Slumpf mountain drive

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17831
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja PW »

Onkos tämä kyseinen laite niinku etuvaihteet keskiössä?
Urpo kehui kovasti, mäki ominaisuuksia - pystyy kuulemma kevyesti nousemaan mäet. Toisaalta hänen mäki vauhti oli paljon alhaisempi ku miun välityksillä ku Lappeenrantaan ajeltiin. En ihan ymmärtäny miten toimii, onko jollain käytössä?

Viimeksi muokannut PW, 07 Syys 2019, 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7294
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

https://youtu.be/Lv8L8EjFaDw
Kantapäällä potkitaan vaihdetta keskiön päästä.

Avatar
trike76
Viestit: 197
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja trike76 »

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17831
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko tuossa vain kaksi vaihtoehtoa, vaihdetta edessä? Urpo tais puhuu neljästä jos oikein ymmärsin. Jonkun mäen jälkeen sanoi myös, ett jäi liian iso vaihde päälle :? Eikö sitä pysty kesken mäen vaihtamaan pienemmäks? En ihan tajuu mikä tuossa on niin hienoa, vaihtuuhan se käsipelilläkin eturattaalta toiselle :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Onko tuossa vain kaksi vaihtoehtoa, vaihdetta edessä? Urpo tais puhuu neljästä jos oikein ymmärsin. Jonkun mäen jälkeen sanoi myös, ett jäi liian iso vaihde päälle :? Eikö sitä pysty kesken mäen vaihtamaan pienemmäks? En ihan tajuu mikä tuossa on niin hienoa, vaihtuuhan se käsipelilläkin eturattaalta toiselle :?

Se juttu taitaa olla siinä, että kahden etuvaihteen suhde on suuri. 2,5 välityssuhde-erolla pystyy ajamaan jyrkänkin mäen ylös yhdellä vaihteen klikkauksella, vaikka olisi jäänyt takavaihtajassa iso vaihde (pieni ratas) päälle. Tuo etuvaihtajan suora välitys vastaa sitä, että eturattaina olisvat 20-piikkinen ja 50-piikkinen, tai 16- ja 40-piikkiset. Aina on siis riittävän pieni vaihde yhden naksauksen päässä.

Slumpf kirjoitti:

Swiss MTD -– just one click makes you speed down 2.5 times - and climb any hill. - For widest gear range ever at only single chain wheel. Fits for any chain wheel with 130mm hole diameter.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17831
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja PW »

Mutta jos yhdellä klikkauksella muuttuu välitys noin paljon, eikö se ole hankalaa, kadenssi muuttuu hirveesti :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Mutta jos yhdellä klikkauksella muuttuu välitys noin paljon, eikö se ole hankalaa, kadenssi muuttuu hirveesti :?

Idea onkin siinä, ettei koskaan jää kammelle killumaan, vaan aina löytyy nopeasti niin pieni vaihde, että mäki nousee. Tuota käytetään tavallaan auton maastovaihteen ("lyhyt perä") tapaan.

Jos lähdetään oikeasti kelaamaan vaihteita pienimmästä suurimpaan, tuolla käydään koko takapakka läpi suurimmasta pienimpään. Kun sitten pitää vaihdetta suurentaa tilanteesta pienin ratas takana ja 2,5 välitys edessä, pitää yhtaikaisesti vaihtaa takaa koko pakan läpi pienimmältä rattaalta vähintään takarattaan keskivaiheille 11 x 2,5 = 28-piikkiselle ja samalla edestä 2,5:1 välityksestä 1:1 välitykseen.

Tuo etuvaihteen 2,5 tarkoittaa takana pakkaa 11- 28. Koska hyötysuhde on aivan pienimmillä rattailla huonompi, kannatta käyttää rattaita 16-piikkisestä ylöspäin, joten tasajaolla vaihteita kelaavan vaihteiston takapakan pitäisi olla 16-piikkisestä ylöspäin 2,5-kertainen, eli 11-40, jossa rattaita 15-11 käytetään vain suoran etuvälityksen kanssa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1756
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ihmetellyt kun nykyään kaikki pakat alkaa 11 tai 12 piikkisestä ylöspäin. Yritin tässä oikein ettiä jotain 16 Lehtisestä ylöspäin olevaa pakkaa kinneriin, mutta ei sellaisia taideta edes valmistaa. Mun mielestä nuo kaikkein pienimmät rattaat on huonon hyötysuhteen ja nopean kulumisen vuoksi turhia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Ihmetellyt kun nykyään kaikki pakat alkaa 11 tai 12 piikkisestä ylöspäin. Yritin tässä oikein ettiä jotain 16 Lehtisestä ylöspäin olevaa pakkaa kinneriin, mutta ei sellaisia taideta edes valmistaa. Mun mielestä nuo kaikkein pienimmät rattaat on huonon hyötysuhteen ja nopean kulumisen vuoksi turhia.

Ei ne kulu, jollei niitä käytä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 592
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Quattrovelolla kevyimmällä vaihteella nopeutta on n. 5-6 km/t jyrkimmissä ylämäissä.
70 hampainen edessä ja takana 36-11.
Kevyesti nousee, mutta hitaasti.
Suoralla välityksellä kevyimmällä vaihteella hyvä alin ajonopeus on n. 15 km/t.
T:Jere

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja jori »

takakeno kirjoitti:

Quattrovelolla kevyimmällä vaihteella nopeutta on n. 5-6 km/t jyrkimmissä ylämäissä.
70 hampainen edessä ja takana 36-11.
Kevyesti nousee, mutta hitaasti.
Suoralla välityksellä kevyimmällä vaihteella hyvä alin ajonopeus on n. 15 km/t.
T:Jere

15 km/h : 2,5 = 6 km/h. :)
Tuosta voisi näppärä tyttö laskea, että takakenon kadenssi on miellyttävässä minimissään:
15 km/h = 4,2 m/s
4,236:70/0,500/pii60= 82,5 rpm.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1089
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Jotain noita dokumentteja selatessani olin näkevinäni, ettei esim. Rohloff suosittele tuota kampetta käytettäväksi heidän vaihteistonsa kanssa.

Olisiko kyseessä tuolla saatava lihasvoimaan suhteutettuna kohtuuton vääntö? Tuon avullahan pystyy ajamaan 2,5-kertaisen mäen samalla vaihteella... Olenko ymmärtänyt logiikan (ja sen Rohloff-huomautuksen) oikein?

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1756
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ihan oikein funtsittu.

Rohloffilla on maksimi momentit mitä sille sallitaan. Manuaalista löytyy esim etu- takarattaiden maksimi välitussuhteet, vieläpä kuskin koon mukaan jaoteltuna. Tandemeille omat rajoitukset jne..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo 2,5 välityssuhde vastaa 20/50 eturattaita. 20-piikkisellä eturattaalla saa samat edut välityssuhteet ja saman maksimi ketjuvoiman ja bannin Rohlofilta. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1756
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tuskinpa sa jos käyttää edessä. 2.5x taulukon minimikokoista etulehteä.

Vastaa Viestiin