Jos kerran pyörii vapaasti, siellä on vastassa kaksi urakuulalaakeria, jotka ovat juuttuneet pesiinsä ja akselille. Pelkkä voima ei siinä auta, sillä kuulat puristavat sivulle vedettäessä molempia kooleja vain tiukemmin paikoilleen. PItää naputella vasaralla kupin kylkiin pohjan reunan kohdille samalla kun on pieni pänninki päällä. Lämmittäminen auttaisi, mutta siinä on vaaransa.
Eräs mahdollisuus on tietenkin vielä olla purkamatta ja puhdistaa ilmaväli vastapuolelta, johon nähtävästi pääsee käsiksi aika hyvin.
Siinä on aika ohut väli, millä sen putsaa? Ei tuo kauheen hyvin käsissä pyöri, takeltelee.
Hiomanauhaa suikale väliin ja reuna taitetaan ensin käämin päälle, jolloin se hioo pyöritettäessä kupin puolen magneetteja. Sitten teippaat hiomanauhan kiinni kuppiin ja hiot käämien rautasydänten puolta pyörittämällä kuppia.
Kun lopetat, puhaltele paineilmalla pölyt pois käämeistä, etteivät kerää vettä ja edistä ruostumista. Vaikka huoltoasemalla, jollei muuten.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Siinä on maksimoitu sähkömoottorin momenttia, kun ilmavälistä on tehty noin pieni. Turhaa, sillä tuo vain suurentaa oikosulkuvirtaa (ja momenttia) paikoillaan, mistä ei ole muuta hyötyä kuin nopea akun tyhjeneminen. Tyhmässä kohdassa liioiteltu.
Koititko vedon ollessa päällä naputella vasaralla kupin kylkiin samalla kun lämmitit kuppia.
Jos käytät hiustenkuivainta, suojaa akseli vaikka pyyhepaperilla, jotta lämmin ilma ei huuhdo akselia ja lämmitä puhaltimella kupin reunaa, jotta lämpö menee sinne kupin sisälle reunoilta johtumalla, eli ulompana on aina lämpimämpää kuin sisällä. Suojaa akseli molemmin puolin ja laita umpeen myös käämiosa, ettei lämpö pääse suoraan sisäosiin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Lämmitin tuota kupin hammasratasta, akseli suojattuna ja käämireijät teipattuna - veto päällä koputeltuna ym. Kattellaan ja ootellaan - mietiskellään, ehkä se siitä joku päivä napsahtaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pyöritin moottoria, sisältä tuli hienoa ruostepölyä. Vähän ajan päästä rako näytti hieman suuremmalta, joten tyrkkäsin hiomapaperisuikaleen väliin ja pyörittämään. Pikkuhiljaa seuraava suikale meni syvemmälle, se paineilma auttas varmaan kans. Ehkä se noinkin puhistuu, tiedä sitten kuinka monta paperisuikaletta sinne jää sisään
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Etkö ole vielä vaikka ihan uteliaisuuttasi ottanut irti noita kolmea ruuvia hammasrattaan takalevystä. Siellä välissähän voi olla roottorin päittäisliikettä rajoittava osa akselin uralla, mikä estäisi laakerin liukumisen.
Etkö ole vielä vaikka ihan uteliaisuuttasi ottanut irti noita kolmea ruuvia hammasrattaan takalevystä. Siellä välissähän voi olla roottorin päittäisliikettä rajoittava osa akselin uralla, mikä estäisi laakerin liukumisen.
Totta , vaikkakin aika tyhmä rakenne sellainen olisi, kun siinä oli jo rengassokka edessä ja holkki ja kiila.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jotakinhan siellä täytyy olla, eikä muuta paikkaa ole. Jos hammasratas ja holkki pyörivät laakerin ulkokehän mukana, pitäisi sisäkehän lukituksen ollakin laakerin vieressä.
Etkö ole vielä vaikka ihan uteliaisuuttasi ottanut irti noita kolmea ruuvia hammasrattaan takalevystä. Siellä välissähän voi olla roottorin päittäisliikettä rajoittava osa akselin uralla, mikä estäisi laakerin liukumisen.
Totta , vaikkakin aika tyhmä rakenne sellainen olisi, kun siinä oli jo rengassokka edessä ja holkki ja kiila.
Tuollaisten ruuvien avaamiseen olisi hyvä työkalu (hieman rivolta kuulostava) iskumeisseli tai lyöntimeisseli, joka tuottaa nopean vääntövoiman, kun meisselin päähän lyödään vasarala. Yleensä lähtee kaikki ruuvit auki, jos kärki on oikeanlainen. https://www.motonet.fi/fi/kategoria/288 ... umeisselit
Torissa näkyi olevan muutama halvalla muutama "iskumeisseli" ja yksi "lyöntimeisseli"
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jotakinhan siellä täytyy olla, eikä muuta paikkaa ole. Jos hammasratas ja holkki pyörivät laakerin ulkokehän mukana, pitäisi sisäkehän lukituksen ollakin laakerin vieressä.
Näinhän se on, jos tarkoitus on purkaa laakerit ulos tuolta puolen. Hyvä, ettei ruvettu repimään enempää. Mikähän virka sillä rengassokalla on olevinaan siinä hammaspyörän (pinjoni) ja kiilan välissä.
Iskumeisselikaupoille sitten vaan, tai sellainen lainaksi jostain.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuo näkyvä seeger-rengas pitää kytkimen irti pyörivästä hammasrattaasta. En oo itsekkään tuota hammasratasta ikinä irroittanut, mutta luulen että sieltä löytyy sama seeger-rengas.
Uusi aamu, uusi yritys - ruuvit irtoskin normi meisselillä, viimenen vähän hannas mutt kun kappaletta kilkuttelin ees taas, läks sekin. Seegerihän siellä oli - jollain murteella seecer Tuo lyhyempi renga oli hammasrattaan ulkopuolella.
Kuppi irti - hiomista tiedossa. Laakeri näyttää rumalta mut pyörii ihan ok.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Varovasti sitten kupin hionnan kanssa. Ne on kestomagneetteja, eivätkä tykkää hionnasta. Hiomalla vain ruoste pois.
Sähkömagneettien puoli on sitävastoin vähemmän herkkä, muttei sitäkään kannata pienemmäksi hioa, puhdistaa vain.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma