Sivu 1/10

Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 13:03
Kirjoittaja tm

Äityi tuo kinnerikuume niin pahaksi, että lääkettä piti saada. Hollannin käytettyjen tarjontaa on tullut satunnaisesti seurattua, ja äskettäin kyselin parin Mangon perään. Toinen ehti mennä, mutta toisesta kaupanhieronta onnistui, ja lähiviikkojen aikana Suomeen pitäisi rantautua oheisen kuvan kulkupeli (Mango+).

Pari vuotta vanha, ajettu kuulemma reilut 13 000 km, päällisin puolin siistin näköinen luomus. Oli ollut taannoin kolarissa jalankulkijan kanssa, ja nokka oli korjattu Velomobiel.nl:n toimesta. Samainen firma toimi nyt myyjänä, kun edellinen omistaja oli vaihtamassa Quest XS:ään.

Kuljetuslaatikot olivat kuulemma päässeet loppumaan, joten rahti Suomeen venynee ensi tai seuraavalle viikolle. Odottavan aika on pitkä... :D . Eli todennäköisesti Mangoa ei nähdä vielä Nokialla SM-kisoissa.


Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 13:43
Kirjoittaja jori

Koppikset lisääntyvät, kuin koloradokuoriaiset hellekeväänä. Onneksi olkoon. :D


Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 14:45
Kirjoittaja terppa

Onnea onnistuneen kaupan johdosta! Ja jaksamista odotteluun. Uteliaisuus nakkelee niin kuinka paljon rahti nuissa maksaa kun Hollannista tulee? Hyvä kun Mangojen väriskaala laajenee :)


Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 15:32
Kirjoittaja tm
terppa kirjoitti:

...Uteliaisuus nakkelee niin kuinka paljon rahti nuissa maksaa kun Hollannista tulee?...

Katsotaan nyt ensin kun saapuu, eli mitä lopullisessa kuljetuslaskussa lukee, nimimerkki "ei usko ennenkuin näkee".


Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 15:47
Kirjoittaja PW

Onnea, tauti taitaa olla aika tarttuvaa sorttia.
Vinkkinä ligfiets.net/ marktsplaatsnl ssä Strada 3600,- tällä hetkellä.

Petri


Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 20:34
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:

...Vinkkinä ligfiets.net/ marktsplaatsnl ssä Strada 3600,- tällä hetkellä.

Ei paha lähtöhinta. Tuo Strada on ollut ihan oikeasti käytössä, kolmessa vuodessa n. 55000 km :shock: .
Huomaa että on ajettu tasamaalla, kevyin välitys 42/25 -> ihan maantiepyörätasoa.


Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Lähetetty: 24 Heinä 2013, 08:43
Kirjoittaja TMS

Tämähän on hieno uutinen :) Kiinnostaisi tietää mitä Mango sitten maksoi? Sattuneesta syystä myös rahtikulut kiinnostaa kun ne aikanaan selviää, mutta kirjoitan siitä tuolla toisaalla.


Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Lähetetty: 24 Heinä 2013, 13:41
Kirjoittaja tm
TMS kirjoitti:

...Kiinnostaisi tietää mitä Mango sitten maksoi?...

Mango 4200 € ja kuljetuslaatikko yms 150 €. Tuohon vielä rahtikulut päälle, niin jossain alta viiden tonnin liikkuu kokonaissumma. Ei mikään erikoisen edullinen, mutta noin parisen tonnia edullisempi kuin vastaavasti varusteltu uusi Suomesta.

TMS, jos Stradaasi olet kuljetuttamassa korikorjaukseen, niin saat tuon kuljetuslaatikon.
Mangon rahdin hoitaa Finntra Waalwijk B.V. (http://www.finntra.nl/), VeloCraftin Pieter käyttää samaa firmaa.


Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Lähetetty: 25 Heinä 2013, 22:03
Kirjoittaja TMS

Kiitoksia tästä rahtitiedosta. Pieterin kanssa soittelinkin ja tästä oli puhetta, mutta ei tämäkään rahti aivan ilmainen ole, ilmeisesti noin 600 euroa suuntaansa. Vai tietääkö tm tästä hintapuolesta jo paremmin?


Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Lähetetty: 26 Heinä 2013, 01:22
Kirjoittaja tm
TMS kirjoitti:

...Vai tietääkö tm tästä hintapuolesta jo paremmin?

Finntralta ilmoittivat rahtihinnaksi 380 €, mutta taisi olla veroton -> ALV:lla höystettynä siis varmaankin n. 470 €. Sitten vielä päälle mahdolliset Suomen pään jakelufirman lisäkulut.

Ensin Velomobiel.nl:n pitää saada lisää kuljetuslaatikoita ja ilmoittaa koska "paketti" olisi noudettavissa. Tämän jälkeen voin tilata kuljetuksen Finntralta, jossa vaiheessa rahtikulut selviävät tarkemmin. Nouto Hollannista on kerran viikossa, eli Mangon pitäisi olla paketoituna ennen keskiviikkoa, jotta se ehtisi ko. viikon kuljetukseen. Jos kuljetuslaatikot saapuvat tämän hetken tiedon mukaisesti, niin ei ehdi vielä ensi viikolla -> arvio saapumisesta Suomeen olisi siis viikolla 33, eli elokuun puolivälin tienoilla.


Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Lähetetty: 27 Heinä 2013, 01:07
Kirjoittaja VeloWagon

Onnea tm uudelle kulkupelillesi! Olen ihmisille koko ajan sanonut että kymmenen vuoden päästä kukaan ei enää noteeraa näitä kulkupelejä niin kuin tänään kun ovat silloin niin yleisiä. Tätä vauhtia ennustukseni toteutuu hienosti. :D


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 27 Heinä 2013, 23:20
Kirjoittaja tm

Nopeasti muuttuu tilanteet. Eilen illalla huomasin Apin Mangon myynti-ilmoituksen, jota ei voinut vastustaa. Ja vielä touring hood -kuomu samaan hintaan. Yv välittömästi myyjälle ja toivomaan, että ehti ensimmäisenä. Ei tahtonut uni tulla yöllä silmään :). Aamulla Api soitti ja asiat alkoi rullata. Päivä kuluikin sitten autoillessa Lappeenrantaan ja takaisin, paluumatkalla matkaseurana oli valko-keltainen kaunotar :D .

Huomenna pitäisi viritellä penkki ja polkimet sellaiseen asentoon, että pääsee koeajolle. Saakohan tulevana yönäkään nukuttua...

Velomobiel.nl:n sinisen Mangon tilauksen peruin, luonnollisesti.
Tarviikin muuttaa tuota otsikkoa, kotomaan kinnerikantaa kun tässä pyöritellään.


Re: Suomen Mangokanta kasvaa

Lähetetty: 27 Heinä 2013, 23:46
Kirjoittaja tm

Tässä vielä pari kuvaa.
EDIT: tuossahan on väritys kuin terpalla.


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 29 Heinä 2013, 15:53
Kirjoittaja tm

Eilen säätelin Mangoa ajokuntoon: ensin laskin penkin etukiinnityksen alimpaan asentoon, sitten aloin ihmetellä takakiinnitystä. Säädettävä putkihäkkyrä ei suostunut menemään tarpeeksi alas, joten ei auttanut muu kuin tarttua rautasahaan ja lyhentää sitä pari senttiä. Sen jälkeen kuskikin alkoi jo mahtua sisään. Penkin sivujäykisteet tosin ottivat nyt pohjaan kiinni, joten etukiinnitys takaisin ylimpään asentoon ja sitten vielä lopuksi keskimmäiseen (no tulipahan kaikki kokeiltua :)).

Keskiötä tarvi siirtää eteenpäin noin 10 cm, ja ketjua jatkoin tuplasti eli n. 20 cm. Kengät mahtui kulkemaan pohjan aukoista vielä ilman, että kantapäät ottivat aukkojen etureunaan. Polkimet vaihtuivat vielä Shimanosta Timeiksi, kun sellaisia on tullut muissa ajopeleissä käytettyä (poislukien maantiepyörät).

Nyt kun kuski oli saatu istutettua paikoilleen, niin oli mittarin vuoro: Garminin kiinnikkeen kumilenkit kietaisin suoraan vakiona olleen Cateye-mittarin päälle, kun ei muuta paikkaa nopeasti ollut valmiina (ja kauheat poltteet jo päästä testilenkille :D ). Joku tukirauta tarvii viritellä paremmalla ajalla, alkuperäinen mittari saa jäädä paikoilleen varamittariksi. Mittarin valaiseva ledi"sisävalo" on muuten hyvä varuste, muuten ei katteen sisällä varjossa olevasta mittarista saisi kunnolla selvää.

Kello oli jo sen verran, että millekään pitkälle lenkille ei enää ehtinyt. Vajaan 18 kilometrin edestakaisen lenkin ajelin, ensin ilman touring hoodia ja sitten uudestaan sen kanssa. VeloCraftin sivulla tuosta visiiristä käytetään nimitystä "Sinner Tour kattosuojus hiilikuidusta/kevlarista visiirillä".

ilman kattosuojustakin Mango tuntui liikkuvan iloisesti. Liekö osin renkaiden ansiosta, alla oli edessä Schawalbe Duranot, ja takana Continentalin Grandprix tai vastaava, en nyt muista. Painetta laitoin 8 baaria. Reitti oli melko tasainen, parissa pienessä ylämäessä painon ja kuskin heikon kunnon huomasi heti. Kilometrejä kun alkaa kertyä, niin eiköhän siihenkin apua saada.

Kattosuojus oli uusi tuttavuus, ja täytyy sanoa että vauhtilenkeillä edut on haittoja isommat. Tutussa loivassa myötäleessä sai kelattua yllättävän helposti mittariin 60 km/h, eikä tuntunut vielä edes pahalta. Kovempaa polkiessa Mango tahtoi vaappua puolelta toiselle, polkemistekniikassa on parantamisen varaa. Lyhyemmät kammet auttaisi varmaan myös (nyt 170 mm). Tuulilasivisiiriä kun raotti, niin sai naamalle mukavasti vilvoittavaa viimaa, eli jatkossa hitaammassa vauhdissa ja etenkin ylämäissä tuulilasi tullee olemaan enempi auki kuin kiinni. Vastaavasti visiirin sulkemisen jälkeen naamaan iski lämmin kostea tuulahdus. Hellekelillä pitkälle matkalle kannattaa varata riittävästi juotavaa mukaan, hikikarpalot puskivat pintaan jo lyhyemmälläkin matkalla. Aukot kopan kyljissä pään kohdalla olivat hyvät, paransivat ilmanvaihtoa ja näkyvyyttä, sekä auttoivat kuulemaan "ulkomaailmaa". No toisaalta vauhdissa nyt ei kyllä kuule juuri muuta kuin katteen kuminan/huminan ja ilmavirran, sekä voimansiirron rohinat.

Suuri mutta ja epävarmuutta aiheuttava seikka on se, että tuon kattosuojuksen alle ei mahtunut pyöräilykypärä, ei ainakaan isopäisen meikäläisen :( . Sotii mieltymystäni vastaan. Joku voisi sanoa, ettei kinnerissä ja varsinkaan tuollaisen suojan kanssa mitään kypärää tarvitse. Mikähän mahtaisi olla ohuin kypärä markkinoilla? Parempi lopputulos tosin taitaisi olla, jos liimaisi ohuen styrox-kerroksen tuon kopan sisään pään kohdalle. Ja parantaisi kopan kiinnitystä koriin niin, ettei lähde helposti irti kaaduttaessa (nyt kiinni tarranauhoilla). Heilumisvaraa pitää jäädä pään/kypärän ja kopan väliin, muuten ajosta tulee epämukavaa. Nyt ilman kypärää pää ei kolhinut kiinni, eli jokunen sentii riitti. Toisaalta kuumempihan tuolla kopan sisällä olisi kypärä päässä tullut, nyt päänuppi pysyi viileämpänä.

Takailmaiskari oli jostain syystä kasassa, vaikka sinne ilmaa lisäsin. Api mainitsi tuosta kyllä jo ostohetkellä. Tarvii kysellä Pieteriltä vinkkiä, ja takuukin on vielä voimassa. Onkohan sama homma kuin maastopyörissä esiintyy joskus pakkaskelillä, eli iskarissa pääsee ilmat tiivisteen ohi "väärälle puolelle" ja joustovarat painuu kasaan?


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 09 Elo 2013, 13:41
Kirjoittaja tm

Pieterin takuuseen lupaama uusi takaiskari saapui eilen, nopeaa palvelua :D .

Iskarin yläkiinnikkeen muotoilu oli muuttunut aiemmasta, Pieterin mukaan Sinner oli samalla tehnyt takaiskarista parisen senttiä lyhyemmän parantaakseen Mangon ajokäytöstä/ohjattavuutta. No se ainoa oma koeajo tuli tehtyä kasaan jumiutuneella iskarilla, joten huononeekohan ajettavuus nyt, kun iskari on pitempi :) . Tuskinpa, seuraavalla kerralla sen sitten näkee. Vielä pitäisi malttaa ensi viikon tiistaihin, että saa kipsin pois.

Ainakin nyt paikallaan painellen peräpää tuntui joustavan mukavasti, iskarissa painetta 5 baaria. Kyllä eteenkin pitäisi saada nestevaimennuksella varustetut iskarit, rauhoittuisi varmasti samalla puolelta toiselle vaappuminen voimakkaammin polkiessa (pitäisi kai vaan opetella polkemaan jouheammin). Pieterillä ei ollut tietoa, onko moisia tulossa saataville ja koska. Huhua niistä on kyllä liikkunut.

Ohjaustangon paikallaan (korin sisällä) pitävä vaahtomuovipalanen oli hävinnyt kisalauantain aikana, tarvii liimailla uusi tilalle. Istuinpehmusteen käytin pesukoneen kautta, kun siihen oli jäänyt vahva ominaishaju viikonlopun hikisten tuntien jäljiltä :D .

Taka-akselin kiristysruuvi oli löystynyt, se pitää selvästikin tarkistaa tiuhaan. Pari tippaa ruuvilukitetta voisi tehdä eetvarttia.

Takakiekossa on heittoa ja vanteessa jälki iskusta, mutta ne olivat jo ostohetkellä, eli edellisen omistajan aiheuttamia.
Sen verran pientä kuitenkin, ettei haittaa ajamista.