PW kirjoitti:Aamulla pihalle ja purje siellä jo lepatteli lupaavasti ja malttamattomana Sen verran sain pullistumaan, ett huomasin mastonjalan tarviivan joonkinlaiaen pyörähdyksenestoklemmarin - luulen ettei kolmas pakoputkiklemmarikaan auta vaan pitää lukita jalka pyörän omiin puristuliitoksiin. Keulavantti tarttee myös laittaa, ennen kovempia koitoksia. Sivuvantitkin olis hyvät mutt tartteis lisätä joku poikkiputki, johon vantit sais kiinni. Ehkä tämä tästä etenee.
Kyllähän naru-, tai tässä tapauksessa vanttikiinnitys, hyvä on, mutta kannattaa käyttää hyväksi se, joka jo on.
Pyörähtämisen estämiseksi tarvitaan vastamomentin kantava liitos. Vastamomenttia luo 100 kg ukko ja 70 cm raideväli, joka tukikolmion takia kapenee hieman maston etuviistojen voimien suunnassa. Lasketaan 30 tukietäisyydellä. 100 kg x 0,3 m on 30 kgm. Putki on 50 mm halkaisijainen, joten sen pinnalta pitää pitää kiinni kitkavoimalla, joka 20% kitkakertoimella laskien vaatii pulttien yhteisvoimaksi 30/0,025/20%=6 tonnia.
M8 normaali pultti kantaa vetoa 1,8 tonnia, joten pyörän kaatavaan tilanteeseen päästään kahdella klemmarilla, jos ne kiristetään niin tiukkaan kuin kestävät. Kolmella klemmarilla riittää kohtuullinen kiristys. Käännä joka tapauksessa pakoputkiklemmarit toisin päin. Kun kelmmarin peltiosa on yläpuolella, puristaa se paremmin tuota U-profiilia reunoista ja pitää paremmin.
Kumilevy, vaikka vain sisärenkaan pala, U-kourun ja runkoputken välissä nostaa kitkakerrointa ja säästää maalivaurioilta. Teräksen ja kumin kitkakerroin on jo moninkertainen, joten kaksikin klemmaria riittää kitkan puolesta, mutta vähän pelkään tuon kourun taivutuksen kestoa ja itse laittaisin kolmannen klemmarin.