Sivu 1/1
Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli
Lähetetty: 17 Huhti 2012, 11:51
Kirjoittaja mhelander
Osa on siirtynyt nojailemaan mukavuussyistä, osa jalka- ja muista vaivoista johtuen.
Tässä artikkeli jossa analysoidaan miten lukkopolkimien klipsut pitäisi kenkiin sijoittaa jotta saadaan per jalka tuunaus kohdilleen ja biomekaanisesti homma toimimaan optimaalisesti.
Aiheesta on turistu sekä BROL:ssa että WISIL:ssä ihan hiljattain ja keskustelut vahvistavat mitä muutenkin on tiedossa nojailun ympärillä: klipsut yleensä tuunataan säätöurien kantapään puoleiseen päähän, tällöin polkeminen jalat ylhäällä on luonnollisempaa ja jotenkin sujuvampaa.
Artikkeli ottaa enemmän kantaa että miksi.
Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli
Lähetetty: 17 Huhti 2012, 12:06
Kirjoittaja Nojanalle
Nojapyörä on siitä ihana että siinä voi korjata enenmän jaloista johtuvia asento virheitä kuin pystärissä. Normaalisti puomi pyritään laittamaan vaateriin. Itse laitoin sen vähän aikanaan vinoon , näin sain poistumaan jalkojen väsymystä. Toinen hyvä konsti on laittaa lossin alle korotusta jos jalat ovat eripituset. Sillä tämä virhe vaikuttaa pyörittämiseen. Losin alle voi myöskin laittaa vinon säätöpalan jos jalassa on asentovirheitä ja näin pakottaa jalkaa lähemmäksi luonollista pyöritys liikettä. Näitä olen itsekseni pohtinut ja muokkailutkin poistaakseni pyörityksestä nykivyyttä . Joka meillä jokaisella on jossain muodossa maksinopeuren saavuttamisen esteenä. 
Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli
Lähetetty: 17 Huhti 2012, 12:47
Kirjoittaja Stapani
Yep
Mulla klipsut ollut jo pitkän aikaa niin lähellä varpaita kuin mahdollista.
Ei ole ollut ongelmia nojakilla eikä kilpapyörällä ajaessa.
Täytyypä jollakin lenkillä kokeilla tuota toista ääripäätä, tosin
yhden lenkin perusteella ei varmaan kannata johtopäätöksiä vetää.....
Mulla on tuo uusi-seelantilainen Keywin klossi ja pedaali systeemi käytössä.
Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli
Lähetetty: 17 Huhti 2012, 13:07
Kirjoittaja tavasti
mhelander kirjoitti:Aiheesta on turistu sekä BROL:ssa että WISIL:ssä ihan hiljattain ja keskustelut vahvistavat mitä muutenkin on tiedossa nojailun ympärillä: klipsut yleensä tuunataan säätöurien kantapään puoleiseen päähän, tällöin polkeminen jalat ylhäällä on luonnollisempaa ja jotenkin sujuvampaa.
No eipä ole itsellä ollut tiedossa, taitaa olla klossit lähimpänä varpaita, en kyllä tiedä miksi.
Joskus on tullut mieleen, että pitäisi olla kahdet klossit pohjissa, toiset kantapään alla. Pitkillä reissuilla saisi välillä erilaisen asennon.
Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli
Lähetetty: 17 Huhti 2012, 14:00
Kirjoittaja PW
Sillon kun alottelin nojaileen tällä foorumilla neuvottiin laittamaan mahollisimman lähelle kantapäätä, muuta en oo kokeillu. Paitsi ennen näitä neuvoa tais olla lähempänä varpaita, alussa oli puutumisongelmaa jaloissa en tiedä johtuiko tuosta klossien siirrosta vai tottumisesta ett on hävinneet puutumiset.
Petri
Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli
Lähetetty: 17 Huhti 2012, 14:44
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Sillon kun alottelin nojaileen tällä foorumilla neuvottiin laittamaan mahollisimman lähelle kantapäätä, muuta en oo kokeillu. Paitsi ennen näitä neuvoa tais olla lähempänä varpaita, alussa oli puutumisongelmaa jaloissa en tiedä johtuiko tuosta klossien siirrosta vai tottumisesta ett on hävinneet puutumiset.
Mulla ainakin muutos oli järisyttävä kun siirsin varvaspäästä niin lähelle kantapäätä kuin saa. Muutos ei varmaan ollut kuin vajaa 2cm mutta vaikutus suurempi kuin millään muulla tuon suuruisella muutoksella.
Jukka
Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli
Lähetetty: 17 Huhti 2012, 14:47
Kirjoittaja mhelander
Siksi laitoin tämän turinan alulle kun toisen lenkin tälle "kesälle" ajelin eilen lowracerilla ja alko ergonomia-asiat mietityttämään.
Penkkiä kun piti siirtää tilkka taaksepäin ja kammissa oli "talvipolkimet" niin otti polvet kiinni tankoon, jarrukahvoihin, sormiin ja vaihdevipuihin.
Samoin jaloissa on oudoissa paikoissa "tuntemuksia" joten pitää joka tapauksessa tuunata tuo puoli kuntoon. Ja vaihtaa klossit kenkiin ja laitella ne kesäpolkimet. Samalla kun niitä klosseja justeeraa niin otetaanpas nyt huomioon nämä havainnot ennen kuin alan stemmiin hitsaileen (tai epoksilla laitteleen) jatkoa että saa tangon kauemmas koivista.
Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli
Lähetetty: 17 Huhti 2012, 19:14
Kirjoittaja jori
Lähempänä kantapäätä on parempi nojapyörässä. Jalkojen painosta johtuva pystykomponentti siirtää reaktiovoimaa enempi kohti varpaita, joten parempi aloittaa vähän kauempaa kantapään suunnasta.
Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli
Lähetetty: 17 Huhti 2012, 21:44
Kirjoittaja mhelander
Jep.
Mittailin linkin mukaisesti missä jalkapäydän nivelet on. Vasen jalka on pidempi 5mm ja 1-nivelestä kantapäähän päin pitää poljinta saada sille enemmän 3mm kuin oikean jalan.
Joten oikeassa kengässä on nyt klossi niin lähellä kantapäätä kuin säädöt riittää ja vasemmassa 3mm kauempana. Katsotaan tuntuuko erilaiselta, kunhan lumisade ulkona loppuu.
Jäi linkin ohjeista epäselväksi miten ihmeessä tuo "ball of the foot" paikka mitataan kun jalka on kengässä jonka pohja ei olekaan tasainen kuten lattia jossa nivelten etäisyys kantapäästä mitattiin. Lisäksi Shimanon SPD-SL -polkimien klossin kengän puoli on kaareva kuten kengän pohjakin jolla saadaan lisää haastetta mittaukseen.
Mutta kuten todettua, tarkkuus poljinakselin paikalle ei ole se oleellisin juttu mielestäni vaan se että jalkojen kokoero otetaan klossien sijoittelussa huomioon. Sitä tässä nyt kokeillaan.