Sivu 1/1

Käsipyörät

Lähetetty: 05 Syys 2012, 23:08
Kirjoittaja PW

En muista onko näistä ollut tarinaa aikasemmin. TDH yhteydessä oli kuva siihen osallistuneesta kaverista tosimatalalla käsipyörällä http://www.janipeltopuro.com/index.php?page=3&lang=fi Tuossa ilmeisesti kaverin kotisivut, ainakin saman näkönen kuva.
Paralympialaisissa ilmeisesti myös kyseinen laji mukana kun äsken uutisoitiin ett entinen F1- kilpa-autoilija mukana käsipyöräilyssä. Noiden kuvien perusteella nää pyörät näytti hyvin erilaisilta. Suomalaisen kaverin pyörä noja- tai oikeemmin makuupyörä ja tuo toinen näytti enempi etunojapyörältä. Onkohan noissa minkälaiset säännöt pyörälle ? Käsipyöränimellä vasta googlailin.
Sitä 100m pyörätuolikelausta kun kattelin ni hyvin oli tarkalla siinäkin painopiste kun pientä keulimista oli havaittavissa kovassa rutistuksessa vähän niiku miun kolmipyörässä.

Petri


Re: Käsipyörät

Lähetetty: 05 Syys 2012, 23:23
Kirjoittaja PW

Tuoltahan löytyy sivustolta aikapaljon tietoo lajista kun vaan lukee :oops: Näyttäs kilpailutoiminta olevan aikapaljon vilkkaampaa ku meillä nojapyöräilijöillä.

Petri


Re: Käsipyörät

Lähetetty: 06 Syys 2012, 09:15
Kirjoittaja Wacky

Mikäs meitä estää järjestämästä kilpailuja vähän useammin kun kerran vuodessa jos se siitä on kiinni.


Re: Käsipyörät

Lähetetty: 06 Syys 2012, 11:24
Kirjoittaja optimistx

Jani Peltopuro ajoi TdH-kisassa keskimäärin 26 km/h käyttäen keskitehoa 104 W kotisivun mukaan. Käsistä lähti siis tuo teho, ja riitti kaikkiin ajovastuksiin.

Jos sähkömoottorin akkuineen lisää tuohon ajoneuvoon (lisäämättä kokonaispainoa ja ilmanvastusta), niin pitäisi päästä tuolla teholla tuota nopeutta. Puolen kilowattitunnin akku ja moottorin 80 % hyötysuhde riittäisi noin 4 tunniksi eli reilu 100 km. Kun sitten vielä itse antaisi lisätehoa käsillä tai jaloilla esim. 50 W vaikkapa ajanvietteeksi, niin pääsisi vielä pidemmälle ja vielä nopeammin. Aika mietityttävä tieto tuo Janin kertoma.

Ajanvietettä kannattaisi harrastaa ylämäissä, jos on kiire tai akkujen riittävyys hilkulla.

Akkujen tekniikka alkaa olla jo niin kevyttä, että kohtuupainolla saa jopa yli 1 kWh mukaan pyörään. Litiumia lyijyn sijasta. Oma puolen kWh:n lyijyakku painaa 13 kg, sama paino litiummuodossa antaa yli tuplaenergian. Moottori painaa parhaimmillaan vain 2-3 kg.

Jospa väsäisi sähköisen käsipyörän. Kädet pyörittelemään kampia niin ettei ilmanvastus niiden takia lisäänny paljoa. Tiellä makaava liukkaaseen aineeseen kapaloitu ajaja, joka heiluttelee käsiään piilossa vimmatusti tai muuten vaan.

Näköjään vanhentuessaan palailee lapsuutensa piirteisiin. Tuossa unelmassahan on lastenvaunuissa makaava kapaloitu vauva, joka tahtoo jonkun muun kuljettelevan häntä. Ei äidin, vaan moottorin. Vaipatkin on jo pyöräilyhousuissa, suussa tutin sijasta juomapussin letku. Katselee edessään roikkuvia värikkäitä leluja kiinnostuneena niiden liikkeistä. Ohoh 43 km/h! 61 W! :idea: :!: :arrow: :)


Wackyn aika 4h 25min oli noin tunnin parempi kuin Janin. Jaloista saa enempi tehoa kuin käsistä. Mikähän lienee tehojen suhde tyypillisesti?


Re: Käsipyörät

Lähetetty: 06 Syys 2012, 12:20
Kirjoittaja jori
optimistx kirjoitti:

... Vaipatkin on jo pyöräilyhousuissa, suussa tutin sijasta juomapussin letku. Katselee edessään roikkuvia värikkäitä leluja kiinnostuneena niiden liikkeistä. Ohoh 43 km/h! 61 W! :idea: :!: :arrow: :)

Tuohonko nojapyöräilyn viehätys perustuukin. Makuuasentoon tärisevässä kyydissä leluja ja maisemia katsellen. :D