Sivu 2/4

Re: RE: Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 08:51
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
ukram2 kirjoitti:

Perus aggregaatti olisi standardiratkaisu

Jos lähtee tuohon bensiiniaggregaattilinjalle, niin paremman hyötysuhteen saa, kun jättää akut ja sähkömoottorit pois monimutkaistamasta rakennetta. Tällainen on "pienitehoinen mopo". Ei tarvi rekisteröidä, teho max 1kw, polkimet on oltava, max nopeus 25km/h. Saksasta näitä löytyy "mofa" (motor fahrrad?) hakusanalla.

Jotenkin huvittavaa että täällä tarjotaan mopoa vaihtoehdoksi, en ole vielä nähnyt markkinoilla yhtään nojapyörämallista sellaista Kuva. Mopoautot ehkä lähimpänä ajoasennon puolesta...

Ehkä tässä oli taas kirjoitetun viestin ongelma. Mun salonkivittuilu ois kaivannut vähintään hymiöitä perään :wink:

Nojamalliset moottoripyörät on vielä nojapyöriäkin pienemmän harrastelijajoukon tekeleitä.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Feet_fo ... motorcycle


Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 08:54
Kirjoittaja terppa
tm kirjoitti:

Jotenkin huvittavaa että täällä tarjotaan mopoa vaihtoehdoksi, en ole vielä nähnyt markkinoilla yhtään nojapyörämallista sellaista Kuva.

IMAG0066c.JPG
IMAG0066c.JPG (83.27 KiB) Katsottu 3406 kertaa

Kaikki pitää itse tehdä :)

Jos on kaksi isoa akkua ja avustuksen voi säätää katkeamaan 20 kmh vauhdissa niin tavarat päälläkin saattaisi 300 km päästä, matkaa saa jatkettua kolmen päivän kahvila/ruokala tauoilla lataamalla 100 km ja joka kolmas yö leirintäalueelta mökki jossa lataa molemmat täyteen. Toki kaikki riippuu pyörästä ja maastosta mutta läskipyörä, 400wh akku ja 140 km viikonlopputarpein pakattuna on kokeiltu, avustus taisi olla 22 tai 23 kmh säädetty.

Ajatuksentasolla paneelisysteemit kiinnostelee paljonko niillä saa matkaa lisää.


Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 09:16
Kirjoittaja samuel

Tässä on 125cc hondaan tehty kate, kulutus 1,1L sadalle.
Honda

Tällanenhan se itellekin täytys tehdä sähkömopon tilalle.

9371C5A5-F488-4407-B3ED-9A4811E8343E.jpeg
9371C5A5-F488-4407-B3ED-9A4811E8343E.jpeg (65.79 KiB) Katsottu 3398 kertaa

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 10:00
Kirjoittaja Vilijami

Tässä autosta tehty versio. Perinteistä 30-vuotta vanhaa bensatekniikkaa ja kulkee maantiellä 2,5L/100km. Halvalla rakennettu. Voi vain ihmetellä miksei näitä ole tehdasvalmisteisia? https://www.aerocivic.com/ Tässä on kalliilla nykyhybrideillä ihmettelemistä!
Jotenkin osaan sieluni silmillä kuvitella, että jorilla olisi tällainen aeroviritetty auto :D


Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 11:28
Kirjoittaja jviirret

Kolariturvallisuuden vuoksihan nykyautot on panssarivaunuja. Minkälainen sisämelu tuollaisessa 2l/100km kuluttavassa autossa on? Kinneriä vastaava?


Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 12:25
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Kolariturvallisuuden vuoksihan nykyautot on panssarivaunuja. Minkälainen sisämelu tuollaisessa 2l/100km kuluttavassa autossa on? Kinneriä vastaava?

Ei kai se kolariturvallisuus estä aerodynaamista muotoilua?
Paino taas vaikuttaa hyvin maltillisesti maantiekulutukseen, suuruusluokka on noin litra per 500kg.
Sisämelu voi olla ihan tavallisen henkilöauton tasoa? Joku munakenno tai vaahtomuovikenno kaikumisen estoksi?


Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 12:51
Kirjoittaja Ralii
samuel kirjoitti:

Tässä on 125cc hondaan tehty kate, kulutus 1,1L sadalle.
Honda

Tällanenhan se itellekin täytys tehdä sähkömopon tilalle.

9371C5A5-F488-4407-B3ED-9A4811E8343E.jpeg

Mitähän kulutus on jos ton tekee Monkeyn tilalle kun se taisi jo valmiiks viedä ton litran sataselle. :D


Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 12:54
Kirjoittaja samuel
Ralii kirjoitti:
samuel kirjoitti:

Tässä on 125cc hondaan tehty kate, kulutus 1,1L sadalle.
Honda

Tällanenhan se itellekin täytys tehdä sähkömopon tilalle.

9371C5A5-F488-4407-B3ED-9A4811E8343E.jpeg

Mitähän kulutus on jos ton tekee Monkeyn tilalle kun se taisi jo valmiiks viedä ton litran sataselle. :D

Kyllä mulla vei 4-5 litraa silloin -91. Mutta sillähän ajettiin aina kaasu pohjassa, virittämättömänä kulki 37km/h.


Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 13:25
Kirjoittaja wwhv

tuolla toisessa ketjussa on nyt juttu boostbiken
tulossa olevasta sähköpyörästä. sitä voi ladata
myös aurinkokennoilla.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 75#p139730


Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 13:30
Kirjoittaja jori
terppa kirjoitti:
tm kirjoitti:

Jotenkin huvittavaa että täällä tarjotaan mopoa vaihtoehdoksi, en ole vielä nähnyt markkinoilla yhtään nojapyörämallista sellaista Kuva.

IMAG0066c.JPG

Kaikki pitää itse tehdä :)

Jos on kaksi isoa akkua ja avustuksen voi säätää katkeamaan 20 kmh vauhdissa niin tavarat päälläkin saattaisi 300 km päästä, matkaa saa jatkettua kolmen päivän kahvila/ruokala tauoilla lataamalla 100 km ja joka kolmas yö leirintäalueelta mökki jossa lataa molemmat täyteen. Toki kaikki riippuu pyörästä ja maastosta mutta läskipyörä, 400wh akku ja 140 km viikonlopputarpein pakattuna on kokeiltu, avustus taisi olla 22 tai 23 kmh säädetty.

Ajatuksentasolla paneelisysteemit kiinnostelee paljonko niillä saa matkaa lisää.

Aurinkopaneelillaa lataaminen 36 - 42 Voltin järjestelmään on huonohyötysuhteista. Sähköpyörät ketjussa Boostbike on kaupallistamassa Sähköautot-Nyt ryhmässä vieraillessani muinoin esittämäni -silloin totaalisen tyrmäyksen saaneen- idean matalajännitteisestä, vain rinnan kytketyistä, kennoista koostuvan akun ja sen käytön tuomat lisämahdollisuudet, joihin kuuluu mm. aurinkokennolla lataaminen ilman mitään säädintä hyvällä hyötysuhteella.

Boosbiken nykyinen systeemi kykeni lataamaan tunnissa 15 km lisää ajomatkaa tällaisella virityksellä.
Kuva


Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 13:43
Kirjoittaja jooseha
samuel kirjoitti:
Ralii kirjoitti:
samuel kirjoitti:

Tässä on 125cc hondaan tehty kate, kulutus 1,1L sadalle.
Honda

Tällanenhan se itellekin täytys tehdä sähkömopon tilalle.

9371C5A5-F488-4407-B3ED-9A4811E8343E.jpeg

Mitähän kulutus on jos ton tekee Monkeyn tilalle kun se taisi jo valmiiks viedä ton litran sataselle. :D

Kyllä mulla vei 4-5 litraa silloin -91. Mutta sillähän ajettiin aina kaasu pohjassa, virittämättömänä kulki 37km/h.

Saatta olla että mopo Mankilla kulutus nousisi. 1,1l kulutus on vauhdilla 90km/h. Pikainen kuukletus antoi Hondan ilmoittamiksi kulutuksiksi Mankilla 90 ja Innovalla 85 kilometriä litralla. Ensimmäinen 30:n ja jälkimmäinen 50 kilometrin tuntivauhdilla. Samalla vauhdilla piikki kuluttanee vähemmän :? Manki soveltuu myös runkomuotonsa takia huonommin nojamalliksi muutettavaksi.


Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 14:10
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
samuel kirjoitti:
Ralii kirjoitti:
samuel kirjoitti:

Tässä on 125cc hondaan tehty kate, kulutus 1,1L sadalle.
Honda

Tällanenhan se itellekin täytys tehdä sähkömopon tilalle.

9371C5A5-F488-4407-B3ED-9A4811E8343E.jpeg

Mitähän kulutus on jos ton tekee Monkeyn tilalle kun se taisi jo valmiiks viedä ton litran sataselle. :D

Kyllä mulla vei 4-5 litraa silloin -91. Mutta sillähän ajettiin aina kaasu pohjassa, virittämättömänä kulki 37km/h.

Saatta olla että mopo Mankilla kulutus nousisi. 1,1l kulutus on vauhdilla 90km/h. Pikainen kuukletus antoi Hondan ilmoittamiksi kulutuksiksi Mankilla 90 ja Innovalla 85 kilometriä litralla. Ensimmäinen 30:n ja jälkimmäinen 50 kilometrin tuntivauhdilla. Samalla vauhdilla piikki kuluttanee vähemmän :? Manki soveltuu myös runkomuotonsa takia huonommin nojamalliksi muutettavaksi.

Kreuxotterin mukaan polkupyöräkin kuluttaa 50 nopeudella 1270 W, mikä tarkoittaa sadan kilometrin matkalla kaksi tuntia ja 2,54 kWh. Tuo tarkoittaa bensiinin lämpöarvolla 9 kWh / litra n, 35% kokonaishyötysuhdetta, mikä on mahdollinen, mutta aivan äärimmäinen onnistuminen aivan kaikessa mitoituksessa.


Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 14:35
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Pikainen kuukletus antoi Hondan ilmoittamiksi kulutuksiksi Mankilla 90 ja Innovalla 85 kilometriä litralla. Ensimmäinen 30:n ja jälkimmäinen 50 kilometrin tuntivauhdilla. Samalla vauhdilla piikki kuluttanee vähemmän :?

Mopojen maantiekulutusta nostaa välitysten loppuminen. Laki rajoittaa huippunopeutta ja se toteutetaan osittain liian tiheällä välityssuhteella. Muitakin kulutusta nostavia rajoittimia niistä löytyy, eli pehmeän pyöreissä imu- ja pakokanavissa saattaa olla tekemällä tehtyjä epäjohdonmukaisuuksia eli rajoittimia.


Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 14:48
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Pikainen kuukletus antoi Hondan ilmoittamiksi kulutuksiksi Mankilla 90 ja Innovalla 85 kilometriä litralla. Ensimmäinen 30:n ja jälkimmäinen 50 kilometrin tuntivauhdilla. Samalla vauhdilla piikki kuluttanee vähemmän :?

Mopojen maantiekulutusta nostaa välitysten loppuminen. Laki rajoittaa huippunopeutta ja se toteutetaan osittain liian tiheällä välityssuhteella. Muitakin kulutusta nostavia rajoittimia niistä löytyy, eli pehmeän pyöreissä imu- ja pakokanavissa saattaa olla tekemällä tehtyjä epäjohdonmukaisuuksia eli rajoittimia.

Näin varmasti on, mutta nykymopot painavat yli 50 kg ja niissä on erittäin huonosti vierivät renkaat siksi, edellisen viestini laskelmaan vedoten, en pidä mahdollisena, että millään keinolla mopon kulutus saataisiin kovin selvästi alle 2 litraa sadalla kilometrillä. Terpan ja samuelin viestien kuvien nojamopot ovata tietenkin asia erikseen, mutta helppoa ei ole päästä alle litran kulukseen sadalla. Tämä on varsin kuvaavaa, kun verrataan sähkömoottorilliseen polkupyörään, puhumattakaan kinneristä, jolla tuo 100 km päästään selvästi alle 0,1 bensalitran energiamäärällä, kun poljetaan avuksi ja noin tuplalla tuosta, jos ei poljeta.


Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Lähetetty: 20 Touko 2020, 15:23
Kirjoittaja jooseha

Tuolla jorin laittamalla bensan kwh-sisällöllä, jos laskee tuon katetun Innovan tehon tarpeen 90km/h nopeudessa olettaen moottorin hyötysuhteeksi 30%.

1,1l/100km/(100km/90km/h)30%9kwh/l=2,7kw.

Mankissa on vain 2,6kw eli sillä ei pääsisi samaan nopeuteen edes täyden tehon kierroksilla.