Nuo matalat rengaspaineet, tai pikemminkin niiden erilainen vaikutus kaksi- ja useampipyöräisissä jäi pohdituttamaan.
Kaksipyöräisillä massa jakautuu (vain) kahdelle renkaalle -> isommat pyöräkuormat -> isommat painesuositukset.
Kolmi- ja nelipyöräisissä pyöräkuormat ovat tasaisella alustalla pienemmät, mutta isommissa epätasaisuuksissa yksittäisen renkaan kuorma kasvaa selvästi, suhteessa jopa enemmän kuin kaksipyöräisellä (näin ainakin jousittamattomalla kulkupelillä). Ääritilanteena esim. rotvallin yli ajo, jolloin terävä katukivetyksen reuna painautuu yhteen renkaaseen kerrallaan.
Jos tuon 15% painumaohjeen mukaan säätää pienirenkaisen triken rengaspaineet, niin kasvaako vanteellelyöntiriski liian suureksi?
Jori julkaisi toisaalla yksinkertaisen laskentataulukon rengaspaineiden/painuman laskemiseksi:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... it=painuma
Tuohon kun syötin renkaan mitat (37-349) ja tähtäsin pyöräkuorman (oletus 35 kg) 15 prosentin painuman kohdalle, niin tulokseksi sain noin 1,8 baarin rengaspaineen. Olen sataprosenttisen varma, että jos noin matalilla paineilla lähden urbaaniin ympäristöön trikellä ajelemaan, niin vanteille paukkuu heti kättelyssä. Laskennan tulos kaipaa siis "korjauskerrointa", jolla kompensoidaan renkaan pientä halkaisijaa sekä 3-pyöräistä kulkinetta.
Summa summarum, 7 baaria on toki mukavuusmielessä triken nykyrenkailla liian kova paine, ja uusien renkaiden (jotka muuten lähetysseurannan mukaan ovat huomenna noudettavissa lähipostista ) myötä siirryn matalampiin paineisiin. Riippuen nyt kuinka "pehmeiltä" nuo 40-349 Scorcherit tuntuvat, niin aloittelen varmaan jollain 4 baarilla.