Ei mistään laitteesta tule turvallista veroja ja vakuutuksia maksamalla. Polkupyörän rakenteiden suunnittelu ei perustu siihen, että siinä on yli 40 hevosvoiman moottori...
Sähköpyörä tulee -ja menee?
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Tässä tuo videon pyörä: https://motofanshop.bigcartel.com/produ ... figuration
Ei nyt ihan prisman pyörästä 32kw moottorilla kuitenkaan puhuta. En tosin nopeesti katottuna huomannu et olis kuitenkaan tarkempaa erittelyy esim jarruista ollu.
lisäsin kuvan -jori
Optima Baron | 1kw Velogatti
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4969
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Enemmän nää on kevareita kun polkupyöriä. En mä niinkään epäile pyörän kestävyyttä tässä tapauksessa. Turvallisuus löytyy ohjaustangon ja penkin välistä, jos on löytyäkseen. Jos tuolla ajetaan suljetulla alueella esim. motocrossia, eihän sen ole tarkoituskaan olla riskitöntä. Mielummin ottaisin sähköpyörän, kun jonkun 2-tahtipäryttimen (siis pärinän kuuntelijana).
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Suomalainen keskustelu on mielestäni ollut sikäli erikoista, että sähköpyörää on pitänyt erikseen perustella esimerkiksi pitkillä työmatkoilla, ajajan normaalia heikommalla kunnolla, korkealla iällä tms. Myös ilmastotietoisuus on lyönyt vettä myllyyn. Edessä taitaa kuitenkin olla asennemuutos, sillä esim.Hollannissa sähköpyörien suosio on jo ylittänyt tavallisten mankelien myyntiluvut. Samainen murros ja kevyen liikenteen motorisoituminen on lähes varmasti odotettavissa meilläkin.
Skeptikkona en usko, että sähköpyöräily vähentäisi autoilua. Veikkaanpa päinvastoin, että juuri tavallinen pyöräily ja osin kävelykin korvautuu moottorivoimalla. Ympäristökuormitus kasvaa, kun uusi liikennemuoto tuottaa vaikeasti kierrätettävää elektroniikkaromua. Toinen ja välitön näkökohta on turvallisuus: itse en pidä edes 25 km:n tuntinopeutta vastuullisena lasten ja vanhusten käyttämillä väylillä varsinkaan silloin, kun sitä ylläpidetään moottorivoimalla. Vääjäämättömänä seurauksena ovat ulkonäöltään identtiset, mutta viritetyt tai alunperinkin laittomat pyörät, joita ei käytännössä saada pois liikenteestä. Ajatus, joka on varmasti joissakin yksittäisissä tapauksissa kannatettava, on kevytväylillä johtamassa uuden ajan peijaisiin.
Sähkömoottori on luonut ympärilleen sädekehän, ikäänkuin se ei olisi moottori lainkaan ja pyöriessään puhdistaisi ilmaa. Oma veikkaukseni -samoin kuin toiveenikin- on, että sähköpyörän asemaa mietitään uudestaan jo paljon ennen pyöräilijöille mahdollisesti asetettavia nopeusrajoituksia. Jonkun maan on ensimmäisenä käännyttävä sananmukaisesti vastavirtaan, ja miksipä se ei voisi olla juuri Suomi.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 923
- Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Joo, juurikin näin. Yksi turhimmista laitteista, mitä tolla saralla tiedän, on tämä tasapaino moottorilauta. Tai mikä sen nimi nyt onkaan. Kyllä moottori potkulauta on vähän samassa kategoriassa.
Nuoriso ajelee niillä tasapainolaudoilla pyörätiellä kädet taskussa ja varuskunnassa ihmetellään, miksi alokkailla on vuosi vuodelta huonompi kunto. Ylipäätään en ymmärrä, että miksi pitäisi mennä jollain moottori vehkeellä vaikka salille polkemaan kuntopyörää. Polkis pyörällä pyöräteillä.
Nojapyörätön kurvailija.
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4969
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
En tiedä suurta kuvaa (tutkimuksia varmaan löytyy), mutta sähköpyörällä on korvattu esim. kakkosautoja. Sähköpyörät -ryhmän keskustelusta voi päätellä hieman, että kulkutapaosuuteen sähköpyörällä on vaikutusta. Omasta kokemuksesta sanon, että kynnys lähteä sähköpyörällä on pienempi, koska minun luonne pyrkii varautumaan aina "kaikkeen". Muutoin menen autolla ja joskus harvoin bussilla.
Myös Spectriin tulee sähköt. Sen on nimenomaan tarkoitus korvata autoiluani ainakin tonnin tai pari. Lisäksi vähentää ruuhkassa istumista. Haikein mielin katselen Kehä1:llä tyhjille kevyenliikenteen väylille siinä autossa kököttäessä. Mä en käytännössä aja pyörällä ilman sähköjä ollenkaan jalkavaivojen takia. Sähköajelusta jalat tykkää, koska liike on lääke. Kävely esim. ei tunnu olevan - juoksu on ihan nou nou. Jos ei itse tarvi, se ei tarkoita, että se ei muita voisi hyödyttää. Etenkään jos perustuu mutuun ja arvailuun. Jos äänestys tulisi, vastaisin 32kmh nopeusrajoitukseen kyllä nykyisen 25kmh sijaan. Tilannenopeus kun on kuskin korvien välissä eikä lakipykälässä.
Tällaiset artikkelit voi aina tulkita myös propagandaksi, jos näin haluaa. "Jyväskyläläisen Nooran, 30, perhe vaihtoi auton sähköpyöriin – kertoo nyt, miten paljon päätös muutti elämää ja tuo säästöä" https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmis ... hkopyoriin
Mitä tulee nuorison kuntoon, niin koululiikunnalla on minusta paljon merkittävämpi innostusta tappava vaikutus kuin millään muulla. Oon tässä koittanut pohtia, että mitä sitä talvisin harrastaisi, kun frisbeegolf on vaimeaa silloin. Spectrin toivon tuovan lisäystä liikuntaan nimenomaan talveksi. Uiminen kerran viikossa tai harvemmin on aika olematonta liikuntaa.
Edit: Aika monta muokkausta ja lisäystä... sori siitä. Kannattaa päivittää selaimessa sivua.
Edit2: Pyöräliiton sivuilla on linkattu tutkimukseen ja sitä kuvataan näin: "EU:n laajuisessa tutkimusyhteenvedossa todetaan, että eri tutkimuksissa sähköpyörämatkoista 16%–76% korvaa automatkoja. Tarkkaa prosenttilukua ei voine Suomeen antaa, mutta on syytä olettaa, että ainakin kolmannes sähköpyörämatkoista olisi ilman sähköpyörää tehty henkilöautolla." << ymmärrän skeptikkona itsekin, että ajatus siitä, että Pyöräliiton tulee katsoa kaikkea positiivisesti pyöräilylasien läpi on varmasti totta. Lähde: https://pyoraliitto.fi/blogi/kysymyksia ... ien-tuesta
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 02 Maalis 2019, 19:11
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Miksi moottoriveneillä kun pääsishän sitä nyt soutaenkin liikkumaan. Lumenluontikin olisi hyvää hyötyliikuntaa, mutta moni ostaa lumilingon. Ihmisen on niin helppo nykypäivänä valita se helpoin ja nopein vaihtoehto. Eiköhän anneta kaikkien kukkien kukkia, liikkuu se sitten tasapainolaudalla, kävellen tai pyöräillen.
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4969
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Mika Lukumies kirjoitti:Miksi moottoriveneillä kun pääsishän sitä nyt soutaenkin liikkumaan. Lumenluontikin olisi hyvää hyötyliikuntaa, mutta moni ostaa lumilingon. Ihmisen on niin helppo nykypäivänä valita se helpoin ja nopein vaihtoehto. Eiköhän anneta kaikkien kukkien kukkia, liikkuu se sitten tasapainolaudalla, kävellen tai pyöräillen.
Totta - jokea pitkin pääsisi Helsingin keskustaan, kun pari kertaa kantaa venettä. Kuinka kätevää. Tosin lumitöitä ei ole tarvinnut tehdä Etelä-Suomessa tänä vuonna kertaakaan. Mietin joskus, että kuinka paljon okt-asujan liikunnan määrä romahtaa, kun hän muuttaa kerrostaloon. Yleistä tuntuu sekin olevan.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Kyllä sähköpyörät täällä kaupungissa ovat lisänneet pyöräilyä erittäin paljon jo nyt. Ja sähköpotkulaudoilla kuljetaan paljon, jopa näin talvella. Nuo sähköpotkulautailijat ovat varmaan pois bussikyydeistä. Ehkä muutama olisi kävellyt lautailemansa matkan, mutta kyllä nämä kevyet sähkökulkineet ovat huomattavasti keventäneet kaupungilla näkyvään liikennettä ja vähentäneet ruuhkia.
Minä en näkisi noita sähköisiä kevytkulkineita liikunta- tai jalkakäytäväongelmana. Tampereen keskustassa sähköpotkulautailijat siirtyvät dynaamisesti ajoradalle heti, kun jalkakäytävällä on liikaa kävelijöitä, vaikka niillä onkin oikeus ajaa myös kevareilla. Ensi kesänä aloitellaan ratikkaliikennettä ja keskusten liikenne muuttuu kokonaan erilaiseksi, kun ratikasta tulee pääliikennemuoto ja ratikkalinjan molemmin puolin on vain kapeat ajoväylät ja matalat nopeusrajoitukset, jotka ohjaavat sähköpyörät automaattisesti tuolla kaistalle, jolle onkin helppo siirtyä yksisuuntaiselta pyörätieltä "kaistaa" vaihtamalla.
Ehdottomasti olen sitä mieltä, että sähköpyörät ovat vähentäneet henkilöautoilua keskustassa –tai sitten sen ovat tehneet ruuhkat ja hankalat ja kalliit parkkeerausmahdollisuudet. Sama se, mikä sen on aikaa saanut, tilanne on jo nyt parempi kuin vuosia sitten ja parempaa kohti ollaan menossa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Omassa käytössä pyörä korvasi ihan aluksi metroa ja vähän auton käyttöä. Seuraavaksi siirtyi sit suoraan autonkorvikkeeksi työmatkalle aina kun mahdollista ja nyt ollaan muuton jälkeen tilanteessa, jossa sähköpyörä(t) on kakkosauton roolissa. Sama henkilöauton akkua pienempi akku toimii useamman sähköpyörän voimanlähteenä fatbikesta tandemiin riippuen tarpeesta.
Optima Baron | 1kw Velogatti
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Ralii kirjoitti:Sama henkilöauton akkua pienempi akku toimii useamman sähköpyörän voimanlähteenä fatbikesta tandemiin riippuen tarpeesta.
Tarkoitit kai henkilöauton akkua paljon pienempi akku. Yleensä polkupyörän akut ovat alle yhden kilowattitunnin kokoisia, kun taas pienimmät sähköauton akut ovat summittain 50 kWh.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
jori kirjoitti:Ralii kirjoitti:Sama henkilöauton akkua pienempi akku toimii useamman sähköpyörän voimanlähteenä fatbikesta tandemiin riippuen tarpeesta.
Tarkoitit kai henkilöauton akkua paljon pienempi akku. Yleensä polkupyörän akut ovat alle yhden kilowattitunnin kokoisia, kun taas pienimmät sähköauton akut ovat summittain 50 kWh.
12v henkilöauton akkuun tarkoitin verrata sähköauton ajoakun sijasta. Nehän taitaa olla noin kilowattitunnin kokoisia. Mun pyörän akku on 884wh.
Optima Baron | 1kw Velogatti
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
jori kirjoitti:Ralii kirjoitti:Sama henkilöauton akkua pienempi akku toimii useamman sähköpyörän voimanlähteenä fatbikesta tandemiin riippuen tarpeesta.
Tarkoitit kai henkilöauton akkua paljon pienempi akku. Yleensä polkupyörän akut ovat alle yhden kilowattitunnin kokoisia, kun taas pienimmät sähköauton akut ovat summittain 50 kWh.
TÄmä on se juttu, joka tuottaa sen oikean muutoksen liikenteeseen. Kuuntelin äsken Teslan käyttäjän youtubevideon, joss hän kertoi, että tulee ajettua selvästi enemmän, kun kilometrit eivät maksa juuri mitään. En moiti sähköautoilijoita, mutta tämä on kauhea asia, jos sähköautoilu yleisemmin aiheuttaa tällaista. Jos henkilöautoilun määrä lisääntyy, kun moottorit muuttuvat sähköisiksi, on ympäristön kannalta katastrofaalista. SÄhköpyörä pärjää muutaman prosentin suuruisella kapasiteetilla autoon verrattuna ja kuitenkin korvaa auton monessa käytössä ja ennen kaikkea tuotaa kaupunkiin ja muuallekin liikenneväylille lisää tilaa oikeasti tarpeelliselle liikenteelle.
Jos näin ei tapahtuisi ja sähköautoilu lisäisi autolla tehtäviä liikennekilometrejä, pitäisi liikenneväylien kapasiteettia lisätä ja pilata lisää ympäristöä typerän liikenteen takia. Ojasta allikkoon.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Ralii kirjoitti:jori kirjoitti:Ralii kirjoitti:Sama henkilöauton akkua pienempi akku toimii useamman sähköpyörän voimanlähteenä fatbikesta tandemiin riippuen tarpeesta.
Tarkoitit kai henkilöauton akkua paljon pienempi akku. Yleensä polkupyörän akut ovat alle yhden kilowattitunnin kokoisia, kun taas pienimmät sähköauton akut ovat summittain 50 kWh.
12v henkilöauton akkuun tarkoitin verrata sähköauton ajoakun sijasta. Nehän taitaa olla noin kilowattitunnin kokoisia. Mun pyörän akku on 884wh.
Ok, käsitin väärin. On kuitenkin hyvä ruveta puhumaan erikseen käynnistysakusta ja auton akusta, koska sähköautot yleistyvät hurjaa vauhtia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?
Taitaa olla totta, että sähköpyörä vähentää autoilua. Tutkimustieto voittaa ilman muuta mutun ja veikkaukset. Toisaalta sama vaikutus on kai kaikilla kulkuneuvoilla, millä enemmän, millä vähemmän.
Kysymys on kai siitä, miltä tulevaisuuden kevytväylät näyttävät, eikä sitä mikään kristallipallo kerro. Oma ja subjektiivinen näkemykseni on, että nykyiset suuntaviivat osoittavat kohti erittäin villiä menoa. Hollannissa pyöräily vaatii tätä nykyä autoilua enemmän kuolonuhreja. Muutoksen syynä pidetään iäkkäiden ihmisten kasvaneita sähköpyöräonnettomuuksia. Puukenkämaassa tosin myös tehokkaat, Suomessa moottoriajoneuvoksi määriteltävät sähköpyörät saavat käyttää kevytväyliä.
Veikkaanpa, että sähköpyöräilyyn tullaan säätämään ikärajoja, kenties ajokokeitakin. Voisi kai myös kysyä, määritteleekö sähköpyöräily (tai muu vastaava kulkumuoto) pyöräilyn uudestaan. Kävelijät varmasti tervehtisivät kaiken pyöräilyn siirtymistä ajoradalle ilolla, "lihaspyöräilijät" ja vaikkapa Kick Biken käyttäjät eivät niinkään. Totta on, että tavallisenkin pyörän nopeus ja äänettömyys on usein kevytväylille liikaa. Toisaalta yksitoikkoisia autoteitä ajaa mieluiten juuri autolla.
Elämä on arvaamatonta ja olisi väärin, jos loukkaantuminen, sairaus tai muu vastaava tilanne vaatisi auton rattiin siirtymistä. Siinä tilanteessa voi kuka vaan olla koska vaan, ja viimeistään vanhuus vie voimia, jos sinne asti edes selviää. Täytyy olla kevyempiä ratkaisuja liikkumiseen. Kenties kevytväylille saataisiin sähköpyörien muodossa nykyisiä inva-ajoneuvoja nopeampia sähkökulkineita.
En ylipäätään ole sitä mieltä, että sähköpyöräilyä tarvitsisi perustella millään sen kummemmalla syyllä, kulkuneuvohan se on muiden joukossa. Hiki, tuska tai edes liikunta eivät ole itseisarvoja pyöräilyssä. Mutta turvallista liikenteen pitää ihan kaikille, pienimmillekin, olla. Aika näyttää muttei kerro.