Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja tm »

jooseha kirjoitti:

7 baaria 37:ssa renkaassa noin 35 kilon kuormalla. Ei ole ihmekään että täristää :roll:
Kolmannekseen pudotus, niin mukavuus on aivan eriluokkaa ja taitaapa rullatakin normaalilla karkealla asvaltilla paremmin. Pyörän ei tarvitse silloin nousta pienen kohouman kohdalla, vaan rengas painuu hieman.
Kuva

Tuo sun kuvaaja on ”normaalikokoisille” renkaille. Pienempi halkaisija -> isompi painuma.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pistä 27% enemmän painetta, niin painuma on sama. (622 vrt 349)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1756
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja Härski »

En tota 27 prosentin eroa näin lonkalta hahmot, mutta se on vissi että samoilla painumilla pienempi rengas rullaa huonommin. Tämä syystä että mitä likempänä asfalttia renkaan keskipiste on sitä Suuremmaksi kasvaa maakosketustekulma ja samalla kumin ja alustan välinen kitka.

Toi etenevän liike-energian muuttuminen epätasisuuksissa pysty suuntaiseksi on sitten toinen tarina ja monimutkaistaa asioita hirveästi!

Mut voisi kuvitella että, mitä pienempi on renkaan halkaisija, sitä suurempi on rullaavuuden kannalta ajateltuna optimaalinen rengaspaine.
Vai?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Härski kirjoitti:

En tota 27 prosentin eroa näin lonkalta hahmot,

622:ssa on sen verran pidempi maakosketus samalla painumalla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja tm »

Ok, oletetaan että pyöräkuorma olisi tuon 35 kg.
7 baarista paineen pudotus kolmannekseen -> 2,33 bar
halkaisijasta johtuva 27 %:n paineenkorotus -> 2,96 bar
Saa olla aika karkea asvaltti, että nuo Marathonit rullaa tuolla kolmella baarilla nykyistä paremmin...
Totuus on jossain tuolla välimaastossa.
Sitä on parempi lähteä metsästämään renkailla, jotka eivät hukkaa isomman muodonmuutoksen myötä energiaa samaan malliin kuin Marathonit. Tulevat Scorcherit ovat toivottavasti sellaiset.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja tm »

Nuo matalat rengaspaineet, tai pikemminkin niiden erilainen vaikutus kaksi- ja useampipyöräisissä jäi pohdituttamaan.

Kaksipyöräisillä massa jakautuu (vain) kahdelle renkaalle -> isommat pyöräkuormat -> isommat painesuositukset.
Kolmi- ja nelipyöräisissä pyöräkuormat ovat tasaisella alustalla pienemmät, mutta isommissa epätasaisuuksissa yksittäisen renkaan kuorma kasvaa selvästi, suhteessa jopa enemmän kuin kaksipyöräisellä (näin ainakin jousittamattomalla kulkupelillä). Ääritilanteena esim. rotvallin yli ajo, jolloin terävä katukivetyksen reuna painautuu yhteen renkaaseen kerrallaan.

Jos tuon 15% painumaohjeen mukaan säätää pienirenkaisen triken rengaspaineet, niin kasvaako vanteellelyöntiriski liian suureksi?
Jori julkaisi toisaalla yksinkertaisen laskentataulukon rengaspaineiden/painuman laskemiseksi:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... it=painuma

Tuohon kun syötin renkaan mitat (37-349) ja tähtäsin pyöräkuorman (oletus 35 kg) 15 prosentin painuman kohdalle, niin tulokseksi sain noin 1,8 baarin rengaspaineen. Olen sataprosenttisen varma, että jos noin matalilla paineilla lähden urbaaniin ympäristöön trikellä ajelemaan, niin vanteille paukkuu heti kättelyssä. Laskennan tulos kaipaa siis "korjauskerrointa", jolla kompensoidaan renkaan pientä halkaisijaa sekä 3-pyöräistä kulkinetta.

Summa summarum, 7 baaria on toki mukavuusmielessä triken nykyrenkailla liian kova paine, ja uusien renkaiden (jotka muuten lähetysseurannan mukaan ovat huomenna noudettavissa lähipostista :D ) myötä siirryn matalampiin paineisiin. Riippuen nyt kuinka "pehmeiltä" nuo 40-349 Scorcherit tuntuvat, niin aloittelen varmaan jollain 4 baarilla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:

Jori julkaisi toisaalla yksinkertaisen laskentataulukon rengaspaineiden/painuman laskemiseksi:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... it=painuma

Tuohon kun syötin renkaan mitat (37-349) ja tähtäsin pyöräkuorman (oletus 35 kg) 15 prosentin painuman kohdalle, niin tulokseksi sain noin 1,8 baarin rengaspaineen. Olen sataprosenttisen varma, että jos noin matalilla paineilla lähden urbaaniin ympäristöön trikellä ajelemaan, niin vanteille paukkuu heti kättelyssä. Laskennan tulos kaipaa siis "korjauskerrointa", jolla kompensoidaan renkaan pientä halkaisijaa sekä 3-pyöräistä kulkinetta.

Joo, tutkin itsekin tuota laskentataulukkoa eilen, mutta en osannut korjata suoralta kädeltä. Tuo malli on kirjoitettu toroidileikkauksen pinta-alaoista. Eli tavallaan jäykän renkaan ja tason (tie) leikkauksen pinta-alan mukaan. Todellisuudessa akseli painuu renkaan painumisen tietä vasten tasaiseksi lisäksi myös vanteen puolelta. Renkaan poikkileikkaus muuttuu soikeaksi. En kuitenkaan eilen keksinyt tapaa mallintaa tätä, niin en sitä vielä korjannut malliin.

Näyttäisi siltä, että vanteen puolen painumaosuus on noin puolet tien puolen painumasta. Yritän laatia mallin myös vanteen puolen painumalle. Sitten pitää vielä sovittaa malli mittauksiin. Älkää siis sellaisenaan käyttäkö tuota laskentamallia akselin painuman mittaamiseen.

Panin tämän varoituksen myös painumanlaskentaketjuun.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja tm »

Tällä viikolla mitään ole tapahtunutkaan trikeilyn saralla, joten laitetaanpa muutama sana aiemmasta.

Renkaat siis saapuivat, 3 kpl ulkogummeja sekä sisureita pari enemmän.
Noin 300 grammaa painoivat Scorcherit:

Greenspeed_Scorcher_40-349_punnitus.jpg
Greenspeed_Scorcher_40-349_punnitus.jpg (91.43 KiB) Katsottu 18347 kertaa

Koeajon ajelin, eikä nyt suurena yllätyksenä voi pitää sitä, että nuo olivat mukavammat 4 baarin paineella kuin Marathonit 7 baarilla :lol: .

Rullaavuuden eroista en tuon perusteella osaa vielä kovin syvällistä sanoa, ei nuo nyt ainakaan huonommilta tuntuneet, vaikka painetta olikin vähemmän.

Renkaiden leveydestä sen verran, että paineistettuna Marathonien leveys oli n. 34 mm, ja Scorcherit n. 38 mm.
Vanteen sisäleveyttä en tietenkään huomannut mitata...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tm kirjoitti:

Otsikon eläinparoilla oli (ainakin aiemmin) kova kohtalo syksyn tullen, kun ne hylättiin luonnonhelmaan. Kesätrikelle tuskin käy niin, mutta vaihtaako se tuolloin esim. omistajaa, jää nähtäväksi. Sitä on turha spekuloida vielä, "kuherruskuukausi" ja koko kesä vielä edessä :-).

Joko tänä syksynä? Maksoin jo varausmaksunkin. Hymiö.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:
tm kirjoitti:

Otsikon eläinparoilla oli (ainakin aiemmin) kova kohtalo syksyn tullen, kun ne hylättiin luonnonhelmaan. Kesätrikelle tuskin käy niin, mutta vaihtaako se tuolloin esim. omistajaa, jää nähtäväksi. Sitä on turha spekuloida vielä, "kuherruskuukausi" ja koko kesä vielä edessä :-).

Joko tänä syksynä? Maksoin jo varausmaksunkin. Hymiö.

:-). No ei nyt ihan vielä. Pitäähän sitä yksi ajokelpoinen kolmipyöräinen tallissa olla :-).

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jarruremppaa. Näin varttuneempana ei jaksa kontata - joten pyörälle voi tehdä pikapäydän tälleen.

poyta.jpg

Asiaan sitten.

Stoppari on rikki. Se näyttää tältä:

jarrun_osa.jpg
jarrun_osa.jpg (54.72 KiB) Katsottu 9512 kertaa

Millähän nimellä ja mistä olis kätevä lähteä tätä palikkaa etsimään. Tämähän lienee S&A standardipalikka?

Olisko jollain tiatoo?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hahaa. Sehän onkin nimeltään:

HSK 715 Pinch Bolt

Briteistä saapi. https://www.freemanscycles.co.uk/sturme ... sk715.html

Mutta olisko meillä kotimaassa jokin paikka mistä näitä saa?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4844
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nojanalle kirjoitti: 19 Touko 2021, 12:40
Pastori kirjoitti: 19 Touko 2021, 11:19

Hahaa. Sehän onkin nimeltään:

HSK 715 Pinch Bolt

Briteistä saapi. https://www.freemanscycles.co.uk/sturme ... sk715.html

Mutta olisko meillä kotimaassa jokin paikka mistä näitä saa?

Netistä tai paikallisesta mopokorjamolta. Tai sorvaat , sorvautat jollakin .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti: 19 Touko 2021, 11:19

Hahaa. Sehän onkin nimeltään:

HSK 715 Pinch Bolt

Briteistä saapi. https://www.freemanscycles.co.uk/sturme ... sk715.html

Mutta olisko meillä kotimaassa jokin paikka mistä näitä saa?

Vastausta helpottaisi huomattavasti, jos jostain saisi selville, mikä tuon osan mittakaava on. KÄytännössä se lienee M6 ruuveista ja kierreholtista tehty asennelma, mutta tuosta M6 mitasta ei voi olla varma, koska mitään mittaa ei näy varaosalinkissä. :?

JOs se on M6, tuollaisen voi tehdä kiviseinäpropusta sahaamalla sellaisen poikki ja poraamalla siihen reiän ja lyhentämällä pari M6 kuusioruuvia tuon kierreputken molempiin päihin. –Ehkä. :roll:

ED. Perhana, en löydä nyt kuvaa sellaisesta sisäkierteisestä kiila-ankkuriholkista. :( Sellaisia on kyllä löytyy, muttei näy. Jatkomutteri on sitten toinen aihiomahdollisuus. Sen saattaa joutua rälläköimään pyöreäksi porakoneen ja rälläkän (tai penkki / nauhahiomakoneen) avulla. :?
ED2. Löytyipäs. :)

Kiila-ankkuriholkki.jpg
Kiila-ankkuriholkki.jpg (94.68 KiB) Katsottu 9495 kertaa

Löytyy hakusanoilla "Threaded Expansion Bolt Sleeve" tai "kierreholkki". Hylsymutterikin voisi käydä. https://www.biltema.fi/rakentaminen/hel ... 2000018301

Hylsymutteri.jpg
Hylsymutteri.jpg (44.86 KiB) Katsottu 9491 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7294
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti: 19 Touko 2021, 11:15

Millähän nimellä ja mistä olis kätevä lähteä tätä palikkaa etsimään. Tämähän lienee S&A standardipalikka?

Olisko jollain tiatoo?

Vaijerinippa. Löytyy pienkonemyymälöistä ja -korjaamoista. Hintaluokka 1€.

Liitteet
A567BFC7-9EA5-47ED-A43F-DA042D0A1BBF.png
A567BFC7-9EA5-47ED-A43F-DA042D0A1BBF.png (24.85 KiB) Katsottu 9487 kertaa
Vastaa Viestiin