Sivu 1/4

Kuudee Rotta

Lähetetty: 08 Elo 2014, 17:57
Kirjoittaja Pastori

No niin.

Kun jo tuossa on naapuriketjussa vähän aloiteltu niin jatketaan omaan ketjuun. Pyöräkuume iski ja Kuudee Sportilla ajellessa on tullut muutama toive ja tavoite uudelle koneelle.

  • Pittiriittisen keveämpi QDS:n 14.5 kilosta.
  • Turhaa putkea pois - viitisen senttiä lyhempi ja putki lähempänä penkin etuosaa (turha sitä on nostella ylöspäin erikseen penkin tukia)
  • Samankokoiset kiekot (tässä tapauksessa nyt 559:t joihin on jo 9 vaihteinen kiekko tarjolla)
  • Kaikki rakennusmatsku vanhoista romuista - tästä tulee nimeen tuo Rotta / Rat osuus.
  • Takahaarukka mallia viikattava "Jorin malli"
  • Lyhemmät kammet
  • Isompi vetopuolen rissa

Kuudee Sport on tosi kiva ajaa ja mielestäni onnistunut rakkine - en siis kannibalisoi sitä (vielä) vaan se jää ajettavaan kuntoon.

Tässä kuvia.

Alkuperäisidea - Kuudee Sport:
Kuva

Ekana luonnos johon pari päivää sitten tiivistin projektia.

Kuva

Etupuomiksi löytyy romusta Sportin etupuomin mukainen (pituinen) viistoputki - vastaa suurinpiirtein 40x40 millistä putkea joka siinä nyt on. Ja tuleepahan testattua nyt tätä minkäkokoinen putki on mulle riittävä. Rakkineestahan tulee etuvetoinen joten runko ei lerppuile samalla tavoin.

Kuva

Tässähän on kivaa myös se että poljinkeskiö on valmiiksi suoraan hitsattuna paikallaan :) Ja kuvassa tosiaan putki on väärinpäin. Mutta asento nyt mallaa vetopuolta.

Rungon takaosaan tulee myöskin romusta peräisin oleva viistoputki. Hiukan hontelompi kuin tuo DBS:n putki, mutta tää takaosahan laahaa siinä mukana joten riittänee.
Tässä on kivaa sitten se että emäputki on valmiiksi oikeassa kulmassa ja jää mukaan käytettäväksi. Runko valmistuu niin että teen putkeen muutamaan viilto/taivutus/hitsi vekkiä ja se taipuu piirroksen henkisesti penkin alle ja päättyy ristiselän tienoille.

Ylempi putki häviää tykkänään. Paitsi jos keksitään sille joku yllättävä merkitys.

Kuva

Tässä kuvassa tuo punainen runko on QDS:n päällä ja voimme iloita siitä miten kätevästi tuo emäputken kulma ja viistoputki sujahtavat penkin alle. Yksi vekki tuosta QDS:stä jää siis kokonaan pois. Teräsputkea säästyy ainakin ööö - milli.

Kuva

EDIT: Jotenkin tähän suuntaan.

Kuva

Samasta romusta siirrän myös noi jarrutapit takahaarukkaan.

Kuva

Takahaarukan teen kahdesta runkoputken pätkästä - tämä oli KHS merkkinen maasturi.

Kuva

Takahaarukan malli on tämä Jorin viikattava.

Kuva

Sillä erotuksella että haarukka tulee suorista putkista suoraan navoilta tuonne rungon liitoskohtaan.

Liitos tulee pyöreillä putkilla tuohon malliin kuten pari vuotta sitten keskusteltiin.

Kuva

Tästä on tuore toteutus Mikan pyörässä.

Kuva

Mulla tähän tulee noista mustasta ja punaisesta rungosta kätsysti sisäkkäin menevistä putkista vähän paksumpi viritys kuin tuo Mikan hentoinen putki.

EDIT:

Oulun Mikallahan on takahaarukka tossa offroadissa tehty kierrätysputkista:
Kuva

Ja täähän olikin hyvä idis jos pitää viedä tuke ristiselästä tonne hartioille saakka. Tehdä se tolleen hennosta takahaarukasta.

Kuva


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 12:23
Kirjoittaja jori

Hieno idea tuo emäputki- ja kampikeskiöputkiliitosten hyödyntäminen romupyöristä. Ne ovat vaikeimmat hitsaukset pyörän rungossa, eikä niitä nyt tarvitse ainakaan asetella, joten pienempi vaara, että menee vinoon. :D

Tuon takahaarukan poikkiputken korkeuden suhteen olen sitä mieltä, että ristiselän korkeudelle sijoitettu takahaarukan- ja istuimen kiinnitys- ja nivelöintipoikkiputki on kuvassasi hiukan liian alhaalla kahdesta syystä: Naruvirityksen välityssuhde tulee ehkä liian suureksi ja naruvoima kasvaa turhan suureksi. Varsinkin, jos äityy säätämään ajoasentoa vieläkin matalammaksi, esim. kisan ajaksi. Toinen syy on istuimen kiinnityksen pysyvyys. Istuimen kannalta olisi hyvä, jos selkänojaan kohdistuvat polkemisvoimat eivät kohdistuisi poikkiputken yläpuolelle (resultantti) ja kippaisi istuimen pakaraosaa ylöspäin, vaan kiinnitysvoimat olisivat aina samaan suuntaan, eli runkoa kohti. Ei tuossa muuta, mutta pysyy istuin vähemmällä ruuvaamisella paikoillaan ja siitä on helpompi tehdä irrotettava, vaikkapa pakkamisen helpottamiseksi, eikä istuimen jäykkäreiden rasitukset nouse niin suuriksi, että tarvittaisiin muuta tukea.

Oman pyöräni takahaarukkanivelen olisin suonut olevan tuuman verran ylempänä. Alkujaanhan se oli 15 cm ylempänä, mutta madalsin sitä kuitupenkin asentamisen takia. Alkuperäinen muoto kun ei ollut sama, kuin kuitupenkillä. Jälkeenpäin ajatellen olisi ollut parempi, kun olisin siirtänyt vain 12 cm. Naru olisi kestänyt paremmin ja tavaratila pyörän alla olisi ollut helpommin käytettävä.

Pitkä selitys, mutta pieni muutos. Kuvaan hahmottelemaasi poikkiputken paikkaa siirtäisin tuuman verran ylemmäs. :roll:
Kuva
Tai no, nyt kun katson kuvaa uudelleen ei varmaan tarvitsekaan siirtää, kunhan ei ainakaan yhtään alemmas sitä niveltä laita. Ehkä mielikuvani omasta pyörästäni ja Pikametrin kisapyörästa ja tekstissä mainitsemasi " ristiselän tienoille" saivat minut kirjoittamaan tämän, eikä niinkään tuo piirtämäsi hahmotelma. :?


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 12:32
Kirjoittaja PW

Tekis mieli ehdottaa mutt olkoon - ehkä se MBB tulee tän jälkeen - saatpahan rakentaa usseemman pyörän :wink:
Hienolta näyttä suunnitelma.

Petri


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 12:33
Kirjoittaja Pastori

Idis on laittaa se takahaarukan kiinnitys niin korkealle kuin tolla putkella saa. Katotaan riittäiskö se. Vähän on epäilyä itellä ilmassa.

Ja Petrille tiedoksi että kyllä se MBB joskus tulee. Tää kuume tästä nyt ensin. Tulee toi takaosan rakentaminen tutkittua.


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 12:47
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Idis on laittaa se takahaarukan kiinnitys niin korkealle kuin tolla putkella saa. Katotaan riittäiskö se. Vähän on epäilyä itellä ilmassa.

Ahaa tuo tyylilaji. Mikset siis jättäisi tuon rungoksi taivutettavan viistoputken päähän myös kampikeskiötä paikoilleen. Voisit nivelöidä takahaarukan oikein laakeroidusti, tai jos et halua sitä, asentaa poikkiputken kampikeskiöputken sisään, niin tulee varmasti suoraan. :D


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 12:52
Kirjoittaja Pastori

Hyvä idea. Miksen mä ikinä keksi mitään fiksua.

Kerkesin tässä jo toki aatella että tekis takaosan ensin ja sit jos innostuu niin olisi se MBB vielä mahdollinen :D

Edit. Kun jättää punaisesta rungosta sen kampikeskiön paikalleen tulee samalla se noin tuuma lisää pituutta.


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 13:29
Kirjoittaja jooseha

Tää vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta. Toivottavasti on KUUdee :D Tuommoinen soratiekelpoinen 26/26 pyörä kummittelee mielessä. Tästä voi sitten poimia parhaat puolet omaan :roll:

jori kirjoitti:

Voisit nivelöidä takahaarukan oikein laakeroidusti, tai jos et halua sitä, asentaa poikkiputken kampikeskiöputken sisään, niin tulee varmasti suoraan. :D

Eikös keskiölaakeri ole turhan painava, jos havittelee mahdollisimman kevyttä? Suoruuden takiakaan ei kannata ylimääräistä rautaa tässä kohden käyttää. Haarukan nivelen absoluuttisen suoruuden sijasta riittää että rengas on ajoasennossa suorassa. Suoruutta kannattaa siltikin tavoitella ellei halua taittaa takarengasta rungon viereen.


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 13:41
Kirjoittaja Wacky
jooseha kirjoitti:

Eikös keskiölaakeri ole turhan painava, jos havittelee mahdollisimman kevyttä?

Jos tekee perinteisellä kasettikeskiöllä, mutta aina voisi käyttää uudempia hollowtech II laakeripesiä BSA kieteissä ja onttoa-akselia jolloin paino olis hyvin maltinen ja hintakaan ei kauhistuta kun laakerit pesineen maksaa vain <20€ setti.


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 14:18
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Eikös keskiölaakeri ole turhan painava, jos havittelee mahdollisimman kevyttä?

Jos tekee perinteisellä kasettikeskiöllä, mutta aina voisi käyttää uudempia hollowtech II laakeripesiä BSA kieteissä ja onttoa-akselia jolloin paino olis hyvin maltinen ja hintakaan ei kauhistuta kun laakerit pesineen maksaa vain <20€ setti.

Vähemmän löytyy vielä hollowtechiä romulavoilta. Lähtökohdiksi kun oli valittu nämä:

Pastori kirjoitti:
  • Pittiriittisen keveämpi QDS:n 14.5 kilosta.
  • Turhaa putkea pois - viitisen senttiä lyhempi ja putki lähempänä penkin etuosaa (turha sitä on nostella ylöspäin erikseen penkin tukia)
  • Samankokoiset kiekot (tässä tapauksessa nyt 559:t joihin on jo 9 vaihteinen kiekko tarjolla)
    - Kaikki rakennusmatsku vanhoista romuista - tästä tulee nimeen tuo Rotta / Rat osuus.
  • Takahaarukka mallia viikattava "Jorin malli"
  • Lyhemmät kammet
  • Isompi vetopuolen rissa

Toisaalta, jos olisi oikein pitkiä kampia saatavana jostain, saisi niistä hienon takahaarukan kääntämällä molemmat kammet samaan suuntaan. -Minusta ainoa oikea tapa käyttää pitkiä kampia. :wink: Ja jousitukseen saisi säädettävän välityksen, kun vetäisi pätkän ketjua kammessa kiinni olevan eturattaan ympäri. :mrgreen:


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 14:25
Kirjoittaja Nojanalle

-Minusta ainoa oikea tapa käyttää pitkiä kampia. :o
Ha ha haaaaaaaaaaaaaaa, pitkissä ei mitään vikaa . 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 16:30
Kirjoittaja Pastori

Kyllä siihen kampikeskiöön tulee ihan putki vaan. Laakerit painaa kuiteskin enemmän, eritoten jos laittaa siihen jonkin kasettikeskiön. Turhan heviä teknologiaa rottakoneeseen.


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 17:23
Kirjoittaja Pastori

Jahas.

Onko vinkkejä miten tää ongelma hoidetaan.

Emäputki on lyhempi kuin haarukka (kierreosaan on matkaa).

Kuva

Jos toi olis ollut soveliaan mittainen olisi tämä ohut haarukan kaulaputki/paksu emäputki homma hoitunut konversiolaakerilla (jollainen on siis Kuudee Sportissa - tämän olisi ehkä joutunut hankkimaan).

MUTTA mitäs nyt neuvoksi.

Mahttuiskohan ton paksumman sisään ohuempi emäputki, jolloin se voisi olla pidempi. Ikävästi vaan painoa tulee heti sataviiskyt grammaa lisää.


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 17:29
Kirjoittaja PW

Lyhennä kaulaputkee.

Petri


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 17:29
Kirjoittaja jviirret

Kaulaputkeen alimman laakerikoolin alle korokerengas? Tosin sitten joudut juomaan tölkin kaljaa tai purkin hernekeittoa että saat ohutta "täytepeltiä", muuten laakerikooli on väljä kaulaputkeen.

Jukka


Re: Kuudee Rotta

Lähetetty: 09 Elo 2014, 17:30
Kirjoittaja Pastori

Kuudee Sportissa on siis tämä tohtorilta hankittu 1 > 1 1/8 muunnin setti.

Kuva