Sivu 1/2
Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 03 Helmi 2012, 07:47
Kirjoittaja Pastori
En ollut tähän ennen törmännyt. Tämmöinen viritetympi versio laskurista jolla voi noita rataskokoja pähkiä.
http://www.gear-calculator.com/#
Ja se vanha vielä muistiksi: http://sheldonbrown.com/gears/
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 03 Helmi 2012, 08:14
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:En ollut tähän ennen törmännyt. Tämmöinen viritetympi versio laskurista jolla voi noita rataskokoja pähkiä.
http://www.gear-calculator.com/#
Ihan siisti. Harmi että on tehty Flash:lla HTML5-tekniikkojen sijaan 
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 03 Helmi 2012, 09:49
Kirjoittaja Wacky
Onhan se harmi, mutta toimii linuxilla niin ei ongelmia. Ongelmia tuottaa kun joutuu laskemaan mitä eturattaat vastaa 28" tuumaisella kun loppuu yläpäästä kesken tuo hammastus. 54 etuhammasta ja dualdrive niin pitäis löytyy 71 hampainen että vois suoraan laittaa 406 renkaalla eikö 622
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 03 Helmi 2012, 10:02
Kirjoittaja Pastori
Se toinen = Sheldon Brown on perinteisemmän näköinen, mutta siitä parempi että lukemat voi syöttää itse = ei lopu liukusäädin kesken 
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 03 Helmi 2012, 10:18
Kirjoittaja Wacky
Pastori kirjoitti:Se toinen = Sheldon Brown on perinteisemmän näköinen, mutta siitä parempi että lukemat voi syöttää itse = ei lopu liukusäädin kesken 
Sitä onkin tullu käytettyä tähän asti eikä toi "hienompi" kyllä tule vetää ainakaan mua puoleensa jatkossa.
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 09 Helmi 2012, 13:35
Kirjoittaja tavasti
Uusi ei osaa DualDriveä, eikä muitakaan napavaihteita. Sheldonilla pystyy laskemaan minkä tahansa härvelin 
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 09 Helmi 2012, 13:40
Kirjoittaja Pastori
Osaa se. Ei toki niin laajasti kuin se vanhempi - napavaihteeton vaan hankalasti siinä derailleur select boxissa - vai onko se select box kun se on flässiä 
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 09 Helmi 2012, 15:18
Kirjoittaja tavasti
Laitoin wikiin linkit noihin molempiin
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 19:29
Kirjoittaja PW
Laskeskelin Sheldon Brownin laskurilla nota vaihdehommia, mitäs se luku ilmottaa joka siitä tulee ?
Joskus tänkin varmaan kuullu mutt en ymmärtäny 
Petri
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 19:46
Kirjoittaja jviirret
Gain ratio ilmaisee montako metriä pyörä etenee yhdellä kampikierroksella. Tuosta Gain ratio kohdasta kun valitsee vaikka KPH @ 90rpm niin tulos on nopeus 90 kadenssilla.
Jukka
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 20:19
Kirjoittaja PW
Kiitos taas, ja nuo prosentit kai ilmottaa sitä eri vaihtiden välistä eroa. Kun laitoin tuon capreon 9-26 pakan tuohon, ni 9-10 rattaan väliin ilmottaa - 10% , mitähän tuo sitt meinaa ?
Petri
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 20:23
Kirjoittaja jori
Se tarkoittaa vain sitä, että yhdeksänpiikkisessä rattaassa on 10% vähemmän piikkejä kuin kymmenpiikkisessä. Samalla ketjunopeudella (kadenssi + eturatas) mennään siis 10% kovempaa. 
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 20:31
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Se tarkoittaa vain sitä, että yhdeksänpiikkisessä rattaassa on 10% vähemmän piikkejä kuin kymmenpiikkisessä. Samalla ketjunopeudella (kadenssi + eturatas) mennään siis 10% kovempaa. 
No niin tietyst, ihmettelin vaan ku se muissa tapauksissa ilmottaa nuo + merkkisinä mutt haitanneeko tuo kuhan kulkee.
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 23:42
Kirjoittaja ajarmala
jori kirjoitti:Se tarkoittaa vain sitä, että yhdeksänpiikkisessä rattaassa on 10% vähemmän piikkejä kuin kymmenpiikkisessä. Samalla ketjunopeudella (kadenssi + eturatas) mennään siis 10% kovempaa. 
<nitpicking on>
Mutta eikös tuossa tapauksessa mennä jopa 11,1 % kovempaa?
<nitpicking off>
No, suurin piirtein 10 % se on kuiteski.
T. Ari
Re: Laskuri(t) voimansiirron välitysten pohtimiseen
Lähetetty: 14 Helmi 2012, 05:49
Kirjoittaja Nojanalle
Tää nykyinen harha nopeudenkasvattamiseksi ihmetyttää. Se mikä laskennallisesti osoitetaan ei kerro totuutta. Koko rattaiden pienentäminen on järjetön ajatus ja nopeuden kasvattaminen. Mitä pienempi ratas takana sitä suurempi kitka on myös ketjulla . Itse lähtisin kasvattaan eturattaan koka painon kustannuksella . Sillä se lisää ketjun kestävyyttä ja on varmatoimisempi kilometrien kasvaessa mittariin. Mitä vähemmän piikkejä siellä takana on sitä nopeemmin se ketju venyy ja virheet kasvaa ketjun ja rattaan välillä . Muuten minulle opetettiin koulussa että kaikki ale kaksitoista hampaiset hammaspyörät on rellejä . Näin ihan soukkina väliinn. 