ajarmala kirjoitti:ajou kirjoitti:Veikkaan vääntövoimaa syyksi. Koska sisäputki on ohjeiden vastaisesti liian ulkona, kohdistuu ulompaan putkeen sellainen vääntövoima, että se on haljennut.
Mutta taas kerran nähdään yhden päivän sisään jo toinen murtuma alumiinisessa osassa juuri hitsisauman vieressä. Eh? Jori on näitä taitanut jo aiemminkin kommentoida: pitäisikö nuo lämpökäsitellä hitsauksen jälkeen...
Eiköhän nuo olekin lämpökäsiteltyjä osia. Voivat tietenkin olla väärin lämpökäsiteltyjä tai jotain, mutta ei se lämpökäsittelykään kaikkea pelasta.
Hitsin viereen tulee kaikissa tapauksissa suurin jännityskeskittymä, joten se siitä sen kuuluukin särkyä. Tietysti hitsin paikkaa olisi voinut muuttaa ja sillä saavuttaa lisää kestävyyttä, mutta jostain se silti kuitenkin aina lopulta särkyy. Näiden molempien murtumien syyt ovat aivan ilmeiset.
Azubin triken liitospalikan vieruksen murtuma johtui liitoksen paikasta lähellä etuakselia istumapainon suurimman taivutusjännityksen kohdalla. Kun istumapaino kuormittaa runkoputkea ajon aikana toisin päin, kuormittuu sama paikka toisin päin, kun jarrutetaan. Lisäksi etuakseli kuormittaa samaa paikkaa sivusuunnassa, kun ajetaan toine etupyöristä kiven, kuopan tai rotvallin yli, tai jarrutetaan vain toisella etupyörällä. Tämän kaiken päälle vielä ketjuvoimat taivuttamaan runkoputkea sivulle ja ylös.
Erittäin kuormitettu rungon kohta. Jos tuohon kohtaan piti se liitos nimenomaan tehdä, olisi pitänyt edes hieman varautua. Kuten Jarcco jo kertoi, aina kun ohut putki kiinnitetään paksuun osaan, tulee liitoskohtaan jännityskeskittymä ja tässä tapauksessa se on vielä rungon kovimmin kuormitettu kohta. 
Minulle ei oikein selvinnyt, mikä kohta tuo Ukram2 kuvan esittämä osa on. Murtuman syy on kuitenkin selvästi näkyvissä. Klemmaria pulteilla kiristettäessä suurin jännitys tulee juuri tuohon murtuneeseen kohtaan. Kun vielä sisälle puristettava osa on sisällä liian vähän, tulee tuohon klemmarin kohdalle vielä lisäkuormana taivutusta, on murtuman syntymiselle hyvät olosuhteet.
Alumiini on näissä käyttäytynyt juuri kuten oppikirjassa lukee: kestänyt hyvin suuretkin koekuormitukset, mutta särkynyt pitkäaikaisessa ylisuuressa kuormituksen suuntaa vaihtavan vaihtokuormituksen alaisena.
Minä korjaisin rungon taittonivelen kiinnityksen venyttämällä runkoputkien suut kartiokkaiksi. 26% lisää halkaisijaa, puolittaa jännitykset, mutta vähempikin riittää. Ohjaustangon (?) kiinnitysklemmari olisi pitänyt tehdä paksummasta tuolta kohdalta, johon nuo pulttiholkit on hitsattu, tai pitää putket riittävästi sisäkkäin.