Mietiskelin, että jos laittaa 5cm lyhempi kehäisen hihnan renkaan päälle, niin jääkö rengas ruttuun, vai oikeaako se paineella?
Juuri tähän oli tarkoitus kiinnittää huomiota tuolla kommentilla renkaan venymättömyydestä (mittaaminen tyhjänä ja paineistettuna).
Jos hihna venyy vähintään saman mittaiseksi kuin rengas on tyhjänä, niin rengas ei välttämättä jää ruttuun.
Hankalaksi homman tekee se, että jos hihna ei pääse liukumaan renkaan päällä ja venymä tapahtuu paikallisesti vain tuon rutun kohdalla, niin hihna joutuu koville...
Hihnan pituudeksi määrittelisin sellaisen, että renkaan poikkileikkausesta puolesta sentistä senttiin painuu, eli hihnan pituus 4--6 senttiä lyhyempi kuin rengas paineistettuna ympäri. Sitä en tiedä, miten paljon tuo hihna venyy, joten ehkä mieluummin sieltä yläpäästä, vaikkapa viisi senttiä ulkokehää lyhyempi. Tämä on siis laskettu kuvitelmalla n. 50 mm leveästä renkaasta. Teräskudoksisella hihnalla hieman pidempi pitää olla, sillä teråsselkäinen hihna venyy vain kolme milliä kehän suuntaan, eli vain millin halkaisijan suuntaan.
Urat tietenkin ulos päin, jotta mahdollisimman vähän tulee liikettä hihnan ja rengaskudoksen välille mahdollisimman lyhyt matka.
Mietiskelin, että jos laittaa 5cm lyhempi kehäisen hihnan renkaan päälle, niin jääkö rengas ruttuun, vai oikeaako se paineella?
Kokeile ensin narulla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hihnan pituudeksi määrittelisin sellaisen, että renkaan poikkileikkausesta puolesta sentistä senttiin painuu, eli hihnan pituus 4--6 senttiä lyhyempi kuin rengas paineistettuna ympäri. Sitä en tiedä, miten paljon tuo hihna venyy, joten ehkä mieluummin sieltä yläpäästä, vaikkapa viisi senttiä ulkokehää lyhyempi. Tämä on siis laskettu kuvitelmalla n. 50 mm leveästä renkaasta. Teräskudoksisella hihnalla hieman pidempi pitää olla, sillä teråsselkäinen hihna venyy vain kolme milliä kehän suuntaan, eli vain millin halkaisijan suuntaan.
Urat tietenkin ulos päin, jotta mahdollisimman vähän tulee liikettä hihnan ja rengaskudoksen välille mahdollisimman lyhyt matka.
Mietiskelin, että jos laittaa 5cm lyhempi kehäisen hihnan renkaan päälle, niin jääkö rengas ruttuun, vai oikeaako se paineella?
Kokeile ensin narulla.
Olen joutunut käyttämään vöitä läskien ympärillä jotta ne nousee tubelessina vanteille ja rengas on harvemmin jäänyt ruttuun vaan oijennut aika kivasti siinä alla, mutta nahkavyö luistaa aika kivasti rengasta vasteen.
Kun kukaan ei ottanut koppia renkaan roolista ja siitä johtuvasta leveydestä, kaadetaan lisää öljyä laineille. Jos otsikonmukainen sapelin kesto on tavoite, on väliä pistosuojalla, kuviolla ja nastoilla. Olen kauppiaiden leukoja pudottanut kertomalla 1500 km puhkeamattomuudella nastattomalla kuvioidulla pistosuojaamattomalla rengasparilla. Plus kesäkilsat. Kuvio blokkasi kivet, kun vain kaivoi ennen lähtöä uriin jumineet kivet. Nastat ja korkeampi kuvio sekä nastat nostavat rengasta maasta vähentäen sapelin kärjen painetta kumia vasten ja kapeat urat jarruttavat kiven etenemistä harjujen lisätessä materiaalin paksuutta lisäten läpäisyn estoa. Ilman pistosuojaa oleva Spectran malli, jota ei enää näy myynnissä ei ole mielessäni nimeltään. Löytyi netistä vanhoista malleista. Oli liian hyvä jatkomyyntiin alle 600 g painoisena puhkeamattomana. Pito ok lumella, ei sohjossa ja jäällä piikkien puutteessa johtuen.
Hihnan pituudeksi määrittelisin sellaisen, että renkaan poikkileikkausesta puolesta sentistä senttiin painuu, eli hihnan pituus 4--6 senttiä lyhyempi kuin rengas paineistettuna ympäri. Sitä en tiedä, miten paljon tuo hihna venyy, joten ehkä mieluummin sieltä yläpäästä, vaikkapa viisi senttiä ulkokehää lyhyempi. Tämä on siis laskettu kuvitelmalla n. 50 mm leveästä renkaasta. Teräskudoksisella hihnalla hieman pidempi pitää olla, sillä teråsselkäinen hihna venyy vain kolme milliä kehän suuntaan, eli vain millin halkaisijan suuntaan.
Urat tietenkin ulos päin, jotta mahdollisimman vähän tulee liikettä hihnan ja rengaskudoksen välille mahdollisimman lyhyt matka.
Mietiskelin, että jos laittaa 5cm lyhempi kehäisen hihnan renkaan päälle, niin jääkö rengas ruttuun, vai oikeaako se paineella?
Kokeile ensin narulla.
Olen joutunut käyttämään vöitä läskien ympärillä jotta ne nousee tubelessina vanteille ja rengas on harvemmin jäänyt ruttuun vaan oijennut aika kivasti siinä alla, mutta nahkavyö luistaa aika kivasti rengasta vasteen.
Yli 2 m nahkavyö.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hihnan pituudeksi määrittelisin sellaisen, että renkaan poikkileikkausesta puolesta sentistä senttiin painuu, eli hihnan pituus 4--6 senttiä lyhyempi kuin rengas paineistettuna ympäri. Sitä en tiedä, miten paljon tuo hihna venyy, joten ehkä mieluummin sieltä yläpäästä, vaikkapa viisi senttiä ulkokehää lyhyempi. Tämä on siis laskettu kuvitelmalla n. 50 mm leveästä renkaasta. Teräskudoksisella hihnalla hieman pidempi pitää olla, sillä teråsselkäinen hihna venyy vain kolme milliä kehän suuntaan, eli vain millin halkaisijan suuntaan.
Urat tietenkin ulos päin, jotta mahdollisimman vähän tulee liikettä hihnan ja rengaskudoksen välille mahdollisimman lyhyt matka.
Mietiskelin, että jos laittaa 5cm lyhempi kehäisen hihnan renkaan päälle, niin jääkö rengas ruttuun, vai oikeaako se paineella?
Kokeile ensin narulla.
Olen joutunut käyttämään vöitä läskien ympärillä jotta ne nousee tubelessina vanteille ja rengas on harvemmin jäänyt ruttuun vaan oijennut aika kivasti siinä alla, mutta nahkavyö luistaa aika kivasti rengasta vasteen.
Tässä nyt lähinnä taidetaan protoilla polkupyörän vyörengasta. Pistosuojaus tulee puolivahingossa siinä bonuksena, jos on tullakseen.
On noita pistosuojia ollu maaliman sivu.. Lasten pappa (vannoutunun pyörämies) pruukaa omassa pyörässään laittamaan puhkikuluneen päälikumin sisään aina toisen kuluneen päälikumin, josta on vanteet saksittu veks. Ja saa äkkipoika meinaan polkea, jos meinaa rinnalla pysyä!
Pääsin kokeilemaan hihnarengasta! Hiacen jakohihna sopi perfecto 47-305 renkaan päälle. Jakohihnat on yllättävän lyhyitä, mahtaako löytyä mistään niin pitkää että riittäisi 406 -kiekolle? Hihna meni helposti paikalleen tyhjän renkaan päälle ja kumi asettui sen alle tasaisesti. Kermit- triken kuski ei ollut hollilla joten suoritin vaativan testiajon itse. pito vaikutti hieman paremmalta, tosin sutimaankin sen saa. Hihnaprofiili ei varmaan ole optimi lumipidon kannalta. Kokeilu päättyi ennenaikaisesti kun hihna luisti pois paikaltaan. Pisti epäilemään mahtaako pysyä liimallakaan. Pitäisi varmaan tehdä kuten pinnoitetut renkaat, kumipinnan karhennus ja vulkanointi että kestäisi,
Muutama kuva todisteeksi:
Liitteet
Kermit
Tätä voi jo sanoa rattaaksi
Päältä
WP_20161111_17_54_01_Pro.jpg (195.46 KiB) Katsottu 5785 kertaa
...Pisti epäilemään mahtaako pysyä liimallakaan. Pitäisi varmaan tehdä kuten pinnoitetut renkaat, kumipinnan karhennus ja vulkanointi että kestäisi...
Renkaan pintakuvio (nappulat) pitäisi ainakin hioa täysin pois, sekä karhentaa myös hihnan pinta. Riippuen kuinka "liukas" kumi/muovipinta jakohihnassa on, niin voisi tuo sopivalla liimallakin onnistua. Pinnoitetuissa renkaissa käytetään vulkanoituvaa liimaa.
Nyt on tosiaan perusteltua sanoa noita alimpien kuvien kiekkoja oululaisesti rattaaksi.
Tuo hihna vaeltaa renkaan päällä samasta syystä, kuin aiheuttaa vierintävastustakin, eli mikroliukuman takia. Se varmaan pysyisi paremmin siinä keskellä, jos hihna olisi vähän yhyempi ja renkaan oma kulutuspinta mahdollisimman ohut. Mikä oli tuon kokeilemasi hihnan pituus. Minusta näyttää, että ei kovin paljon puristu rengasrunkoa vasten hihnan reunan kohdalta. Keskeltä tietenkin puristuu hyvin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma