Sivu 3/5

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 29 Elo 2012, 09:44
Kirjoittaja optimistx

Jos ihmisen painopiste on vatsassa oma navan takana, niin okin pyörässä se on lähes suoraan pyörän takanavan yläpuolella. Jyrkässä ylämäessä etupyörä sutii?


Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 29 Elo 2012, 10:47
Kirjoittaja jviirret
optimistx kirjoitti:

Jos ihmisen painopiste on vatsassa oma navan takana, niin okin pyörässä se on lähes suoraan pyörän takanavan yläpuolella. Jyrkässä ylämäessä etupyörä sutii?

Näyttää takavedolta :roll: Tosin kuvan perusteella näyttää siltä että ketjua joutuu ohjaamaan niin veto kuin paluupuolellakin välipylpyröillä.

Jukka


Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 29 Elo 2012, 12:07
Kirjoittaja jori
oki kirjoitti:

Projekti jatkuu
tässä olisi kuva tämän hetkisestä tilanteesta

Kuva
Näyttää vähän pystyltä tuo istuimen hyllyosa. On todennäköistä, että joudut nostamaan takaosaa hiukan ylemmäs, jottei hyllyn etureuna paina takareisiin. Sopiva hyllyosan asento ampuu vain vähän kampikeskiön yläpuolelle.

Kampipuomin emäputken puoleinen pää näyttää ohuelta ja kiinnitys huteralta. Tämä on ketjuvoimien takia melkoisen kovasti rasitettu kohta. Jos olisin itse valinnut noin ohuen putken puomiputken tyvipään rakenteeksi, tekisin tyvipäähän loivan mutkan siten, että puomin tyvipää kiinnittyisi rungon linjaan niin kauas oikeaan reunaan, kuin mahdollista, jotta etäisyys kiinnityksen ja ketjulinjan välillä minimoituisi. Tämä pienentää ketjuvoimien aiheuttamaa puomin kuormitusta ja sen aiheuttamaa puomin taipumaa oikealle polkemisen tahdissa. Ketjuvoima taivuttaa puomia oikealle ja vasemmalla jalalla polkaisu vielä tehostaa tätä.


Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 29 Elo 2012, 12:15
Kirjoittaja optimistx
jviirret kirjoitti:

Näyttää takavedolta :roll:
...
Jukka

:oops: Totta. Olin tehnyt hyvin samantapaisen ratkaisun aiemmin ja haaveilin siihen etupyörään sähkömoottoria, mutta ajatus kompastui sutimisen pelkoon. Näin aamulla aivojeni kaikkia osia ei ollut vielä käynnistetty Pirkka-kahvilla, joten sallinette mokailuja. (iltapäivän mokailuihin täytynee kehitellä jokin muu syy)
Mutta eikö silti okin pyörän painopiste ole aivan liian takana, jolloin ohjaus voi luistella vinksin vonksin yms häikkää?


Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 29 Elo 2012, 12:20
Kirjoittaja jori
optimistx kirjoitti:

Mutta eikö silti okin pyörän painopiste ole aivan liian takana, jolloin ohjaus voi luistella vinksin vonksin yms häikkää?

Takanahan tuo on. Akselipainot taitavat asettua summittain 2/3-1/3 tasoille. Tämä tekee etujousituksesta vähän ylijäykän ja on muutenkin konstruktiivisesti vähän hassu jäykän takapään kanssa. Mutta jostainhan tämä nojapyöräharrastus on aloitettava. Parannuksia voi tehdä sitten myöhemmin, eikä täydellistä pyörää ole olemassakaan.


Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 29 Elo 2012, 12:38
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Mutta eikö silti okin pyörän painopiste ole aivan liian takana, jolloin ohjaus voi luistella vinksin vonksin yms häikkää?

Takanahan tuo on. Akselipainot taitavat asettua summittain 2/3-1/3 tasoille. Tämä tekee etujousituksesta vähän ylijäykän ja on muutenkin konstruktiivisesti vähän hassu jäykän takapään kanssa.

No höpsistä :D Tässä istuttiin liki yhtä takana:

Kuva

ja eturengas yli puoli metriä edempänä. Ei mitään ongelmia. Minusta tuo näyttää vain hieman takapainoisemmalta kuin pystyhkössä asennossa ajettava maastopyörä, eli keula saattaa olla ihan sopivan jäykkä. Useammin nämä SWB:t näyttää liian etupainoisilta ja kun silmä tottuu siihen niin sitten hiemankin takapainoiset näyttää keulivan ihan justiinsa :D

Jukka


Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 29 Elo 2012, 12:45
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Mutta eikö silti okin pyörän painopiste ole aivan liian takana, jolloin ohjaus voi luistella vinksin vonksin yms häikkää?

Takanahan tuo on. Akselipainot taitavat asettua summittain 2/3-1/3 tasoille. Tämä tekee etujousituksesta vähän ylijäykän ja on muutenkin konstruktiivisesti vähän hassu jäykän takapään kanssa.

No höpsistä :D Tässä istuttiin liki yhtä takana:

Kuva

ja eturengas yli puoli metriä edempänä. Ei mitään ongelmia. Minusta tuo näyttää vain hieman takapainoisemmalta kuin pystyhkössä asennossa ajettava maastopyörä, eli keula saattaa olla ihan sopivan jäykkä. Useammin nämä SWB:t näyttää liian etupainoisilta ja kun silmä tottuu siihen niin sitten hiemankin takapainoiset näyttää keulivan ihan justiinsa :D

Eihän sinulla ole tuossa etujousitusta. 50 kg kuormalle tarkoitettu jousitettu etupää 30 kg akselipainon nojapyörässä on minusta konstruktiivisesti hassu. Tai ehkä sitten ei. Korkea painopiste helpottaa rotvallien ylitystä. Paksu rengas kuitenkin tarvitaan takapyörässä.


Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 29 Elo 2012, 12:50
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Eihän sinulla ole tuossa etujousitusta.

Joo, ei. Olisi pitänyt suunnata kommenti enempi optimistixille :oops: Riippuu vähän keulan kunnosta miten se tuossa toimii. Mun pyörä olisi liian kevytkeulainen joustohaarukoille.
Taitaa olla aika yleinen ongelma nykypäivän roskalavoilla kiertelijöille ettei jäykkäkeulaisia aihioita ole tarjolla :( Kaikissa halvoissa "maastopyörissä" kun on jonkunlainen jousitus ja runko geometria sen mukainen.

Jukka


Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 29 Elo 2012, 20:41
Kirjoittaja oki

Hei
Kiitti kommenteista.
Mutta jostain se on aloitettava tuo pyörän rakentelu. Toisaalta en vielä tiedä , että kestääkö selkäni ajaa nojapyörällä. Pystypyörällä en voi ajaa montaakaan kilometriä . Ajatuksen nojapyörän tekoon ja testaamiseen sain kun eräänä sunnuntaina tuli nojapyöräiliä vastaan Limingassa partaan tiellä. Laitan lisää kuvia kun projekti etenee. Viesteissänne tuli hyviä vinkkejä, katson mitä niistä voin toteuttaa tässä projektissa. :?: :!: :D
terveisin: Oki


Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 30 Elo 2012, 09:01
Kirjoittaja GodTdd
oki kirjoitti:

Toisaalta en vielä tiedä , että kestääkö selkäni ajaa nojapyörällä.

Kyllä foorumilta on yleensä järjestynyt koe ajo mahdollisuus. Rohkeasti vain kysymään, saapahan ainakin jotain osviittaa kestääkö selkä vai ei. Tosin komppaan perään heti jviirreet:in vakio vastausta: nojakilla pitää ajaa pitkälti ennen kuin osaa sanoa toimiiko se itselle vai ei.

Lainaus korjattu, msk


Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 30 Elo 2012, 14:05
Kirjoittaja oki

Ei riemulla rajaa, kun nojapyörällä ajaa.
Projekti on nyt valmis testiajoon, olen ajanut jopa 200m ilman kaatumista.
Ohjaus on tosi kiikkerä, tanko vääränlainen.
Täytyy saada ranteet samaan asentoon, kuin pystypyörässä. Näin ajettavuus varmaan paranee.
Ei muuten keuli, eikä ole liian takapainoinen.Kestäisi varmaan selkänojaa kallistaa tuohon 130 asteeseen .
Tässä kuva komeudesta. :mrgreen:

2012-08-30 13.10.11.jpg
2012-08-30 13.10.11.jpg (172 KiB) Katsottu 2426 kertaa

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 30 Elo 2012, 14:10
Kirjoittaja Syväri

Noniin :D aika vähällä ketjunohjauksella pelittää, varmaan vetopuolenkin voisi vetää suoraksi.


Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 30 Elo 2012, 15:13
Kirjoittaja oki
Syväri kirjoitti:

Noniin :D aika vähällä ketjunohjauksella pelittää, varmaan vetopuolenkin voisi vetää suoraksi.

Jep
Varmaan voisikin, mutta kun tuo ohjari on takarattaan vaihtajasta niin oli molemmat helppo laittaa noin.


Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 30 Elo 2012, 15:28
Kirjoittaja tavasti
oki kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Noniin :D aika vähällä ketjunohjauksella pelittää, varmaan vetopuolenkin voisi vetää suoraksi.

Jep
Varmaan voisikin, mutta kun tuo ohjari on takarattaan vaihtajasta niin oli molemmat helppo laittaa noin.

Ei taida vaihtajan pyörät kestää vetopuolella, eli kun lujaa polkaisee niin kuuluu rusaus ja kirous.


Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Lähetetty: 30 Elo 2012, 15:41
Kirjoittaja oki
tavasti kirjoitti:
oki kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Noniin :D aika vähällä ketjunohjauksella pelittää, varmaan vetopuolenkin voisi vetää suoraksi.

Jep
Varmaan voisikin, mutta kun tuo ohjari on takarattaan vaihtajasta niin oli molemmat helppo laittaa noin.

Ei taida vaihtajan pyörät kestää vetopuolella, eli kun lujaa polkaisee niin kuuluu rusaus ja kirous.

Ei olisi vetopuolelle ollut pakkolaittaa ohjaria ,mutta kun oli valmis niin laitoin täytyy poistaa jos ei kestä.