Sivu 1/2

Kinnerin valot

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 17:05
Kirjoittaja Mahe

Avaanpa uuden ketjun, jos jollain muullakin on virityksiä esiteltävänä.

Kinnerien heikosta takavalaistuksesta ja näkyvyydestä vaikka hämärällä on puhuttu ennenkin. Itselle homma konkretisoitui nyt kun DF tuli taloon. Siinähä ei ole taaksepäin kuin kolme punaista pistelediä, joihin tein jo hajottimet 3D-printtaamalla (kuvia DF-ketjussa). Tosiasia kuitenkin on, että ne hajottimetkaan ei paljoa auta. Mukana tuli myös velcrolla kiinnitettävä lisävalo, mutta sen huono puoli on, että se toimii omilla paristoillaan, joten virran loppumista ei ohjaamosta huomaa mitenkään. Eikä sekään hirmu hyvin näkyvyyttä lisää matalalla kinnerin peräpeilissä.

Vanhempien DF:ien sähköjärjestelmä on 12V tasavirtasysteemi, mihin tuntuu olevan vaikea löytää a) luotettavia (kutistesukalla ja erkkarilla kasatut kiinanihmeet ei herätä luottamusta) ja b) kunnollisella kapasiteetilla varustettua akkupakettia. Lyijyakut ei hotsita (painavia ja isoja) enkä tiedä olisiko ne edes yhteensopivia.

Pyörän mukana tullut akkupaketti on juuri tuollainen kiinanihme ja maksaa turhan paljon (55€ velomobiel.nl), kun ottaa huomioon, että sille ei ole mitään muuta järkevää käyttötarkoitusta kuten vaikka kännykän lataus tms. Kyseinen akkupaketti kestää n. 2-4h kinnerin omien valojen polttamista, vähemmän jos tööttäilee ahkerasti :) Eli akkuja pitäisi kuljettaa mukana useampia jo päiväreissulla ja latailla yhtenään.

Tutkailin asiaa netistä, ja huomasin, että tietokoneissa yleistyvä USB-C-liitännän kautta tapahtuva lataus on tuonut markkinoille isokapasiteettisia (20 Ah tai enemmänkin) USB-varavirtalähteitä, joista saa ulos jopa 20V ja ampeeriluokan virtoja.

Tässä verkkokaupasta tilaamani, meillä oli kotona jo ennestään saman valmistajan toinen pienempi varavirtalähde, josta on pelkästään hyviä kokemuksia: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... -mAh-musta

Jotta tällaisen voisi kytkeä kinnerin yksinkertaiseen tasasähköjärjestelmään, tarvitaan väliin mokkula, joka kertoo virtalähteelle että 12V tarttis saada, ja osaa syöttää sen tasavirtana ulos. Taikasanoilla "USB PD trigger" etsimällä näitä löytyy helposti, eikä ne maksa montaa taalaa.

piiri1.jpg
piiri1.jpg (236.91 KiB) Katsottu 5122 kertaa

Lisäksi tarvitaan enää sopiva liitin tuon +/- nastoihin juotettavaksi, jolla saadaan systeemi kiinni pyörän sähköjärjestelmään. Lähes kaikissa kiinanvaloissa ja akkupaketeissa on sama 2,5mm x 5.1 mm oleva lieriöliitin (2,5mm piikki keskellä + ja kuori -). Noita akkupaketteja lojui nurkissa valmiina, kannibalisoin pari sellaista saadakseni kaksihaaraisen johdon (kaksihaaraisuuden syy selviää lukemalla tää tarina loppuun :) )

haara.jpg
haara.jpg (339.83 KiB) Katsottu 5122 kertaa

Lopputuloksena iso varavirtalähde syöttää kinnerin valoja laskennallisesti vähintään puolisen vuorokautta, en ole vielä testannut mutta parin tunnin lenkki ei tiputtanut ensimmäistäkään neljästä statusledistä. Lisäbonuksena virtalähteessä on vielä kaksi USB-liitintä vapaana, joten vaikka dashcamia ja kännykkää voi latailla tien päällä.

Seuraavaksi piti alkaa miettiä sitä näkyvyysasiaa. Silmiin osui mönkijöihin koristeeksi tarkoitetut valomastot ja siitä se ajatus sitten lähti. Tilasin 90cm maston, joka sopivasti syö samaa 12V tasavirtaa. Jos tuota valomiekkaa ei tien päällä huomaa, on aika luovuttaa ajokortti pois :D

valo.jpg
valo.jpg (236.69 KiB) Katsottu 5122 kertaa

Tuo olis tarkoitus kiinnittää kinnerin laelle. Itse valo-osa lähtee kiertämällä irti joten sen voi ottaa turvaan vandaaleilta kun pysäköi jolloin näkyviin jää vain vajaa 10cm pätkä alumiiniputkea. Kokonaisuuden korkeudeksi tulee luokkaa 170cm, mikä pitää muistaa ajellessa :D

liitos.jpg
liitos.jpg (302.87 KiB) Katsottu 5122 kertaa

Piiskan maksimiteho on 35W mutta vähän himmentämällä ja hitaalla sykkeellä tehoa kulunee merkittävästi vähemmän. Intercitybikes kertoi, että töötin kanssa kinnerin omat sähköt imaisee maksimissaan n. 18W, joten varavirtalähteen pitäisi piisata kaikkeen. Sitä tööttiäkään kun harvemmin tarvitsee.

Kuvia asennettuna sitten kun saan asennuksen tehtyä. Myöskin käytännön toimintamatka masto palaen on vielä arvoitus, mutta kuvitelma on, että muutama tunti pitäisi irrota, kun ajo on pääasiassa päiväsaikaan, jolloin kinnerin omia valoja ei tarvitse polttaa täydellä teholla.


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 18:36
Kirjoittaja Nojanalle

Hurjan korkee on tuo salko . Saa nähdä kuika kiinitys kestää . Itse sain tänään valmiiksi oman ledi salon , sille pituutta vain 60cm . Luulen että riittää . Mittailin virran syötöllä 12 V , niin mittari näytti 0.06A kulutusta . Viellä en ole hankinut akkua , enkä siis pääse laskeen paljon on kestävyys tunneissa. Tosin päiväaikaan lataan aurinkokennolla lisää . Voi olla että riittä päivän ajoon pienenpikin akku .


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 18:55
Kirjoittaja PW

Kuullostaa helpolta kun asian tuosta lukee mutt heti googlatessa "usb pd trigger" menee sormisuuhun :oops:
Saisko suoran linkin tuotteeseen, mistä tuon sais?


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 19:24
Kirjoittaja Mahe

Salko: https://www.ebay.co.uk/itm/133282006405

USB PD triggerimoduuli: https://www.ebay.co.uk/itm/184203449425

Liittimet, jos ei kotoa löydy kiina-akkujen latureita / loppuunkulutettuja akkupaketteja josta kannibalisoida: https://www.ebay.co.uk/itm/283128441357

Naarasliitin (tai useampi) juotetaan kiinni tuon moduulin +- napoihin, kinnerissä on urosliitin ja myös tuohon valotolppaan kannattaa juottaa urosliitin sopivan mittaisella johdolla, tai sitten tolpan sen voi juottaa suoraan kiinni tuohon triggeriinkin.

Male-to-male USB-C kaapeli (virtalähteen ja tuon moduuli välille): https://www.ebay.co.uk/itm/383298727596


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 19:26
Kirjoittaja Mahe
Nojanalle kirjoitti:

Hurjan korkee on tuo salko . Saa nähdä kuika kiinitys kestää . Itse sain tänään valmiiksi oman ledi salon , sille pituutta vain 60cm . Luulen että riittää . Mittailin virran syötöllä 12 V , niin mittari näytti 0.06A kulutusta . Viellä en ole hankinut akkua , enkä siis pääse laskeen paljon on kestävyys tunneissa. Tosin päiväaikaan lataan aurinkokennolla lisää . Voi olla että riittä päivän ajoon pienenpikin akku .

Matalampaa ei löytynyt. Pitää vähän miettiä tota kiinnitystä. Varmaan kantsii ainakin laittaa kumiprikat väliin? Vai olisko parempi tehdä mahdollisimman jäykkä kiinnitys, kenties ihan liimata (epoksilla) kinnerin kuoreen? Ettei revi itseään irti hiilikuitukopasta.


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 19:57
Kirjoittaja jviirret

Vaikka sen liimaa niin kiinnityspinta-ala jää kovin pieneksi.
Korin muotoinen metallilevy sisäpuolelle toisi paljon lisää pinta-alaa. Vielä parempi jos jäykkäriä olisi molemmin puolin hiilikuitua.


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 20:03
Kirjoittaja jori

Minä en kyllä jäykistäisi lisää, vaan pikemminkin tekisin joustavan kiinnityksen sille runkoon kiinnitettävälle kappaleelle.
Kuva


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 20:23
Kirjoittaja jviirret

Jousi vois olla hauskempi niin sais masto viuhtoa kuin valomiekka :D


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 21:03
Kirjoittaja Mahe

Jos laittaisi molemmille puolille isot aluslevyt, siis reilusti isommat kuin maston oma kiinnityspinta, ja levyn & korin väliin jotain tällaista: https://www.bauhaus.fi/epoksimassa-biso ... -aqua.html ? Tuo muotoutuu koria vasten ja jakaa rasituksen vähän laajemmalle. Ei tosin jousta...


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 21:06
Kirjoittaja Nojanalle
jori kirjoitti:

Minä en kyllä jäykistäisi lisää, vaan pikemminkin tekisin joustavan kiinnityksen sille runkoon kiinnitettävälle kappaleelle.
Kuva

Samaa mieltä , jos antaa periksi niin parempi . Tuo varsi on niin pitkä että itse miettisin aika tarkaan miten sen asentaisin . Jos alusta on jäykkä , repiikö se itsensä irti jäykistysten sivuilta . Siinä hyvä kysymys.
Kuinka paljon tuo 0.9 metriä pääsee huojumaan , voi olla aika isoo heilahdusta. Paljonko tuo itsessään painaa . Siinä voi olla aikamoinen heiluri .
Jos sen asentas pyörän sivulle ja laittas sille sivutuen . Niin paljonko se muuttaa tilannetta.
Vai tuleeko ihan hoopon näkönen . :?: :?:


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 23:22
Kirjoittaja tm

Ajankohtainen aihe itsellekin. Tarvii tosin odotella ensin Quest saapuvaksi, että pääsee mallailemaan.

Valomasto on varmasti hyvä, kunhan kirkkaus riittää myös päiväaikaan. Ja noilla wateilla kuvittelisi riittävän.
Mastodonttiin rakentelin taannoin diy-valomaston pimeän/hämärän ajan käyttöön, mutta ko. pyörä ei ole liikahtanut sitten viime syksyn, joten valomastosta on kokemusta vain muutaman käyttökerran verran. Eikä siis lainkaan valoisalta ajalta.

Edellisen Questini ei niin tyylikäs mutta tarkoituksenmukainen lisätakavalo onkin jo täällä foorumilla näyttäytynyt useasti.
Uuteen kinneriin ajattelin kokeilla lisävalojen asennusta korin molemmille sivuille, jonnekin kulkuaukon alaetureunan tietämille.
Jos saisi samoihin "mötiköihin" valon sekä eteen- että taaksepäin niin, ettei häiritse (häikäise) itse kuskia, mutta olisi kanssaliikkujille hyvin havaittavissa.

Tulevassa Questissa on kuuden voltin sähköjärjestelmä, ihan kuten aiemmassakin. NiMH-akku näkyi kuvien perusteella olevan, joten kapasiteetti tod.näk. heikko -> taitaa olla uusiminen edessä suht pian. Mahen tyyliin USB-varavirtalähdettä ajattelin, tosin ihan perinteinen (vain 5 V ulostulolla) varmaan riittäisi. Lisäksi tarvitaan jännitettä nostava step-up -säädin (5 V -> 6 V). Ensin tarvii mittailla valojen, vilkkujen ja töötin yhteinen virrankulutus, ja alkaa etsiä sopivaa säädintä sen pohjalta. Tööttiä tosin tarvitsee niin lyhyitä aikoja kerrallaan, että sen tehontarvetta tuskin tarvitsee täysimääräisesti huomioida.


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 20 Huhti 2020, 00:14
Kirjoittaja jori

tämä on helpompi asentaa ja on halvempikin. Moottorisahan tärinänvaimennin. Tuon saa kiinni koriin sisäpuolelle noilla kahdella laipan ruuvilla ja kumiosalle reikä koriin ja masto kiinni tuohon keskelle.
Kuva
https://www.mc-scatter.com/puutarha-ja- ... -original-


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 20 Huhti 2020, 07:24
Kirjoittaja Mahe

Noissa pienosissa ärsyttää aina se että mitään mittoja ei kerrota, ainoastaan mallit mihin käy. Vaikeuttaa merkittävästi uusien käyttökohteiden keksimistä, mikä lienee tarkoituskin :D

Maston kiinniyskierre on joku tuumamittainen luultavasti, 11,x mm eli 12mm reikä pitäisi porata. Maston metallijalan halkaisija on 22,5mm


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 20 Huhti 2020, 08:40
Kirjoittaja jooseha

Kinnerin kopan paksuus on sitä luokkaa että itse en uskaltaisi vahvistamatta tuota laittaa oli kumi eli ei. Laminoisin sisäpuolelle vahvikelapun. Niin se on tehty noihin merellä liikkuviin saippualaatikoihinkin. Kestäisi sitten pultata vaikka ankkurivinssi df:n katolle :mrgreen:


Re: Kinnerin valot

Lähetetty: 20 Huhti 2020, 11:13
Kirjoittaja torneol

Onko tuo semmoinen, että näyttää punaista valoa ympäriinsä vaiko vain tiettyyn suuntaan? Punainen valohan ei saa näkyä eteenpäin...