Tuohon ulosjouston rajoittimeen olenkin jo henkisesti varautunut, kallistuksenvakaimeen en. Pusseilla on kuitenkin omat paineensa. Toisekseen palkeet ei ihan keskellä akselia ole. Raskaassa kalustossa kun palkeet on melkein keskellä aksulaa johtuen paripyöristä.
Nämä asiat selviää lähitulevaisuudessa.
Tänään saapui millistä alu peltiä 1000x2000 arkki, 6kg. ja 6 metriä 20x20x2 alu kulmaa, 1kg.
Noista pitäs jotain rakentaa...
Kerkesin kuskin puolen ilmapussin kokeilemaan. Laitoin sen verran ilmaa että kesti penkillä hyppiä tasajalkaa, eikä pohjannu. Ilman kuormaa palje oli ihan siedettävässä mallissa. Koitan laittaa kuvia piakkoin.
Jos vain vielä ehtii, kannattaa asentaa ilmajousi toisin päin, eli se rullautuva helma alaspäin. Ei kerry hiekkaa siihen rullautumisrakoon. Maansiirtoajoneuvojen kanssa opittua... kumitehtaalla.
Tuo oli jo mielessä rakennus vaiheessa. Jäi noin päin kun ala osaa en ollut suunnitellut ja ylä osa oli jo kiinni rungossa. Käänteen myöhemmin oikein päin.
Lueskelin tämän topikin läpi ja huomasin että suunnitelmat muuttunu aika paljon rakentelun lomassa. Montakaan asiaa en muuttas tämän hetkisestä konstruktiosta, eli jossain on jopa onnistuttu. onneks ei ollu piirustuksia paperilla
lähden kohta verstaalle katsomaan jos sais jotain aikaiseksi.
Taas poikittainen. Kännykältä tietokoneeseen siirrettynä tietokoneella näkyy oikein. Foorumille siirrettynä taas kääntyy... Täytyy ottaa kuvat vastaisuudessa aina poikittaisella puhelimella.
Rakentelua ei juuri ole tapahtunut, mut vekotin on jokapäiväisessä ajossa. Akku kestää 30km polkemalla avittaen.
Renkaiden kuluminen on aikamoinen ongelma. Taka nakit kestää viikon (200km) ja pistosuojat paistaa koko kierroksen. Yksivetoisena mennään ja vetaria vaihtelen tasaiseen puolelta toiselle.
Menikö mopon 16" kumit 20" fillarin vanteelle "heittämällä"? Luin jostain että menis. Mopon nakki kestäs varmaa huomattavasti pitempään.
Osta schwalben marathon renkaat, huom. ei plus. Niissä on erittäin kulutusta kestävä seos just keskellä kuviota, eli pidät kunnolla painetta. Yleensä ne joutuu vaihtaa sit kun se on siitä sivummasta kulunut riittävästi.
Nopea renkaiden kuluminen viittaa aurausongelmaan. Noin monimutkaisessa ripustuksessa ajotilanteen aurauksen tarkastaminen ei olekaan mikään helppo juttu, sillä moninivelinen ripustus voi antaa periksi moneen suuntaan ja muuttua jousituksen ja vedon takia merkittävästi.
Näitä mittauksia kun tekee järjestyksessä, pitäsi renkaiden alkaa kestää viikoista kuukausiin, jopa vuosiin:
Mittaa ensin auraus seisovasta laitteesta kuorma päällä.
Säädä auraus kohdalleen.
3.Tee sitten rullauskokeita aurausta hienosäätäen niin, että rullaa mahdollisimman hyvin.
Vedon aiheuttama aurauksen muuttuminen pitää vielä tarkistaa ajamalla laitteella lyhyitä edestakaisia matkoja ja mittaamalla energiankulutusta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Lievä auraus on olemassa mutta se on tosiaan lievä. Nekin säätelen lähi aikoina. Vain vetävä kuluu, vetämätön ei kulu lainkaan. Toisekseen vetävä jättää tosi herkästi mustaa viivaa asfalttiin. Vetopito on tosi heikko. Painoa takana ei ole riittävästi.