Vilijami kirjoitti: ↑03 Helmi 2021, 14:48
Simplex rumpujarriussa itsetehostus -eli kenkä pyrkii kiilautumaan- toimii vain toisessa kengässä. Merkittävästi parempi jarrutusteho saadaan duplex rakenteella. Tuntuu pieneltä merkitykseltä, mutta vaikutus on iso. Hiacessa oli duplex rummut edessä. Eteenpäin ajaessa meni lukkoon asfaltilla, mutta peruuttaessa ei yrittänytkään.
Vivulla toimiva cam simplex kyllä periaatteessa tasaa jarrukenkien tehoa, mutta se toimii huonotamalla tehokkaampaa kenkää huonomman tasolle, eli ei mikään loistava idea.
Täytyyhän tuon totta olla, kun on oikein wikipediassa. Sitä kuitenkin ihmettelen, mikseivät rumpujarrut "livenä" ole tuollaisia toisesta päästä nivelöityjä oikeasti, vaan makaavat väljästi hahlon pohjassa, eivätkä kengät suinkaan kulu epätasaisesti, kuten tuon hienon kuvan mukaan pitäisi.
Voisiko olla, että joku teoreetikko ei ole ymmärtänyt jarrurumpujen toimintaa ja on siksi ruvennut opettamaan sitä ja tehnyt oikein wikipediasivun, jotta muutkin luulisivat, että tämä tietää jarrurummuista.
Oikeasti jarrukengät toimivat ketjuna, joka tukee molempien jarrukenkien tuottaman jarruvoiman toisen kengän kiinteään päähän. Jarrusylinteri on tietenkin läpihengittävä, eli kun toista jarrukenkää painaa sisään, niin toinen tulee ulos. Tämä tuottaa sen, että jarrusylinterin tuottama voima pidentää jarrukengistä, männistä ja jarrunesteestä muodostuvaa ketjua sitä mukaa kun jarruvoima keventää kiinteästä päästään irtoavan jarrukengän puristusta. Ihan samalla tavalla toimii myös tuo littanalla vivulla toimiva jarrutoimilaite. Se on nivelöity niin väljästi, että pääsee liikkumaan jarrukenkien jouston verran.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma