Sivu 1/1

Hiilikuituinen poljinpuomi

Lähetetty: 26 Kesä 2012, 21:07
Kirjoittaja Api

Jo jokunen vuosi sitten minulla oli vaikeuksia saada Challenge Fujin SL kakkosen hiilikuituista poljinpuomia pysymään paikallaan. Lopultahan siinä kävi niin että kiristin putken teleskooppiliitoksesta ruttuun (ruts! tiesinhän että niin käy, mutta piti vaan vääntää!). Sain sen korjattua sisäputkella, eikä vaurio siitä koskaan levinnyt laajemmalle. Vielä ujutin puoli millisen alumiinipellin liitoksen väliin ja sitten sillä pärjäilin monta vuotta.

Tänä keväänä runttasin ylämäessä puomin poikki puomiputken ja keskiöputken liitoksesta.

Meinasin tähän kirjoittaa että en suosittele hiilaripuomia voimaharjoitteluun, mutta enpäs nyt kuitenkaan yleistä niitä kaikkia heikoiksi tämän perusteella.

Nyt on pyörässä Recumbent partsin race-alu-puomi. Tosi nopea toimitus nykyään, viikossa tuli. Asennuksen aloitus vaan siirtyi monta kertaa :oops:


Re: Hiilikuituinen poljinpuomi

Lähetetty: 26 Kesä 2012, 22:57
Kirjoittaja mhelander

Kuulemma hiilikuituisten kanssa ei pidä käyttää klemmarin puristusvoimaa pitämään sitä paikallaan vaan jotakin kitkatahnaa. Sellaista voi kuulemma tehdä kun märkähioo hiilikuitua ja kerää tavaran talteen. Laittaa sitä sitten puomin päälle ennen kuin kiristää paikalleen.


Re: Hiilikuituinen poljinpuomi

Lähetetty: 27 Kesä 2012, 08:27
Kirjoittaja Nojailija

Moi,
Ei kannata yleistää, sulla on vain käynyt huono tuuri. Hiilikuitupuomit ei ole sen heikompia ole kuin alumiiniset, kaikki riippuu valmistajan insinööritaidoista. Olen vetänyt hiikuitunojakeilla/puomeilla yli 50000km ja puomia en ole saanut rikki. Todistettavsti jaloistani löytyy vääntövoimaa :mrgreen:

Itse olen vähän raaka, hion lakan pois puomin osasta joka on klemmarin kohdalla. 2 M6 ruuvia kiristettynä noin 10 Nm riittää pitämään puomin paikalla

/Nojailija


Re: Hiilikuituinen poljinpuomi

Lähetetty: 27 Kesä 2012, 10:52
Kirjoittaja Syväri

Joo, ainakin velokraftissa kun on ovaaliputkea niin ei kummoista kiristysmomenttia tarvi. Taitaa itellä olla joku 8nm kahdella m6:lla.