Sivu 5/41

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 27 Loka 2012, 23:29
Kirjoittaja mhelander

Noniin. Takahaarukka on valmis. Tai siis rakenteellisesti runko ja takahaarukka ovat kantavia.

Kuva
Siinä vekotin ekaa kertaa ihan omilla pyörillään, kaikki linjassa ja silleen.

Kuva
Tämä on sitten valmista kauraa. Tuo kasettikeskiö tulee sitten kiikun niveleksi.

Kuva
Samoin valmista vaihtajan & pakan puolella.

Kuva
Ja levyjarrun puolella myös. Oli hauska tehdä tuo kiinnike... sanoisin että parempi tuli kuin mitä vaikkapa MetaPhysic:ssä on.

Seuraavaksi alkanen paskarteleen sitä takajousituksen linkkumekanismia. Kun etäohjausta ei kannata tehdä ennen kuin ohjainlaakeri saapuu, ja jousitustakaan ei saa loppuun tehtyä ennen iskaria.

Irrotin omaksi ketjuksi levyjarrukuvat - löytyy helpommin omasta ketjustaan. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2705 Pastori


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 28 Loka 2012, 17:50
Kirjoittaja mhelander

Joo ei Jori ole ottanut kantaa Craig:n takajousituksen linkkuihin. Itse päättelin, kun Craig julkaisi mittakuviaan BROL:ssa että haarukan joustaessa syvempään tuo haarukan ja siirtokolmion välissä oleva vipuvarsi oikeaa. Näin alkujoustosta jousto on pehmeempi mutta tiukkenee syvemmälle.

Nuo vipusuhteet askarruttaa vähän, iskarissa kiinni oleva nivel on kauempana rungon nivelestä kuin haarukan tanko.

BROL:ssa Craig tuli ulos kaapista näillä kuvilla:

Kuva
Craig:n suunnitelma jossa nimen omaan takajousitus on mallinnettu.

Kuva
Tämä on Rob:n hahmotelma millainen pyörästä tulee.

Kuva
Tässä on jousituksen laskennallinen progressio. Voisi olla Joria kiinnostavaa matskua... harmi ettei kuvien numeroista oikein saa mitään selvää.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 28 Loka 2012, 17:56
Kirjoittaja mhelander

Tuota etupään etäohjausta pohdiskelen...

Kuva

Tämmönen on sitten se keula. Kuten kuvasta selviää niin toisen tolpan päästä säädetään painuma ja toisesta palautus. Pistää vaan miettimään että missä eri putket yhdistyy että säätö koskee kumpaakin puolta. Vai yhdistyykö missään ?

Nimittäin kun on tarkoitus porata ohjausputken suuntainen reikä tuohon vasemman tolpan viereen haarukan olkapäähän ja siihen M8-kierteet. Tuohon holkin kanssa pulttaisin sitten kiinni sen etäohjauksen 8mm/M8 nivelen:

KuvaKuva

Jottei Rob:n virhe toistuisi niin tuo reikä pitäis saada mahdollisimman lähelle "vaakatasoa" eli 90 astetta sivulle ohjainputkesta.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 28 Loka 2012, 18:10
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

Nimittäin kun on tarkoitus porata ohjausputken suuntainen reikä tuohon vasemman tolpan viereen haarukan olkapäähän ja siihen M8-kierteet. Tuohon holkin kanssa pulttaisin sitten kiinni sen etäohjauksen 8mm/M8 nivelen

Ilmeisesti tuossa reiän poraamisessa on riskinsä kun esim. Nazzca ei ole sille linjalle lähtenyt ollenkaan, vaan ovat väännelleet tällaisen peltilärpäkkeen:

Kuva

Kuvasta ei oikein käy ilmi että mihin tuo toisesta päästä kiinnittyy.

Jukka


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 28 Loka 2012, 18:19
Kirjoittaja Nojanalle

En kyllä porais tuohon haarukkaan ainuttakaan reikää. Tuo Nazcan systeemi on helpo tehdä. Toinen pää sinne haarukan putken sisään , tollasella systeemillä kuin ennen käytettiin pystäreissä ohjaustangon kannakkeella. Tai sitten kiinittää se lokasuojan yläkiinitykseen jos siellä sellanen on. :roll:


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 28 Loka 2012, 18:22
Kirjoittaja Pastori
Nojanalle kirjoitti:

Toinen pää sinne haarukan putken sisään ,

Joo. Mä kans arvelin että se menee sinne haarukan keskipukten sisään. Sinnehän voi silpaista vaikka hitsillä sen kiinni. Tai tuoda sieltä snadilla putkenpätkällä tolpan alaspäin johon saa kiinni vaikka mitä.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 28 Loka 2012, 18:50
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Toinen pää sinne haarukan putken sisään , tollasella systeemillä kuin ennen käytettiin pystäreissä ohjaustangon kannakkeella.

Aa, eli tällainen "kiilaputki":

Kuva

Ompa hyvä keksintö, eikä tarvi välttämättä tuota varmistuslenkkiäkään tuohon iskaritolppaan.

Jukka


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 28 Loka 2012, 19:40
Kirjoittaja Pastori

Jep. Simppeli sitten säätääkin. Vähän keventää ja kääntää. Nerokasta.

Ja toi on helppo sitten tehdä lyhyemmäksi jos vaikka painoa pelkää. Leikkaa suorasta putkesta snadin pätkä ja hitsaa siihen sopivan latan päähän.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 28 Loka 2012, 21:47
Kirjoittaja mhelander

Noita minäkin pähkäilin aikani. Että kiilaputkella ohjainputkeen altapäin ja joku tuki. Ja noilla kaupallisilla on siihen ihan hyvä syy : tuotevastuu ja takuu puolella. Tai sitten joutuisivat teettämään erikois haarukat ja sehän ei näillä nojiksien voluumeilla mahda onnistua.

Mutta kun mittailin keulan joustot ja millanen rengas tulee niin tosi tiukkaa tekee että saisi mahtumaan. Ja tuo ohjainputki on vain 20mm olkapään kohdalta ja paksumpi sitten ylempää. Vaikeuttaa kiilaputken laittoa.

Joten porata pärskäytin sen reiän:

Kuva

Haarukan olka on ontto joten jengat on vain päällisosassa. Ainetta siinä on sen verran että luulisin kestävän. Mutta kierteitä ei kauheen montaa ole. Pitää tuo alusholkki tehdä tosi tarkasti oikeeseen muotoon ja varmaan lukitteella vetästä pultti kiinni.

Kuva

Tässä päältä näkymää. Onkohan tuossa riittävästi etäisyyttä että vääntö riittää ?

Homma tyssäsikin sitten vetämättömään viemäriin jota roopataan sitten varmaan pari iltaa...


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 29 Loka 2012, 20:55
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

Joo ei Jori ole ottanut kantaa Craig:n takajousituksen linkkuihin. Itse päättelin, kun Craig julkaisi mittakuviaan BROL:ssa että haarukan joustaessa syvempään tuo haarukan ja siirtokolmion välissä oleva vipuvarsi oikeaa. Näin alkujoustosta jousto on pehmeempi mutta tiukkenee syvemmälle.

Nuo vipusuhteet askarruttaa vähän, iskarissa kiinni oleva nivel on kauempana rungon nivelestä kuin haarukan tanko.

BROL:ssa Craig tuli ulos kaapista näillä kuvilla:

Kuva
Craig:n suunnitelma jossa nimen omaan takajousitus on mallinnettu.

Kuva
Tämä on Rob:n hahmotelma millainen pyörästä tulee.

Kuva
Tässä on jousituksen laskennallinen progressio. Voisi olla Joria kiinnostavaa matskua... harmi ettei kuvien numeroista oikein saa mitään selvää.

Anteeksi, kun en ole regoinut avunpyyntöihin. En oikein ole osannut vastata mitään järkevää, kun minusta tuo vivusto näyttää regressiiviseltä ja runko kovin monimutkaiselta ja työläältä. Tällaiset monimuktaiset rakenteet ovat enemmän tuon Nojanallen heiniä ;).

Tässäkin viestissä mukana oleva kuva ei auennut, kun viimeeksi vilkaisin tämän viestin, Nyt uudemman kerran katsottaessa kuva näkyi. Tilanne on valitettavasti juuri niin, kuin ensimmäisistä valokuvista oletin, että vipusysteemi välittää takahaarukan liikkeen jouselle regressiivisesti. Aivan ensimmäiset millit se on jäykkä ja lähtee sitten pehmenemään kiihtyvästi. No, onhan kaasujousi luonteeltaan progressiivinen, joten kokonaisuus saattaa lopulta olla progressiivinen.

Jos tuosta kuvasta katselisi, niin jousen voisi mainiosti asentaa pystyyn penkin taakse ilman ainakaan merkittävää regressiota. Jos haluaa vähällä vaivalla progressiivisen joustovälityksen, täytyy haarukkaan tehdä alas laskettu silta jousen alapäälle ja asentaa jousi haarukan putkien suhteen kohtisuorasti. Istuimen taakse menevä osa runkoa täytyy sitten halkaista kahtia jousen yläpään kohdalla tai asentaa jousi epäsymmetrisesti. Mitä matalammalle silta ulottuu, sitä progressiivisemman välityksestä saa.

Sori, jos hämmensin valmista suunnitelmaa. :oops:


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 29 Loka 2012, 22:40
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Tilanne on valitettavasti juuri niin, kuin ensimmäisistä valokuvista oletin, että vipusysteemi välittää takahaarukan liikkeen jouselle regressiivisesti. Aivan ensimmäiset millit se on jäykkä ja lähtee sitten pehmenemään kiihtyvästi. No, onhan kaasujousi luonteeltaan progressiivinen, joten kokonaisuus saattaa lopulta olla progressiivinen.

Harmi kun tuosta ei ole toimivaa liikkuvaa rautalankamallia. Itse olen tähän asti pähkinyt että juuri jouston ensimmäiset millit/sentit iskariin tuleva liike olisi pienempi.

Mutta kun tarkemmin miettii niin itse asiassa sehän on toisin päin. Haarukasta vipuvarrella kolmioon kulma oikeaa aluksi jolloin iskari liikkuu enemmän. Sitten syvemmällä tuo vipu-kolmio kulma ei juurikaan muutu joten jousen liike on enemmän suorassa suhteessa haarukan liikkeeseen.

Voipi olla että sopivasti säädettynä kaasujousella tämä toimisikin tasaisemmin kuin enemmän suoralla voiman välityksellä.

jori kirjoitti:

Jos tuosta kuvasta katselisi, niin jousen voisi mainiosti asentaa pystyyn penkin taakse ilman ainakaan merkittävää regressiota. Jos haluaa vähällä vaivalla progressiivisen joustovälityksen, täytyy haarukkaan tehdä alas laskettu silta jousen alapäälle ja asentaa jousi haarukan putkien suhteen kohtisuorasti. Istuimen taakse menevä osa runkoa täytyy sitten halkaista kahtia jousen yläpään kohdalla tai asentaa jousi epäsymmetrisesti. Mitä matalammalle silta ulottuu, sitä progressiivisemman välityksestä saa.

Minusta tässä on sen verran ajatusta että pitää kokeilla. Jos ei pelitä niin kolmiot veks ja iskari pystyyn haarukan eteen.

jori kirjoitti:

Sori, jos hämmensin valmista suunnitelmaa. :oops:

Ei se mitään. Ihan taiteella ja tunteella tätä värkkiä tässä kasataan...


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 29 Loka 2012, 22:55
Kirjoittaja Nojanalle

Eihän tuo vipujen liikkeiden laskeminen ihan tähtitiedettä ole .Täytyy käyttää harpia hyväksi käytten liikeradat ja laskee vipujen suhteet kaartoliikkeeseen . Voin kyllä kaivaa jostain laskukaavatkin jos haluat. Laiskuuttani olen hahmottanut harpilla ja viivaimella vipujen sijaintia ja suhteita. Tehnyt pahvista pienoismallin . Niin siinä saa jotain käsitystä miten niiden pitäs toimia. :lol:
Siittä on aikaa kun Tapiolassa olen laskenut jollain kaavalla sen aikaisella tietokoneella annettuja arvoja . Nykyään varmaan löytyy helpojakin laskureita näihin laskemisiin. :wink:


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 29 Loka 2012, 22:56
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Haarukan olka on ontto joten jengat on vain päällisosassa. Ainetta siinä on sen verran että luulisin kestävän. Mutta kierteitä ei kauheen montaa ole. Pitää tuo alusholkki tehdä tosi tarkasti oikeeseen muotoon ja varmaan lukitteella vetästä pultti kiinni.

...snip...

Homma tyssäsikin sitten vetämättömään viemäriin jota roopataan sitten varmaan pari iltaa...

Onneksi viemärin sain kuntoon myöhemmin illalla. Joten tänään pääsi sitten taas vähän väkertämään, kun ensin laitto likan (nyhverön) fillariin Marathon Winter -nastagummit alle ja huoltaahan se Tunturi piti kans.

Sitten etäohjauksen kimppuun, se on nyt valmis:

KuvaKuva

Heitin malliksi luovuttajapyörästä stemmin ja tangon jotta voi vähän kokeilla. Ei paljoa kun ohjainlaakeria ei ole joustohaarukan ja emäputken välissä. Toimii.

Otin rosteritangosta pätkän, puhdistin haarukan jengat ja kuivuttuaan sinne runsaasti Loctite sinistä ruuvilukitetta ja tangon pätkään kans. Ja sitten reikään pohjaan asti asettumaan. Taiteilin alumiiniputkesta holkin täsmälleen olkapään muotoiseksi ja niin että about milli jää nivelen ja olkapään väliin kun on lähimmillään.

Etäohjauksen emäputkeen pätkin sitten siinä alun perin olleen etuhaarukan, hitsasin vasemman jalan tynkään lattaa pohjaan ja rälläkällä ura sivuun. Siihen hitsaamalla rosterista kierretankoa pätkä, alumiiniputkesta sopiva holkki ja nivel perään.

Ohjausnivelten välissä on 30cm rosterista kierretankoa. Ovat nivelet yhtä kaukana ohjainputken keskipisteestä. Ja haarukassa oleva on noin 5mm 90 asteen kulmaa edempänä. Aika hyvä tuli, paremmin selviää kun pääsee ajamalla kokeilemaan... sitä ennen pitää tehdä riittävän korkea stemmi jotta jalat mahtuu veivaamaan.

Kääntyy aika lailla yhtä paljon molempiin suuntiin. Toivottavasti riittävästi maastossa koluamiseen.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 31 Loka 2012, 08:45
Kirjoittaja Mahe

Mun kokemus ekassa trikentekeleessäni tuosta 8mm:n kierretangosta raidetankona oli, että joustaa turhan paljon ja taipuu kaarelle ajan myötä. Tosin se ei ollut rosteria, mutta itse en kyllä lähtis tuommoisella maastoon, voipi mennä solmuun jos tulee vähän kovempia vääntöjä. Joku viisaampi korjannee, muta eikös 8mm:n sisähalkaisijainen putki olisi huomattavasti tuota kierretankoa jäykempi, eli jos tuon välitangon tekis sellaisesta, ja hitsaisi siihen vaan päät kierretangosta? Esim 12x2 hydrauliikkaputki voisi toimia. Vähän painavampihan siitä taitaa tulla, mutta...


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 31 Loka 2012, 09:26
Kirjoittaja mhelander
Mahe kirjoitti:

Mun kokemus ekassa trikentekeleessäni tuosta 8mm:n kierretangosta raidetankona oli, että joustaa turhan paljon ja taipuu kaarelle ajan myötä. Tosin se ei ollut rosteria, mutta itse en kyllä lähtis tuommoisella maastoon, voipi mennä solmuun jos tulee vähän kovempia vääntöjä. Joku viisaampi korjannee, muta eikös 8mm:n sisähalkaisijainen putki olisi huomattavasti tuota kierretankoa jäykempi, eli jos tuon välitangon tekis sellaisesta, ja hitsaisi siihen vaan päät kierretangosta? Esim 12x2 hydrauliikkaputki voisi toimia. Vähän painavampihan siitä taitaa tulla, mutta...

Kyllä putki on käynyt mielessä. Ehkä jopa alumiininen tai hiilikuituinen. Mutta kun soppelia ei löydy käsiltä niin tällä lähdetään testaamaan.

Taipuma voi jopa olla hyväksi jos ei pilaa ajettavuutta kokonaan. Nimittäin tuo haarukan olkapäässä oleva tappi ei ole välttämättä niin lujasti kiinni että kestäisi ultimaattisen jäykkää ohjausputkea. Ja kierretankoa löytyy jos menee mutkille ajossa...