Re: Räntäpäivän kinneri
Joo. Runko on kuvassa pätkittynä. Odottelee uutta käyttöä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Joo. Runko on kuvassa pätkittynä. Odottelee uutta käyttöä.
Välillä on hyvä nähdä myös purkupäivityksiä pelkkien rakentelujen sijaan.
Ok. Kun kerran kaikki vaatii perusteluja purkamiselle, niin kerrotaan sitten
Takaohjaus epäonnistui. Liian iso jättö. Ilman ohjausiskaria ei toiminut ollenkaan. Ohjaus alkoi voblaamaan laidasta toiseen.
Koko laite liian painava. Sähköillä meno helpottuu, mutta akun kantomatka jää liian pieneksi.
Z-kampiakseli liian vetelä.
Penkin kiinnitys yhteen 25mm pyöreään putkeen on huono. Tahtoo stauffit aina hiljolleen kääntyä vinoon.
Katto puuttui ja tavaratilaa liian vähän, muuten niin valtavan kokoisessa pyörässä.
No kannattiko tehdä alunperinkään? Todellakin kannatti.
2T3 on hieno rakenne, koska kaksi ajouraa ja kanttareiden ylitykset paljon symmetristä kolmipyörää helpompia. Vetävällä pyörällä tarpeeksi pitoa, mutta ei kuitenkaan liikaa painoa. Kiekko kesti hyvin.
Katetulla pyörällä on lämmin ajella kylmillä ilmoilla.
Paljon tuli ymmärrystä ohjausgeometrioista.
Monta oli kiinnostunutta ihmistä ja vielä enemmän hämmästyneitä tuijottelijoita.
Tekisinkö uudestaan parannellun version? Kyllä voisin joskus tehdä, mutta ehkä jättäisin takaohjauksen kokonaan pois ja akkuteknologia pitää kehittyä huimasti, ennen kuin näin raskaasta pyörästä saa ihan oikeasti ajokelpoisen.
Tuli yks päivä tubessa vastaan oma video kolmipyörästäni, jota kokeilin kaksraiteisena, siirtämällä etukiekon oikeaan laitaan (Veto vasemmalla). Jäin miettimään, mikä siinä olikaan vikana? Testithän jäi hyvin lyhyeksi, pitäs varmaan viel rakentaa joskus se uusiksi.
PW kirjoitti: ↑27 Tammi 2021, 20:04Tuli yks päivä tubessa vastaan oma video kolmipyörästäni, jota kokeilin kaksraiteisena, siirtämällä etukiekon oikeaan laitaan (Veto vasemmalla). Jäin miettimään, mikä siinä olikaan vikana? Testithän jäi hyvin lyhyeksi, pitäs varmaan viel rakentaa joskus se uusiksi.
En ainakaan muista (se nyt ei tarkoita mitään ), että olisit sitä moittinut, muuten kuin että sivussa oleva emputki oli vain parilla hitsipisteellä kiinni ja notkui. Muistanko väärin?
Vilijami kirjoitti: ↑27 Tammi 2021, 20:35PW kirjoitti: ↑27 Tammi 2021, 20:04Tuli yks päivä tubessa vastaan oma video kolmipyörästäni, jota kokeilin kaksraiteisena, siirtämällä etukiekon oikeaan laitaan (Veto vasemmalla). Jäin miettimään, mikä siinä olikaan vikana? Testithän jäi hyvin lyhyeksi, pitäs varmaan viel rakentaa joskus se uusiksi.
En ainakaan muista (se nyt ei tarkoita mitään ), että olisit sitä moittinut, muuten kuin että sivussa oleva emputki oli vain parilla hitsipisteellä kiinni ja notkui. Muistanko väärin?
Niin se tais hajota sitten.
Tämä Jarcon piirros vois olla hyvä lähtökohta 2T3 projektille.
Vilijami kirjoitti: ↑27 Tammi 2021, 19:43Ok. Kun kerran kaikki vaatii perusteluja purkamiselle, niin kerrotaan sitten
Takaohjaus epäonnistui. Liian iso jättö. Ilman ohjausiskaria ei toiminut ollenkaan. Ohjaus alkoi voblaamaan laidasta toiseen.
Koko laite liian painava. Sähköillä meno helpottuu, mutta akun kantomatka jää liian pieneksi.
Z-kampiakseli liian vetelä.
Penkin kiinnitys yhteen 25mm pyöreään putkeen on huono. Tahtoo stauffit aina hiljolleen kääntyä vinoon.
Katto puuttui ja tavaratilaa liian vähän, muuten niin valtavan kokoisessa pyörässä.
No kannattiko tehdä alunperinkään? Todellakin kannatti.
2T3 on hieno rakenne, koska kaksi ajouraa ja kanttareiden ylitykset paljon symmetristä kolmipyörää helpompia. Vetävällä pyörällä tarpeeksi pitoa, mutta ei kuitenkaan liikaa painoa. Kiekko kesti hyvin.
Katetulla pyörällä on lämmin ajella kylmillä ilmoilla.
Paljon tuli ymmärrystä ohjausgeometrioista.
Monta oli kiinnostunutta ihmistä ja vielä enemmän hämmästyneitä tuijottelijoita.Tekisinkö uudestaan parannellun version? Kyllä voisin joskus tehdä, mutta ehkä jättäisin takaohjauksen kokonaan pois ja akkuteknologia pitää kehittyä huimasti, ennen kuin näin raskaasta pyörästä saa ihan oikeasti ajokelpoisen.
Tämä oli Räntisketjun tärkein viesti. Tässä on ydinnettynä se oppi, jota tuo projekti toi. Tämän voisi kopioida aloitusviestin osaksi tai ainakin linkata aloitusviestistä tähän viestiin saatteella. "Räntis purettiin tammikuun lopulla 2021, sen jälkeen kun se oli opettanut että:"
Nyt muistui mieleen vielä yksi Räntiksen huono puoli. Liian pitkä ketju tuo kuminauhamaisen poljintunnelman ja montuista ajaessa sopivasti, ketju alkaa pomppia ylös-alas ja lähtee lopulta eturattaalta.
Tuossa ylemmässä kuvassa on myös liian pitkä ketju, eikä kampiakelille ole vielä oikein nerokasta rakennetta löytynyt.
jori kirjoitti: ↑27 Tammi 2021, 20:52Tämä oli Räntisketjun tärkein viesti. Tässä on ydinnettynä se oppi, jota tuo projekti toi. Tämän voisi kopioida aloitusviestin osaksi tai ainakin linkata aloitusviestistä tähän viestiin saatteella. "Räntis purettiin tammikuun lopulla 2021, sen jälkeen kun se oli opettanut että:"
Lisäsin aloitusviestiin
Hmm..
Tohon ketjun venymiseen.. Ja yleisestikin rakenteiden joustamiseen toimii korjaavana toimenpiteenä luonnollisestikin ketjuvoimien pienentäminen.
Ja sehän tapahtuu.. Tietysti polkemalla hiljempaa
Nii.. Tai sit toinen vaihtoehto on siirtää sama teho suuremmalla nopeudella, jolloin voimat jää pienemmiksi. Siis suomeksi käyttämällä isompia eturattaita.
.. Korjaan, rattaita.
Vai Oliko ne ketjupyöriä..
Poljin systeemin teko helposti on näissä sivuveto vehkeistä ongelmallinen. Z-kampiakselista oon kyllä tykännyt mutta siihenkin polkimien asennus on haastavaa ja työlästä, varsinkin lukkopolkimien. Ketjun pituuskaan ei miusta ollu ongelma kolmipyörässäni, voihan siihen jonkun väli rissan laittaa jos häiritsee ketjun väpätys.
Jarccon piirustuksen mukaan olis hyvä alkaa rakentaa kyllä.
Ei se ketjun väpätys ole näissä Hasen pyörissäkään ongelma, varsinkaan, jos asentaa tällaisen ketjusuojan.
Toki kaikenlaisilla ohjari-laahari-systeemeillä väpätyksen saa kuriin. Mutta polkuherkkyyttä ne entisestään vähentää, joka on muutenkin huono pitkässä ketjussa. Eikä sitä pitkää vaakasuoraa ketjua pidä pahana, ennen kuin kokeilee lyhyttä ja pystyä kuten mulla Twisterissä. Ero on todella suuri. Jos sähköpyörään vertaa, niin kiihdytyksessä vastaa noin 100-150w avustusta poljintuntumaltaan. Tasamaalla ero ei ole läheskään niin suuri, mutta kiihdytyksessä on. Urban-suburban ympäristössä tällä on iso vaikutus polkijan väsymiseen, kun kiihdytyksiä tulee peräjälkeen.
Onko se ketju vai runko joka joustaa? S-kammilla ne kammet ainakin on yksi joustava tekijä, kun ohuet runkoputketkaan eivät tue millään tavalla.
Omaa kokemusta monenlaisesta pitkäketjuisesta pyörästä ja tässä epäsymmetrisessä higracerissa kuminauha fiilistä kaikista vähiten. Pystyy vertaamaan ihan hyvin lyhyt ketjuiseen Pythoniin:
Tuossahan ketju menee runkoputkea viistäen, edessä oikealla ja takana vasemmalla puolella sitä.
Kinnerin lisäksi tässä Yescomissa kuminauhafiilis huomattava:
Ketju menee kauttaaltaan kaukana rungosta ja joku nimesikin sen Nokialla Jousipyssyksi
Mutta kun pyörä oli vain rata-ajoon niin eipä se siellä häirinnyt.