Sivu 1/6

Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 05 Kesä 2012, 23:01
Kirjoittaja janx

Moi,

Kun nyt tuli tuo Paseo talouteen, niin muutama kysymys ensilenkillä tuli mieleen koskien takaiskaria. Takapää hieman pompottaa ajossa, joten jotain tarttis varmaan tehdä.
Pyörässä on iskarina DNM MM-22AR ja säätöjä on rebound ja preload. Kysymys onkin, että miten tuota pompotusta sais hillittyä vai saako tuolla iskarilla tällaisen ruhon (115kg) alla?
Onko 4000km ajettu iskari huollon tai vaihdon tarpeessa? Tällä hetkellä preload on ihan löysällä eli jousi on täysin vapautuneena kun pyörän päällä ei ole painoa. Reboundin asetuksesta en osaa sanoa.

Tällaisen manuaalin löysin: http://www.dnmshock.com/upload_files/do ... -shock.pdf

Manuaalissa puhutaan 5000km, että pitäis kiinnityksen puslat rasvata.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 05 Kesä 2012, 23:10
Kirjoittaja Nojanalle

Alkuperänen jousi niin , suosittelen ostamaan paremman . Ei sitä toimiin koskaan hyvin. Itsellä oli vastaava P Nazcassa ja täytyy sanoo että rimpula koko härveli. :?


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 00:44
Kirjoittaja TKorho

Menee ihan simulaattoriajelun perusteella arvaukseksi... Toivottavasti joku kokeneempi vahvistaa. Ja saa haukkua.

Mutta ainakin (oikealla) prätkällä preloadia lisätään painavammalla kuskilla, niin että jousi kiristyy eikä ole niin heppoinen massaa vasten. Vastaa siis "jäykempää jousta". Jos tuntuu liian kevyeltä.
edit: Tyhmä minä. Kuvan perusteella ei lyhennä jousta. Kiristää kyllä jousta koko alueella, ja jousen progressiota kun ei ole matemaattinen ihannejousi.

Reboundia (mun prätkässä ei tuota olekaan) tarjoaisin kireämmälle, jotta varren liike ei ole niin herkkä palautuksessa. Tämän pitäisi vakauttaa takapäätä ja selkeästi stabiloida pomppimista. Jos tuntuma heikkenee, ja takarengas tuntuu irtoavan töyssyissä, niin sitten takaisin löysemmälle jota liike on notkeampi.

En osaa sanoa kumpaa ja kuinka paljon... Manuaali voi kertoa jotain säätömääristä. Massan perusteella aloittaisin pienillä (mutta havaittavilla) muutoksilla kumpaakin, ja sitten lisää hanaa kun tietää ettei mennyt ihan paskaksi. Jousta ei kannata kiristää liikaa - jos ei riitä niin sitten pitäisi vaihtaa kuskia vastaava jousi/iskari.

Yritä muistella alkuperäiset säädöt jotta jos menee läskiksi niin on jokin mihin palata. Enkä edes osaa sanoa miltä väärä asetus polkupyörällä tuntuu. Tiedän kyllä mitä se Richard Burns Rallyssä tekisi...


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 00:48
Kirjoittaja jori

TKorho ehtikin ensin, mutta laitan tämän silti tähän. Saattaa olla silti apua.

Tarkistapa, että vetävä ketju ei ajotilanteessa mene kovin kaukaa takahaarukan nivellinjasta. Valokuvasta katsoen näytti ketju jo ilman kuormaakin menevän akselin yläpuolelta. Jos siihen vielä pannaan kuski päälle, vetää polkemisvoima ketjulla takahaarukkaa ylös joka polkaisulla. -Pompottaa. Korjaukseksi riittää korkeuden säätäminen ylemmäs siten, että ketjulinja on akselin kohdalla tai mahdollisimman lähellä sitä. Vaimennuksen lisääminen parantaa sekin tietysti.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 10:16
Kirjoittaja Juha

Kiinnonstava aihe.. Itsellä sama iskari Nazca G:ssa, sen toimintaa tutkaillut ja ihmetellyt? Tuntuu että paluu vaimennuksen säätöruuvilla vaikutusta vasta ihan ääriasennon tuntumassa.
Nähtävästi typellä täytetty? Omatoiminen huolto mahdotonta?
Jos tuota vaihtamaan innostuu niin onko suosituksia?


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 10:45
Kirjoittaja kissaniitty

Juhan kysymys tuli mullakin mieleen: onko 150mm iskarisuosituksia? Itellä (ja vaimolla) menossa jo toiset DNM DV-22:t ja ei voi kestäviksi kehua: noin vuoden ajon jälkeen öljyt tulee pihalle parin viikon aikana...onko noita mahdollista edes huoltaa? Janx: kato jousen LBS-lukema. Sun painoisella pitäis olla vähintään 750 LBS jousi, varsinkin jos meinaa mitään mukana kuljettaa. Mulla oli Azubissa alunperin just toi DNM MM-22AR muistaakseni 650 LBS jousella ja täydellä retkivarustuksella pohjasi pienimmissäkin töyssyissä. Olis kiva löytää joku laadukas öljyiskari, ei jaksaisi joka vuosi ostaa samaa paskaa tilalle...ilmaiskarit taasen on turhan tyyriitä :(.

Timo


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 11:03
Kirjoittaja tavasti
kissaniitty kirjoitti:

Juhan kysymys tuli mullakin mieleen: onko 150mm iskarisuosituksia?

Noita lyhyitä on todella huonosti saatavilla, ainakin jos katsoo noita yleisimpiä edullisia nettikauppoja. Homma menee kai niin, että noita lyhyitä on vain halvemmissa retkipyörissä, ja niillä ajetaan kunnes vehje laitetaan roskalavalle. Tästä syystä nettikaupoissa on vain kovempaan käyttöön tehtyjä pitkiä iskareita.

Mitä hintaan tulee, niin ainakin bike-componentsin tämän hetken valikoimassa ilmaiskareita saa halvemmalla.

Tässä olisi 152mm pitkä: http://www.bike-components.de/products/ ... pfer-.html

Itsellä olisi sikäli onnellinen tilanne, että kun takapäätä on pakko nostaa, niin menisi pidempi kun vaan purkaa omat korotuspalat pois. Tosin vielä on nuukuus vaivannut, ja alkuperäisellä mennään.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 11:27
Kirjoittaja Nojanalle

http://www.ebay.de/sch/Dampfer-/100246/i.html?_nkw=dnm Täältä löytyisi jousia ja iskareita aikamoneen lähtöön. Oma suosikki on tuo DNM ST-10RC , juuri tuon lukituksen takia. Valitettavasti tuo Lontoo taituu huonosti , niin tilaus on jäänyt toistaiseksi tekemättä. Vanhaa alkuperästä olen sit vaan modivoinut ja vaihtanut vahvemman jousen. Jonka löysin Työttömien käyttettyjen pyörien kasasta. Sillä on menty ja pärjätty toistaiseksi. :roll:


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 14:02
Kirjoittaja TKorho

Miten noissa vaihtoiskareissa on akselien ... ööö.. sovitus? Eli sopivatko jostain syystä oletuksena siihen mitä esim Nazca Explorer käyttää? Minäkin voisin kokeilla parempaa iskaria jossa on säätöjä, eivät ne kai niin paljoa voi maksaa.

Tosin koska ei ole kokemuksia paljoa polkupyörien iskareista, niin en tiedä miten tuntuma voisi parantua. Nyt se on vähän ehkä herkkä pohjaamaan, mutta ei tunnu muuten erityisen epävakaalta. (Minäkin olen sadan kilon lähellä, joten jousi on enemmän löysä kuin ei, mutta toimii kuitenkin).

Onko iskarin vaihto helppoa, tarvitseeko siinä osata koneistusta? Kannattaako?

EDIT: itse itselleni hieman vastaten: Nazcan kotisivuilla esitellään käytössä olevat iskarit. Taidan kirjoittaa Ronille ja kysyä että mitä se sanoo iskareiden vaihtamisesta (esim Nazcan käyttämään parempaan malliin) ja onko kaikissa malleissa (explorer vs paseo) samantyyppinen geometria pituuden perusteella. Tarjolla on tosiaan DNM:ää ja "Kindshock":ia. http://www.nazca-ligfietsen.nl/en/list/tech/item/58/

Akseleista en tiedä sen taivaallisempaa...


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 15:31
Kirjoittaja terppa

Mä laitoin Pioneeriin ilmajousen ja täytyy sanoa, että sen jälkeen se oli kuin eri pyörä ajaa, paljon vakaampi röykytyksessä ja tosi paljon mukavampaa kyytiä saa, jos on isomies kuskina niin luulisin eron olevan vielä isomman.

152 millisistä oli vähän huono tarjonta ja tuollainen oli aikanaan tarjouksessa http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=47045 165 millisenä niin laitoin sitten sen. En tiedä voiko iskarin asentaa väärinpäin (en ole vielä jaksanut kokeilla kun on vähän Optima painotteinen kevät ollut...), jos voi niin silloin se menisi heittämällä vanhoihin kiinnikkeisiin, itse tein uudet kiinnikkeet.

Optimassa minulla on Fox Racing Shox Float RL http://www.bike-components.de/products/ ... 2012-.html Bike24.comista sitä saa myös 152 millisenä.

Kalliitahan nämä ilmajouset on mutta mun mielestä ovat kyllä hintansa arvoisia ja jos vielä kestäväisivät useamman vuoden, no sen aika näyttää. Jos hyväksyy 165 millisen niin tuollainen on 108€ http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... id=0;pgc=0 sen hyvyydestä en kyllä osaa sanoa mitään.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 15:47
Kirjoittaja janx

1250 lbs/in on toi jousi. Eli pitäis riittää. Peräpää on kyllä ihan luttero minun mielestä. Voi yhdellä kädellä helposti hytkyttää pakkarista ylös ja alas. Hieman epäilen, että tuo on parhaat päivänsä nähnyt. Ja kissaniityn kommentit saman valmistajan tuotteista tukee myös tätä väitettä. No eipä halvalla ole ennenkään hyvää saanut.

165mm menis mun mielestä ihan hyvin Paseoon, koska yläpäätä voi säätää kolmeen eri kohtaan. Jos 15mm lisä peräpään korkeuteen hirvittäis. :)

TKorho: Kerro toki mitä Roni oli mieltä asiasta.

Lisätty: http://www.janx.info/nojis/NazcaPaseo/dirindex.html << Kuvia Paseostani.
Lisätty: Tosin on suhteellista, jos iskari on 4 vuotta vanha ja 4000km ajettu, niin onko se sitten ollut huono vai hyvä. :)


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 17:48
Kirjoittaja jori

Nyt kun laitoit kuvan tuonne "Pyöräsi kuva"-ketjuun huomasin puhuneeni ihan höpöjä. Siellähän on taittopyörä, etkä voi vaikuttaa ketjulinjan etäisyyteen takahaarukan nivelestä. :oops:

Tuo kuvaamasi löysyys johtunee liian pienestä esijännityksestä jousessa. Jousen pitää olla valmiiksi pänningissä niin, että maantiekäytössä jousitus normaalisti pyörän päälle istuuduttaessa juuri ja juuri painuu. Maastopyörissä painuma tasaisella seisottaessa säädetään noin neljännekseen kokonaisjoustomatkasta. Maantiekäytössä ulosjouston hyödyt ovat marginaaliset. Leikkaamalla ulosjouston pieneksi leikkaat pompottamiselta mahdollisuudet.
Kuva
Tuota jousen yläpään isoa mutteria alas päin niin paljon, että takapää ei juurikaan painu pyörän päälle istuuduttaessa.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 19:52
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti:

Nyt kun laitoit kuvan tuonne "Pyöräsi kuva"-ketjuun huomasin puhuneeni ihan höpöjä. Siellähän on taittopyörä, etkä voi vaikuttaa ketjulinjan etäisyyteen takahaarukan nivelestä. :oops:
Tuo kuvaamasi löysyys johtunee liian pienestä esijännityksestä jousessa. Jousen pitää olla valmiiksi pänningissä niin, että maantiekäytössä jousitus normaalisti pyörän päälle istuuduttaessa juuri ja juuri painuu. Maastopyörissä painuma tasaisella seisottaessa säädetään noin neljännekseen kokonaisjoustomatkasta. Maantiekäytössä ulosjouston hyödyt ovat marginaaliset. Leikkaamalla ulosjouston pieneksi leikkaat pompottamiselta mahdollisuudet. Tuota jousen yläpään isoa mutteria alas päin niin paljon, että takapää ei juurikaan painu pyörän päälle istuuduttaessa.

Joo, näin on ettei ketjulinja muutu. Kiristin tuota esijännitystä (preload) äsken ihan reilusti ja meinasin kohta käydä koelenkillä. Reboundia laitoin hieman plussalle. Katsotaan miten käy.

Lisätty: Kyllä se jonkin verran helpotti, mutta vielä hieman pomputtaa suoraa ajaessa. Pitää koittaa kiristää lisää, mutta siinäkin tulee jossain vaiheessa raja vastaan. Nytkin on ehkä pompuissa kuitenkin turhan jäykkä perä vaikka pompottaakin.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 07 Kesä 2012, 00:41
Kirjoittaja TKorho
jori kirjoitti:

Jousen pitää olla valmiiksi pänningissä niin, että maantiekäytössä jousitus normaalisti pyörän päälle istuuduttaessa juuri ja juuri painuu.

Voitko hieman laajentaa tätä filosofiaa? Kuulostaa aika kovalta. Onko tuo tunnettukin viritystapa?
"Tarttee jäykemmät jouset!"


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 07 Kesä 2012, 11:16
Kirjoittaja jori
TKorho kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jousen pitää olla valmiiksi pänningissä niin, että maantiekäytössä jousitus normaalisti pyörän päälle istuuduttaessa juuri ja juuri painuu.

Voitko hieman laajentaa tätä filosofiaa? Kuulostaa aika kovalta. Onko tuo tunnettukin viritystapa?
"Tarttee jäykemmät jouset!"

Ei tähän mitään vakiintunutta viritystapaa ole, kas kun maantiekäytössä jousitusta tarvitsee vain nojapyöräilijät, eikä niistäkään kaikki.

Maastopyörissä käytetään esikiristyksenä neljänneksen painumaa ja paremmissa iskareissa on lukot, jotka jäykistävät iskarit ylämäkien runnomista varten. Iskari kun kuluttaa polkemisenergiaa. Tästä samasta syystä maantiepyörissä ei tavallisesti ole lainkaan iskunvaimennusta. Nojapyörässä takapään vaimennus on mukavuustekijä, mutta joustaminen polkemisen tahdissa (pompotus) syö energiaa, siksi sen laajuutta kannattaa rajoittaa.

Ulosjouston matkan rajoittaminen rajoittaa takajousen pienten voimien amplitudia katkaisemalla liikematkan mekaanisesti, ulosjoustonopeuden rajoittaminen (rebound) on toinen. Tuo tarkoittaa, että jousen ulosjoustoa hidastetaan sisäänjousoon verrattuna. Takaisinjouston vaimennuksen suurentaminen yhdessä pienen ulosjoustomatkan kanssa tuottaa tilanteen, jossa kuoppaisen alusta aiheuttama pumppausliike puristaa jousta kasaan, ulosjoustomatka lisääntyy ja pahoissa paikoissa jousitus poimii myös kuopan pohjat. Tasaisella taas jousi painaa männän ulos ja polkemisen aiheuttama pompotus vähenee. Hitaiden liikkeiden vaimennuksen kasvattaminen on kolmas tapa, mutta se vaatii simmibrikkapakan modifiointia iskarin sisältä. Tai iskariöljyn vaihtamisen jäykempään.

Jousten jäykkyys ei sinänsä vaikuta tähän, vaan on oikeastaan parempi, kun nojapyörässä on hitusen pidempi ja löysempi jousi, joka on puristettu kovempaan esijännitykseen. Tällöin tuo kuvaamani esijännitys-takaisinjousto viritys toimii paremmin ja jousitus puristuu helpommin liikevaransa keskiasentoon kuoppaisella alustalla. Nojapyörälle pomppuinen alusta kun on maastopyörälle varsin tasainen.