Sivu 1/1

Eroon ketjuputkista

Lähetetty: 18 Syys 2016, 18:56
Kirjoittaja Mahe

No, ainakin melkein. Lyhyesti, hommasin Terracyclen multipurpose idler kitin ja ruuvasin sen kiinni Ibexiin, 1,5 metriä ketjuputkia lähti mäkeen. Pieni pätkä piti jättää, koska ketju hinkkaisi jousituksen lepotilassa (ilman kuormaa) takahaarukkaan, ja voisi se varmaan ajaessakin johonkin hakata.

Idler kitistä piti vaihtaa rissat toisin päin, eli vetopuolen rissa on nyt ulompana, koska sisempänä kulkiessa ketju olisi ottanyt rakenteisiin kiinni. Toivottavasti kestää, kovin kovaa kuormaa tuohon ei kai pitäisi tulla kun ketju kulkee lähes suoraan läpi.

Tänään 10 km ajelua ja toimii kivasti, ei ota jalka tuohon mokkulaan eikä ketjut sotke säärtä kuhan käyttää trikoita :)

Suurta eroa en huomannut polkemisvastuksissa, pyörä on ehkä vähän hiljasempi.

Mitään järkeähän tässä ei varsinaisesti ollut, ero ei tosiaan ole merkittävä ja toi systeemi ei ole ilmainen, mutta tulipahan tehtyä kun tämä on ollut mielessä jo pitkään :D :D

Vanha kuva ennen operaatiota
Vanha kuva ennen operaatiota
Ketjulinja
Ketjulinja
Pieni pätkä putkeä piti jättää
Pieni pätkä putkeä piti jättää
Mötikkä
Mötikkä

Re: Eroon ketjuputkista

Lähetetty: 18 Syys 2016, 19:30
Kirjoittaja irakas
Mahe kirjoitti:

No, ainakin melkein. Lyhyesti, hommasin Terracyclen multipurpose idler kitin ja ruuvasin sen kiinni Ibexiin, 1,5 metriä ketjuputkia lähti mäkeen. Pieni pätkä piti jättää, koska ketju hinkkaisi jousituksen lepotilassa (ilman kuormaa) takahaarukkaan, ja voisi se varmaan ajaessakin johonkin hakata.

Idler kitistä piti vaihtaa rissat toisin päin, eli vetopuolen rissa on nyt ulompana, koska sisempänä kulkiessa ketju olisi ottanyt rakenteisiin kiinni. Toivottavasti kestää, kovin kovaa kuormaa tuohon ei kai pitäisi tulla kun ketju kulkee lähes suoraan läpi.

Tänään 10 km ajelua ja toimii kivasti, ei ota jalka tuohon mokkulaan eikä ketjut sotke säärtä kuhan käyttää trikoita :)

Suurta eroa en huomannut polkemisvastuksissa, pyörä on ehkä vähän hiljasempi.

Mitään järkeähän tässä ei varsinaisesti ollut, ero ei tosiaan ole merkittävä ja toi systeemi ei ole ilmainen, mutta tulipahan tehtyä kun tämä on ollut mielessä jo pitkään :D :D

P3060931_www.jpg

P9180270_web.jpg

P9180271_web.jpg

P9180272_web.jpg

Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärtänyt yhtään mitään viestistäsi. Terracyclen multipurpose idler kitistä löytyy Guuklaamalla tällaista:
http://t-cycle.com/idlers-chain-managem ... p-141.html


Re: Eroon ketjuputkista

Lähetetty: 18 Syys 2016, 19:43
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

1,5 metriä ketjuputkia lähti mäkeen.

Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärtänyt yhtään mitään viestistäsi. Terracyclen multipurpose idler kitistä löytyy Guuklaamalla tällaista:
http://t-cycle.com/idlers-chain-managem ... p-141.html

Jätin tuonne Mahen viestistä olennaisen ja voin suomentaa.

Ketjuputkia poistui pyörästä 1.5 metriä ja korvautui kahdella ketjurissalla.


Re: Eroon ketjuputkista

Lähetetty: 18 Syys 2016, 20:24
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

1,5 metriä ketjuputkia lähti mäkeen.

Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärtänyt yhtään mitään viestistäsi. Terracyclen multipurpose idler kitistä löytyy Guuklaamalla tällaista:
http://t-cycle.com/idlers-chain-managem ... p-141.html

Jätin tuonne Mahen viestistä olennaisen ja voin suomentaa.

Ketjuputkia poistui pyörästä 1.5 metriä ja korvautui kahdella ketjurissalla.

No joo, en huomannut, että aiemmin ei ollut ketjurissoja ollenkaan, ja vetävä ketju kulki taivutetun ketjuputken kautta. Sehän aiheuttaa paljon lisäkitkaa. Mutta, miksi vaikka nyt on taittopyörät, ketjuputket on poistettu? Nehän suojaavat likaantumisilta ja ohjaavat kejuja rissoille.


Re: Eroon ketjuputkista

Lähetetty: 19 Syys 2016, 06:04
Kirjoittaja Mahe

Putket pitää jonkunverran ääntä, ja jokusen kerran on märkä ketju putkissa muhiessaan ottanut pintaruostetta. Se nyt on vaan esteettinen haitta mutta... :)

Tarkoitus on nyt kokeilla ensin alkuun ilman putkia, ja jos näyttää että vaatteet likaantuu tms. niin sitten lisäilen lyhyet suojaputket rissojen etupuolelle tarpeen mukaan.

Operaatioon lähtiessä oletus oli että ero putkelliseen versioon olisi ohan polkuvastusmielessä ollut selkeästi huomattavissa, mutta ei se käytännössä tunnu jaloissa juurikaan.


Re: Eroon ketjuputkista

Lähetetty: 19 Syys 2016, 06:07
Kirjoittaja Mahe

Putket pitää jonkunverran ääntä, ja jokusen kerran on märkä ketju putkissa muhiessaan ottanut pintaruostetta. Se nyt on vaan esteettinen haitta mutta... :)

Tarkoitus on nyt kokeilla ensin alkuun ilman putkia, ja jos näyttää että vaatteet likaantuu tms. niin sitten lisäilen lyhyet suojaputket rissojen etupuolelle tarpeen mukaan.

Operaatioon lähtiessä oletus oli että ero putkelliseen versioon olisi ohan polkuvastusmielessä ollut selkeästi huomattavissa, mutta ei se käytännössä tunnu jaloissa juurikaan.


Re: Eroon ketjuputkista

Lähetetty: 19 Syys 2016, 09:13
Kirjoittaja jori
Mahe kirjoitti:

Putket pitää jonkunverran ääntä, ja jokusen kerran on märkä ketju putkissa muhiessaan ottanut pintaruostetta. Se nyt on vaan esteettinen haitta mutta... :)

Tarkoitus on nyt kokeilla ensin alkuun ilman putkia, ja jos näyttää että vaatteet likaantuu tms. niin sitten lisäilen lyhyet suojaputket rissojen etupuolelle tarpeen mukaan.

Operaatioon lähtiessä oletus oli että ero putkelliseen versioon olisi ohan polkuvastusmielessä ollut selkeästi huomattavissa, mutta ei se käytännössä tunnu jaloissa juurikaan.

Teoriassa. Kovin loivilla taittokulmilla, kuten sinulla nyt tuossa, ketjuputken loiva kaari aiheuttaa vähemmän vastusta kuin pieni ketjurulla.

Tämä johtuu ketjurullan "rallatuksesta" eli siitä, että ketju puolen tuuman nivelvälinsä takia tekee rullasta monikulmion. Monikulmion pyöriessä sille tuleva ja siltä lähtevä ketju tulevat vuorotellen monikulmion, hieman kauempana akselista sijaitsevan, kulman kohdalle ja kohta taas sisempänä sijaitsevan tahon. Tämä nykii ketjua, tuottaa siihen aaltoja jotka taivuttavat vedonalaisen ketjun niveliä ja tuottavat rattaalle tullessaan vastusta. Ihan vähän, mutta kuitenkin.

Ketjuputken kaari tekee tietysti samanlaisen monikulmiokaaren ja vieläpä lisäksi tuottaa kitkaa ketjun liikkeen suuntaa vastaan, mutta koska kaari on loiva, ja siis osa erittäin isoa monikulmiota, kulman ja tahon säteiden ero on pienempi on värähtely vähäisempää.

Loivassa ketjutaitoksessa kitkavoimat ovat sitä pienempiä, mitä loivempi taitos on ja värähtely sitä vähäisempää, mitä laajempi on kosketuskaari ketjun ja putken kesken.

Tarkan vastusvoiman määtittely on vaikeaa, mutta teoriassa jokaiselle taittopyöräkoolle ja rakenteelle löytyy loivin taitos, joka kannattaa sillä taittaa –eli jossa vähemmän tilaa vievä hankaava taittosuksi tuottaa pienempää vastusta kuin taittopyörä. Tämä kulma on kireällä puolella paljon loivempi kuin paluuketjun puolella, se on silti olemassa molemmissa.

Tämä siis vain teoriassa ja ilmiöön vaikuttaa valtava määrä muitakin tekijöitä, joiden huomioiminen tarkkaa laskentaa varten on vaikeaa. Suora ketjuputki ei tuota vastusta, sillä ketjun paine putken kylkiin on nolla. Loivan taitoksen taittovoima on sekin pieni, jolloin värähtelyn aiheuttama vastus muuttuu määrääväksi.

Jyrkät ketjulinjan taitokset ovat helppo juttu. Ne ovat ilman muuta edullisempaa taittaa taittopyörällä. Joka tapauksessa ketjupyörän koko loivassa taitoksessa on merkittävä seikka vastuksen kannalta juuri tuon ketjun värähtelyn "rallatuksen" aiheuttaman vastuksen takia.

Lisää aiheesta: "monikulmiovaikutus", "polygon effect", "polygonal effect".


Re: Eroon ketjuputkista

Lähetetty: 21 Syys 2016, 09:25
Kirjoittaja Premnas

Heivasin kanssa ketjunsuojaputket mäkeen. Ohjainrullien määrä tosin pysyi samana kuin ennen muutosta. Mulla on puhtaimmat ketjut koko pyörähistoriani aikana. Toisaalta ketjun puhtaanapitomenetelmä on muuttunut, otin kokeeksi olla pesemättä ketjua lainkaan vaan öljyän aina kevyesti mielellään edellisenä iltana ja seuraavana aamuna pyyhin ketjut ennen ajoa. Ei enää likakökköjä ketjussa ja muihinkin osiin kerääntyvä muhju on jäänyt vähäisemmäksi. Ketjunsuojaputkien pitäisi suojata ketjua ja samalla vaatteita mutta ei mulla ole ollut mitään ongelmaa kummankaan suhteen kun otin suojaputket pois.