Sivu 1/3
Pyytttoni
Lähetetty: 22 Elo 2017, 10:16
Kirjoittaja Syväri
Koska Kiertopalkinto-pythonilla ajelu nokialla alkoi sujua, niin pitää varmaan tehdä oma. Siitäkin huolimatta, että pyöriä on edelleen 3 liikaa tallissa 
Onkohan tämä nyt oikeanlainen nivel, 47x25 laakerit sopii ja 10mm pultti menee läpi. Nivelen pituus 60mm ja 1,5mm seinämä, pohjassa D40 olake.
Kuinka päin kouran asentaisi, eli hitsaako nivelen etu vai takaosaan kiinni? Etuosaan jos laittais niin takaosan vois vaihtaa lennosta
Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin 
Ehkä viikonloppuna projekti jatkuu. Ainakin jalkajarrullinen kiekko pitäs jostain löytää. Tämän projektin ainoa idea on se että tekee pyörän jolla (lähes) kukaan muu ei osaa ajaa 
Re: Pyytttoni
Lähetetty: 22 Elo 2017, 12:20
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti:
Onkohan tämä nyt oikeanlainen nivel, 47x25 laakerit sopii ja 10mm pultti menee läpi. Nivelen pituus 60mm ja 1,5mm seinämä, pohjassa D40 olake.
Kuinka päin kouran asentaisi, eli hitsaako nivelen etu vai takaosaan kiinni? Etuosaan jos laittais niin takaosan vois vaihtaa lennosta
Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin 
Tuo holkin olake pitäisi olla tuolla keskellä, jotta laakeri kantaisi akselin suunnassa molemmin päin. Holkin keskellä pitää olla paksumpaa osaa hitusen vähemmän kuin akselissa sisempien olakkeiden väli. 0,1 mm on sopiva välys, mutta voi se olla suurempikin. Tärkeintä, ettei kanna kehältä, kun keskipultti kiristetään.
Re: Pyytttoni
Lähetetty: 22 Elo 2017, 12:55
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:Syväri kirjoitti:
Onkohan tämä nyt oikeanlainen nivel, 47x25 laakerit sopii ja 10mm pultti menee läpi. Nivelen pituus 60mm ja 1,5mm seinämä, pohjassa D40 olake.
Kuinka päin kouran asentaisi, eli hitsaako nivelen etu vai takaosaan kiinni? Etuosaan jos laittais niin takaosan vois vaihtaa lennosta
Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin 
Tuo holkin olake pitäisi olla tuolla keskellä, jotta laakeri kantaisi akselin suunnassa molemmin päin. Holkin keskellä pitää olla paksumpaa osaa hitusen vähemmän kuin akselissa sisempien olakkeiden väli. 0,1 mm on sopiva välys, mutta voi se olla suurempikin. Tärkeintä, ettei kanna kehältä, kun keskipultti kiristetään.
Eikös tuo akseli kuitenkin kanna sen pultin kiristyksen voimat, siinä on olakkeet molemmin päin. Voishan tuonne vielä tehdä sisälle putken mikä pitäis laakerit varmasti ulkokehältä paikallaan.
Re: Pyytttoni
Lähetetty: 22 Elo 2017, 14:20
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti:jori kirjoitti:Syväri kirjoitti:
Onkohan tämä nyt oikeanlainen nivel, 47x25 laakerit sopii ja 10mm pultti menee läpi. Nivelen pituus 60mm ja 1,5mm seinämä, pohjassa D40 olake.
Kuinka päin kouran asentaisi, eli hitsaako nivelen etu vai takaosaan kiinni? Etuosaan jos laittais niin takaosan vois vaihtaa lennosta
Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin 
Tuo holkin olake pitäisi olla tuolla keskellä, jotta laakeri kantaisi akselin suunnassa molemmin päin. Holkin keskellä pitää olla paksumpaa osaa hitusen vähemmän kuin akselissa sisempien olakkeiden väli. 0,1 mm on sopiva välys, mutta voi se olla suurempikin. Tärkeintä, ettei kanna kehältä, kun keskipultti kiristetään.
Eikös tuo akseli kuitenkin kanna sen pultin kiristyksen voimat, siinä on olakkeet molemmin päin. Voishan tuonne vielä tehdä sisälle putken mikä pitäis laakerit varmasti ulkokehältä paikallaan.
Akseli liikuttaa kyllä molempia laakereita sisäkoolista, mutta laakerien ulkokoolit on tuettu vain tuon toisen puolen laipan suuntaan, eli kuvassa alas. Tämä tarkoittaa, että koko paketti kourineen tukeutuu kyllä alasuuntaan, mutta nousee ylös purkista, kunnes kouran alempi haara osuu laakeripesän laipan alapuolelle.
Re: Pyytttoni
Lähetetty: 22 Elo 2017, 14:22
Kirjoittaja jooseha
Syväri kirjoitti:Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin 
Pyyttoniin kannattaa ilman muuta laittaa jousitus. Parantaa ajettavuutta epätasaisella alustalla.
Pyörä kun on runko-ohjattu, niin kaikki vinot iskut ohjaavat sitä. Esimerkiksi jos ajaa rotvallilta alas samalla kääntäen(kallistaen). Runko pyrkii tällöin joustamaan jostakin. Jos jousitusta ei ole, joustaminen tapahtuu ohjausakselita, jolloin pyörä kääntyy
Normaalipyörissä tätä ilmiötä ei ole, koska niissä ohjausakselin jatke leikkaa eturenkaan maakosketuspisteen - ainakin lähes.
Re: Pyytttoni
Lähetetty: 22 Elo 2017, 15:23
Kirjoittaja Härski
Mä oonpruukannu laittaa lukkorengasuran tollasten laakeripesien toseen päätyyn. ..ni ja lukkorenkaan.
Ei varise laakerit tielle, kun katkasee rungon..
Re: Pyytttoni
Lähetetty: 22 Elo 2017, 15:29
Kirjoittaja Härski
Btw:.. Mullakin on ollu samanlaisia haaveita, kun alkaa mbb-ajoharjoittelusta loppumaan haasteet! 
Lärväiltiin töissä, että kun oppii pyyttonilla ajamaan, ni sit seuraavaks täytyy ruveta reenaan ykspyöräisellä nojapyörällä. Ja sit kun sen handlaa, voi siirtyä harjoittelemaan levitoimista...
Re: Pyytttoni
Lähetetty: 26 Elo 2017, 23:41
Kirjoittaja Nebulus
Lärväiltiin töissä, että kun oppii pyyttonilla ajamaan, ni sit seuraavaks täytyy ruveta reenaan ykspyöräisellä nojapyörällä....
Tuosta mallia ja pajalle. 

Re: Pyytttoni
Lähetetty: 01 Syys 2017, 21:45
Kirjoittaja Syväri
Re: Pyytttoni
Lähetetty: 01 Syys 2017, 23:03
Kirjoittaja jviirret
Mun käsittääkseni heikoin paikka tuossa tulee olemaan nivelen ja keluaputkien välinen kiinnityspiste. Laita kaariputki mahdollisimman kauas "haarukkaputkista" niin luulisi tulevan riittävän jäykkä. C-rauta vielä etuosaan ja laakeripesä takaosaan niin saa noiden keulaputkien kiinnityspisteiden etäisyydet mahdollisimman suureksi.
Jukka
Re: Pyytttoni
Lähetetty: 01 Syys 2017, 23:22
Kirjoittaja jooseha
Syväri kirjoitti:Riittääköhän tuo etunavasta taaksepäin lähtevien putkien jäykkyys tuohon? On kyllä mahdollista väsätä koko etuosa uusista putkista mutta yritän käyttää romuja pois.
Pistä tehden etuhaarukasta tuo osa, niin on jäykempi. Noita putkia voit sitten käyttää kaaren ja navan välissä.
Kovin löysältä tuo näyttää, mutta onhan munkin pyyttoni hieman vetelä 
Re: Pyytttoni
Lähetetty: 02 Syys 2017, 15:23
Kirjoittaja Syväri
Lisää hahmottelua.. löytyi toinenkin etuhaarukka. Polkimien etäisyyden säätö jää penkin varaan, ohjaus- ja nojakulmaa voi naruperällä hienosäätää. Luulin että kasaan tän parissa päivässä mutta ei se mennytkään aivan niin 
Re: Pyytttoni
Lähetetty: 02 Syys 2017, 16:27
Kirjoittaja jooseha
Sehän on melkein valmis
Miks ihmeessä lattarauta on pätkitty tollaisiksi lyhyiksi pätkiksi? Oliko niitä kenties nurkissa valmiina?
Kouran saa tehtyä latasta taivuttamalla ja jollei ole välineitä tekee laikalla viillot taivutuskohtiin niin taipuu helposti. Hitsaa taivutuksen jälkeen raot umpeen. Paljon nopeampaa ja helpompaa kuin pikku palasista rakentaminen 
Laita nivel haarukan kaulaputken paikalle, jotta saat jätön mahdollisimman suureksi(eli negatiivisuuden pieneksi).
Re: Pyytttoni
Lähetetty: 02 Syys 2017, 16:38
Kirjoittaja jviirret
Pythoni on yllättävän monimutkainen tehdä. Tavallisia takavetoisia tekee kaksi samassa ajassa.
Jukka
Re: Pyytttoni
Lähetetty: 02 Syys 2017, 17:02
Kirjoittaja Syväri
jooseha kirjoitti:Sehän on melkein valmis
Miks ihmeessä lattarauta on pätkitty tollaisiksi lyhyiksi pätkiksi? Oliko niitä kenties nurkissa valmiina?
Kouran saa tehtyä latasta taivuttamalla ja jollei ole välineitä tekee laikalla viillot taivutuskohtiin niin taipuu helposti. Hitsaa taivutuksen jälkeen raot umpeen. Paljon nopeampaa ja helpompaa kuin pikku palasista rakentaminen 
Laita nivel haarukan kaulaputken paikalle, jotta saat jätön mahdollisimman suureksi(eli negatiivisuuden pieneksi).
Niinno, ei tuokaan nyt niin työlästä ollut. Ei tarvinnut murehtia porauksien osumisesta kohdalleen. Keskimmäisen palan sovitteluun meni jonkun verran aikaa. Jotain jämäpaloja oli joo varmaan olis yhdestäkin palasta saanut tehtyä.
Joo siihen kaulaputken paikalle ajattelin, ehkä hitsaan jonkun tukiraudan tuohon haarukkaan ensin. 