Re: Papan talvijopo, LWB tadpole
No kieltämättä näin ilmojen kylmettyä on käväissyt mielessä
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
No kieltämättä näin ilmojen kylmettyä on käväissyt mielessä
Pistetäänpä päivitystä penkin osalta. Liimasin neljä kerrosta telttapatjaa päällekäin istuinosaan ja selkänojaan. Tämän jälkeen en yltänyt enää polkimille Voiko todellakin istuinosan 4cm korotus vaatia saman 4cm verran penkin siirtoa eteenpäin? Vai olenko kutistunut
Vilijami kirjoitti:Voiko todellakin istuinosan 4cm korotus vaatia saman 4cm verran penkin siirtoa eteenpäin?
Tuskin neljää senttiä, mutta yks tai kaks varmaankin. Aina oon joutunut kampietäisyyttä säätämään jos ohutta telttapatjaa enempi pehmustaa. Sentin muutos kammen etäisimmässä asennossa muuttaa polvikulmaa melkoisesti.
Jukka
Kyllähän se kylmä kutistaa, mutta olisiko kuitenkin käynyt niin, että pehmustamisen jälkeen takapuoli menee nyt kähemmäs selkänojaa, kun siitä kohdin näkyy puuttuvan pehmuste, selän asento muuttui hieman pystymmäksi ja kun istuinosa vielä nousi hiukan, oli x-seam mitan tarve kasvanut sen muutaman sentin. Tarkoitan tuolla, että ajoasennossasi lantion asento muuttui. Laita pehmustetta myös istuimen selkänojan alaosaan ja kokeile sitten uudelleen. Jos ylettää polkemaan, oli vika siinä.
Tässä kuvassa pehmuste on paksuimmillaan juuri selkänojan alaosassa lantion kohdalla.
Tuossa kuvassa oli 172mm kammet paikoillaan. Nyt on 150mm. Niillä ajoin kokonaan ilman pehmustetta.
Selkänojasta piti jättää 150mm alareunasta pehmustamatta, muuten painoi häntäluuhun ikävästi.
Vaihdoin suoran mtb tangon mukavampaan, niin saa sylikulmaa suurennettua, kun toppavaatteilla tahtoo olla ahdasta mahan ja jalkojen välillä. Peilitkin tuli laitettua, johan niitä on puolivuotta meinattu laittaa...
Talvirenkaatkin tuli vaihdettua alle, tietenkin KOJAKIT
Uskomattoman keveästi rullaa verrattuna halpakumeihin. Vakiolenkillä pystyi ajamaan 1-2 pykälää isommalla vaihteella vertailupaikat.
Eikä se pito mitenkään häiritsevän huono ollut. Alikulkutunneleiden ylämäkiin pysähdyin tarkoituksella, mutta ei se sutinut liikkeelelähdössä, jos ei välttämättä yrittänyt.
Lumikaan ei kulkeudu ja pakkaannu jarruihin, kuten halpis nappulakumeilla.
Vilijami kirjoitti:Uskomattoman keveästi rullaa verrattuna halpakumeihin. Vakiolenkillä pystyi ajamaan 1-2 pykälää isommalla vaihteella vertailupaikat.
Kuulostaa tutulta, noin 10% eroon keskinopeudessa vakiolenkeillä minä olen päässyt vastaavalla muutoksella. Onko nuo ne paksummat, noin 50mm, Kojakit?
Jukka
On 50 milliset. Tuohon samaan noin 10% parannukseen itsekin pääsin keskarissa.
Hieman epäileväisenä tilasin kojakit, luulin renkaiden eron olevan vain kilpa-ajajien sadasosien hifistelyä, mutta niissähän oli aivan järkyttävä ero jo ensi polkaisulla.
Näiden jälkeen on vaikea enää palata halpisrenkaisiin
Vilijami kirjoitti:Näiden jälkeen on vaikea enää palata halpisrenkaisiin
Kiire ja hätätilanne voisi olla tällaisia syitä, kun hintaerokaan markettien kumeihin ei ole kuin muutama euro
Kojakkien lisäksi olen ajellut näillä https://www.bike-components.de/en/Conti ... ll-p11590/ tuhansia kilometrejä työmatkaa, asiointiajoa, geokätkö reissuja asfaltilla ja soralla. Aluksi epäilin kestävyyttä, mutta yhtään rengasrikkoa ei ole ulkoisten syiden vuoksi tullut. Voisin väittää että "pitkässä juoksussa" tulevat siis halpis kumeja halvemmaksi.
Seuraavat kymmenen nopeusprosenttia sitten tulevatkin maksamaan enemmän ja kestävyyskin taitaa huonontua?
Jukka
jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Näiden jälkeen on vaikea enää palata halpisrenkaisiin
Kiire ja hätätilanne voisi olla tällaisia syitä, kun hintaerokaan markettien kumeihin ei ole kuin muutama euro
Kojakkien lisäksi olen ajellut näillä https://www.bike-components.de/en/Conti ... ll-p11590/ tuhansia kilometrejä työmatkaa, asiointiajoa, geokätkö reissuja asfaltilla ja soralla. Aluksi epäilin kestävyyttä, mutta yhtään rengasrikkoa ei ole ulkoisten syiden vuoksi tullut. Voisin väittää että "pitkässä juoksussa" tulevat siis halpis kumeja halvemmaksi.
Seuraavat kymmenen nopeusprosenttia sitten tulevatkin maksamaan enemmän ja kestävyyskin taitaa huonontua?
Kuulostaa mainosmiesten puheilta.
Oliko sinulla Jukka Kojakki etupyörässä, kun kaaduit työmatkalla etujarrutetussa kurvissa. Trikeen sopii varmasti hyvin myös talvirenkaaksi, ja varsinkin tuo pöllyttämättömyys kuulostaa houkuttavalta, mutta miten on pidon laita, kun täytyy samalla jarruttaa ja ohjata.
jori kirjoitti:Oliko sinulla Jukka Kojakki etupyörässä, kun kaaduit työmatkalla etujarrutetussa kurvissa.
Ei ollu ku Nokian Hakkapeliitta nastarengas.
Karkea kuvio ja noin 100 nastaa. Luulen että lopputulos olisi ollut sama vaikka alla olisi ollut Kojak.
Jukka
Jos tekee tiukan tönkköjarrutuksen kojakeilla jäällä, niin karkaahan pito tietenkin ja luistelee mihin sattuu, mutta normaalijarrutuksessa auratulla polanteella ei mitään ongelmaa.
Toki ei voi vetää ilman takaraivoa täysillä risteyksiin, mutta ei mahda voida talvikelillä millään renkailla.
Yllätyin myös siitä kuinka pieni pitoero on nappulakumin ja slicksin välillä.
Vilijami kirjoitti:Jos tekee tiukan tönkköjarrutuksen kojakeilla jäällä, niin karkaahan pito tietenkin ja luistelee mihin sattuu, mutta normaalijarrutuksessa auratulla polanteella ei mitään ongelmaa.
Toki ei voi vetää ilman takaraivoa täysillä risteyksiin, mutta ei mahda voida talvikelillä millään renkailla.
Yllätyin myös siitä kuinka pieni pitoero on nappulakumin ja slicksin välillä.
Se tosiaan on pieni ero, kun rengas pyörii ja kitka muodostuu materiaalien kesken. Jos taas "tönkköjarrutetaan", jolloin rengas liukuu, on nappuloilla ja muillakin renkaan kuvioinneilla merkitystä, jos alusta on vähänkään pehmeä, samoin tilanteessa, jossa jään päällä on vettä. Tosin noissa jälkimmäisissä olosuhteissa ei pidä mikään rengas kunnolla, ehkä jäykkäpiikkistä piikkipyörää lukuunottamatta.
Pyörätohtorilta löytyi vielä MegaRange vapaaratasta. Nyt alkavat jyrkimmätkin alikulkutunneleiden mäet nousta vaivatta, kun edessä pienin 22 ja takana suurin 34. Muutenkin ihmetyttää tuo pyörien vaihdeskaalaus, onko tosiaan suurimmalla osalla tavallisista ihmisistä tarve päästä polkemaan 50km/h. Itse olen aina jäänyt kaipaamaan mielummin pienen puolen vaihteita