Sivu 1/2
Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 27 Joulu 2012, 15:14
Kirjoittaja Lizard100
Tällanen alkoi askarruttamaan kun huomasin, että useissa on ikäänkuin väliakseli ennen välitystä takarattaille.
Omassa chopperi suunnitelmassa oli välitys akselin kautta koska huomasin sen säästävän huomattavasti tilaa..muutkin on sen huomanneet tosin sitä ei pidetty suotavana.

Kuinka paljon menetetään voimaa tuon ylimääräsien akseloinnin takia about ?
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 27 Joulu 2012, 17:41
Kirjoittaja jori
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 27 Joulu 2012, 18:42
Kirjoittaja Pastori
Käsittämätön ratkaisu ko. tapauksessa, mitä etua tuossa on että normaali etuveto on hyljätty?
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 27 Joulu 2012, 18:49
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:Käsittämätön ratkaisu ko. tapauksessa, mitä etua tuossa on että normaali etuveto on hyljätty?
Väliakselilla saadaan kasvatettua välityssuuhdetta, jolloin pärjätään pienemmällä eturattaalla. Iso eturatas rajoittaisi ohjausliikkeen aika pieneksi ainakin oikealle.
Ed: Jaa, näkyy jo nyt rajoittavan kääntymiskulmaa. 
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 27 Joulu 2012, 19:01
Kirjoittaja Lizard100
jori kirjoitti:Pastori kirjoitti:Käsittämätön ratkaisu ko. tapauksessa, mitä etua tuossa on että normaali etuveto on hyljätty?
Väliakselilla saadaan kasvatettua välityssuuhdetta, jolloin pärjätään pienemmällä eturattaalla.
Niin ja huomattavasti suuremmalla takarattaalla.
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 27 Joulu 2012, 19:06
Kirjoittaja Syväri
Näyttäs olevan iso vetävä pyörä, jopa 622?
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 27 Joulu 2012, 19:13
Kirjoittaja PW
Mikähän tuosta navasta lähtee, piuha, vaijeri ? Pisti vaan silmään.
Petri
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 27 Joulu 2012, 19:57
Kirjoittaja Pastori
Ni. Kun se renkaan kääntö jo meni, niin iso eturatas ja pieni ratas kiekkoon riittäis?
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 27 Joulu 2012, 22:37
Kirjoittaja Lizard100
Pastori kirjoitti:Ni. Kun se renkaan kääntö jo meni, niin iso eturatas ja pieni ratas kiekkoon riittäis?
Tossa on noin 26-28 piikkinen takaratas !
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 27 Joulu 2012, 23:02
Kirjoittaja Kaitsu62
Paljonko pelkkä taittopyörä hukkaa tehoa?
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 28 Joulu 2012, 17:13
Kirjoittaja jori
Kaitsu62 kirjoitti:Paljonko pelkkä taittopyörä hukkaa tehoa?
Tästä ei ole tarkkoja mittauksia, mutta voidaan vastuksenmuodostumisilmiöistä päätellä. että mitä suurempi taittopyörä, sitä pienempi ketjun vedonalainen taittokulma ja sitä pienempi tehohäviö. Ketjun lenkit nimittäin joudutaan taivuttamaan vedon alaisena taittopyörän kehän kaarelle ja toisella puolella takaisin suoraksi. Tuohon kulmaan ei siis vaikuta varsinaisesti ketjun taittokulma, vaan ainoastaan taittopyörän halkaisijan ja lenkkivälin suhde. Mitä useampi lenkki kehälle mahtuu, sitä pienempi on tuo kulma. Taittokulma vaikuttaa vain laakerivoiman ja siis laakerihäviön suuruuteen, joka kuitenkin on suhteellisen pieni osuus tehohäviön kokonaismäärästä. Pieni osuus tehohäviöstä muodostuu ketjun rullien tai pahimmillaan ketjun kylkilevyjen mikroliukumasta taittopyörän kehällä. Sopivan kova taittopyörämateriaali vähentää tämän häviön suuruutta.
Tehohäviö rullaketjuvaihteessa koostuu ketjun taittamiseksi tehdystä työstä ja rullien hampaan kylkiä pitkin vieriessään tekemästä vastustyöstä. Mittauksista tiedetään, että hyötysuhde on sitä parempi, mitä suurempi teho ketjussa liikkuu ja mitä suuremmat ovat (varsinkin pienemmät) ketjupyörät. Ketjukäytön hyötysuhde on parhaimmillaan luokkaa 98-97%. Pelkän taittopyörän häviöteho on vieläkin pienempi ja siis hyötysuhde suurempi.
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 28 Joulu 2012, 23:20
Kirjoittaja Pastori
Saunassa äsken dokasin, eiku hokasin että täähän on kätevä keino tehdä etuvetoinen läskinojis. Tekee siis laakeroidun akselin jonka sisempään rattaaseen tulee veto edestä. Akselilla ulommalta rattaalta menee veto renkaalle ja samalla ketju kiertää sen läskin kumin. Kolmen prossan hävikki on sellainen jonka kanssa voi tässä yhteydessä elää?
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 29 Joulu 2012, 10:29
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:Saunassa äsken dokasin, eiku hokasin että täähän on kätevä keino tehdä etuvetoinen läskinojis. Tekee siis laakeroidun akselin jonka sisempään rattaaseen tulee veto edestä. Akselilla ulommalta rattaalta menee veto renkaalle ja samalla ketju kiertää sen läskin kumin. Kolmen prossan hävikki on sellainen jonka kanssa voi tässä yhteydessä elää?
Voisitko piirää jonkinlaisen kuvan, jotta ymmärtäisin mitä tarkoitat? 
Sakari
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 29 Joulu 2012, 10:41
Kirjoittaja Syväri
Pastori kirjoitti:Saunassa äsken dokasin, eiku hokasin että täähän on kätevä keino tehdä etuvetoinen läskinojis. Tekee siis laakeroidun akselin jonka sisempään rattaaseen tulee veto edestä. Akselilla ulommalta rattaalta menee veto renkaalle ja samalla ketju kiertää sen läskin kumin. Kolmen prossan hävikki on sellainen jonka kanssa voi tässä yhteydessä elää?
Mullahan oli vähän tuontapainen ratkaisu streamlinerin rungossa mutta ei oikein toiminut ainakaan 20" eturattaalla. Ongelmana oli et ketjut hinkkas ristiin käännettäessä ja pudotteli toisiaan eri vaihteillakin..Lisäksi pitäs saada eturatas keskemmälle kuin perus setissä. Kyllä ne kannattas eri puolilla runkoa olla ne väliakselin rattaat, munmielestä. Suhteellisen helppo tuo left-hand veto kuitenkin tehdä eturattaalta väliakselille..
Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?
Lähetetty: 29 Joulu 2012, 11:52
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Pastori kirjoitti: Tekee siis laakeroidun akselin jonka sisempään rattaaseen tulee veto edestä. Akselilla ulommalta rattaalta menee veto renkaalle ja samalla ketju kiertää sen läskin kumin. Kolmen prossan hävikki on sellainen jonka kanssa voi tässä yhteydessä elää?
Ei kai tuossa äkkiseltään tule muuta ongelmaa kuin tila... mahtuuko polvet jne kulkemaan hampaiden sivuilla ilman että repii kalsareita...
Mutta kyllä se teoiriassa toimisi, ja aika "helpolla" pääsisi...