Takaa ohjattava
Tuommoiseen kummallisuuteen törmäsin http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Jo hinnankin puolesta. Jokin tuossa takaohjauksessa koukuttaa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuommoiseen kummallisuuteen törmäsin http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Jo hinnankin puolesta. Jokin tuossa takaohjauksessa koukuttaa.
Tuossa nivelen kulma sellainen että jättö on liki normaali, eli teoriassa ihan toimiva.
Meillä on täällä käytössä harhaanjohtavat termit kun puhutaan etu- ja takaohjauksesta.
Piirsin pari esimerkkiä, joissa näkyy renkaat ja ohjausnivel, sekä punaisella ohjausnivelen linja.
Runkoja ei ole piirretty, ei jaksanu kun ei sillä ole tämän teorian kannalta merkitystä
Ensimmäisessä kuvassa selvästi takaohjattava pyörä, mutta täysin ajettava koska jättö on silminnähden positiivinen.
Toisessa taas selvästi etuohjattu pyörä, mutta käytännössä mahdoton ajaa pyöräilynopeuksia koska jättö on noin rajusti negatiivinen.
Moottoripyöräpuolelta hyvä nykäistä esimerkki:
Me puhuisimme takaohjattavasta kun nivel on lähempänä takarengasta, mutta kyllä tämäkin ihan ajettava pyörä on kun ohjausgeometria on oikea...
terässiipi kirjoitti:Jokin tuossa takaohjauksessa koukuttaa.
Silloin pitää itse kokeilla eikä uskoa mitä muut höpöttää...
"Joka tietä kulkee, tien on vanki
vapaan valinta on umpihanki"
Jukka
Jäikö Jukalta yks piirros johonkin ?
Eikös penkin paikka vaikuta siihen puhutaanko etu vai takaohjauksesta ?
Veteen piirretty viiva, taitaa tämän määrittely olla.
Petri
Eikö ohjaukseen ole aika iso vaikutus sillä missä painoa piste pyörän päällä on suhteessa ohjaus akseliin. Tämän luulis vaikuttavan aika paljon sopivan jätön valintaan pyörää suunnitellessa.
Jos takakiekko kääntyy, eikö jättökin mitata siitä takakiekosta ?
Siinä mielessä rungollakin kait on merkitystä.
Petri
PW kirjoitti:Jäikö Jukalta yks piirros johonkin ?
Ei jäänyt, klikkaat kuvaa tai scrollaat alaspäin niin näkyy se alaosakin.
Jukka
PW kirjoitti:Jos takakiekko kääntyy, eikö jättökin mitata siitä takakiekosta ?
Siinä mielessä rungollakin kait on merkitystä.
Jättön mitataan siitä pyörästä joka kulkee edellä.
Jukka
Wacky kirjoitti:Eikö ohjaukseen ole aika iso vaikutus sillä missä painoa piste pyörän päällä on suhteessa ohjaus akseliin. Tämän luulis vaikuttavan aika paljon sopivan jätön valintaan pyörää suunnitellessa.
Tuo toki vaikuttaa, siksi kai python on ajettavissa vaikka pelkkää jättöä ajateltuna ei olekkaan. Kaikissa pyörissä se on kuitenkin renkaiden välissä, eli ihmeitä sillä ei voi tehdä. Painopisteen vaikutus vähenee vauhdin kasvaessa ja siksi python muuttuu jossakin nopeudessa epävakaaksi. Vai miten se nyt meni, Jori?
Jukka
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Jos takakiekko kääntyy, eikö jättökin mitata siitä takakiekosta ?
Siinä mielessä rungollakin kait on merkitystä.Jättön mitataan siitä pyörästä joka kulkee edellä.
Jukka
Ok, opin tänäänkin jotai
Ilmankos takaohjaus ei oikein toimi.
Petri
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Jos takakiekko kääntyy, eikö jättökin mitata siitä takakiekosta ?
Siinä mielessä rungollakin kait on merkitystä.Jättön mitataan siitä pyörästä joka kulkee edellä.
Jukka
Ok, opin tänäänkin jotai
Ilmankos takaohjaus ei oikein toimi.Petri
Jäi pieni eoäilys tuosta Jukan väitteestä. Googlasin ja eksyin nojapyöräfoorumille mustasudenkorennon takaohjattava ketjuun, nopeasti luettuna sain käsityksen ett jättö mitataan ohjaavan kiekon maakosketuskohtaan nähden ?
Petri
PW kirjoitti:Jäi pieni eoäilys tuosta Jukan väitteestä. Googlasin ja eksyin nojapyöräfoorumille
mustasudenkorennon takaohjattava ketjuun, nopeasti luettuna sain käsityksen ett jättö mitataan ohjaavan kiekon maakosketuskohtaan nähden ?
Voihan sen siihenkin mitata, tai vaikka kuun keskipisteeseen. Ei se siitä kuitenkaan vakaata kovemmassa vauhdissa tee, koska jättö mitattuna edessä kulkeviin renkaisiin nähden on rajusti negatiivinen
Jukka
En mie väittänytkään ett takavetosesta tulus sen parempi, mistä sen mittaa.
Ei vaan mene kaaliin, eikös se enempi vaikuta ohjauskäyttäytymiseen, kohtaako ohjausakselin linja kääntyvänkiekon etu vai takapuolella maan ?
Petri
PW kirjoitti:Ei vaan mene kaaliin, eikös se enempi vaikuta ohjauskäyttäytymiseen, kohtaako ohjausakselin linja kääntyvänkiekon etu vai takapuolella maan ?
Varmasti vaikuttaa, sittehän tilanne on täys katastrooffi jos jättö on kaikkiin pyöriin nähden negatiivinen. Tämmöistä ei kai kukaan ole koskaan edes yrittänyt?
Jukka
[url http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 4&start=15 ][/url]
Tuossa keskustelussa Jori sanoo : positiivinen jättö muuttuu negatiiviseksi kulkusuunnan muuttuessa ?
Petri
PW kirjoitti:Tuossa keskustelussa Jori sanoo : positiivinen jättö muuttuu negatiiviseksi kulkusuunnan muuttuessa ?
Näin juuri. Kun katsot tuota mun ekaa kuvaa, jättö on aavistuksen positiivinen ja kun ajoneuvon kulkusuunta käännetään muuttuu se molempiin renkaisiin nähden negatiiviseksi. Mikä tästä tekee niin epäselvää?
Jukka