen tutkiskelu minulle paljasti. Jos hiilikuitua laminoidaan epoksilla alumiiniin kiinni galvaaninen eroosio irroittaa ne toisistaan. Hiilikuitu ei saa päästä suoraan kosketuksiin alumiinin kanssa, siksi ovat käyttäneet lasikuitukerrosta välissä.

Metalleista alumiini on huonoin suoraan laminointiin ja titaani paras. Teräkset siltä väliltä. Lämpölaajeneminen on erilaista metalleilla keskenään ja hiilikuidun kanssa. Siksi en pitäisi kesä-talvi käytössä tuollaisia osia.


Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 18 Joulu 2011, 09:40
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:

Voisiko esim. tehdä jostain materiaalista (alumiini? jokin muu matsku, mikä?) palikan tuonne putkien sisään (kts. kuva) tai tehdä palikan johon putkille porataan reikä ja sijoitetaan se palikan sisään. Palikkahan tuntee nimen muhvi :) Mutta palikka kuulostaa niin kivalle.

Niin. Jos putket sitten voisi liimata jollain liimalla kiinnin muhviin. Voisko tämmöinen toimia?

Warren teki stick-biken jonka sitten myöhemmin modasi Z-runkoiseksi. Siinä on vinkkejä miten suoria putkia liitetään toisiinsa.


Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 18 Joulu 2011, 09:47
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Voisiko esim. tehdä jostain materiaalista (alumiini? jokin muu matsku, mikä?) palikan tuonne putkien sisään (kts. kuva) tai tehdä palikan johon putkille porataan reikä ja sijoitetaan se palikan sisään.

Mitä etua tällä saavutetaan siihen nähden että tekisi koko rungon siitä alumiinista? Muhvit, keskiöputki, emäputki, dropoutit yms. yms on kuitenkin molemmissa alumiinia niin ei painon säästö pelkkien suorien putkien kohdalla kummoinen enää ole, varsinkin kun liitoksissa ovat kaksinkerroin.

Jukka


Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 18 Joulu 2011, 10:00
Kirjoittaja tavasti

Tietenkin ne hiilikuituputket liitetään toisiinsa hiilikuidulla!

Putken päät sahaillaan oikeaan kulmaan, sisään vaikka uretaani-palikka. Pieni hionta, päälle hiilikuitua, epoksia, ja siihen päälle rullaamaan talouskelmua että tulee puristus.


Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 18 Joulu 2011, 11:19
Kirjoittaja Pastori
mhelander kirjoitti:

Jos hiilikuitua laminoidaan epoksilla alumiiniin kiinni galvaaninen eroosio irroittaa ne toisistaan. Hiilikuitu ei saa päästä suoraan kosketuksiin alumiinin kanssa, siksi ovat käyttäneet lasikuitukerrosta välissä.

OK. JOstain mäkin olen tommottis lukenut. Ehkä sun tekstiä jossain muussa ketjussa :)

mhelander kirjoitti:

Warren teki stick-biken jonka sitten myöhemmin modasi Z-runkoiseksi. Siinä on vinkkejä miten suoria putkia liitetään toisiinsa.

Hyvä. En muistanut itse tuota, vaikka olinkin sen joskus kahlannut läpi.

jviirret kirjoitti:

Mitä etua tällä saavutetaan siihen nähden että tekisi koko rungon siitä alumiinista? Muhvit, keskiöputki, emäputki, dropoutit yms. yms on kuitenkin molemmissa alumiinia niin ei painon säästö pelkkien suorien putkien kohdalla kummoinen enää ole, varsinkin kun liitoksissa ovat kaksinkerroin.
Jukka

Etu olisi se että voisi teettää oppilastyönä noi palikat. Ja putken palat saisin mittaan tehtyinä = kiva rakennussarja.

tavasti kirjoitti:

Tietenkin ne hiilikuituputket liitetään toisiinsa hiilikuidulla!
Putken päät sahaillaan oikeaan kulmaan, sisään vaikka uretaani-palikka. Pieni hionta, päälle hiilikuitua, epoksia, ja siihen päälle rullaamaan talouskelmua että tulee puristus.

Ehkä mä ryhdyn harkitsemaan tätä hiilikuituhommaa sitten kuiteskin. Pitää kysyä koulun muoviukoilta konsulttiapua.


Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 18 Joulu 2011, 13:54
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mitä etua tällä saavutetaan siihen nähden että tekisi koko rungon siitä alumiinista? Muhvit, keskiöputki, emäputki, dropoutit yms. yms on kuitenkin molemmissa alumiinia niin ei painon säästö pelkkien suorien putkien kohdalla kummoinen enää ole, varsinkin kun liitoksissa ovat kaksinkerroin.
Jukka

Etu olisi se että voisi teettää oppilastyönä noi palikat. Ja putken palat saisin mittaan tehtyinä = kiva rakennussarja.

tavasti kirjoitti:

Tietenkin ne hiilikuituputket liitetään toisiinsa hiilikuidulla!
Putken päät sahaillaan oikeaan kulmaan, sisään vaikka uretaani-palikka. Pieni hionta, päälle hiilikuitua, epoksia, ja siihen päälle rullaamaan talouskelmua että tulee puristus.

Ehkä mä ryhdyn harkitsemaan tätä hiilikuituhommaa sitten kuiteskin. Pitää kysyä koulun muoviukoilta konsulttiapua.

Täytyy tunnustaa että yritin toissa keväänä hieroa kauppoja Savenmaan kisarakkineesta. Siinä oli suorasta hiilikuituputkesta tehty Z-runko jossa liitokset oli tehty alumiinisilla osilla. On tuo siis mahdollista.

Kuitenkin suosittelen että jos hiilikuidun tielle lähdetään tehdään kaikki mahdollinen siitä. Ei edes emäputkea tai dropoutteja tarvi tehdä metallista. Hiilikuidusta vaan on vähän enemmän hommaa mutta saa ne siitäkin tehtyä.

Brittiläiset rakentajat on tehneet kaiken mahdollisen hiilikuidusta... kuten se yksi monokokki streamlineri jossa oli 1-lapainen täys-hiilikuituinen etuhaarukka etuvetoineen...


Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 18 Joulu 2011, 16:12
Kirjoittaja Pastori
mhelander kirjoitti:

kuten se yksi monokokki streamlineri jossa oli 1-lapainen täys-hiilikuituinen etuhaarukka etuvetoineen...

Heh. Tuohan olisi kiva nähdä - sattuuko sulla olemaan linkki jemmassa.


Re: Hiilikuituputken liitoskyssäri

Lähetetty: 18 Joulu 2011, 19:32
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

kuten se yksi monokokki streamlineri jossa oli 1-lapainen täys-hiilikuituinen etuhaarukka etuvetoineen...

Heh. Tuohan olisi kiva nähdä - sattuuko sulla olemaan linkki jemmassa.

Voin sanoa että oli lujassa... mutta löytyi täältä :

Kuva

Projektissa on tosiaan about kaikki tehty hiilikuidusta, etuveto napakin on kavennettu Hope levyjarrullinen malli. Aika extreme mutta tuli kuulemma vakaa ajettava.

Tälle on blogikin jossakin mutta se pitää taas kaivaa... Briteillä tuli foorumillaan riitaa tuossa vuosi sitten joten homma pirstoutui täysin ja siksi nämä mun linkitkin oli hukassa.