Sivu 5/7

Re: SH24

Lähetetty: 15 Maalis 2014, 09:34
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Taitaa käytännössä aina vetää yhdellä renkaalla kunnes siitä pito loppuu. 20"(406) kiekko ei ole 20" vaan jotakin 18,5"-20"väliltä valitusta kumista riippuen, eikä 26"(559) kiekko ole 26" vaan jotakin 24,5-26".
Haaroitettu vaijeri voisi toimia, vaatii vaan tuplavoimat sormiin vaihtaessa. Mun mielestä toiseen kiekkoon riittäisi kiinteä välitys joka on yhtä hidas kuin toisen hitain vaihde. Harvoin sitä kaksipyörävetoa tarvii muualla kuin ihan hitaassa vauhdissa. En kyllä tiedä tarviiko sitä ollenkaan :roll:

Jukka

Joo, kyllä kiekon halkaisija tietenkin riippuu siitä minkälainen kumi on päällä. Arvelen vain, että hammasrattaiden keskinäisen koon lakemiseen riittää ympäripyöreät tuumaluvut.

Siinä tapauksessa, että tuplaveto kautta linjan ei lähde toimimaan, on hyvä takavara asentaa tosiaan kiinteä välitys toiseen kiekkoon.

Idean lähteä tekemään tuplavetoa sain jossakin tämän foorumin osiossa olleesta jutusta ja omakohtaisesta kokemuksesta ajaa kolmivetoisella trikellä yhdellä Ekotripillä. Oli aika mojovaa menoa pitkin peltoja ja ojanpohjia.

Useinhan eri tilanteissa rupeaa vetävä pyörä sutimaan. Varsinkin pehmeällä pohjalla olisi tuplavedosta varmasti paljon apua, jos sen vaan saisi toimimaan.

Ja loppujen lopuksi suurin motiivi oli kokeilla pystyisikö ylipäänsä rakentamaan tuplavedon kotikonstein. :mrgreen:


Re: SH24

Lähetetty: 15 Maalis 2014, 09:56
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Idean lähteä tekemään tuplavetoa sain jossakin tämän foorumin osiossa olleesta jutusta ja omakohtaisesta kokemuksesta ajaa kolmivetoisella trikellä yhdellä Ekotripillä. Oli aika mojovaa menoa pitkin peltoja ja ojanpohjia.

Kolmipyöräisella ei ole pystyssä pysymis ongelmia, homma toimii tosiaan niin kauan kuin pito riittää, eli vaikka 0,01km/h kunhan välitykset on riittävän kevyet. Kaksipyöräisellä vauhtia pitää pystyä pitämään epätasaisella ainakin 5km/h että yleensä pysyy pystyssä. Tuollaisen vauhdin pitäminen pelloilla ja ojissa 20" renkaalla on jo melkoinen haaste, eikä se pidosta ole kiinni vaan kuskin voimista ja ajoneuvon hallinnasta. Voi toki kokeilla joillakin nykyisistä kaksipyöräisistäsi ja lähteä ajamaan ojan pohjaa pitkin. Tyssääkö meno sutimiseen vai tasapainon loppumiseen?

irakas kirjoitti:

Ja loppujen lopuksi suurin motiivi oli kokeilla pystyisikö ylipäänsä rakentamaan tuplavedon kotikonstein. :mrgreen:

Näin arvelinkin :D

Jukka


Re: SH24

Lähetetty: 17 Maalis 2014, 12:50
Kirjoittaja tavasti

Kyllä minulla on muutaman kerran kokemusta siitä että meno loppuu soralla sutimiseen, ylämäkeen loppuu välitykset & voima kesken, hidas kadenssi, ja sit sutaisee, ja siihen jää. Eri asia on, että auttaisiko tuohon vaikka eturengaskin sutisi mukana :-) Lisäksi, noita tilanteita on niin vähän, että pyörän hyötysuhteen pilaaminen noiden tilanteiden takia ei ole erityisen mielekästä, mutta toki mielenkiintoinen asia kokeilla jos on aikaa.

Itse tekisin niin, että 'takapakka' väliakselille, ja siitä vaihteeton veto sekä eteen että taakse.


Re: SH24

Lähetetty: 17 Maalis 2014, 14:17
Kirjoittaja irakas
tavasti kirjoitti:

Itse tekisin niin, että 'takapakka' väliakselille, ja siitä vaihteeton veto sekä eteen että taakse.

Huh, aika mielenkiintoinen ehdotus, mutta taitaa tulla liikaa tunkua polvien väliin, ellei istuinta nosta riittävän (minulle liian) korkealle.

SH24 on alunperin luminojakki ja voisi kuvitella, että, jos ei laitakkaan eteen suksea, voisi laite toimia tietyillä lumikeleillä leveällä takarenkaalla tuplavetoisena. :roll:


Re: SH24

Lähetetty: 17 Maalis 2014, 15:18
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

voisi laite toimia tietyillä lumikeleillä leveällä takarenkaalla tuplavetoisena. :roll:

Luultavasti, jos vetopidon puute on vaivannut ja järeinkin nastarengas on liian vaisu niin sitten taitaa ainoa vaihtoehto olla vetävien pyörien määrän kasvattaminen ;)

Jukka


Re: SH24

Lähetetty: 21 Maalis 2014, 08:41
Kirjoittaja irakas

Tuplavetoinen SH24 koekasattuna:

SH24 21.3.14.1.jpg
SH24 21.3.14.1.jpg (192.86 KiB) Katsottu 3214 kertaa
SH24 21.3.14.2.jpg
SH24 21.3.14.2.jpg (257.83 KiB) Katsottu 3214 kertaa

Täytyy tunnustaa, että ei ole aivan helppo saada laitetta toimimaan. Koekasauksessa ilmeni monta ahdasta paikkaa. Ketju keskiölle on löysällä, kun ei vielä ole eturattaan vaihtaja/ketjunkiristin paikallaan. Takavedon paluuketju on laitettava kaarevaan putkeen ettei se osuisi takahaarukkaan. Ohjaustankoa täytyy siirtää taaksepäin ettei osuisi vetävään ketjuun.
Katosta riiputettuna sain kuitenkin molemmat kiekot vetämään. :mrgreen:


Re: SH24

Lähetetty: 21 Maalis 2014, 08:48
Kirjoittaja PW

Mahtuuko tuo ratas reisien välissä pyörimään, ilman vahinkoa ?

Petri


Re: SH24

Lähetetty: 21 Maalis 2014, 09:03
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Mahtuuko tuo ratas reisien välissä pyörimään, ilman vahinkoa ?

Petri

Se on tarkoitus koteloida SH11:n tapaan

10082010 SH11 1.jpg
10082010 SH11 1.jpg (234.35 KiB) Katsottu 3198 kertaa

Re: SH24

Lähetetty: 21 Maalis 2014, 09:08
Kirjoittaja Nojanalle

Oletko laskenut noita välityssuhteita. Ovatko ne identiset keskenään. Vai onko pyörä jompi kumpi painoitteinen enenpi , samalla vaihteella. Tavallaan pystyy ajaan joko etu- , tai takavetona. Johtuu mitkä ovat välitys suhteet kullonkin. Löytyykö siittä niin sanottua välitystä joka on suhteessa yhtä suuret. Varsinkin luulisi olevan silloin hyvä olemassa , kun käytät kaiken kevyinpiä välityksiä pyörässä. Kiinostuksella odotan mitkä ovat ajo kokemukset. :wink:


Re: SH24

Lähetetty: 21 Maalis 2014, 09:55
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Oletko laskenut noita välityssuhteita. Ovatko ne identiset keskenään.

Tuolla noita laskelmia http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... =45#p54748
Käytännössä taitaa kuivalla asfaltilla vetää vain toinen pyörä, jopa niin että vetävä pyörä on mutkassa eri kuin suoralla, koska eturengas kulkee pidemmän matkan kuin takarengas ;)

Jukka


Re: SH24

Lähetetty: 21 Maalis 2014, 11:35
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Oletko laskenut noita välityssuhteita. Ovatko ne identiset keskenään.

Tuolla noita laskelmia http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... =45#p54748
Käytännössä taitaa kuivalla asfaltilla vetää vain toinen pyörä, jopa niin että vetävä pyörä on mutkassa eri kuin suoralla, koska eturengas kulkee pidemmän matkan kuin takarengas ;)

Jukka

Eiks nyky autoissakin oo kaikkee automaatti säätöö, millon vetää mikäkin pyörä, luiston estoo sun muuta ajonvakautusta :wink:

Petri


Re: SH24

Lähetetty: 21 Maalis 2014, 11:57
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Oletko laskenut noita välityssuhteita. Ovatko ne identiset keskenään.

Tuolla noita laskelmia http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... =45#p54748
Käytännössä taitaa kuivalla asfaltilla vetää vain toinen pyörä, jopa niin että vetävä pyörä on mutkassa eri kuin suoralla, koska eturengas kulkee pidemmän matkan kuin takarengas ;)

Jukka

Laskelma on kiekkojen ja rattaiden halkaisijoiden suhteen yksinkertainen: 20"/26"=10 cm/13 cm. Siis, jos vaihtajat ovat identtiset pitäisi vedon olla matemaattisesti yhtäläinen molemmlle kiekoille. Eri kumivalinnat ja ja nuo kaarteista johtuvat eroavaisuudet aiheuttavat epätasapainoa vetoon. Mutta eihän se sinänsä haittaa, jos toinen kiekko alkaa sutia,tuleehan toinen kiekko apuun. :wink:


Re: SH24

Lähetetty: 21 Maalis 2014, 16:01
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Laskelma on kiekkojen ja rattaiden halkaisijoiden suhteen yksinkertainen: 20"/26"=10 cm/13 cm. Siis, jos vaihtajat ovat identtiset pitäisi vedon olla matemaattisesti yhtäläinen molemmlle kiekoille. Eri kumivalinnat ja ja nuo kaarteista johtuvat eroavaisuudet aiheuttavat epätasapainoa vetoon. Mutta eihän se sinänsä haittaa, jos toinen kiekko alkaa sutia,tuleehan toinen kiekko apuun. :wink:

Mielestäni kannattaisi laittaa vähän väärin tuo suhde, jotta pitävällä alustalla vetäisi yksiselitteisesti vain toinen pyörä ja vasta liukkaalla tulisi toinen apuun. (Nimimerkillä jäykällä nelivedolla varustetulla LandRoverilla lappiin ja takaisin.) Parhaan pidon rengas antaa vasta yli 10% luistolla. Liukkaallakaan pinnalla ei polkemisteho riitä sutimiseen, kun vauhtia on paljon, siksi toisen kiekon vetoa varten tarvitaan vain 1-3 alinta vaihdetta. Minä laittaisin vain yhden.


Re: SH24

Lähetetty: 22 Maalis 2014, 10:33
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Laskelma on kiekkojen ja rattaiden halkaisijoiden suhteen yksinkertainen: 20"/26"=10 cm/13 cm. Siis, jos vaihtajat ovat identtiset pitäisi vedon olla matemaattisesti yhtäläinen molemmlle kiekoille. Eri kumivalinnat ja ja nuo kaarteista johtuvat eroavaisuudet aiheuttavat epätasapainoa vetoon. Mutta eihän se sinänsä haittaa, jos toinen kiekko alkaa sutia,tuleehan toinen kiekko apuun. :wink:

Mielestäni kannattaisi laittaa vähän väärin tuo suhde, jotta pitävällä alustalla vetäisi yksiselitteisesti vain toinen pyörä ja vasta liukkaalla tulisi toinen apuun. (Nimimerkillä jäykällä nelivedolla varustetulla LandRoverilla lappiin ja takaisin.) Parhaan pidon rengas antaa vasta yli 10% luistolla. Liukkaallakaan pinnalla ei polkemisteho riitä sutimiseen, kun vauhtia on paljon, siksi toisen kiekon vetoa varten tarvitaan vain 1-3 alinta vaihdetta. Minä laittaisin vain yhden.

Tämä onkin monimutkaisempi tai oikeastaan yksinkertaisempi asia kuin kuvittelinkaan. :roll:

Mitä tarkoittaa: "Parhaan pidon rengas antaa yli 10 % luistolla?

Miten jäykkäneliveto Land Rover käyttäytyi Lapin matkalla?

Taitaa olla tosiaan niin, että, jos vetävä rengas rupeaa sutimaan, ja vauhti hidastuu, toinen rengas tulee apuun, ja veto on silloin molemmilla pyörillä niin kauan kuin sutimisen mahdollisuus on olemassa, ja toiseen pyörään tarvittaneen tosiaan vain yksi vaihde.


Re: SH24

Lähetetty: 22 Maalis 2014, 11:07
Kirjoittaja PW

En tiedä ymmärsinkö mitään, mutt vois aatella ett jos yrittää saada molemmat pyörät vetämään ja kuitenkin käytännössä vaan toinen vetää kerrallaan - jos vetovastuu vaihtuu kokoajan, polkeminen voi tuntuu hankalalta/epävarmalta.

Petri