Sivu 2/18

Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 17:10
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Joo. Mä siis aattelin tätä mallia vaihtoehtona lasten pyörälle. Joten siis 40mm putkee ja pienempi. Se tässä siis takana. Lapset on noin 40 kilosii nyt. Vois siinä siis hitusen olla kasvunvaraa.

40mm putkikin kestää varmasti ainakin sata tai kakssataa kiloisen ukon. Ehdotettu 50mm on vaan "turvallinen" valinta, se ei taivu/kierry/punoudu liikaa normaaleilla nojapyöräily nopeuksilla, normaaleilla nojapyörän akseliväleillä, normaaleilla nojapyörän ketjuvoimilla ja normaali nojapyöräilykuormilla. Lasten kokoisena kaikki nämä alittuu huomattavasti joten ohuempaakin voisi käyttää. Alimitoittaminen näkyy ja tuntuu vetelyytenä ohjauksessa, eli kun ohjaustankoa kääntää ei rengas käännykkään välittömästi vaan ensin eturunko kiertyy, rengas kallistuu ja alkaa vasta sitten kääntymisen. Seuraavaksi sen huomaa rungon taipumisena polkemisen tahtiin ja sitten takarenkaiden kallistumisena yläreunoista lähemmäs toisiaan.

Jukka


Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 17:29
Kirjoittaja Pastori

Siks mä aatteklinkin tota 40 milliin - sehän oli mulla itelläkin parissa pyörässä ihan riittävä. Joten kyllä se lapsille riittää todella tanakkaan menoon. Lasten rakkinehan tulee olemaan vähän pienempikin - siksi sitä leveyttä tässä pähkinöin.


Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 17:38
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

siksi sitä leveyttä tässä pähkinöin.

Jos siitä tulee "liian leveä" niin mitä haittoja se aiheuttaa? 10cm pidemmät poikittaisputket ei paljon paina, joten ainoa mikä tulee mieleen on pienempi varastoimis leveys. Toisaalta sekin vähän keksitty syy, kun tämän saa seinää vasten pystyyn.

Jukka


Re: SH31

Lähetetty: 12 Marras 2016, 20:46
Kirjoittaja irakas

Tulipa mukavasti kannanottoja ja vinkkejä. Kiitos! Itse olin ajatellut runkomateriaaliksi 50x1,5 mm kalusteputkea. Rakenne tulisi mielestäni yksinkertaisemmaksi ja tukevammaksi, jos etupyörä olisi keskellä. Jarkon ehdottama poljinsysteemi tuntuu järkevältä. Tosin on suht. vaikea toteuttaa.

Tänään ajettiin vuokratulla autolla pitkin Aigean meren rantoja. Käytiin Zeuksen luolassa, jossa kerrotaan Zeuksen kylpeneen Afroditen kanssa.


Re: SH31

Lähetetty: 14 Marras 2016, 12:39
Kirjoittaja irakas

SH31 on nyt tällaisessa muodossa.

20161114_122959-1-1-1.jpg

Re: SH31

Lähetetty: 14 Marras 2016, 14:06
Kirjoittaja irakas

Ajattelin tehdä rungon kuitenkin 50x50x1,5 mm:n huonekaluputkesta.


Re: SH31

Lähetetty: 14 Marras 2016, 16:26
Kirjoittaja MM

Kun päädyit edes harkitsemaan etupyörän toispuoleista tuentaa, niin siitä syntyy mahdollisuus erittäin pieneen kääntösäteeseen toiseen suuntaan ja sitten tukivarren putken mutkan rajoittamana suurempana toiseen suuntaan. Jos etupyörä olisi kaksiraiteisen tapaan toisessa laidassa, pitäisi harkita kumpaan suuntaan suuremman kääntyvyyden käyttää; sivuvaunu ulkokaarteen vai sisäkaarteen puolella. Keskellä olevalla etupyörällä se on aikalailla sama, jos nyt istuin ei kovin painotu vetävän pyörän puolelle. Veikkaisin, että sivuvaunu kaarteen sisäpuolella olisi parempi jyrkän käännöksen suunta.

Tähän tosin saattaa vaikuttaa harjoitteluaikainen muisto, kun unohdin, että traktorin niittosilppurin vetoaisa oli paikallaan ja iltahämärissä koukkasin sähköpylvään siihen kynkkään ja koko linja menasi kaatua.


Re: SH31

Lähetetty: 14 Marras 2016, 16:57
Kirjoittaja MM

Kukaan ei ole vielä ottanut kantaa Sakarin epäilyyn siitä, että tuollainen semikampiakseli on vaikea valmistaa. Niinhän se on, mutta vaikeus paikallistuu vain vasemmanpuoleisen kokokammen poljinosaan. Muu on standarditavaroilla tehtävissä. Polkimen akselin molemmissa päissä pitäisi olla polkemissuuntaan kiristyvä kierre ja sen pitäisi voida suunnata kammenvarret samansuuntaisiksi. Neliöakseli, kiila, putkisokka tms.
Lisäksi on huomioitava, että kampisysteemin viimeiseen mutkaan kohdistuu kaikki kahden jalan tuottama vääntömomentti, joten sen pitää olla tukeva.
Hyvin suunniteltuna tuostakin polkimesta saattaisi saada purettavan, klossikenkään sopivan ja ehkä kevyemmän ja tasapainnoisemman kuin putkesta väännetyissä kammissa on ollut pakko rakentaa.


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 07:23
Kirjoittaja irakas

Joo, mahdollisimman paljon vakio-osista kampisysteemi on tarkoitus tehdä. Kun se on kiinnityskohdistaan runkoon helposti irroitettavissa, on vasemman puoleinen pedali hyvin laakeroitavissa. Sen kohdallahan hitsataan akselit yhteen. Ehkä ei taida selvitä ellen piirrä kuvaa.


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 07:41
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Joo, mahdollisimman paljon vakio-osista kampisysteemi on tarkoitus tehdä. Kun se on kiinnityskohdistaan runkoon helposti irroitettavissa, on vasemman puoleinen pedali hyvin laakeroitavissa. Sen kohdallahan hitsataan akselit yhteen. Ehkä ei taida selvitä ellen piirrä kuvaa.

Jos molemmissa runkopuoliskoissa on normaalit kampikeskiöt, ei vasemman jalan polkimen akselia tarvitse kiinnittää kuin oikeanpuoleisen kampiparin vasempaan kampeen. Vasemman kampiparin oikeaan kampeen se voi siirtää voiman polkimen akselin päällä työntämällä ilman jäykkää kiinnitystä tappi-reiässä-menetelmällä. Tällaionen liikkeen salliva rakenne mahdollistaa asennuksen ilman mittakellotarkkuutta. Jos nimittäin poljinakseli on hitsaamalla liitetty molemmista päistä, pitää molemmat kampikeskiöt olla aivan älyttömällä tarkkuudella samalla linjalla, eikä taipumia sittenkään voi täysin estää. Uiva asennus väistää ongelman. :D


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 09:00
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Joo, mahdollisimman paljon vakio-osista kampisysteemi on tarkoitus tehdä. Kun se on kiinnityskohdistaan runkoon helposti irroitettavissa, on vasemman puoleinen pedali hyvin laakeroitavissa. Sen kohdallahan hitsataan akselit yhteen. Ehkä ei taida selvitä ellen piirrä kuvaa.

Jos molemmissa runkopuoliskoissa on normaalit kampikeskiöt, ei vasemman jalan polkimen akselia tarvitse kiinnittää kuin oikeanpuoleisen kampiparin vasempaan kampeen. Vasemman kampiparin oikeaan kampeen se voi siirtää voiman polkimen akselin päällä työntämällä ilman jäykkää kiinnitystä tappi-reiässä-menetelmällä. Tällaionen liikkeen salliva rakenne mahdollistaa asennuksen ilman mittakellotarkkuutta. Jos nimittäin poljinakseli on hitsaamalla liitetty molemmista päistä, pitää molemmat kampikeskiöt olla aivan älyttömällä tarkkuudella samalla linjalla, eikä taipumia sittenkään voi täysin estää. Uiva asennus väistää ongelman. :D

Toisella kertaa lukemalla ymmärsin - kuullostaa nerokkaalta, kammella voi työntää :mrgreen:


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 09:30
Kirjoittaja PW

Eikös tuolla Jorin kampi-idealla, tämän pysty toteuttamaan ihan normi osilla, 2keskiö, 2vasen kampi, 1oikeakampi ja 2poljin. Toiseen polkimeen varmaan saa tunnattua "työntöakselin" jatkoksi.


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 10:10
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Toiseen polkimeen varmaan saa tunnattua "työntöakselin" jatkoksi.

Ei kovin helposti :( Normaali polkimissa akseli on huomattavan ohut uloimmasta päästä ja loppuu paljon ennen polkimen ulkoreunaa. Se ei kestä paksuntamatta tuossa rakenteessa ja jos sitä paksuntaa niin vakiopoljin ei sovi paikoilleen.

Jukka


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 10:43
Kirjoittaja Pastori

Eiks polkimien kierre ole yleisimmin: 9/16" x 20 tpi - mahtaiskohan tommoiset kierrepalikat löytyä kätevästi.

Tai sitten - onhan niitä levitetty poljinkeskiön akseleitakin - mikset sitten polkimen?

Kuva


Re: SH31

Lähetetty: 16 Marras 2016, 10:57
Kirjoittaja irakas

Hitsaamalla tarkasti vaan jatkoksen?