Vuoroveto
https://www.youtube.com/watch?v=DpiiGSKv8XI
Katsellessani tuota J-rad videoa tuli mieleeni, että tällähän voisi toteuttaa deltatrikeen tai polkuautoon molemman takarenkaan vedon. Toki vuorotahtiin. Olisiko tässä mitään tolkkua?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
https://www.youtube.com/watch?v=DpiiGSKv8XI
Katsellessani tuota J-rad videoa tuli mieleeni, että tällähän voisi toteuttaa deltatrikeen tai polkuautoon molemman takarenkaan vedon. Toki vuorotahtiin. Olisiko tässä mitään tolkkua?
Polkimia vois olla useammat eri korkeuksilla, kuten J-radissa ja kymppipakat taka-akseleille, niin välityksiäkin saisi mukavasti. Taittopyörän osuuden ketjusta voisi korvata vaijerilla, jos tuntuu ettei ketju kierry suosiolla 90 astetta.
Vilijami kirjoitti:Polkimia vois olla useammat eri korkeuksilla, kuten J-radissa ja kymppipakat taka-akseleille, niin välityksiäkin saisi mukavasti. Taittopyörän osuuden ketjusta voisi korvata vaijerilla, jos tuntuu ettei ketju kierry suosiolla 90 astetta.
Voisiko se taittopyöräkin olla pystyasennossa?
Tai sitten korvaa ketjun kokonaan vaijerilla/kiilahihnalla/jollain muulla sopivalla tapsilla? Soutupyörässä käytetään jotain muovisen näköistä pyöreää vetonarua.
ajarmala kirjoitti:Voisiko se taittopyöräkin olla pystyasennossa?
Tai sit iso taittopyörä 45(mistä saaastemerkin?)kulmaan kohtuu kauas vetoakselista, nii ei tuu liikaa kiertoo ketjulle.
Potentiaalinen ajatus..
Onpas tosiaan potentiaalinen ajatus! Jos ohjauksen saisi jollain tavalla järjestymään ja polkimien varsia jatkaisi ylös takaviistoon, saisi laitteesta jalka-käsivetoisen!
Härski kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Voisiko se taittopyöräkin olla pystyasennossa?
Tai sit iso taittopyörä 45(mistä saaastemerkin?)kulmaan kohtuu kauas vetoakselista, nii ei tuu liikaa kiertoo ketjulle.
Potentiaalinen ajatus..
Kyllä erilaisia vaijereita soutupyörässä SH15 kokeilleena, pitätyisin ketjussa. Käyttäisin ketjua ja asentaisin takapyörien rattaat vapaakytkimineen lähelle toisiaan ja taittopyörän pystyyn. Rattaat voisivat olla 7-9 lehtisiä vaihteensiirtäjillä varustettuja.
Onkos joskus selvitetty miksei takapyörien vetoa voi tehdä niin että poljinkeskiöön laittaa kammet niin että molemmilla puolilla on rattaat ja sieltä suora veto takapyörille jotka on tolleen omilla akseleillaan. Tulisko painoa ketjusta ja rattaista enemmän kuin tommoinen monimutkainen viritys.
BTW: Mulla on tuolla kasassa käyttämättömiä 145mm lasten kampia joissa on niitattuna kolme ratasta. Jos haluu niin saa semmoiset - toimitus normaaliin malliin kuriireilla.
Hei!
jalostetaan hyvää ideaa!
Akseli voisi olla yhtenäinen, vapaaratas keskellä. Ketjut polkimilta toinen yläpuolelle ja toinen alapuolelle.
Toinen vapaakytkin(ratas) akselin päähän. Näin veto olisi keskeytymätön ja vapaakytkin toimisi tasauspyörästön tavoin
vetu
Vastaava idea tässä aiemmin esillä olleessa pyörässä. Tosin ilman pakkotahdistusta.
Pastori kirjoitti:Onkos joskus selvitetty miksei takapyörien vetoa voi tehdä niin että poljinkeskiöön laittaa kammet niin että molemmilla puolilla on rattaat ja sieltä suora veto takapyörille jotka on tolleen omilla akseleillaan. Tulisko painoa ketjusta ja rattaista enemmän kuin tommoinen monimutkainen viritys
Vapaarattaat yhdessä selviäisi yhdellä ketjulla.
Ainakin venäläisissä deltoissa näkyy väliakselilla jaetun veto molempiin takarenkaisiin. Jo kampiakselilla jaettuja ei tule mieleen kuin etuvetoisia
vetu kirjoitti:Hei!
jalostetaan hyvää ideaa!
Akseli voisi olla yhtenäinen, vapaaratas keskellä. Ketjut polkimilta toinen yläpuolelle ja toinen alapuolelle.
Toinen vapaakytkin(ratas) akselin päähän. Näin veto olisi keskeytymätön ja vapaakytkin toimisi tasauspyörästön tavoinvetu
Vapaarattailla toeutettuna ei toimintaperiaate ole sama kuin tasauspyörästöllä.
Tasauspyörästö jakaa voiman kummankin renkaan kanssa riippumatta niiden pyörintänopeudesta.
Vapaakytkimillä veto menee ainoastaan hitaammin pyörivään pyörään. Vetää siis vähänkään kääntäessä vain toisella renkaalla. Maastoautojen automaattilukkoperät on toteutettu näin ja niitä ei suositella edellä mainitusta syystä etuakselille.
Alapuolella olevan ketjun vetosuunta pitää olla taaksepäin
Mites Ponkalan nelipyöräisen kinnerin polkusysteemi oli toteutettu? Oliko siinä jotain tämän suuntasta? Ei miulle oo vielä selvinny, minkälainen se oikeestaan oli.
Pastori kirjoitti:Onkos joskus selvitetty miksei takapyörien vetoa voi tehdä niin että poljinkeskiöön laittaa kammet niin että molemmilla puolilla on rattaat ja sieltä suora veto takapyörille jotka on tolleen omilla akseleillaan. Tulisko painoa ketjusta ja rattaista enemmän kuin tommoinen monimutkainen viritys.
Tosi hyvä idea! Tuon vielä joskus toteutan, jahka olemassa olevat projektit loppuu
Miten se vasemmanpuoleisen polkimen kierteen suunta? Vai pitääkö se liimata kovasti mainostamallani laakerilukitteella
Vilijami kirjoitti:Tosi hyvä idea! Tuon vielä joskus toteutan, jahka olemassa olevat projektit loppuu
![]()
Miten se vasemmanpuoleisen polkimen kierteen suunta? Vai pitääkö se liimata kovasti mainostamallani laakerilukitteella
Venäläinen rinnakkain poljettava tandemi on toteutettu noin. Siinä on molemmilla polkijoilla oma vetävä rengas. Kummassakin rengas ulommaisena, akseli rungon läpi ja rungon sisäpuolella normaali vaihdepakka. Siinä on kuitenkin kaksi normaalia keskiötä, mutta takapää samoin.
Vilijami kirjoitti:Pastori kirjoitti:Onkos joskus selvitetty miksei takapyörien vetoa voi tehdä niin että poljinkeskiöön laittaa kammet niin että molemmilla puolilla on rattaat ja sieltä suora veto takapyörille jotka on tolleen omilla akseleillaan. Tulisko painoa ketjusta ja rattaista enemmän kuin tommoinen monimutkainen viritys.
Tosi hyvä idea! Tuon vielä joskus toteutan, jahka olemassa olevat projektit loppuu
![]()
Miten se vasemmanpuoleisen polkimen kierteen suunta? Vai pitääkö se liimata kovasti mainostamallani laakerilukitteella
Neliskanttiset ne on.
Mä laitan sulle huomenna kuvan mimmosii ne on noi 145 milliset kammet 3x rattaineen. Jos kelpaa niin saat lahjaksi. On mulla semmosii 1 rattaisia n. 170 millisii kanssa. Pääset valitsemaan.
Onko sulle joku agentti poimimassa ne väliltä JNS (pastorin jakeluspiste) -JKL (Nojanallen jakelupisti) - TRE (Jorin jakelupiste) - Nokia (TM:n jakelupiste) - Siuro (pastorin jakeluspiste).
Postilla ynnämuulla mä en ikinä saa mitään lähtemään. Mä olen niin buukattu aina etten kerkii ikinä tai sitten niin persaukinen ettei ole varaa lähettää.
PW kirjoitti:Mites Ponkalan nelipyöräisen kinnerin polkusysteemi oli toteutettu? Oliko siinä jotain tämän suuntasta? Ei miulle oo vielä selvinny, minkälainen se oikeestaan oli.
Ponkalalla oli exrtakevyet heiluripolkimet ja niistä vaijerit pyllyn alle väliakselilla oleville yksisuuntalaakeroiduille nylonrissoille. Vaijerin palautus jousella, jolla oli myös polkuliikkeen pysäytystehtävä. Väliakselilla oli vaihteiston ensiörissat ja varsinaisella taka-akselilla toisiorissat, joiden välissä toimi ketju, jota siirrettiin niks-naks vuoronperään yksi rissa kerrallaan kummallakin akselilla. Ponkalalla sähköisesti, mutta myös käsin nostamalla. Yhtenäinen taka-akseli, jonka päissä takapyörät yksisuuntalaakereilla. Amfibio-ominaisuuden takia laakerointi oli vedenpitävä ja pyörät kiinnitettiin putkiakselliin paisuntaruuvia muistuttavalla systeemillä Samasta syystä etupyörien ohjaus tapahtui lähes rungon yläpinnasta.
MM kirjoitti:PW kirjoitti:Mites Ponkalan nelipyöräisen kinnerin polkusysteemi oli toteutettu? Oliko siinä jotain tämän suuntasta? Ei miulle oo vielä selvinny, minkälainen se oikeestaan oli.
Ponkalalla oli exrtakevyet heiluripolkimet ja niistä vaijerit pyllyn alle väliakselilla oleville yksisuuntalaakeroiduille nylonrissoille. Vaijerin palautus jousella, jolla oli myös polkuliikkeen pysäytystehtävä. Väliakselilla oli vaihteiston ensiörissat ja varsinaisella taka-akselilla toisiorissat, joiden välissä toimi ketju, jota siirrettiin niks-naks vuoronperään yksi rissa kerrallaan kummallakin akselilla. Ponkalalla sähköisesti, mutta myös käsin nostamalla. Yhtenäinen taka-akseli, jonka päissä takapyörät yksisuuntalaakereilla. Amfibio-ominaisuuden takia laakerointi oli vedenpitävä ja pyörät kiinnitettiin putkiakselliin paisuntaruuvia muistuttavalla systeemillä Samasta syystä etupyörien ohjaus tapahtui lähes rungon yläpinnasta.
Sori, vähän jäi hämäräks vieläkin, johtunee lukijasta - mikä on yksisuunta laakeri?