Maasturin kädensijan ympärillä ollut vaahtomuovi oli sieni, ihan yhtä paljon saa vettä samankokoisesta pesusienestä puristettua. Gorillateippi ei auta kuivumista, joten nykyversiossa on eri lähteestä oleva pala, jonka yläpuoli on tasainen. En tiedä, riittääkö se veden hylkimiseen ja imeytyykö sade päädyistä. Kuivumista nopeuttamaan kiinnitin jooga-alustasta otetun jäykän vaahtomuovipalan ja sen päällä olevan aiempaa hötöisemmän vaahtomuovin kankaasta valmistetusta tarranippusiteellä. Kaksi kiinnityskohtaa. Tarranauha säätyy ja purkautuu tien päällä ilman työkaluja helposti toisin kuin perinteinen nippuside.
Ostin Lidlistä puutarhanhoitoon tarkoitetun polvisuojan, kun sen muoto ja rakenne on juuri oikein ristiselän tuelle. Kun kiinnitys on polven takaa menevällä tarranauhalla, polvisuojan sai säädettävästi korkeudeltaan kiinni penkin päälle kiinnitettyyn lautaan. No brainer. Toinen kappale lienee kapea peffalleni ja kaareva liu'uttaen pois keskilinjasta ajajaa. Kun polvisuoja on korkeampi kuin alkuperäinen istuinpehmuste, jää alkuperäinen koeajoon. Sillä muutoksella, että poistin kaksiosaisesta pehmusteesta pari senttiä korkean tosi kiinteän pohjapehmusteen. En tiedä, onko jooga-alustan vaahtomuovia paljon jäykempi materiaali vaahtomuovia, vai -kumia, mutta kivalta tuntuu paikallaan istuessa.
Tärkeä juttu istuimen pehmusteen ohentamisessa on polvien aleneminen, joten ohjaustangon väistely helpottuu.
Mikään ei ole helppoa ja nyt ongelmia tuottaa jarrukaapelit. Takakaapeli on vaihdekaapelin etupuolella ja löysää näytti olevan paljon alempana, joten koitin nostaa jarrukaapelia ylös ja taakse tangon ja vaihdevaijerin väliin makaamaan vaihdevaijerin päälle. Big mistake. Kaapelin metallituppi hyppäsi pois barrel adjusterista. Jarru jäi oikealta kiinni vanteeseen. Palautin kaapelit alkuperäiseen järjestykseen, mutta jarrukaapeli on taas polven edessä. Pitää kokeilla nippusiteellä kiinnittää jarrukaapeli tankoon ja säätää jarrut uudestaan. On pakko, kun laahaa oikea puoli jo nyt. Rihtaus tosin auttaisi, kun vain yhdestä kohdasta osuu. Kun nyt jo jarruteho on tosi pieni, on turvallisuutta edistävää saada rihtaus kohdilleen ja kaapeli pois oikean polven edestä sekä takajarru paremmin jarruttavaksi.
Ei auta tietää, mitä pitäisi tehdä, kun kättä sattuu ja on vaikeaa toteuttaa turvallisesti. Ja kun en ole edistynyt rihtauksen opettelussa vielä. Pitäisi tietää, mitä kääntää mihin suuntaan ja kuinka paljon. Vaikka mulla on 60-559 BA takarenkaaksi, en uskalla vaihtaa sitä vielä, kun yöllä pitää taas antaa sikaa kädelle töissä. Kipeänä aloitus on paha rasti ilman pohjalla olevaa rassia renkaan vaihdosta.
Pieni liike on hyvästä ja mikä on liikaa kunakin hetkenä, ei ole selvinnyt 18 vuodessa. En tiedä, oliko pehmusteiden tuunaus jo liikaa, vaikkei kovin rankkaa ollutkaan. Käsi valitti siitä, kun kokeilin, onnistuuko tangon vääntäminen käsivoimin. En uskaltanut täysillä kokeilla, kun tuli selvästi kalvojen jumitus naapurikudoksiin esiin. Kun ei ollut mitään keppiä, millä vääntää vipuvarrella, jätin myöhemmälle. Vasta tämän jälkeen poistin osan istuimen pehmusteista.
Pitäisi ajaa nähdäkseni, miten polvi välttää tankoa ohuemmalla istuinpehmusteella. Kokeillessani paikallaan seinää vasten nojatessa, missä jalka on polkimella, kun polvi ei osu kammen yläasennossa tankoon. On epäterveellistä vääntää polvia ulommas pois keskilinjasta tankoa väistääkseen, koska nivelet ja jänteet vääntyvät turhan päiten ja rassaavat liikaa. Varsinkin pitkillä reissuilla. Kun on jo kolhuja koivissa, ei kaipaa ylimääräistä rasitusta.