Sivu 1/1

Typpeä kilpurin renkaisiin

Lähetetty: 09 Syys 2012, 21:29
Kirjoittaja Nojanalle

http://www.conti-online.com/generator/w ... to_fi.html Mitähän kilpailusäänöt sanoo tästä. Jos täyttäisi renkaat Typellä. Etuja voisi olla paljonkin. Aikanaan 70 luvulla kilpapyörissä kokeiltiin Heljumia. Mutta kielsivät sen käytön. Hyvä niin , kun se muutenkin kuulemma on loppumassa. Mutta Typpeä riittää. Tarvitsisi vaan tehrä täyttö laitteet kaasulle ja pyörän ventiilille. Että pääsis kokeileen. Tarvitsee vakavasti harkita jos laittas Stern 3:n typellätäytetyt renkaat. :lol: :lol: :lol:


Re: Typpeä kilpurin renkaisiin

Lähetetty: 09 Syys 2012, 22:08
Kirjoittaja optimistx

Mitä arvelet havaitsevasi, jos renkaissasi on 99-100 % typpeä verrattuna siihen, että siellä on 78 % typpeä ja loput pääasiassa happea?

Esim. jos joku toinen on täyttänyt renkaasi, niin mistä päättelet, mitä siellä on?


Re: Typpeä kilpurin renkaisiin

Lähetetty: 09 Syys 2012, 22:24
Kirjoittaja Nojanalle

A. Ensinnäkin itse täytän renkaat. B. Toiseksi renkaiden haudastuminen pienenee. C. Kolmanneksi sisällesyntyvää kosteutta ei muodostu. D. Neljänneksi itseään on aina hyvä manipuloda sillä että minulla on joku mitä muilla ei. :?


Re: Typpeä kilpurin renkaisiin

Lähetetty: 17 Syys 2012, 21:05
Kirjoittaja Nebulus

Lisäksi kannattaa muistaa typen verrattoman paljon pienempi tiheys, 28 vs 32 g/mol (=22,4 litraa), siis puhtaaseen happeen verrattuna. Ainakin neljännes grammaa lähtee ulkokehillä pyörivistä massoista pois, lähes ilmaiseksi! Hymiö!


Re: Typpeä kilpurin renkaisiin

Lähetetty: 17 Syys 2012, 21:29
Kirjoittaja jori
Nebulus kirjoitti:

Lisäksi kannattaa muistaa typen verrattoman paljon pienempi tiheys, 28 vs 32 g/mol (=22,4 litraa), siis puhtaaseen happeen verrattuna. Ainakin neljännes grammaa lähtee ulkokehillä pyörivistä massoista pois, lähes ilmaiseksi! Hymiö!

Jostain syystä sait pienen tuloksen, vaikka käytit pelkkää happea vertailurenkaassa. :)
Ilmassa on vain noin 20% tuota happea, jonka moolipaino on tuon 32 g / 22,4 litraa, typen 28g/mol. Ilman moolipaino on siis: 20% x 32 + 80% x 28 = 28,8 g / mol.

(1 mol =22,4 litraa)
50 mm paksussa aikuisten pyörän renkaassa on reilut 4 litraa tilavuutta, mikä rapsakalla 5 bar paineella on juuri sopivasti tuon moolitilavuuden verran 22,4 litraa. Painoa säästyy siis ilman sijaan pelkkää typpeä käyttämällä jopa 0,8 grammaa per rengas, eli kaksipyöräisessä yhteensä 1,6 grammaa. Ohut- ja pienirenkaisessa tietenkin vähemmän. Hymiö!


Re: Typpeä kilpurin renkaisiin

Lähetetty: 17 Syys 2012, 21:37
Kirjoittaja jviirret

Ja jotta tämä gramman osien täysimääräinen painonsäästö saadaan pitää renkaat tyhjentää tyhjiöpumpulla ennen täyttämistä, muutenhan niihin jää osittain ilmaa. Tai sitten käyttää uusia sisuskumeja.
Laskutehtävät jatkuu, paljonko painoa säästyy jos ilman sijaan renkaan täyttää hiilidioksidilla :shock:
Tähän tarkoitukseenhan on välineetkin myynnissä liki jokaisessa pyöräkaupassa, esim:

Kuva

Täyttöpullona siis ilma-aseissa käytettävä CO2 patruuna.

Jukka


Re: Typpeä kilpurin renkaisiin

Lähetetty: 17 Syys 2012, 21:47
Kirjoittaja jori

Ilman tiheys moolimassan mielessä oli siis 28,8 g/mol. Hiilidioksidi on CO2, eli siinä on yksi hiili = 12 g/mol ja kaksi happea = 2x16 g/mol, eli sen moolipaino on 2x16+12= 44 g/mol. Painavampaa on siis ilmaan verrattuna. 50mm/5,15bar 622 renkaita esimerkkinä käyttäen 44-28,8= 15,2 grammaa per rengas painavampi. :shock: :D


Re: Typpeä kilpurin renkaisiin

Lähetetty: 19 Loka 2012, 12:14
Kirjoittaja samuel

Juu kiitosta vaan, jättäkää heliumia meille sukeltajille. :D

Typpeä käytetään myös kaivosköytössä dumppereiden iskareissasekä kuorma-autojen renkaissa.
Se on kemiallisesti reagoimaton kaasu. Tiheämpänä se ei tule kumin läpi niin herkästi kuin happi.
Paineiden tarkistusväliä voi harventaa...

Henri


Re: Typpeä kilpurin renkaisiin

Lähetetty: 20 Loka 2012, 07:43
Kirjoittaja Wacky

Helium karkaa aivan liian herkästi että sitä olis järkeä käytää kun kilpurien ohuista sisäkumeistä karkaa ilmaakin liikaa vuorokaudessa. Typen käyttö sen sijaan voisi olla oikein hieno idea, tosin sitä pitää ostaa ja kun sekin karkaa niin kysymys onkin kuinka nopeasti se pääsee karkuun erityis kevyistä sisäkumeista joilla säästää enemmän painoa kun typpeen vaihtamalla paremmin pitävissä kumeissa..