Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja TMS »

Mitä mieltä foorumi raati on kuvan mukaisesta tuunauksesta. Saksan foorumilla oli asiasta juttua https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... 325/page-4 ja ilmeisesti jarruihin voisi saada hieman tehoa lisää tuolla tavalla jos oikein ymmärsin?

Täytyisi ehkä kokeilla, liian tehokkaita jarruja kun ei ole vielä tullut vastaan. Omassa kinnerissä on kyllä Sturmey isommat 90 mm jarrut, mutta ei nekään missään nimessä liian tehokkaat ole.

Liitteet
rumpujarrujen tuunaus.jpg
rumpujarrujen tuunaus.jpg (184.05 KiB) Katsottu 4834 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1756
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kyllä siinä urituksessa vinha perä voi piillä, sillä monesti urituksia näkee kilpakäyttöön tarkoitettujen laitteiden jrrulevyissä. Uritusten tarkoitus on käsittääkseni lisätä syntyvän jarrupölyn kulkeutumista pois kitkapintojen välistä, jonka vuoksi uritukset ovatkin usein vinoon uurrettuja, mikä on levyjarrujen tapauksessa yksinkertaista toteuttaa.

Rumpujarrussa taas jos tekee samaan suuntaan olevat vinot urat esimerkiksi kenkiin syntyy niihin kierremuoto, mikä alkaa kammeta kenkiä vinoon rummun sisällä. Olisikohan paha rasti koettaa tehdä sellaista traktorin renkaan kuviota jäljittelevää uritusta, jossa pöly kulkeutuisi kengän keskeltä reunoja kohden..

Täytyy vaan huomata tässä sovelluksessa tehdä urat toisin päin kuin traktorissa, koska liikesuunta on pyörimöttömön urituksen vuoksi päinvastainen..

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuossa näyttää myös voidellun kuivat jarrut urien sahauksen yhteydessä eli kokeiltavaa asiaa ei ole eristetty. Voidellut toimivat luonnollisesti paremmin. Itse olen hieman epäileväinen että liinojen urista olisi merkittävää hyötyä normaalikäytössä. Jos olisi, ne taitaisi olla valmiiksi uritettu.

Pistä kokeillen, niin tiedetään. Tee kuitenkin vain yksi muutos kerrallaan, jotta sen toimivuudesta voi vetää johtopäätöksen.

Reippailija
Viestit: 198
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja Reippailija »

Mopoissa 70 -luvulla oli aika kehnot rumpujarrut. Niihin sai joksikin aikaa tehoa kun hiomanauhalla kihnutti kengistä kiillottuman pois. Kuitenkin vain vähäksi aikaa.

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7294
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Simplex rumpujarriussa itsetehostus -eli kenkä pyrkii kiilautumaan- toimii vain toisessa kengässä. Merkittävästi parempi jarrutusteho saadaan duplex rakenteella. Tuntuu pieneltä merkitykseltä, mutta vaikutus on iso. Hiacessa oli duplex rummut edessä. Eteenpäin ajaessa meni lukkoon asfaltilla, mutta peruuttaessa ei yrittänytkään.
Vivulla toimiva cam simplex kyllä periaatteessa tasaa jarrukenkien tehoa, mutta se toimii huonotamalla tehokkaampaa kenkää huonomman tasolle, eli ei mikään loistava idea.

Liitteet
00D05074-9584-47FA-953F-E4D4008DDDAC.png
00D05074-9584-47FA-953F-E4D4008DDDAC.png (44.46 KiB) Katsottu 3090 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7294
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kätevä seppä tuunaisi sturmey archerista cam duplex version. Ja vielä niin että kumpaakin kenkää painettaisiin riskimpään suuntaan, siis käännetään vivun pyörintä toisin päin. Tällä paranisi jarruteho hatusta heitettynä noin 50%.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 03 Helmi 2021, 14:48

Simplex rumpujarriussa itsetehostus -eli kenkä pyrkii kiilautumaan- toimii vain toisessa kengässä. Merkittävästi parempi jarrutusteho saadaan duplex rakenteella. Tuntuu pieneltä merkitykseltä, mutta vaikutus on iso. Hiacessa oli duplex rummut edessä. Eteenpäin ajaessa meni lukkoon asfaltilla, mutta peruuttaessa ei yrittänytkään.
Vivulla toimiva cam simplex kyllä periaatteessa tasaa jarrukenkien tehoa, mutta se toimii huonotamalla tehokkaampaa kenkää huonomman tasolle, eli ei mikään loistava idea.

Täytyyhän tuon totta olla, kun on oikein wikipediassa. Sitä kuitenkin ihmettelen, mikseivät rumpujarrut "livenä" ole tuollaisia toisesta päästä nivelöityjä oikeasti, vaan makaavat väljästi hahlon pohjassa, eivätkä kengät suinkaan kulu epätasaisesti, kuten tuon hienon kuvan mukaan pitäisi.

Voisiko olla, että joku teoreetikko ei ole ymmärtänyt jarrurumpujen toimintaa ja on siksi ruvennut opettamaan sitä ja tehnyt oikein wikipediasivun, jotta muutkin luulisivat, että tämä tietää jarrurummuista. :roll:

Oikeasti jarrukengät toimivat ketjuna, joka tukee molempien jarrukenkien tuottaman jarruvoiman toisen kengän kiinteään päähän. Jarrusylinteri on tietenkin läpihengittävä, eli kun toista jarrukenkää painaa sisään, niin toinen tulee ulos. Tämä tuottaa sen, että jarrusylinterin tuottama voima pidentää jarrukengistä, männistä ja jarrunesteestä muodostuvaa ketjua sitä mukaa kun jarruvoima keventää kiinteästä päästään irtoavan jarrukengän puristusta. Ihan samalla tavalla toimii myös tuo littanalla vivulla toimiva jarrutoimilaite. Se on nivelöity niin väljästi, että pääsee liikkumaan jarrukenkien jouston verran.
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei perhana, nuohan ovat tosiaan ihan typerästi tehdyt jarrut. Juuri tuon idiottimaisen wikipediasivun mallin mukaan ja vieläpä älyttömän paksua valua nuo kengät. Ei ole ihme, ettei jarruta, kun jarrun tehostusvaikutuksesta on käytössä vain e¹:e²-osa, eli 37%. :shock: Onkos tämä rumpujarrun toiminnan ymmärtäminen näin vaikeaa. Tai onhan se vaikeaa, jos opetetaan kaikkia väärin. :evil:

Sturmey Archer jarrukengät.jpg
Sturmey Archer jarrukengät.jpg (83.76 KiB) Katsottu 3055 kertaa

Melko helppo nuo on kuitenkin korjata pitämään paremmin. Viilaa rotanhäntäviilalla ulospäin soikeiksi nuo jarrukenkien kiinteän pään reiät, että jarrukenkä pääsee myös tuosta päästä lähemmäs rumpua. Sitten vain lisätään vetojousi, joka pitää kenkien nuo päät kiinni pultissa, kun ei jarruteta.

Kuvassa näkyykin jousi olevan, mutta sen kiinnitys (vaikutus) -reiät voisivat olla keskemmällä kenkiä, jolloin se pitäisi kenkien molemmat päät keskellä, irti rummusta kun ei jarruteta. Samanlainen hevosenkenkä, mutta lyhyemmillä varsilla. :?

Sturmey Archer barke shoes 2.jpeg
Sturmey Archer barke shoes 2.jpeg (171.56 KiB) Katsottu 3044 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7294
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kyllä simplexjarrun itsetehostava kenkä kuluu enemmän. Jos kenkien palautusjousi katkeaa, niin itsetehostava kenkä häipyy hetkassä ja toisessa kengässä ei ole mitään vikaa. Yleensä ihmisten kokemukset keskittyvät taka-rumpujarruihin, joilla ei ole oikein mitään virkaa, paitsi seisontajarruna. Auton eturumpujarruissa toimintaan pääsee perehtymään toimintaan oikeasti. Näissä eturumpujarruissa käytettiin silloin duplex tyypin jarruja, jos tarvitaan oikeasti tehoa, kuten pakettiautoissa. Vielä 80-luvun autoista näitä löytyy. Olen muutaman sata rumpujarrua hieronut katsatukseen kelpaaviksi, että toiminta on varmasti tuttu. Rumpujarrussa kenkiensäätö pitäisi olla siellä nivelöidyssä päässä, mutta isossa osassa näin ei ole. Näitä säätöjä olen rakennellut paljon. Kun kenkä ja rumpu kuluu, siirtyy kitkapiste ylöspäin käyttölaitetta kohti ja näin vipusuhde huononee. Se asia korjataan säätämällä jollain keinolla kengän nivelpäätä lähemmäs rumpua.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7294
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 03 Helmi 2021, 18:37

Juuri tuon idiottimaisen wikipediasivun mallin mukaan

Luin vasta nyt tuon wikipediasivun. Mikä siinä oli vialla tai väärin?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1756
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ei oikein enää kuulu aiheeseen.. Mut kiinnostaa tuo matematiikka jarrrutehon määrittämisessä. Ei oo mulle mokoman laskemista opetettu :cry:

Neperin luvusta joskus jotain kuullu, mutta harmittavasti koskaan ole sitä joutunut missään käyttämään. Kaipa sitä pitäis oppikoulua vaan käydä lissää..

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7294
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Duplex jarruja löytyy myös moottoripyörän etujarruista

Liitteet
B4FDE430-9177-4FF0-8BF9-46BA7FE00298.jpeg
B4FDE430-9177-4FF0-8BF9-46BA7FE00298.jpeg (94.27 KiB) Katsottu 3030 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7294
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämä jorin laittama kuva on juuri siitä maailman halvimmasta, huonoimmasta ja yleisimmästä takarumpujarrutyypistä. Säätö on aivan väärässä paikassa. Sillä ei ole mitään vaikutusta jarrujen tehoon.

Liitteet
FA882C7F-C064-4062-AC46-544B6C7A40F0.jpeg
FA882C7F-C064-4062-AC46-544B6C7A40F0.jpeg (73.46 KiB) Katsottu 3029 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 03 Helmi 2021, 20:10

Kyllä simplexjarrun itsetehostava kenkä kuluu enemmän. Jos kenkien palautusjousi katkeaa, niin itsetehostava kenkä häipyy hetkassä ja toisessa kengässä ei ole mitään vikaa. Yleensä ihmisten kokemukset keskittyvät taka-rumpujarruihin, joilla ei ole oikein mitään virkaa, paitsi seisontajarruna. Auton eturumpujarruissa toimintaan pääsee perehtymään toimintaan oikeasti. Näissä eturumpujarruissa käytettiin silloin duplex tyypin jarruja, jos tarvitaan oikeasti tehoa, kuten pakettiautoissa. Vielä 80-luvun autoista näitä löytyy. Olen muutaman sata rumpujarrua hieronut katsatukseen kelpaaviksi, että toiminta on varmasti tuttu. Rumpujarrussa kenkiensäätö pitäisi olla siellä nivelöidyssä päässä, mutta isossa osassa näin ei ole. Näitä säätöjä olen rakennellut paljon. Kun kenkä ja rumpu kuluu, siirtyy kitkapiste ylöspäin käyttölaitetta kohti ja näin vipusuhde huononee. Se asia korjataan säätämällä jollain keinolla kengän nivelpäätä lähemmäs rumpua.

Goolaamalla "heavy truck brake shoes" löytyy vain muutama jarrukenkä, joissa on umpinainen lenkki kiinnityspäässä. Nämäkin näyttävät olevan vanhoihin autoihin mm. Ford 1937-54.

Aivan samanlaisilta ne näyttivät isommatkin jarrukengät kuin henkilöauton takajarruissa vielä 90-luvulla. Tällaisilta.
Kuva
Siinä jarrukenkien molemmat päät on kiinni vain hahloilla, ei umpisilmukoilla, kuten 30-luvulla ja wikipediassa.

Toiminnallisesti noissa on valtava ero.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7294
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sturmey-Archer rumpujarrujen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 03 Helmi 2021, 18:01

Sitä kuitenkin ihmettelen, mikseivät rumpujarrut "livenä" ole tuollaisia toisesta päästä nivelöityjä oikeasti, vaan makaavat väljästi hahlon pohjassa

Kaikki moottoripyörän rumpujarrut ovat tuollaisia nivelöityjä.

Muoks. Ai se umpisilmukka hiertää. Miten se nyt vaikuttaa?

Vastaa Viestiin