No joo, kyllähän tuossa on vähemmän hitsisaumoja kuin edellisissä. Olisit kuitenkin ennemmin ottanut lähtökohdaksi VR-32:n, jonka kuva löytyy Jukan CLWB-ketjusta. Kuvassasi ohjauskulma on liian loiva vakiohaarukalle, jättöä tulee liikaa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
No joo, kyllähän tuossa on vähemmän hitsisaumoja kuin edellisissä. Olisit kuitenkin ennemmin ottanut lähtökohdaksi VR-32:n, jonka kuva löytyy Jukan CLWB-ketjusta. Kuvassasi ohjauskulma on liian loiva vakiohaarukalle, jättöä tulee liikaa.
Tuossahan on suorahko to ketjulinja- tarvinneeko silloin tuota rissaa olleskaan?
Jarcco kirjoitti:No joo, kyllähän tuossa on vähemmän hitsisaumoja kuin edellisissä. Olisit kuitenkin ennemmin ottanut lähtökohdaksi VR-32:n, jonka kuva löytyy Jukan CLWB-ketjusta. Kuvassasi ohjauskulma on liian loiva vakiohaarukalle, jättöä tulee liikaa.
Joo, pitää muuttaa vielä sitä ohjauskulmaa. 70 astetta lienee parempi. Just tässä jukan kanssa sitä lasketaan. Tuosta Vision metrosta löytyi hyvä kuva ja sketsaus valmiina. VR-32:sta ei kunnon kuvaa oikein löydy.
Projektia sain siihen vaiheeseen, että irrotin emäputken marinista ja aloin sitä sovittelemaan runkoputken päähän. Harjoitteluksi meni, joten mitään ei ole vielä muutosten suhteen menetetty, kun putkessakin on reilusti varaa harjoitella.
janx kirjoitti:Joo, pitää muuttaa vielä sitä ohjauskulmaa. 70 astetta lienee parempi.
Se on ok, mutta ohjaustangon voi joutua tuomaan liian kauas ohjausakselin linjasta tai nostaa penkin ihan pystyyn. Siinä mielessä ohjausakselin etupuolelle sijoitettu kampikeskiö pakottaa tekemään vähemmän muita kompromisseja.
Jukka
Päivitin tuota 2008c_rev2 kuvaa. Nyt siinä on 68 astetta ohjauskulma.
Jarcco kirjoitti:Olisit kuitenkin ennemmin ottanut lähtökohdaksi VR-32:n, jonka kuva löytyy Jukan CLWB-ketjusta.
Niin mitä tuossa VR-32:ssa on sitten parempaa? Tai mitä pitäisi tuohon omaan suunnitelmaan korjata/muuttaa?
janx kirjoitti:Niin mitä tuossa VR-32:ssa on sitten parempaa?
Vaikka eteen on vaihtunut 4" isompi rengas, niin kampien siirtämisellä emäputken etupuolelle on pyörän kokonaispituus ja akseliväli saatu pidettyä ennallaan.
Jukka
Mä mittailin tuota kuvasta QCAD:llä ja ainakin tuo VR32 on paljon pidempi. Noin 200cm kokonaispituus ja akseliväliäkin noin 155cm. Tosin taitaa olla tuo omakin ihan liian lyhyt, että voisin jättää kampikeskiön emäputken takapuolelle.
Eikö noista uuden Spirit-20:n kuvista saisi myös osviittaa?
http://www.hpvelotechnik.com/presse/spirit_2009_e.html
Joo, taitaapi käydä niin, että pitää tuo sarvi tehdä kuitenkin. Ja näin ollen siirtää kampikeskiö etupuolelle. Ei muuten säädöt riitä, jos haluaa pitää akselivälin tuossa 1300mm. Jätetään taas ideat yön yli hautumaan.
Hyviä ehdotuksia takahaarukan tekemiseen? Minkälainen olis fiksuin ja melkeimpä helpoin? Entäpä kumpi kestää paremmin nivelessä: kampikeskiön kasetti vai itsetehty laakerointi?
janx kirjoitti:Hyviä ehdotuksia takahaarukan tekemiseen? Minkälainen olis fiksuin ja melkeimpä helpoin? Entäpä kumpi kestää paremmin nivelessä: kampikeskiön kasetti vai itsetehty laakerointi?
Ota mallia mun clwb:stä, materiaalivahvuuskin riittää jos et tee yhtä pitkää.
Jos kuulalaakereilla tehdään yhtä leveä kuin keskiölaakeri on niin kestävyyskin on sama. Kuulalaakerin etu on, että rakenteesta voi tehdä läveämmän jolloin kestää paremmin. Kuulalaakereista kannattaa valita kestovoideltu ja suojattu malli, tyypin perässä merkintä RS2 tai 2RS
Jukka
Projektia on saatu eteenpäin. Runko- ja sarviputki on nyt hitsattu emäputkeen. Lisäksi akseliputki on kiinni runkoputkessa. Seuraavana pitäisi tehdä takahaarukka. Myös penkkiä olen saanut jonkin verran alulle. Kuvia: http://www.janx.info/nojis
Eipä ole viime aikoina kovin paljon ehtinyt tekemään, mutta jotain kuitenkin. Huomiovalojen kimpussa on mennyt jonkin verran aikaa. Appiukon aarteista löytyi International-rekan äärivalot, joista saa loistavan rungon etuvaloille. Lisäsin pari kuvaa tulevasta nojasta: http://www.janx.info/nojis/2008c_rakenn ... index.html
Epäilen että tuohon saranaan tulee aika äkkiä polkemisen vaikutuksesta häiritsevä välys
Jukka
Jahas, kevät iskee päälle. Yritän tässä saada projektia taas eteenpäin. Takahaarukka on hitsaltu kasaan ja nyt pitäis dropit leikata ja hitsailla.
Siispä kyselenkin nyt mielipidettä, että toimisko tuo noin kuten kuvassa vai tuleeko kulma lähinnä takavaihtajaa ajatellen liian jyrkäksi suuntaan tai toiseen?
Ideana siis leikkaus suoraan tuosta lokarin kiinnikkeiden kohdalta ja hitsailis suoraa linjaa kiinni. Laitan paremman kuvan rungon kanssa heti kun sellaisen saan käsiini.
janx kirjoitti:Jahas, kevät iskee päälle. Yritän tässä saada projektia taas eteenpäin. Takahaarukka on hitsaltu kasaan ja nyt pitäis dropit leikata ja hitsailla.
Siispä kyselenkin nyt mielipidettä, että toimisko tuo noin kuten kuvassa vai tuleeko kulma lähinnä takavaihtajaa ajatellen liian jyrkäksi suuntaan tai toiseen?
Ideana siis leikkaus suoraan tuosta lokarin kiinnikkeiden kohdalta ja hitsailis suoraa linjaa kiinni. Laitan paremman kuvan rungon kanssa heti kun sellaisen saan käsiini.
Kyllä tuon pitäisi toimia periaatteessa, tosin kulmaa on hankala arvioida kuvasta. Takavaihtajan kiinnitysreiän ja taka-akselin sekä taka-akselin ja keskiörattaan välisen keskilinjan välinen kulma on yleisesti 100 - 115 astetta (jos ei ole taittopyöriä välissä). Aiheesta on juteltu:
http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=378