Sivu 1/2

Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 13 Huhti 2020, 16:48
Kirjoittaja Jarcco

Tuumasin että olisi mukavaa jos tällä foorumilla olisi enemmän nojapyörä- aiheista keskustelua. Ei siinä, hyvähän se että ajankohtaisia asioita puidaan, mutta politiikka yms. aiheet tuppaa menemään hedelmättömäksi sanoisinko väittelyksi. Samaa löytyy muiltakin foorumeilta.
Mutta pitäähän sitä itse tehdä jotain ennenkuin kehtaa vaatia muilta. :roll: Onneksi on sentään mahdollista touhuta pajalla normaalisti koronasta huolimatta. Siispä vaimolle uuttaa pyörää tekemään. Ensin meinasin jos vanhaa kunnostaisi, mutta kun siinä on 20 v. vanhaa tekniikkaa, Fauberin keskiötä ym. Nurkkiin on kertynyt rungonpalasia, joista sai yhdisteltyä varsin tyypillisen pitkärunkoisen mallin. Rengaskoot 406/559. Ajattelin ensin tehdä ilman piirustuksia, mutta ei vaan osaa kun on niihin tottunut. Mitoitus hoituu kätevämmin Cadillä. Tein skissin jota yritin noudattaa, en nyt ihan orjallisesti. Tärkeintä on että runko on suora, siis kiekot ja keskiö linjassa. Tällä kertaa tein "jigin" pelkälle rungolle ilman kiekkoja.


Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 13 Huhti 2020, 17:00
Kirjoittaja Jarcco

Kuten näkyy vähän putkea vielä uupuu. Hitsaan ne ja loput saumat sitten kun rungon suoruus on tsekattu. Valmiiden runkojen kanssa toimiessa hankalinta on vanhan maalin poisto. Mitään hyvää konstia ei taida olla, mutta käytin RK-maalinpoistoainetta ja yksivaihdefoorumin testivoittajaa, kuppiharjalaikkaa:
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/ ... 107&page=5


Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 13 Huhti 2020, 17:39
Kirjoittaja Mahe

Kivan näköinen. Tulee mieleen että mitähän sille sinun tekemälle LWB:le kuuluu, se päätyi varsinaissuomeen pari vuotta sitten :) Se oli kiva pyörä.

Meinaatko lyhentää etuhaarukkaa vai jääkö noin korkeaksi?


Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 13 Huhti 2020, 18:09
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Valmiiden runkojen kanssa toimiessa hankalinta on vanhan maalin poisto.

Minä en yleensä edes yritänyt. Vanha maali on hyvä pohjamaali ja kun hioo näkyvistä kohdista sen reunan jouhevaksi niin ei juuri erota valmiissa pyörässä.


Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 13 Huhti 2020, 18:52
Kirjoittaja jooseha

Mä olen hoitanut sauman ympärystän maalinpoiston vasta heppauksen jälkeen. Hitsauksessa lämmennyt maali lähtee sen jälkeen teräsharjalla käsin pyyhkäisemällä. Tämän puhdistuksen jälkeen on helppo hitsata loput saumasta. Muualta en ole vaivautunut.


Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 13 Huhti 2020, 19:26
Kirjoittaja Jarcco
Mahe kirjoitti:

Kivan näköinen. Tulee mieleen että mitähän sille sinun tekemälle LWB:le kuuluu, se päätyi varsinaissuomeen pari vuotta sitten :) Se oli kiva pyörä.

Meinaatko lyhentää etuhaarukkaa vai jääkö noin korkeaksi?

Kun vaan olisin tehnyt siitä silloin 10 senttiä pitemmän. Olisi ehkä jäänyt myymättä. Oli tosiaan kiva ajella, etenkin soralla. Mun pituiselle (190) akseliväliksi laittaisin nyt isoilla pyörillä noin 190 cm ja 406 etupyörällä 180.
Etuhaarukka on taivutettu sopivalle jätölle, eli jää tollaseksi.

Maalinpoisto on muuten turhaa, mutta pakollinen jos vie jauhemaalaukseen. Saa nähdä tuleeko vietyä. Tulis kyllä parempi kuin kilikalipullolla.


Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 17 Touko 2020, 12:43
Kirjoittaja Jarcco

Eilen oli pyöräpäivä, aamulla lenkki ennen sadetta ja sitten ehdin tämän kimppuun. Otettu penkki ja ohjausosat toisesta pyörästä. Niissähän ei ole mitään vikaa, vähän käytettyjä.

Vanhasta kelpasi jopa ketjut, ei olleet paljon venyneet. Kyllä siitä ajettava tuli, ihmeen ketterä noin pitkäksi pyöräksi. On mukavan kevyt, noin turhista osista riisuttuna. No ehkäpä jarrut ei ihan turhat ole :lol:


Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 17 Touko 2020, 15:19
Kirjoittaja jviirret

Korkeus ja pysty nojakulma parantaa hallittavuutta ja tuo ketteryyttä.


Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 17 Touko 2020, 15:30
Kirjoittaja Mahe

Paluuketju tarvinnee jonkun pidikkeen puoliväliin että ei heilu liikaa, mutta tän varmasti tiesitkin jo.

Kivan näkönen. Tuollainen LWB on letkeydessään ihan omaa luokkaansa, kruisailupeli :)

Sitä mietin että jos ton keskimäisen pystyputken korvais pitkällä diagonaalisella niinkuin näissä aika usein näkee, lisäisikö liikaa rungon joustoa, vai mahdollisesti sopivasti ja tulisi mukavampi peli? Penkki kyllä näyttää riittävästi pehmustetulta että on varmasti mukava ajaa.


Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 17 Touko 2020, 17:21
Kirjoittaja Jarcco
Mahe kirjoitti:

Paluuketju tarvinnee jonkun pidikkeen puoliväliin että ei heilu liikaa, mutta tän varmasti tiesitkin jo.

Kivan näkönen. Tuollainen LWB on letkeydessään ihan omaa luokkaansa, kruisailupeli :)

Sitä mietin että jos ton keskimäisen pystyputken korvais pitkällä diagonaalisella niinkuin näissä aika usein näkee, lisäisikö liikaa rungon joustoa, vai mahdollisesti sopivasti ja tulisi mukavampi peli? Penkki kyllä näyttää riittävästi pehmustetulta että on varmasti mukava ajaa.

Mietin myös miksi pitkää diagonaaliputkea paljon käytetään, mutten keksinyt syytä. Niinpä korvasin pitkän putken lyhyellä :)


Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 17 Touko 2020, 18:08
Kirjoittaja Vilijami

No nyt jätkät oikeesti...
Kolmiot ovat jäykkien ja kevyiden rakenteiden perusta. Katsokaa miten sillat ja torninosturit ym. on tehty.


Re: RE: Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 17 Touko 2020, 18:59
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti:

No nyt jätkät oikeesti...
Kolmiot ovat jäykkien ja kevyiden rakenteiden perusta. Katsokaa miten sillat ja torninosturit ym. on tehty.

Arvelin emäputken ja keskiön tienoon jäykistävän tarpeeksi. Niinkuin tekeekin. Turhaa tehdä liian jäykkää.


Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 17 Touko 2020, 21:01
Kirjoittaja Vilijami

Joo, kyllä pyöristä saa riittävän lujia ilmankin kolmiorakenteita, mutta tarkoitin sitä että ihan oikea rakenteellinen peruste on olemassa nelikulmion diagonaalijäykisteelle.


Re: RE: Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 18 Touko 2020, 16:17
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti:

Joo, kyllä pyöristä saa riittävän lujia ilmankin kolmiorakenteita, mutta tarkoitin sitä että ihan oikea rakenteellinen peruste on olemassa nelikulmion diagonaalijäykisteelle.

Taisit kommentistani saada väärän käsityksen. Tarkoitin nimenomaan tätä kyseistä runkotyyppiä easyracer. Toki tiedän miksi diagonaalia käytetään. Ja olen käyttänytkin, viimeksi lisäsin tavarapyörään sellaisen.


Re: Lockdown LWB- projekti

Lähetetty: 18 Touko 2020, 16:18
Kirjoittaja irakas

Minusta tämän pyörän profiili on saatu tyylikkääksi useilla yhdensuuntaisilla osilla. Yksikin diagonaaliputki rikkoisi kokonaisuuden. Hieno tulee. :mrgreen: