Sivu 1/4

Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 01 Syys 2014, 18:20
Kirjoittaja Härski

..Nyt on meinaan äijä niin rakastunu, et on iha pakko tulla ulos kaapista!

Eli eli, kävin äske ekaa kertaa vetää pikitietä hiljattain kyhäämälläni Lowracerilla(korjatkaa ihmessä jos se on jotain aivan jotain muuta, sil näin keltanokkana on toi "slangisanasto" viel vähä hakuses), ja meni kyl niiiin hienosti et laite maksoi tekemiseen kuluneen vaivan jo ekalla reissulla! Meinaan et se päivä koetti mulle sittenkin, jolloin mopot ei enää mennykkää nii kauheesti karkuun!

Vielä on vaihteet laittelematta reeraan yms. ja kaippa tuo on sit maalattava jollai-ei mun tyylisellä- räikeällä värillä, kun taitaa ekan lenkin perusteella tosiaa eräiden autoilijoiden näkökenttä olla jossai +90cm aluella! hui!

Suurkiitos Foorumilaisille uudesta, mulle just sopivan härskistä harrastuksesta!

Palaan aiheeseen viimeistään sit kun tohon on kyhätty jotai katteita, ja mä saan vuorotani näyttää mopoille peräpeilä!


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 01 Syys 2014, 19:53
Kirjoittaja jori

Tervetuloa foorumille Härski. Hauska saada uusia rakentelijoita ja kokeilijoita foorumille. :D
Hienon pelin olet kyhännyt jo ihan alkajaisiksi. Taitaa 71-piikkinen olla foorumin ennätys, ellei sitten nimimerkki kinnerillä ollut Leitran viritysmallissaan vieläkin suurempi. Onko tuo itse tehty, vai saatu jostain toisesta vehkeestä. Ei tuo sinänsä mikään älyttömän suuri ole, sillä 406 mm vetävällä kiekolla 71-piikkinen vastaa vain 622-kiekon 46-piikkistä.(406/622*71=46)

Rohkeasti olet myös kokeillut runkoputkena ennakkoluulottoman ohutta putkea. Etuvetoisessa tämä on mahdollista ilman suurempia ongelmia. Mielelläni kuitenkin koeajan pyöräsi heti, kun saan tilaisuuden. Kiinnostaa, josko tuo ohentaminen onkin mahdollista yleisemminkin. :P

Näin kokeneempana kiertyväketjuisen kuljettajana suosittelen, että kuitenkin siirrät taittopyöriä niin lähelle toisiaan, kuin mahdollista. Vetävän ketjun pyörää tuuman verran eteen ja paluuketjun pyörää sen jälkeen niin lähelle, kuin mahdollista. Tämä muutos parantaa kääntyvyyttä ja vähentää ohjauksen vetelyä suurilla vaihteilla.

Laita vielä pyöräsi kuva "pyöräsi kuva"-ketjuun ja omiin asetuksiisi paikkakunta näkymään tuossa oikean laidan kirjoittajaesittelyssä.

PS. Laitatko vielä yksityiskohtakuvan kampikeskiön kiinnityksestä etupuomiin. Näkyy näissä kuvissa vähän vajaasti.


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 01 Syys 2014, 20:52
Kirjoittaja jviirret

Joo, tervetuloa vaan. Todella toimivan näköinen pyörä ensi yrittämällä. Sen verran pakko kysyä, että saako tuolla etuvaihtajalla vaihdettua ketjun pieneltä isolle rattaalle :shock:

Jukka


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 01 Syys 2014, 21:36
Kirjoittaja Härski

Kiitos kiitos.

Rattaasta piirsin kuvan CADil ja ihan perus cnc plasmalla se on sit noinnnikö poltettu 3mm 355sta. Tais sittenki tulla alamittanen siitä rattaasta sil ekalla kunnon vedolla mul oli toisiks isoin pykälä viritettynä, 71/olisko 18 ja loivaan pitkään alamäkeen meni jo ylikierroksille. siis ilman katteita! :wink:

Oli alunperin meininki tehä takatuuppari 622:lla vetävällä renkaalla, mut loppumetreillä päätin kuiteski tehä tollee. Pääsee vähemillä vetopuolen taittopyörillä, et eturenkku kääntyy veto päällä vielä järkevästi. Kai. Voimansiirron hyötysuhde-erosta voinee olla montaa mieltä yhden noin 90 astetta kääntävän ja kahden noion 45 astetta kääntävän taittopyräratkaisun välillä. Mun mielestä vähempi parempi.

MBB hän se voimansiirron kannalta olis paras, mut mikäli olen oikein ymmärtäny vaatii ajamaan opettelu hieman enemmä kärsivällisyttä ku toi.

Toi ketjulinjadilemma on kyl tiedostettu ja ketju on linjattu niin lähelle kääntöakselia kuin mahdollista tolla rakenteella. Etuhaarukka nääs tuli murjottuu aika lonkalta, ja yllätys yllätys pers.elleen hän se silleen meni. ketju otta käännettäessä- vetopuolella oikeen sorkan takapintaan -ja etupuolella jarrutaakiin jos menee vielä kiristää lähemmäs.

Täytyy kattoo kuinka kauan tota viritystä jaksaa katella tommosenaan. Äkkiähän noita sorkkia tietty vääntäis eteen ja siirtäis dropoutit(vaimitäneoli?) takas alkupräisee linjaa. Mut sit on vielä se tanan jarru tiellä vasemmalle kääntäessä. Hifistelijät(rahamiehet) laittais tietty levyjarrun, mut se menee mun makuu tosiaa jo vähä liiaan "hienoks". Tosimes tekis V-jarrutaakeille apuhaarukan jonnekki tilavampaa paikkaa. kattellaan..

Mun reitit ei oo mitää keskustakurvailua, vaan 95% suoraan posottamista, niin sen vuoks hyväksyin ketjun ny aluks tolleen. Pääsepähän kerää kokemusta.

Niin, ja oli sit "kevyt" kiire vääntää toi nippuu. Älysin viime keskiviikkoiltana et mul loppuu suojakaasun vuorasoppari seuraavana sunnuntaina, enkä ajatellu jatkaa sitä lennosta.(oma pullo tilauksessa). Torstaiaamuna vasta piirtelin kuvat ja viikonvaihteestakin koko lauantai meni kipeenä ollessa.

Eli pistetään aikataulun piikkii noi kämmit tälläkertaa! Ens kerralle täytyy sit keksii uudet hätävalheet :D


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 01 Syys 2014, 21:43
Kirjoittaja Härski

Ihme ja kumma olin ittekki satavarma et ei tuu toimii toi etuvaihtaja, mut sopivan kiireettömässä kohtaa kun heittää isommalle ja antaa rulista hetken, ni kyl se sinne vaa hyppää! Täytyy sitäki hiuka vielä murjoo, kunhan aika ja poika suo..

Onks noita etuvaihtajia olemassa aiheeseen paremmin soveltuvia malleja? Kaikki vinkit otetaan nojavaareilta vastaan avosylin!


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 01 Syys 2014, 21:44
Kirjoittaja Nojanalle

Sullako olisi vehkee tehdä näitä ylikoon rattaita . Niihin vois löytyä kiinostusta moneltakin foorumilaiselta. :shock:


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 01 Syys 2014, 21:48
Kirjoittaja Härski

Läiskästään ny vielä tommonen kansan riemuksi eetteriin:


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 01 Syys 2014, 21:51
Kirjoittaja Härski

Jaa retaljeja vai?
No:


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 01 Syys 2014, 22:10
Kirjoittaja Härski

Jukalle: Jaa toimivan näköne vai? Kyl kai, ku valmiista vaan apinoi ja hiuka vaa soveltaa itte!(mahollisimma vähä, ettei mene iha sutee!)

Kiitoksia loistavista kotisivuista sulle! Tää on oikeestaa vain ja ainoastaan ja täysin sun ja sun nettisivujes vika tää mun nojapyörä fiksaatio (ja Sakarin)! Alun pitäen mun piti rakentaa pojalle polkuauto ja jotenki eksyin sun sivuilles... sit musta tuli valaistunu! Kiitos.

Ps. polkuautosta tuli sit polkutraktori.

Nallelle: Ei mul itellä sentää iha kaikkia vehkeitä ole (vielä). Siin on hiuka työpaikan sponssia taustalla, mutta eikohän niitä satanne, kunhan saadaan sopimusasiat kuntoon. Kauheeta satsia rattaita ei onnistu iha sponsorointipojalta tekee pitki kyliä. Tai, kyllähän multa onnistuis, mut kapitalistinen yrittäjäluonne tunnetusi ymmärtää mikä tätä maailmaa pyörittää..

Suosittelisin kyl polttamaan niitä vesi- tai laserleikkausfirmassa, niin olis laatu taattua kymppiä. Tolla plasmanräyskällä tuppaa olee vähä tuuripeliä kuinka hyvää settii sieltä lykkää. (tai kuinka paljon koneen kuljettajaa kiinnostaa aihe ja säätää kone kohilleen.)


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 01 Syys 2014, 22:46
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:

Sullako olisi vehkee tehdä näitä ylikoon rattaita . Niihin vois löytyä kiinostusta moneltakin foorumilaiselta. :shock:

Joo, tämä kävi heti mielessä, yhteistilaus - hinta jos sattuu vaan kohilleen :wink:
Ja härski on pyöräkin - tämän voi otta kehuna :mrgreen: Minkä paksusta runkoputki on?

Petri


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 00:02
Kirjoittaja Härski

"Rohkeasti olet myös kokeillut runkoputkena ennakkoluulottoman ohutta putkea."

Tiä sit. Porukka nyttää käyttävän 50stä 1.5mm kanttiputkee ja toio 45*1.5. ei ainakaa vääntösuunnas luulis kauheta eroo oleva. enkä vaivaannu sitä ny selvittää ku kirjat on hukas ja laskukoneesta loppu patterit ja.... Ja taivutastahan tohon ei tule nimekskään, kun toi alustarjakin on vakiovarusteena! (siis jousi).

Äjäkin ku on tämmöne honkkeli ni lavat pukkaa nivelpisteen yläpuolelle vastamomenttia, ni perusrunko on aika pienllä kuormituksella. Etupuomi tietty on asia eriksee, mut se onkin KOLMEMILLISTÄ! Ja ylipainohan on tunnetusti ylivoimaa! Ei muute mutku loppu värkki keske!


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 00:07
Kirjoittaja jviirret
Härski kirjoitti:

Tolla plasmanräyskällä tuppaa olee vähä tuuripeliä kuinka hyvää settii sieltä lykkää. (tai kuinka paljon koneen kuljettajaa kiinnostaa aihe ja säätää kone kohilleen.)

Kullostaapa tutulta ;) nimim. 10vuotta leikkasin cnc-happipropaanikoneella eikä plasmakaan ihan vieras vekotin ole... Tuotteet vain paksuusalueella 10-150mm/100-10000kg ja laitteet sen mukaiset :(

Jukka


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 00:11
Kirjoittaja Härski

Sit kädenvääntö pystyyn. montako hammasta mikä kiinitys. pistetäänkö koristeeks kukkia vai pääkalloja...Kuinka monta kpl..mikä aine.. paksuus

Edellen suosittelen polttamaan oikeessa pottovirmassa. Ja tääl kyl taitaa olla kehissä "hiuka" sofistikoituneempia mallintajia ku meikäläinen viiva-ympyrä tason oppimäärällä.


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 08:29
Kirjoittaja mhelander
Härski kirjoitti:

Sit kädenvääntö pystyyn. montako hammasta mikä kiinitys. pistetäänkö koristeeks kukkia vai pääkalloja...Kuinka monta kpl..mikä aine.. paksuus

Edellen suosittelen polttamaan oikeessa pottovirmassa. Ja tääl kyl taitaa olla kehissä "hiuka" sofistikoituneempia mallintajia ku meikäläinen viiva-ympyrä tason oppimäärällä.

Haluutko kokeilla tehdä ovaaleja rattaita ?

Kuva
Tässä muuten valmiit ja hampaat porattu mutta viimeistelemättä, "Compact Double" 34 ja 50 -piikkiset, 10% ovaalit...

Kuva
Tässä paikallaan ja valmiit.

Kuva
Tässä 34 ja 25 -piikkiset maastoon.


Re: Härski hyppää kehiin

Lähetetty: 02 Syys 2014, 09:16
Kirjoittaja PW
Härski kirjoitti:

Sit kädenvääntö pystyyn. montako hammasta mikä kiinitys. pistetäänkö koristeeks kukkia vai pääkalloja...Kuinka monta kpl..mikä aine.. paksuus

Edellen suosittelen polttamaan oikeessa pottovirmassa. Ja tääl kyl taitaa olla kehissä "hiuka" sofistikoituneempia mallintajia ku meikäläinen viiva-ympyrä tason oppimäärällä.

Juu, ei taida pitkääsarjaa syntyä, joku tahtoo viel ovaalin :? mutt aina pitää yrittää :wink:

Petri