Sivu 1/2

Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 19 Loka 2012, 00:03
Kirjoittaja setteri

Morjens!

Sivusta seuranneena ( ja kokeiltuna) tuli valittua pyöräksi FrontBike ONE OSS:nä http://www.frontbike.eu/EN/one.html ja värinä mattamusta (väri oli valittavissa RAL kartasta). Tilasin ko. laitteen Ebayn kauttta (turvallisempaa), koska kyseisestä pyörästä ei hirveemmin googlettamalla läytynyt tietoa. Onko foorumin jäsenillä tietoa ko. läpsyttimestä? Käytetyt komponentit eivät ole huippuluokkaa, mutta eiköhän tolla alkuunpääse. Pikaisesti verrattu pyöränrunko vaikuttaa samalta (kopio?) kuin http://www.slywayprojects.com/prodotti.aspx ja Explorer/Team (oli listoilla, mutta nuukuus iski), mutta hieman korkeampi ja huokeammat komponentit.

Kommentteja...

<Juha>


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 19 Loka 2012, 08:19
Kirjoittaja mhelander

No oli jo aikakin hommata se nojakki. Eiköhän pian selviä millanen on värkki, työn laatu ja ajettavuus. Ei ainakaan ollu pahan hintanen alumiinirunkoiseksi...

Sehän oli vissiin tämä mistä still-kuva video ?


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 19 Loka 2012, 08:54
Kirjoittaja Nojanalle

Tuota minä aina ihmettelen . Miksi nuo alaohjaus sarvet pitää sijoittaa noin hankalaan asentoon. Itse tykkään että käret "roikkuu" sivulla ja pikkuisen sormin pidetään kiini ja kaikki ohjaus liikkeet olisi mahdollisemman luonollisia . Runkoputkiin kun olisi laitettu pikkusen jäykenpää laatua aluputkee, niin muuten pyörä on jees. Tosin parempi putki, niin parempi hinta.


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 19 Loka 2012, 09:53
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Runkoputkiin kun olisi laitettu pikkusen jäykenpää laatua aluputkee, niin muuten pyörä on jees. Tosin parempi putki, niin parempi hinta.

Kaikki alumiinilaadut ovat yhtä jäykkiä, vain lujuus muuttuu lämpökäsittelyluokan 6-sarjan alumiini on vanhennettu siten, että sen lujuus on korkea, ja se kestää lujana vielä luonnollistakin vanhenemista. 7-sarjan alumiini on ns. ylivanhennettu, joka tarkoittaa, että kyseinen rakenne on nyt luja, mutta muuttuu aikaa myöten hauraaksi nopeammin.

Ote ValuAtlas
T4: Liuotushehkutettu ja luonnollisesti vanhennettu.
Käsittely suoritetaan lämmittämällä kappale aluksi nopeasti liuotuslämpötilaan. Liuotuslämpötila
riippuu seoksen koostumuksesta. Tavallisesti se on 500 ‐ 530 °C. Liuotusaika riippuu sekä seoksen
koostumuksesta että kappaleen koosta. Tarkoituksena on liuottaa jotakin seosaineista (tavallisesti
Mg) seoksen matriisiin niin paljon kuin mahdollista. Liuotuksen jälkeen kappale jäähdytetään
nopeasti 50 °C veteen. Kappale täytyy upottaa veteen kokonaan lähes välittömästi sen jälkeen, kun
se on poistettu lämmitysuunista. Nopealla jäähdyttämisellä pyritään varmistamaan, että liuenneet
aineet eivät muodosta yhdisteitä matriisissa olevien alkuaineiden kanssa, vaan pysyvät alkuaine‐
muodossa. Tällaista liuosta sanotaan ylikylläiseksi. Ylikylläinen seos on epästabiili. Liuotettu
seosaine pyrkii erkaantumaan metalliyhdisteiksi matriisista. Prosessia kutsutaan vanhenemiseksi.
T4‐käsittelyssä kappaleen annetaan vanhentua luonnollisesti huoneenlämpötilassa. Toisinaan
kappaleet vääntyilevät jäähtymisen aikana ja ne täytyy suoristaa. Suoristaminen on tehtävä välittö‐
mästi, koska vanhenemisprosessi alkaa heti, kun kappale on saavuttanut huoneenlämpötilan.
Liuotuskäsittely lisää materiaalin sitkeyttä.
T5: Kontrolloidusti jäähdytetty, keinovanhennettu tai ylivanhennettu.
Osa valuseoksen seosaineista on jäänyt ylikylläiseksi liuokseksi pakkotilaan materiaalin matriisiin.
Ylikylläinen liuos ei ole stabiili, vaan pakkotilassa olevat aineet pyrkivät erkaantumaan ajan myötä
metalliyhdisteiksi. Metalliyhdisteiden muodostuminen lujittaa kappaletta. Prosessia kutsutaan
vanhenemiseksi. Keinovanhentamisella tarkoitetaan luonnollisen vanhenemisprosessin nopeutta‐
mista lämmittämisen avulla. Valukappale lämmitetään tavallisesti 150 – 170 °C lämpötilaan ja sen
jälkeen jäähdytetään ilmassa. Kun kappaletta on pidetty tietty, materiaalin koostumuksesta riippu‐
va aika vanhennuslämpötilassa, materiaali saavuttaa maksimilujuutensa. Tämän jälkeen lujuus
alkaa pienentyä, jos lämmitystä vielä jatketaan. Lujuuden pienentyminen johtuu siitä, että lämmit‐
tämisen aikana muodostuneet metalliyhdisteiden erkaumat kasvavat kooltaan. Suuret erkaumat
eivät enää lujita materiaalia, vaan päinvastoin lujuus alkaa vähentyä. Erkaumien kasvua yli lujuu‐
den kannalta optimaalisen koon kutsutaan ylivanhenemiseksi.
T6: Liuotushehkutettu ja täysin keinovanhennettu.
Sama kuin T4, mutta vanhentaminen tehdään nopeutetusti. Täydellinen vanhennuskäsittely sisältä‐
en kaikki kolme vaihetta: liuotushehkutus, jäähdytys ja keinovanhentaminen. Keinovanhennuksen
jälkeen kappale jäähdytetään ilmassa.
Elin Carlholt ‐ Alumiiniseokset ‐ 14
http://www.valuatlas.net ‐ ValuAtlas ja CAE DS 2006 ‐ Painevaluseokset
T7: Liuotushehkutettu ja ylivanhennettu.
Sama kuin T6, mutta keinovanhennuskäsittely tehdään pitempikestoisesti siten, että materiaali
ylivanhentuu ja maksimilujuus alkaa pienentyä.

Yleistä alumiinitietoa


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 19 Loka 2012, 11:23
Kirjoittaja setteri
mhelander kirjoitti:

No oli jo aikakin hommata se nojakki. Eiköhän pian selviä millanen on värkki, työn laatu ja ajettavuus. Ei ainakaan ollu pahan hintanen alumiinirunkoiseksi...

Sehän oli vissiin tämä mistä still-kuva video ?

Jeps sama pyörä OSS:nä. Saa nähdä milloin Oulussa. Tarjoat ilmeisesti lämmintä tallia mahdolliseen kasaukseen?


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 19 Loka 2012, 14:59
Kirjoittaja Syväri

Kuvassa näytti keskiö olevan aika jäätävällä korkeudella ainaki jos kuski on pitkä :? Toki rengaskokoa vaihtamalla saa alemmas jos tarvii.


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 19 Loka 2012, 15:37
Kirjoittaja terppa

On vissiin tämä merkki uusi tuttavuus, ei ollut nojapyöräwikissäkään aiemmin. Hinta on miellyttävä joka madaltaa kynnystä nojailun aloittamiseen ja jos runko ja mitoitukset on hyvät niin osia on aina helppo vaihtaa jos kokee tarpeelliseksi. Hinta siis sisältää myös rahdin? Kirjoittele kokemuksia millainen on käytössä, kiinnostaa varmasti monia harrastusta aloittavia.


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 19 Loka 2012, 15:49
Kirjoittaja janx

"Price including transport to EU countries." Hinta sisältää rahdin EU-maissa. Sitä ei tosin tiedä kuinka kauan mikäkin maa siinä vielä on mukana. :)


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 19 Loka 2012, 15:59
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:

Kuvassa näytti keskiö olevan aika jäätävällä korkeudella ainaki jos kuski on pitkä :? Toki rengaskokoa vaihtamalla saa alemmas jos tarvii.

Joustohaarukan syytä :wink:

Jukka


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 22 Loka 2012, 12:56
Kirjoittaja setteri

Kerron tarkemmin kun saan pyörän, johon kuluu varmaan kuukauden päivät.


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 22 Loka 2012, 22:13
Kirjoittaja ajarmala
jori kirjoitti:

T7: Liuotushehkutettu ja ylivanhennettu.
Sama kuin T6, mutta keinovanhennuskäsittely tehdään pitempikestoisesti siten, että materiaali
ylivanhentuu ja maksimilujuus alkaa pienentyä.

Miksi kukaan haluaisi ylivanhentaa alumiininsa?


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 22 Loka 2012, 22:24
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:

T7: Liuotushehkutettu ja ylivanhennettu.
Sama kuin T6, mutta keinovanhennuskäsittely tehdään pitempikestoisesti siten, että materiaali
ylivanhentuu ja maksimilujuus alkaa pienentyä.

Miksi kukaan haluaisi ylivanhentaa alumiininsa?

Ylivanhennus on harhaanjohtava termi. Kohta, missä maksimilujuus alkaa pienentyä on juuri se kohta, jossa lujuus on suurimmillaan. Vanhemmiten 7-sarjainen on heikompi, kuin 6-sarjainen, mutta vasta vanhemmiten. Katso niitä vanhennuskäyriä siitä linkistä. Ne ovat logaritmisella asteikolla. Ylivanheneminen kestää kauan ja laskee hitaasti, jos ei käytä pyöräänsä useita vuosia kuumassa saunassa. :). Huoneenlämpötilassa käyrä on saman muotoinen, mutta paljon loivempi alussa ja kauempana oikealla, kuten 107 asteen käyrä 150 asteiseen verrattuna.
Kuva


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 22 Loka 2012, 22:28
Kirjoittaja Mustasudenkorento
ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:

T7: Liuotushehkutettu ja ylivanhennettu.
Sama kuin T6, mutta keinovanhennuskäsittely tehdään pitempikestoisesti siten, että materiaali
ylivanhentuu ja maksimilujuus alkaa pienentyä.

Miksi kukaan haluaisi ylivanhentaa alumiininsa?

Uteliasuuttani googletin niin ilmeisesti jännityskorroosion kestävyyden takia...
Jori varmaan tarkentaa :lol:


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 30 Loka 2012, 13:54
Kirjoittaja setteri

Homma etenee pikkuhiljaa.

Nykyiseen konseptiin tehdään sen verran muutoksia, jotta voin käyttää 700c renkaita (toki haarukka täytyy vaihtaa),
sekä mukaan tulee lokarit, peili ja tarakka.

Kiitokset Mikalle konsultoinnista.

<Juha>


Re: Uusi pyörä --> FrontBike ONE

Lähetetty: 18 Joulu 2012, 20:56
Kirjoittaja mhelander

Juhan puolesta vähän kuvia jakoon kun runkokitti on saanut maalin pintaansa:

Kuva

Kuva

Kuva