Sivu 2/3

Re: Automurheet

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 23:32
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Polttoaineenkulutuksellekaan ei ole tapahtunut oikeasti yhtään mitään, mitä ei osattu jo 70-vuotta sitten tehdä.

Sätkän yhtenä suunnittelukriteerinä oli 3l/100km kulutus. Tämä siis 30-luvulla. Ei se kuitenkaan aivan vertailukelpoinen nykyisiin ole, koska matkavauhdiksi oli suunniteltu 60km/h ja pieni auto on nykyisiin verrattuna. Pihi ruokainen kuitenkin :)
Nykyautojen kulutuksia rassaa "eko"vaatimukset. Autosta täytyy tehdä enemmän kuluttava, koska vain saasteiden suhteellinen osuus ratkaisee.

Vilijami kirjoitti:

Yhtään niin huonoa auton osaa ei ole ikinä tullut vastaan, kuin mitä edustaa (paljon moittimani) shimanon halpis etuvaihtaja ja siihen ideksikahva.

vm 2003 Poolon alkuperäiset istuinlämmittimen katkaisijat. Molemmat hajosi selvästi alta 2tkm:n. Takuuna tilalle vaihdetut eivät hajonneet.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana samaan autoon merkkiliike kieltäytyi vaihtamasta öljyjä 5tkm:n kohdalla, koska ei kuulu ohjelmaan :shock: Taisi olla 52tkm:n kohdalla, kun auto sitten ilmoitti huoltovälin olevan täynnä ja ensiasennusöljyt meni vaihtoon. Tuskin tuo kieltäytyminen kuitenkaan oli merkin yleinen linja vaan luultavasti vain yhden henkilön oma päätös.


Re: Automurheet

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 05:04
Kirjoittaja torneol

Mä olen myös "yleisesti pelättyjen merkkien" käyttäjä. On ollut Fiat Punto (kauppakassi kokoluokan autoksi yllättävän hyvä!) ja pari eri Citroëniä. Saabbeja reilu puolen tusinaa. Kaikkia noita saa halvalla, kun valtaosa jättää ne kauppaan pelosta.

Jokainen auto tarttee huoltoa ja kuluvia osia. Emännän Saabilla on nyt ajettu vajaa 430 tkm, mikä on bensakoneelle ihan kelpo suorite. Matkanvarrella on tietty vaihdettu osia, mm. kytkin, ahdin, koko jakopää, jarruja, iskareita, immua, koiranluita, puslia yms. Öljyt ja tulpat 10 tkm välein. Halpa hinta huolehtia koneen kunnosta. N. 50 euroa ja puoli tuntia, kun rauhassa askartelee.

Jakopäitä on vaihdettu Fiudeen, Saabbeihin ja Citikkaan. Saabissa tehtiin niin, että nostettiin koko kori ilmaan ja kone + loota apurunkoineen jäi trukkilavan päälle. Siinä oli helppo vaihdella osia.

Ei ole täysin vaivatonta, mutta saa hyvän vastineen, kun halvat autot pysyy kauan ajossa.


Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 08:40
Kirjoittaja Vilijami
terppa kirjoitti:

Tiettyyn taka-akselityyppiin olisi pitänyt heti uutena laittaa rasvanipat niin 10v kohdalla säästää tonnin :mrgreen:

Mikä 1000€ osa sieltä akselista särkyy? Ettei olisi vaan tuo kuvassa näkyvä hirmukallis osa?

terppa kirjoitti:

Ton automaattiaudin korjasi omistajan sukulainen joka teki työtä autokorjaamossa mutta se koodattiin merkkiliikkeessä, ehkä se ei sittenkään ole niin helppoa? ylipäätään on kieroa tehdä tehtaalla tommosia "patentteja" ettei kahta identtistä osaa voi vaihtaa ristiin.

On se kohtuullisen helppoa. Itse pystyn koodaamaan (ja olen koodaillutkin) mersun ohjainlaitteita, sanotaanko vaikka 50 eurolla, jos merkkiliike ottaa 500€
Näitä harrastelijakoodareita löytyy melkein joka kylästä ja kaikkiin merkkeihin. Ammattitason diagnostiikkalaitteet: mersun star, vw-audi-skoda-seat vag-com, citroen-peugeot lexia jne,jne. ovat nykyisin kaikkien halukkaiden saatavilla.

Tuhansien eurojen korjaukset koskee vain uudehkoja autoja, koska merkkiliikkeet eivät korjaa autoja, vaan vaihtelevat osakokonaisuuksia. Näitä esimerkkejä löytyy: mersun sbc-sähköjarruyksikkö, mersun sähkölukko, renault-nissan robottivaihteiston yksikkö, chevy van sähködieselpumppu, jne...nämä kaikki ovat niitä pelottavia "tuhansien eurojen remontteja" ja totuus kuitenkin on se, että alle 10€ maksavat laakerit, jouset, stefat, sähkömoottorin hiilet ym. sieltä oikeasti kuluu tai toisinaan jopa särkyy. Korjausten tietotaito harrastajien/asentajien keskuudessa leviää vasta sitten, kun autojen hinta halpenee sille tasolle, että normaalilla duunarilla on varaa hankkia tällainen kulkupeli kakkosautoksi. Tavallisia autoja ei tehdä monen tuhannenen euron osista, vaan eurojen, kymppien ja hurjimmillaan jopa satasten osista.

Itse olin niin onnellisessa asemassa, että ammattikoulussa oli opettajina pari vanhanliiton asentajaa, jotka eivät pelänneet korjata autoja. Sain heiltä myös tietotaitoa, mutta ennen kaikkea asennekasvatusta, rohkeutta ryhtyä tutkimaan vikoja. Heidän tilalleen valitettavasti tuli näitä modernin maailman pedagogisesti päteviä osakokonaisuuksien vaihtajia, jotka siivosivat ensitöikseen vanhat hienot korjaajan työkalut (esimerkiksi sytytystulpan hiekkapuhallus- ja paineenalaisen kipinän testauslaite) roskiin ja poistivat öljymontun. Heille tärkeämpää oli kiiltävä hallin lattia ja puhtaat haalarit.


Re: Automurheet

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 08:56
Kirjoittaja Vilijami
torneol kirjoitti:

Mä olen myös "yleisesti pelättyjen merkkien" käyttäjä. On ollut Fiat Punto (kauppakassi kokoluokan autoksi yllättävän hyvä!) ja pari eri Citroëniä. Saabbeja reilu puolen tusinaa. Kaikkia noita saa halvalla, kun valtaosa jättää ne kauppaan pelosta.

Jokainen auto tarttee huoltoa ja kuluvia osia. Emännän Saabilla on nyt ajettu vajaa 430 tkm, mikä on bensakoneelle ihan kelpo suorite. Matkanvarrella on tietty vaihdettu osia, mm. kytkin, ahdin, koko jakopää, jarruja, iskareita, immua, koiranluita, puslia yms. Öljyt ja tulpat 10 tkm välein. Halpa hinta huolehtia koneen kunnosta. N. 50 euroa ja puoli tuntia, kun rauhassa askartelee.

Jakopäitä on vaihdettu Fiudeen, Saabbeihin ja Citikkaan. Saabissa tehtiin niin, että nostettiin koko kori ilmaan ja kone + loota apurunkoineen jäi trukkilavan päälle. Siinä oli helppo vaihdella osia.

Ei ole täysin vaivatonta, mutta saa hyvän vastineen, kun halvat autot pysyy kauan ajossa.

Juuri näin. Yksinkertainen perushuolto on kaiken perusta. Yhtään moottori- tai vaihdelaatikkosärkymistä ei ole asentajaurallani tullut vastaan, mikä ei olisi johtunut huonosta huollosta tai väärästä käytöstä.
Holtovälejä on keinotekoisesti venytetty 30tkm ja jopa 60tkm asti. Ja onhan vielä surullisen kuuluisat huoltovapaatkin kohteet :mrgreen:
Jos vaihtaa öljyt 10tkm välein, huolehtii että jäähdytysnestettä on, pakkasella startti vain roikasta ja ajaa sievästi polttoainetta säästäen, niin sillä pääsee jo pitkälle toimintavarmuudessa.


Re: Automurheet

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 09:02
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti:

Edit. V: Mikä virranjakajan akselin olisi vääntänyt? ...

On tuosta vuosia. Aika kultaa muistot. Jonkun vanhan ketjun vahingossa löysin. Olen yrittänyt unohtaa tuon ajan Kansanauton kanssa. Silloin autoja korjattiin niillä tiedoilla mitkä oli saatavilla. Veikkaan, että silloin oli enemmän riippuvainen autosta, joten se piti saada läjään mahdollisimman nopeasti. Kun tarkemmin muistelen virranjakaja oli kulunut väljäksi ja se olisi pitänyt uusia. Tuon lopullinen selvitys jäi seuraavan murheeksi. Kerroin kyllä myydessä käyntioikusta. Ohjaustehostimen hankin romikselta vuotavan tilalle. Tarkoitus oli vanha korjata, mutta se taisi 10 vuotta maata varastossa, kunnes muutossa päätyi metallinkierrätykseen. Viimeksi kun ajoin 2020 vuoden Corollalla, niin melkoinen tietokone se oli. Sitä tarkoitin kehityksellä.

Nykyään olen sitä mieltä, että elämä on liian lyhyt auton alla makaamiseen, joten yritän päästä mahdollisimman vähällä. Pihalla tai tallin lattialla makaaminen aiheutta enemmän (terveys)haittaa - etenkin jos unohtaa makuualustan. Autohistoriani on erittäin lyhyt automäärissä. 17 vuodessa 4 autoa. Eka oli BMW 316 -86, johon piti vaihtaa kaasari. Kaveri teki tuon remontin. M10-koneesta ei öljytiivistä saatu koskaan. Sitten oli tämä Golffi, joka on viimeinen volkkari tässä taloudessa. Mazda 323F -99 on ollut vähävikaisin, mutta aivan järjettömän kalliit vakuutusmaksut. Nykyään on Toyota farmariCorolla -03, jolla ajettu 250tkm. Samanlaisia olen katsellut tässä jo tovin. Ihmiset tuntuu haukkuvan autojaan jo 100tkm kohdalla romuiksi. Minulle ne tulevat vasta sen jälkeen näkyviin Nettiautossa. :mrgreen:

Edit: Corollassa tuo öljyn syönti on suurin ongelma ja sen aiheuttama katin toiminnan huononeminen. Leimasta menee läpi, kun kuristaa jälkimmiäsen lambdan mittausta messinkiholkilla. Arvot on kohdallaan, mutta kun vikavalo syttyy muuten.
Edit: Mazdan öljypohjan tiivisteen taisin tehdä kolmesti, että sain sen pysymään tiiviinä. Se on sellainen massa+kumikaaret -yhdistelmä. Hankala.


Re: Automurheet

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 09:02
Kirjoittaja torneol

Viljami kirjoittaa asiaa. Moni asia on mennyt tuohon osakokonaisuuksien vaihtamiseen. Esim. radio-tv korjaajia ei enää ole, osin siksi että korjaus on tuota osakokonaisuuksien vaihtoa.

Mulla oli aikanaan Finlux kuvaputki töllö. Salama sen ilmeisesti rikkoi. Merkkihuolto tutki ja sanoi, että ei saa kuntoon. Aloin etsiä vastaavaa käytettyä ja soitin yhdelle korjaajalle, joka niitä möi. Kerroin tarinan ja hän totesi, että kyllä sen kuntoon saa. Siispä töllö sinne. Sieltä oli emolevyltä mennyt sulake ja muistaakseni joku konkka. Se vaihtoi ne ja töllö toimi taas.

Merkkiliikkeen luottamus meni sitten siinä. Sama näitten autojen kanssa. Kyllä se paras osaaminen on siellä harrastusporukassa, ei marmoritiskillä. Saabiin vaihdoin bensapumpun. Ämpäreineen marmorilla about 600 euroa. Ei kiitos. Klubin nettisivuilta ohjeet, pumppu tarvikeliikkeestä. Vanha ämpäri pois, vajaan tunnin askartelu ja ämpäri uuden pumpun kera tankkiin. Kustannus alle 100 euroa ja oma tuntipalkka kohdillaan :mrgreen:. On tuntunut etanolia pumppaavan jo reilu 200 tkm, että ilmeisen onnistunut remppa.


Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 10:05
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Itse olin niin onnellisessa asemassa, että ammattikoulussa oli opettajina pari vanhanliiton asentajaa, jotka eivät pelänneet korjata autoja. Sain heiltä myös tietotaitoa, mutta ennen kaikkea asennekasvatusta, rohkeutta ryhtyä tutkimaan vikoja. Heidän tilalleen valitettavasti tuli näitä modernin maailman pedagogisesti päteviä osakokonaisuuksien vaihtajia, jotka siivosivat ensitöikseen vanhat hienot korjaajan työkalut (esimerkiksi sytytystulpan hiekkapuhallus- ja paineenalaisen kipinän testauslaite) roskiin ja poistivat öljymontun. Heille tärkeämpää oli kiiltävä hallin lattia ja puhtaat haalarit.

Tuo toiminta on ollut äärimmäisen vahingollista myös suunnittelupuolella. Kun kukaan ei enää tee oikeita asennustöitä, pura ja kokoa krymppiliitoksia ja vaihda nyt vaikkapa tuota takaheilurin laakeria koko akseliston sijaan, ei kokemusta kerry. Kun ei ole kokemusta, ei muodostu näkemystä ja suunnittelu on pimeässä haromista ja arvausta. Eivätkä nuoret suunnittelijat uskalla edes arvata, kun ei ole perusteita. :cry:

Ihan helvetin vahingollista tuo on varsinkin noin, kun tuo hulluus leviää myös koulutukseen. Kuka sitten uusille innokkaille opiskelijoille kertoo, mikä on olennaista ja mikä ei. Konstruktioidenlukutaito on ihan olematonta, eikä hyvää ratkaisutapaa nähdä, vaikka vahingossa sellainen silmien ohi lipuisi. Muttei varmasti näe, jos vaihdellaan vain isoja osakokonaisuuksia tai neuvotaan ostamaan kokonaan uusi. :evil:

Kaiken lisäksi "turvallisuussyistä" vainotaan opettajia, jotka haluaa ylläpitää mekaniikantaitojaan ja myydään pois kaikki työkalut ja välineet, joita käyttämällä voisi demota mekaniikan periaatteita käytännössä. :evil:

Salaliitoksi minä tämän tulkitsen. Globaalia maailmanvaltaa ei tehdä, jos ihmiset pärjäävät itsenäisesti ja ovat omavaraisia. Jakamalla toisiaan tarvitsevat toiminnot eri puolille maapalloa, saadaan aikaan tilanne, jossa kukaan ei ole itsenäisesti toimeentuleva ja valtaa on helppo ylläpitää pienillä muutoksilla, jotka vaikuttavat maailmantalouteen. EI ole sattumaa se, että politiikka suosii mieluummin ylikansallista yritystä kuin paikallista pienempää. Matti Vanhasen hallitus teki aikoinaan päätöksen, jonka mukaan Suomessa on voimassa "ulkomaalaisyritysten suosituimmuusasema." Tämä tarkoittaa "helpotettua lupa- ja veromenettelyä".:evil:

Pirunmoista kehitysapua Kiinalle tämä on ollut. Onneksi tämän koronavouhotuksen takia homma kääntyy paluusuuntaan. :twisted:


Re: Keskustelua Suomen aluepoliitikasta

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 10:09
Kirjoittaja terppa
Vilijami kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Tiettyyn taka-akselityyppiin olisi pitänyt heti uutena laittaa rasvanipat niin 10v kohdalla säästää tonnin :mrgreen:

Mikä 1000€ osa sieltä akselista särkyy? Ettei olisi vaan tuo kuvassa näkyvä hirmukallis osa?

terppa kirjoitti:

Ton automaattiaudin korjasi omistajan sukulainen joka teki työtä autokorjaamossa mutta se koodattiin merkkiliikkeessä, ehkä se ei sittenkään ole niin helppoa? ylipäätään on kieroa tehdä tehtaalla tommosia "patentteja" ettei kahta identtistä osaa voi vaihtaa ristiin.

On se kohtuullisen helppoa. Itse pystyn koodaamaan (ja olen koodaillutkin) mersun ohjainlaitteita, sanotaanko vaikka 50 eurolla, jos merkkiliike ottaa 500€
Näitä harrastelijakoodareita löytyy melkein joka kylästä ja kaikkiin merkkeihin. Ammattitason diagnostiikkalaitteet: mersun star, vw-audi-skoda-seat vag-com, citroen-peugeot lexia jne,jne. ovat nykyisin kaikkien halukkaiden saatavilla.

Tuhansien eurojen korjaukset koskee vain uudehkoja autoja, koska merkkiliikkeet eivät korjaa autoja, vaan vaihtelevat osakokonaisuuksia. Näitä esimerkkejä löytyy: mersun sbc-sähköjarruyksikkö, mersun sähkölukko, renault-nissan robottivaihteiston yksikkö, chevy van sähködieselpumppu, jne...nämä kaikki ovat niitä pelottavia "tuhansien eurojen remontteja" ja totuus kuitenkin on se, että alle 10€ maksavat laakerit, jouset, stefat, sähkömoottorin hiilet ym. sieltä oikeasti kuluu tai toisinaan jopa särkyy. Korjausten tietotaito harrastajien/asentajien keskuudessa leviää vasta sitten, kun autojen hinta halpenee sille tasolle, että normaalilla duunarilla on varaa hankkia tällainen kulkupeli kakkosautoksi. Tavallisia autoja ei tehdä monen tuhannenen euron osista, vaan eurojen, kymppien ja hurjimmillaan jopa satasten osista.

Itse olin niin onnellisessa asemassa, että ammattikoulussa oli opettajina pari vanhanliiton asentajaa, jotka eivät pelänneet korjata autoja. Sain heiltä myös tietotaitoa, mutta ennen kaikkea asennekasvatusta, rohkeutta ryhtyä tutkimaan vikoja. Heidän tilalleen valitettavasti tuli näitä modernin maailman pedagogisesti päteviä osakokonaisuuksien vaihtajia, jotka siivosivat ensitöikseen vanhat hienot korjaajan työkalut (esimerkiksi sytytystulpan hiekkapuhallus- ja paineenalaisen kipinän testauslaite) roskiin ja poistivat öljymontun. Heille tärkeämpää oli kiiltävä hallin lattia ja puhtaat haalarit.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=47463.0

Todennäköisesti juuri se, nykyisin tommosen vaihtokunnostetun saa 400 euroon nipoilla, ei siinä rakenteessa mitään vikaa ole, kuulema vaan tehtaalla säästetty rasvassa.

helppoa varmaan osaavalle vaihtaa osat jos on aikaa mutta kun lukee foorumeita niin todennäköisrsti joutuu täyttöhitsailemaan ja sorvailemaan, kaikillahan meillä on metallisorvi ja talli :D foorumilla näemmä joku oli 160€ osat ostanut, saattaa kyllä muutenkin osahinnoitteluun vaikuttaa jos mallin valmistus on loppunu 10v sitten.

99%lla se menee niin, että tusataan lainatallissa lainatyökaluin viikonloppu ja tajutaan, että tähän tarviikin kyläseppää. no kyläseppähän on ystävällinen ja lupaa osat työstää heti kahden viikon päästä :mrgreen:

Joo, eipä sillä, olen mä tuhansia euroja säästänyt lainatallissa, periaatteessa kannatti ottaa vaikka vapaapäivä ja tusata päivä tai kaksi kuin jos maksaisi 4h korjaamolle. Mutta mitä sitten jos ei vaan enää jaksa omantoimen ohella ja vapaita ei saa? en pidä itseäni erityisen laiskana ja perheellisen huolia ei ole mutta silti vuosi vuodelta useammin joutuu karsimaan puuhiaan, että edes jostain tekemisestä kokisi tekemisen iloa :?

Käyttöautot ja harrastevehkeet on erikseen. Jos käyttöauto leviää niin harvalla on aikaa/kiinnostusta jäädä etsimään hyvää ja halpaa kyläseppää ja milloin on aikaa korjaukselle, onni niille kellä sellainen on lähipiirissä tai sattumalta löytänyt.

Mun eka auto oli Saab 99 vm 83. Se kulki tankkausvihkon mukaan vähimmillään 7,8l/100km kun nuukasti ajoi eikä ollut säästänyt renkaissa, yleensä jotain 8,3 - 8,5l. Kaasaria säädettiin joskus korvakuulolta kun kulutus alkoi pomppaamaan + jokaiseen katsastukseen. Äidillä on edelliskoppanen c3, 82hv eikä painossa isoja eroja, saabissa sata hummaa. Se kulkee neljällä litralla eikä sitä tartte olla koko ajan säätämässä. Sen mitä olen sillä ajanut niin nöyrempiä hevosia niin kai ne insinöörit jossain on onnistuneet?

Se vaan kun ne meinaa, että ihmiset haluaa olla avaruuslaivan kapteeneita. yhtä audia lainasin ja puolituntia olisi ensin pitänyt opiskella ohjekirjaa vaikka saan leipäni ratin vääntämisestä :?


Re: Automurheet

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 10:16
Kirjoittaja janx
terppa kirjoitti:

... 99%lla se menee niin, että tusataan lainatallissa lainatyökaluin viikonloppu ja tajutaan, että tähän tarviikin kyläseppää. no kyläseppähän on ystävällinen ja lupaa osat työstää heti kahden viikon päästä ...

Juurikin näin. Lähin lainatalli on ollut kuukausia puuverstaana ja varastona. Kauemmaksi pitäisi mennä koko viikonlopuksi ja ajella satoja kilometrejä. Tee se itse-halleja en ole enää pk-seudulta löytänyt. Eikä niissäkään voi tunti- tai päivätolkulla vikaa etsiä. Omaa autotallia tuskin on ihan heti tulossa.

Edit: Jotain toimintaan löytyy (http://www.itsepalveluhallit.fi/), mutta ongelmantonta tuokaan ei ole. "ARVOISAT HALLIEMME KÄYTTÄJÄT
Varsinkin nosturihallin työkaluhävikki ja sotkuisuus aiheuttavat jatkuvia valituksia muilta käyttäjiltä. Kaikkien viihtyvyyden ja töiden sujumisen kannalta on tärkeää että työkalut palautetaan omille paikoilleen ja halli siivotaan käytön jälkeen" - ihan peruskuvio. Lainatalliinkin pitää ottaa omat työkalut, kun suurin osa ajasta menee joko niiden etsimiseen tai korjaamiseen, joita siellä on.


Re: Automurheet

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 10:47
Kirjoittaja wwhv

mun eka auto oli apina-datsun eli 100A. näin jälkeenpäin
ajateltuna se on ollut myös paras ja järkevin auto mitä minulla
on ollut ikinä. värkkäilin siihen mm. elektroniikan rakennussarjasta
elektronisen sytytyksen (!) ja se kulki hienosti 5-6 litran
bensankulutuksella (80-luvun alkupuolella). kulutuksesta tuli
vielä mieleen yksi mitä jaksoin ihmetellä: ford thunderbird
vm-85 5-litraisella v8-moottorilla, se kulki maantiellä tosi
pienellä kulutuksella, kun se ei tarvinnut kierroksia kuin
tyhjäkäynnin verran ;)

nyttemmin auton pitämisestä on tullut niin kallista että olen
luopunut auton omistamisesta kokonaan. vaimolla on yksityis-
leasingillä hybridi-toyota kun hänen työmatkat sen vaatii.
se on jo toinen tuommoinen peräkkäin ja molemmat ovat
toimineet hienosti.

nykyautojen hyötysuhde (kuljettajan/kuorman paino
suhteessa auton massaan) on perseestä.


Re: Automurheet

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 11:28
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Suosittelen juuri teille ensisijaisesti polkupyörää ja tilapäiskäyttöön taksia.
Jos ne ei millään riitä, että auto on ihan välttämättä oltava niin esim. metro-autosta renault clio 199€/kk.
https://www.metroauto.fi/tarjoukset/ren ... g-199.html
Helppoa ja huoletonta autoilua. Vai?


Re: Automurheet

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 11:34
Kirjoittaja Vilijami
wwhv kirjoitti:

kulutuksesta tuli
vielä mieleen yksi mitä jaksoin ihmetellä: ford thunderbird
vm-85 5-litraisella v8-moottorilla, se kulki maantiellä tosi
pienellä kulutuksella, kun se ei tarvinnut kierroksia kuin
tyhjäkäynnin verran ;)

Samoin ritari ässä pontiac firebird 5.0 V8, 100km/h nopeudessa kierroksia oli 1600rpm. Kulutus maantiellä jopa seiskalla alkaviin lukemiin.


Re: Automurheet

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 11:50
Kirjoittaja terppa
Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Suosittelen juuri teille ensisijaisesti polkupyörää ja tilapäiskäyttöön taksia.
Jos ne ei millään riitä, että auto on ihan välttämättä oltava niin esim. metro-autosta renault clio 199€/kk.
https://www.metroauto.fi/tarjoukset/ren ... g-199.html
Helppoa ja huoletonta autoilua. Vai?

+1000€ kun palautat auton liisarin jälkeen ja kyljessä on kanssaautoilijan tekemä parkkipaikkavekki ja sisustassa pari naarmua kun autoa käytetään siihen mihin se on tarkoitettu eli tavaroiden kuskaamiseen.

Muoks. En ole kokenut ongelmallisena viedä autoa kerran vuodessa sellaisen käsiin joka saa elantonsa niiden huoltamisesta, tai meidän nyky kilometreillä joka toinen vuosi.


Re: Automurheet

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 11:54
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti:

Suosittelen juuri teille ensisijaisesti polkupyörää ja tilapäiskäyttöön taksia. Jos ne ei millään riitä, että auto on ihan välttämättä oltava niin esim. metro-autosta renault clio 199€/kk. https://www.metroauto.fi/tarjoukset/ren ... g-199.html
Helppoa ja huoletonta autoilua. Vai?

Kyllä jäis paljon asioita tekemättä ilman omaa autoa. Ilman varmaan oppis pärjäämään, mutta kynnys lähteä luultavasti nousisi. Etenkin yllättävien asioiden hoitaminen yöllä on omalla helpointa. En tosin ole ainoa, joka autoani tarvitsee. Olen kylläkin joka kerta kuskina silloinkin. Liisareita olen katsellut. Pienellä farmarilla pärjäisi, mutta ei sen pienemmällä. Tällä hetkellä ajan 12000km vuodessa. Tänä vuonna luultavasti jonkin verran vähemmän, koska korona ja työmatkapyöräily. Kaikkine kuluineen noin 3000 euroa vuodessa menee autoiluun.

Edit: Vaikka sai esim. koiran lääkäriin taksillakin... ei tosin kaikilla takseilla. Ändi-vainaan viimeinen matka oli mustalla taksimersulla. 8)


Re: Automurheet

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 12:01
Kirjoittaja jviirret

Liikkuminen maksaa vaikka kävelis paljain jaloin. Pyörää pitää huoltaa, pitää olla pyöräily varusteet, pestä niitä ja itseäänkin vähän tiheämmin :wink: Autoilu maksaa tietenkin enemmän kun siinä liikutellaan oman elopainon lisäksi 1500kg autoa.

Kotona ku makaa sohvalla ja tuijottaa kattoon ni tulee halvaksi :)