Nojaillen Nokialle, Nokialla ja Nokialta

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3946
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojaillen Nokialle, Nokialla ja Nokialta

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Premnas kirjoitti:

Mieleen tuli myös et pitäiskö ne peräti puolata uudelleen ja ristiin, kuitenkin esim. rahtikärrykäytössä niille tulee enempi painoa.

Suoran puolauksen muuttaminen ristiin puolaukseksi muuttaa tarvittavaa puolan pituutta joten enemmän kuin yks ristiin vaatii uudet pidemmät puolat ja yks ristiin voi vaatia jo pidemmät nipat.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2656
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojaillen Nokialle, Nokialla ja Nokialta

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No se on selvä juttu toki, mutta onko tuossa suoraan vedossa ollut joku selkeä etu verrattuna ristiin puolaukseen, vai onko se vaan halvempi tehdä noin vai mitä...ja kannattaako sitä kuitenkaan mennä muuttamaan?

Menee lievästi jo ot:n puolelle, ehkä pitää siirtyä sinne peräkärryketjuun pohtimaan tätä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojaillen Nokialle, Nokialla ja Nokialta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Suoraan puolattuna kiekko kestää paremmin kuormaa ja sivuttaisvoimia, joita kallistelemattomassa peräkärryssä tulee. Ristiin puolattuna taas paremmin navasta tulevia voimia, ketjuvetoa ja levyjarrun käyttöä. Levyjarruttomassa peräkärryssä siis suoraan puolattu parempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1756
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Nojaillen Nokialle, Nokialla ja Nokialta

Viesti Kirjoittaja Härski »

Suora puolaus on vapaasti pyörivässä rankassa paras ratkaisu. Ristiinpuolauksella saavutetaan ainoastaan jarrutus- ja ki7hdytyssuuntaista lujuutta, sivuttaisvoimien kustannuksella.

Hatunnosto reissusta! Mulla oli tekemistä ihan pelkässä yhden paivän pistäytymisessä Nokialla! :oops:

Vastaa Viestiin