Sivu 7/8

Re: 20/20 CLWB-projektisuunnitelma

Lähetetty: 08 Maalis 2009, 19:32
Kirjoittaja janx

Kuva
Saisko tästä kuvasta paremmin selvää? Kuvassa on näköjään eturatas väärällä puolella ja eturengas väärinpäin kääntyneenä, mutta ei anneta sen häiritä. Tonne viivottimen paikkalla on tarkoitus tulla takajouseksi Foxin vanilla R, jonka maksimipituus on 200mm ja iskun pituus 50mm tai vastaavan pituinen tukikumihässäkkä. :)


Re: 20/20 CLWB-projektisuunnitelma

Lähetetty: 08 Maalis 2009, 19:52
Kirjoittaja jviirret

Suunnilleen noinhan sen pitää mennä. Kovin tarkkaan oikeaa asentoa ei dropouteille edes saa kun joustoliikkeen aikana niiden asento suhteessa ketjulinjaan muuttuu.

Jukka


Re: 20/20 CLWB-projektisuunnitelma

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 09:22
Kirjoittaja janx

Terve,

Nyt kaipaisin vinkkejä takajousituksen asetteluun. Kuvia löytyy täältä. Miltä näyttää?
Oli kanavalla puhetta, että lattoja voisi ehkä kääntää hieman alaspäin, iskarin jäädessä ensimmäisen kuvan asentoon?


Re: 20/20 CLWB-projektisuunnitelma

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 14:29
Kirjoittaja jviirret

Iskarin olisi hyvä tulla suunnilleen noiden lattojen suuntaisesti jos sitä ei alapäästä muuten kiinnitetä tai lattoja tueta mitenkään. Iskarin paikkaan aika mahdoton ottaa kantaa. Kiinnitys pisteen suhde akseliin ja takanapaan pitäisi olla suunnilleen sama kuin tehdas pyörissä.

Jukka


Re: 20/20 CLWB-projektisuunnitelma

Lähetetty: 23 Touko 2009, 18:33
Kirjoittaja janx

Noniin, nyt on ensimmäiset lenkitkin jo heitetty. Pyörä on siis saatu ajokuntoon. Vielä pieniä puutteita koitetaan etsiä ajon aikana. Muuten vaikuttaa hyvältä.

Kuvia: http://www.janx.info/nojis/2008c_valmis/dirindex.html


Re: 20/20 CLWB-projektisuunnitelma

Lähetetty: 23 Touko 2009, 20:38
Kirjoittaja Pastori

Onnea uudelle pyörälle. Kivan kaupunkipyörän näköinen näin äkikseltään katsoen.


Re: 20/20 CLWB-projektisuunnitelma

Lähetetty: 25 Heinä 2009, 14:13
Kirjoittaja janx

Kerronpa hieman kuulumisia: pyörä on toiminut kaiken kaikkiaan hyvin. Suurimmilta suunnitelumokilta on ilmeisesti vältytty. Mittariin on kertynyt vajaa 300km, joten ihan alvariinsa en ole tien päällä ehtinyt olemaan. Harmi sinäänsä.

Ongelmia on toki ollut, mutta ei mitään fataalia. Penkki, joka on ehkä nojakin vaikein osa kaikinpuolin, on aiheuttanut hieman pään vaivaa. Tein penkkiini nojakankaan lasikuituisesta hyttysverkosta, joka noin 150km jälkeen väsyi ja repesi sauman vierestä. Ehdin jo ruveta tekemään uuttakin, mutta loppujen lopuksi päädyin korjaamaan vanhan kankaan. Lisäksi vahvistin sitä Bilteman vetoliinalla. Ompelin sopivan pituisia pätkiä pari pystyyn ja pari vaakaan. Nyt on ainakin kestänyt ja ollut myös tukevampi ajossa.

Lopuksi: Ihmisten pällistelyyn alkaa jo tottua. Lisäksi on hauska huomata, kuinka paljon nojapyörä laskee ihmisten kynnystä huudella tai jopa jutella. Junioreiden suosikkihuudot ovatkin: "Keuli!", "Paljon makso!?" ja "Onks tolla helppo ajaa!?" :wink:

Kuitti ja loppu tältä erää. :D

Lisätty: Unohdin mainita, että takaiskarin kanssa oli myöskin ongelmia. Tällä hetkellä pyörässä on iskarin paikalla suora putki 0mm joustolla. :D


Re: 20/20 CLWB 2008c jatkokehitystä

Lähetetty: 03 Maalis 2010, 18:44
Kirjoittaja janx

Kuva

Kevät tulee... muutamia parannuksia tuli viime kaudella ajaessa mieleen. Kaikki kohdat on listattu nettisivuillani, joihin voi myös ottaa kantaa.

Ongelmallisin näistä on toimivan takajouston toteutus. Tällä hetkellä iskari tulisi ihan liian jyrkkään kulmaan ja liian lähelle niveltä. Korjaukseksi mietin, että hitsaisi putken pätkän (10-20cm) kohtisuoraan runkoon nähden ja laittaisi sen päähän nykyisen takahaarukan kiinnityksen runkoon, niin että takahaarukan linja kääntyisi nykyisen ylemmän ketjulinjan tasolle. Mitään järkeä?

Lisää kuvia löytyy allekirjoituksen linkistä.


Re: 20/20 CLWB 2008c jatkokehitystä

Lähetetty: 03 Maalis 2010, 20:07
Kirjoittaja jviirret
janx kirjoitti:

Korjaukseksi mietin, että hitsaisi putken pätkän (10-20cm) kohtisuoraan runkoon nähden ja laittaisi sen päähän nykyisen takahaarukan kiinnityksen runkoon, niin että takahaarukan linja kääntyisi nykyisen ylemmän ketjulinjan tasolle. Mitään järkeä?

Polkemisen tahtiin pompottaminen vähenee, mutta liian löysään jousitukseen se ei tuo korjausta koska takahaarukan mittasuhteet iskarin kiinnityspisteen, nivelen ja taka-akselin välillä pysyvät ennallaan.

Jukka


Re: 20/20 CLWB-projektisuunnitelma

Lähetetty: 03 Maalis 2010, 22:47
Kirjoittaja janx

Pitääkö tässä sitten ruveta uutta runkoa suunnittelemaan... :wink: :?: :!:


Re: 20/20 CLWB-projektisuunnitelma

Lähetetty: 04 Maalis 2010, 16:29
Kirjoittaja jviirret

Iskarin alapään kiinnike reilusti lähemmäs taka-akselia ja poikki tuki iskarin toiselle puolelle. Näin peräpää jäykistyy, mutta tämä muutos yksin ei poista kokonaan polkemisen tahtiin pompottamista.

Jukka


Re: 20/20 CLWB-projektisuunnitelma

Lähetetty: 04 Maalis 2010, 17:59
Kirjoittaja Mustasudenkorento
janx kirjoitti:

Pitääkö tässä sitten ruveta uutta runkoa suunnittelemaan... :wink: :?: :!:

Toimisiko tai olisiko järkevä vaihtoehto jatkaa ketjua pitemmäksi ja välipyörä nivelen viereen?
Pompotusta vähemmäksi?


Re: 20/20 CLWB-projektisuunnitelma

Lähetetty: 05 Maalis 2010, 20:40
Kirjoittaja Jarcco

Tuli mieleen että voisi selvittää (ellei jo ole?), takaiskarin siirtämistä keskilinjalta sivuun. Kyseeseen tulisi vasen puoli koska oikealla on ketju. Jarruvarret ovat vähän tiellä mutta pystyy ne väistämään. Myös haarukkaa pitää vahvistaa kestämään toispuoleinen kuormitus. Muuten se olisi kuin perinteinen keinuhaarukka mutta vain yhdellä jousella. Edit:(Tietysti voi laittaa iskarin molemmin puolinkin, ketjuhan jää haarukan alapuolelle!) Nyt kun rengas ei rajoita tilaa iskarin saa asentoon jolla se toimii. Hase on tehnyt kuvatunlaisen takajouston: http://hasebikes.com/34-1-recumbent-tagun.html


Re: 20/20 CLWB-projektisuunnitelma

Lähetetty: 05 Maalis 2010, 22:55
Kirjoittaja janx

Kuulostaa hankalalta. Voi tosin olla, että unohdan koko iskarin ja modaan tuota niin, että saa sellaisen kumin toimimaan vaimentimena. Yhden version tein, mutta johtuen nykyisestä iskarin kulmasta, kumi vaan taipui kuormasta mutkalle.


Re: 20/20 CLWB-projektisuunnitelma

Lähetetty: 30 Kesä 2011, 20:45
Kirjoittaja janx

Päivitelläänpä hieman pitkästä aikaa. CLWB on toiminut mainiosti paria suunnittelukukkasta lukuunottamatta (jotka ei nyt tietysti tule mieleen - ilmeisesti pieniä). Penkki voisi olla mukavampi ja tarjota enemmän ristiselän tukea.

Hieman tämä kauden aloitus venähti, mutta nyt sain ajokuntoon. Etuvaihtaja lähti vaihtoon ja tilalle tuli perus Shimanon vaihtaja (fd-c050). Lisäksi joutui rakentamaan vanhasta etuvaihtajasta vaijerikiinnikkeen, jotta sai vaijerin kerrankin kunnolla johonkin kiinni (tsii lisäpainoa! :D). Hitsaaminen ei ollut vaihtoehto, koska toi etuvaihtaja tarvitsee levityspalan, jotta käy 28,6 mm putkeen. Niin karkaa se vaijerin vetolinja kauas putkesta. Hienosäätönä hitsattiin etuvaihtajaan palko, kun taitaa olla vähän tuo putken kulma pielessä, niin ei vaihtanut kunnolla keskimmäiseltä pienelle rattaalle. :P

Korjasin samaan syssyy viime ajokauden vaurion, kun mäjäytin etukiekon kanttariin (liian löysä kumi). Pyörätohtorilla sattui juuri tulemaan iso lähetys 20" BMX-etukiekkoja. Kohtuu jämäkkä, kun on 48-puolainen ja tarvittaessa olis saanut vielä paksummalla akselilla. Eikä hintakaan paha 35 euroa.

Että semmosta.