Sivu 2/2

Re: Täysjousitettu

Lähetetty: 30 Marras 2008, 14:00
Kirjoittaja Jarcco

Kumi- ja elastomeerijousituksissa ei erillistä vaimennusta tarvita, koska materiaali on itsessään värähtelyjä absorboivaa. Suosittelen näitä mikäli ei ole tarvetta hifistellä säädettävyydellä (ja kalliin näköisillä vaimenninelementeillä) vaan kun tarvitaan toimivaa ja käyttövarmaa jousitusrakennetta.


Re: Täysjousitettu

Lähetetty: 30 Marras 2008, 22:35
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:

Jos joustomatka on riittävän lyhyt, ei pompotus ole häiritsevää. Tuossa ensimmäinen kokeiluni: http://www.omanetti.fi/ninajukk/nojis2.htm (sivun lopussa). Muotoilisin asian näin: Jousitus, jopa vaimentamaton, on aina mukavempi kuin jäykkä. Mitä pidemmäksi joustomatka kasvaa, sitä tärkeämpi rooli iskunvaimennuksella. Varmasti hukkaa poljenta tehoa jos perä tai keula pompottaa polkemisen tahtiin.

Nopeissa käännöksissä vaimentamaton jousitus voi olla jopa vaarallinen: mutkan jälkeen suoraksi pomppaava jousi voi aiheuttaa kummallisia ilmiöitä ohjattavuuteen. Tämä on ainakin kahdeksan sentin joustovaralla koettu tapahtuma. Jos lyhyt jousto riittää ja edullisuutta haetaan, niin tuommoinen Jarccon mainitsema elastomeeri kuullostaisi tosiaan järkevältä ratkaisulta.

jviirret kirjoitti:

Iskunvaimennuskaan ei ole ihan ongelmaton juttu. Viimeisimmässäni ( http://www.omanetti.fi/ninajukk/clwb.htm) on mopon jousi mopon vaimennuksella. Oisko polkupyöräkäyttöön liian kireä tuo iskari, kun jousitus päästää pienet "nimismiehen" kiharat läpi talvikelllä. Harmi kun ei ole säätöä iskunvaimennukselle.

Veikkaisin, että tuossa iskarissa on kiinalaiset öljyt sisällä, eli ovat kylmällä kelillä menneet jähmeiksi, jäykistäen siten iskarin toiminnan. Fillarin keulakin jähmettyy yli viidentoista asteen pakkasella.


Re: Wol

Lähetetty: 19 Syys 2011, 12:30
Kirjoittaja irakas

Viimeisin kuva Wolista eli SH7:stä varustettuna Magic Pie KIT:moottorilla

Kuva

Sakari