Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot
Uusi ketju tuhannennen foorumiviestini kunniaksi
Täällä on jo tehty useammista materiaaleista ja usein eri rakentein pyöriä, kuten puusta, vanerin ja metallin yhdistelmästä jne. pyöriä. Mitä jos kerättäisiin ideoita sekä eri materiaalien ja rakenteiden etuja ja haittoja yhteen? Idea tuli tästä PVC putkista tehdystä Pythonista:
http://www.youtube.com/watch?v=oUHLLPr3Ols
Ristiinpostitin kysymyksiä PVC putkista kyseiseen videoon nojapyörät Youtubessa ketjuun, mutta keksin lisäkysymyksiä heti sen verran, että, onko neliöputkena, soikiona tai jonain muuna kuin pyöreänä saatavilla PVCtä? Specialized Shiv TT pyörässä on emäputki aerodynaaminen litistetty putki. Sikäli jokin muovailtava materiaali aeromman pyörän tekemiseksi voisi olla kätsyä. Streamereita ja koteloita on porukka tehnyt uunin avulla läpinäkyvistä muoveista, joten en tiedä, mitä vaatisi rungon teko kustomoiduksi muotoilluilla osilla, kun lämpökäsittely on mahdollista muoville ohuissakin levyissä.
Näin myös videon bambupyörästä, jonka materiaalista tuli tuotantoa varten yhdenmukaisempi sahaamalla 8 kulmioksi bambua ja vahvistamalla rakenne sisältä hilikuidulla. Käytössä samat kysymykset, jotka heräsivät PVC putken suhteen pätevät bambuunkin. Onko muita onttoja puita tai muita materiaaleja, joita voisi realistisesti käyttää pyörän rakennuksessa ja mitä niiden edut sekä haitat ovat bambuun ja keinomateriaaleihin nähden? Rakennukselliset, suunnitelu- ja kestävyysnäkökulmat. Ekologisuus on vähän niin ja näin. Tosin tekeväthän Kiinassa jo talojen runkoja 3D printtauksena jätteitä ja betonia yhdistämällä. Saa olla aika ihme materiaalia, joka tekee betonista tarpeeksi kevyttä ja kestävää pyörän tekoon, jos täytteeksi laittaa, joten peruskaatopaikkajäte ei vielä tekisi ekologiseksi tai käteväksi ajaa
Tässä kysymyksiä, mitä heräsi heti PVC pyörän näkemisen jälkeen ja jotka kirjailin videokeskusteluun:
Töttöröö! Tötteröö? Tuubii. Nyt on jollain ropelihattu pyörähtänyt niin kovaa, että pipo on kiertynyt ja todennäköisesti hirttänyt kiinni pään ympärille. Siis taattua p testimateriaalia, onko sinulla tunne, että vanne kiristää päätä?
Minä kun mietin, että hetkinen, eikös nurkissa pyörivä PVC putki voisi toimia alustana ja runkona hiili- tai lasikuidulle ja siten olla helposti käsiteltävä materiaali muotoilun kannalta, niin sitten tuli melkein heti perään etsimättä vastaan linkki PWn linkkaaman Pythonvideon suosituksina muutaman hypyn kautta PVC plus jesaripyörävideo. No voi herrajee, mitäihmettähäh!? Mitenköhän äkäiseen tuollainen hajoaa? Kestääkö paikallaankaan painavan kuskin päälle istumista, saatika ajamista? Kovista vauhdeista ja Suomen töyssyistä puhumattakaan.
Mutta asiaan, onko ideaa, miten PVC putkea voisi taivuttaa, vai onko pakko mennä sahatuilla viistoilla kulmilla, kun siitä tulee työläämpää?
Miten käy putken kestävyydelle lämmittäessä ja minkälaisista lämmöistä puhutaan minkälaisilla seinämävahvuuiksilla, jotta saisi muotoiltua ja pysymään muodossa? Huolettaa paksuissa seinämissä pinnan sulaminen tai syttyminen, jos lämmöllä on käsiteltävä.
Jos mekaanista väkivaltaa käyttää, mikä on lommahtamisriski ja muisti-ilmiön vaikutus?
Miten PVC putket kestävät suhteessa teräkseen, eli miten pitää mitoittaa? Jos laittaa hiilaria päälle vaikka vain varuiksi yhden kerroksen tai pari, minkälaista putkea pitäisi käyttää kestäväksi tekemisessä? Noin harvoja kerroksia ajattelin lähinnä kustannus- ja valmistuksen nopeussyistä.
Tutkimatta asiaa, keveyden vaikutuksesta en osaa sanoa mitään, kun ei ole käsitystä, mutta eikö hiilari ole kevyempää yhtä kestävänä kuin PVC?
Olisi noissa PVC putkissa se puoli, etteivät ruostu sateessa On niin iäkäs putki minulla, ettei mitään hajua enää, mitä maksoi. Mikähän on paino teräkseen verrattuna kestävällä pelkällä putkella ilman vahvistusta vs ohuen hiilarikuoren kanssa ja missä hintaluokissa PVC liikkuu teräkseen verrattuna noissa kokoluokissa?
Luulisi PVC putken olevan yleistä ja siten helposti saatavilla, tosin monessako koossa?