Sivu 4/5

Re: SH21

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 18:25
Kirjoittaja irakas

Joo, minulla on SH17:ssa selkänoja:

Kuva

Täytynee tehdä myös SH21:een, mutta parempi. :mrgreen:

Sakari


Re: SH21

Lähetetty: 22 Tammi 2013, 21:00
Kirjoittaja irakas

Nyt on myös selkänoja ja taivuttelin ja hitsailin tuossa tänä iltana myös tarakan samaan kombinaatioon, kun vakiotarakat eivät siihen oikein kunnolla mahu olemaan:

22012013 SH21 tarakka.2.jpg
22012013 SH21 tarakka.2.jpg (80.21 KiB) Katsottu 4685 kertaa

Tällainen tarakka voisu toimia hyvin myös takajousitetuissa pyörissä.

Sakari


Re: SH21

Lähetetty: 14 Helmi 2013, 18:44
Kirjoittaja irakas

Kun SH21:n satulaputki on noin vinossa, ei siihen kiinnitettyä vaihtajaa saa millään toimimaan kunnolla. Niinpä ratkaisin asian tällä tavalla:

Etuvaihtajan putki.jpg
Etuvaihtajan putki.jpg (121.42 KiB) Katsottu 4623 kertaa

ja homma lähti pelittään.

Sakari


Re: SH21

Lähetetty: 22 Joulu 2013, 18:36
Kirjoittaja irakas

SH21 lopullisessa asussaan:

22.12.13 SH21.jpg
22.12.13 SH21.jpg (75.03 KiB) Katsottu 3672 kertaa

Ostin siihen tänään 55 x 559 Continental renkaat. On siis jonkin moinen talvi-CF.


Re: SH21

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 11:14
Kirjoittaja jori

Hieno tuli, mutta miksi luovuit selkänojasta. Selkänojasta saisi hyvän talvivarusteen helposti, nimittäin satulasuojan räntää ja jäätä vastaan. Asentamalla selkänojan nivelen aivan nojan alareunaan ja jatkamalla tukiputki muutaman sentin ylemmäs. Mahdollisesti varustamalla pää säätöruuvilla. (kuva) Kun vielä liimaa selkänojaan magneetin, pysyy noja ylhäällä, kun täytyy, mutta sen saa helposti kaadettua satulan suojaksi eteenpäin sadetta ja huurretta vastaan.


Re: SH21

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 11:48
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Hieno tuli, mutta miksi luovuit selkänojasta. Selkänojasta saisi hyvän talvivarusteen helposti, nimittäin satulasuojan räntää ja jäätä vastaan. Asentamalla selkänojan nivelen aivan nojan alareunaan ja jatkamalla tukiputki muutaman sentin ylemmäs. Mahdollisesti varustamalla pää säätöruuvilla. (kuva) Kun vielä liimaa selkänojaan magneetin, pysyy noja ylhäällä, kun täytyy, mutta sen saa helposti kaadettua satulan suojaksi eteenpäin sadetta ja huurretta vastaan.

Joo, hyvä idea! Tuollainen kangas/vanu-päällysteinen istuin tosiaan kastuu läpimäräksi tosi helposti.

Luovuin selkänojasta, kun rupesi tuntumaan, ettei siitä ole riittävästi hyötyä. Ilman sitä varsinkin istumaan meno on helpompaa, kun jalan voi heittää takakautta istuimen yli, eikä siitä tuntunut juuri olevan apua ponnistuksessakaan. Ehkä tuon muotoinen selkänoja antaisi enemmän tukea.

Tuollainen kaareva riittävän iso selkänoja olisi tosiaan kätevä, kun sen voisi nopsaan kääntää istuimen suojaksi.

Minusta on yllättävää, että nykyään ei juuri suosita jousitettua istuinta pystypyörissä. Se tekee ajamisen paljon miellyttävämmäksi varsinkin näin syksyn ja talven epätasaisilla teillä.

Jouduin muuten kovasti korjaamaan rungon muotoa, kun olin mitoittanut keskiön liian alas jolloin polkimet osuivat maahan jo pienissäkin kallistuksissa.


Re: SH21

Lähetetty: 25 Joulu 2013, 12:55
Kirjoittaja irakas

SH21:ssä on nyt ilmennyt merkillinen ongelma. Kun ajaa ja varsinkin vastamäessä polkeminen pysähtyy kuin seinään, ketju lukkiutuu. Vasta, kun nousee pyörän selästä pois ja pyörittää polkimia taaksepäin ketju vapautuu. Ulkonaisesti ei näytä olevan mitään vikaa. SH21:ssä on 21 vaihdetta. Vaihteitten osat ovat kierrätystavaraa.

Kukahan keksisi mistä tällainen voi johtua? Jatkan itsekin vian etsimistä. Seuraavaksi aion vaihtaa ketjun. :roll:


Re: SH21

Lähetetty: 25 Joulu 2013, 14:14
Kirjoittaja Nojanalle

Katsos sinne takavaihtajaan . Meneekö ketju oikein siltä läpi. Siellä on sellainen taitettu metalli härpäke häkissä . Jos se menee väärältä puolelta , niin siitä voi tulla telki. :wink:


Re: SH21

Lähetetty: 25 Joulu 2013, 14:54
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:

Katsos sinne takavaihtajaan . Meneekö ketju oikein siltä läpi. Siellä on sellainen taitettu metalli härpäke häkissä . Jos se menee väärältä puolelta , niin siitä voi tulla telki. :wink:

Joo, aina joskus tulee vahingossa laitettua ketju sen härpäkkeen väärältä puolelta, mutta sen pian huomaa, kun rupeaa kuulumaan ylimääräistä ääntä. Ei ole nyt kysymys siitä. Ketjua en vaihtanut, tarkistin vain, ettei siinä ole jäykkiä niveliä. Ongelma on aika mystinen. Ajattelin vaihtaa toisen takakiekon, jos vika olisi vapaarattaassa.


Re: SH21

Lähetetty: 25 Joulu 2013, 15:56
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Ajattelin vaihtaa toisen takakiekon, jos vika olisi vapaarattaassa.

Jos vapaaratas jumis niin pyörästä tulisi fiksi, eli kammet pyörisi aina kun kiekko pyörii. Johonkin pultikantaan tms. se ketju varmaan takertelee, tarakan kiinnityspultti liian pitkällä?

Jukka


Re: SH21

Lähetetty: 25 Joulu 2013, 17:05
Kirjoittaja jori

Jukka on oikeassa. Vika täytyy olla ketjun kireällä puolella. Ei siellä vaihtajan puolella olevat vaivat lukitse, vaan muuttavat polkemisen kumimaiseksi ja löysäävät ketjun. Vika voi olla vain joko kampilaakeroinnissa, tai ketjun tarttumisessa kireällä puolella johonkin rungon osaan. Tarkistapa myös etuvaihtaja, voisiko ketju tarttua sen häkin reunaan. Sen sijainti ja asento, kun ei välttämättä vieläkään ole optimaalinen.


Re: SH21

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 11:25
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Jukka on oikeassa. Vika täytyy olla ketjun kireällä puolella. Ei siellä vaihtajan puolella olevat vaivat lukitse, vaan muuttavat polkemisen kumimaiseksi ja löysäävät ketjun. Vika voi olla vain joko kampilaakeroinnissa, tai ketjun tarttumisessa kireällä puolella johonkin rungon osaan. Tarkistapa myös etuvaihtaja, voisiko ketju tarttua sen häkin reunaan. Sen sijainti ja asento, kun ei välttämättä vieläkään ole optimaalinen.

Vaihdoin takapyörän, mutta ongelma säilyi. Itsekin olen ajatellut, että ongelma voisi olla kampikeskiön laakeroinnissa. Avasin keskiön (vääntiön), mutta eihän sieltä laakerin kuntoa pääse tarkistamaan, kun se on kapseloitu kampilaakeri (oisko nimeltään kasettikeskiö?)

Minulla on ollut keskiön suhteen sellainen pulma, että, kun purin keskiön sisustan pois ja vein rungon polttomaalaamoon, eivät jengat enää kunnolla pelanneetkaan, kun toin rungon takaisin. Olivat maalaamossa suojanneet jengat jollakin mössöllä ja sitten raaputtaneet suojauksen pois kai liian kovakouraisesti. Sain kierteen vaivoin toimimaan vain toiselta puolelta. Toisella puolella on muovinen kiinnityspultti, jonka jengat ovat sekaisin. Kammet kyllä tuntuvat olevan tukevasti paikallaan ja pyörivät hyvin. Vika ei siis liene siellä.

Kun näiden keskiöiden kanssa on tullut rassattua aika tavalla on noiden jengojen kanssa usein ongelmia, kun kaikissa ei ole sama nousu eikä kiertosuuntakaan, kumma kyllä, ole vakio. :?

Rupesin vielä tarkistamaan nivel niveleltä ketjua ja HEP, HURRAA!! sieltähän löytyi nivelen tappi, joka ei ollut kohdallaan. Oli juuri ovelasti sen verran ulkona sivulinjasta, että tyhjäkäynnillä sitä ei huomannut, mutta vetotilanteessa tappi tarttui takavaihtajan häkin kapeimpaan kohtaan ja pysäytti pyörimisen. Kun laitoin tapin kohdalleen ketjuliittimellä, ongelma oli poissa.

Hyviä Tapanin ajeluja! :mrgreen:


Re: SH21

Lähetetty: 27 Elo 2014, 12:10
Kirjoittaja irakas

Jouduinpa todistamaan, että apupyöristä ei ole mitään apua tavallisessa aikuisten pystypyörässä.

Olen jo vuosia ollut SPR:n kautta tukihenkilönä hiukan aivovammaiselle kaverille täällä Vaajakoskella. Hän on erittäin kova poika ajeleen pystypyörällä ja vähintään kerran kuussa olen joutunut korjaamaan hänen pyöräänsä. Viime vuonna ostettiin hänelle Crescent-pyörä, mutta kumma kyllä sitäkin pitää hyvin usein korjata. Hän myös kaatuilee usein ja kyynärpäät ovat ovat täynnä asfaltti-ihottuma arpia.

Yrityksenä tilanteen korjaamiselle hänen huoltajansa hankki kuvissa olevan apupyöräsetin, ja toivoi, että asentaisin sen kaverin pyörään. Crescentin takahaarukkaan se ei sopinut, mutta SH21:een sen saatoin asentaa.

Tänään sitten koeajeltiin. Jos apupyörät olivat niin alhaalla, että pyörä pääsi kallistumaan vain vähän, olin itse kaatua kaarteessa, kun ajo-ominaisuudet muuttuivat ihan vaarallisen tuntuisiksi. Jos apupyörät olivat ylempänä ei niistä ollut mitään hyötyä. Kovasti haittaa niistä oli pyörää talutettaessa. Ei kaveri tykännyt yhtään, ja lähti ajeleen Crecentillään.

On näilläkin palstoilla ollut juttua apupyöristä lasten pyöriin ja todettu, että niistä pitäisi päästä kokonaan eroon. Ajo-opettelua varten kannattaa ottaa kammet pois tai hankkia juoksupyörä.

Olen ajatellut ehdottaa kaverille kolmipyöräistä pystypyörää, jossa olisi kaksi pyörää edessä.


Re: SH21

Lähetetty: 27 Elo 2014, 12:27
Kirjoittaja MM

Eikös noiden apupyörien maakosketuksen pitäisi olla taka-akselin pystylinjalla, elleivät ne ole kääntyvää myymäläkärrytyyppiä?


Re: SH21

Lähetetty: 27 Elo 2014, 12:53
Kirjoittaja irakas
MM kirjoitti:

Eikös noiden apupyörien maakosketuksen pitäisi olla taka-akselin pystylinjalla, elleivät ne ole kääntyvää myymäläkärrytyyppiä?

Noin päin ne oli ohjevihkosessa. Täytyypä kokeilla settiä toisinpäin, jos olisi niin parempi. :roll: