Oon suunnitellu seuraavaa sähkövaihtajaa. Laitan sen Baroniin. Painonappien tilalle laitan peukalokytkimen: https://elcodis.com/parts/1828450/PECA-4000.html. Laskuripiiriä ei nyt tarvita, vaan kytkimestä tulee binäärikoodi joka ohjaa 4051-multiplexeriä joka toimii kuten edellisessäkin versiossa. Lyhyt kytkinvärähtely ei haittaa. Virtakytkintä en aio laittaa. Kun vaihtajaa ei käytetä se menee virransäästötilaan. Sen toteutan viivepiirillä, jossa on 74hc1g14 schmitt-trigger invertteri. Vaihtaja kytkeytyy päälle muutamaksi sekunniksi aina kun peukalokytkimen 1. bitin tila muuttuu. Virransäästötilassa sähköä kuluttaa vain 74hc1g14-piiri ja sen oheiskomponenttien vuotovirrat. Tavoite olisi alle 20uA. Jos laitan vaihtajaan 7.4V 320mAh Li-po akun niin sen pitäisi kestää virransäästötilassa lähes 2 vuotta! Tuollainen akku ei itsestään purkaudu kovin nopeasti, yksi ollut ladattuna huoneenlämmössä useamman vuoden ja jännite oli silti 7.2V. 4051-piirin tuloihin ei saa kytkeä signaaleja jos sillä ei ole käyttöjännitettä. Irroitus onnistuu esim. 74hc125 piirillä.
Oon testaillu sopivaa moottoria ja näyttäis vaativan yli 6V että toimii kunnolla. Ajattelin laittaa logiikkaosat mahdollisimman pieneen koteloon joten voin käyttää vain SMD- komponentteja. Tuossa on ongelmana että 4000-sarjan piirejä ei ehkä löydy pienissä SMD-koteloissa. 74hc-piirejä olis, mutta niiden käyttöjännite on maks. 6V. Voisin ottaa niille käyttöjännitteen toisesta akkukennosta ja toiselle kennolle kuormaksi vaikka led joka kuluttaa saman verran. Ledin voisi myös kytkeä sarjaan piirien kanssa. 74hc-piirejä en välttämättä tarvitse jos korvaan 74hc1g14:n 7555:llä ja 74hc125:n 4066:lla tai muutamalla PNP-transistorilla.
Vaihtajaan tulee muoviset rattaat jotka ovat peräisin kasettinauhurista. Moottorin akselille tuleva ratas voisi luistaa sen verran ettei moottori tai rattaat hajoa jos vaihtaja kolahtaa johonkin. Kytkimen suojaukseen vedeltä pitää nyt kiinnittää enemmän huomiota. Edellisten kanssa tuli vesisateessa muutaman kerran hankaluuksia.