Sain käsiini jo melkein vuosi sitten tällaisen Samagagan tasauspyörästön. Silloin tällöin olen pohtinut mitä tuolla tekisi. Lähinnä siihen suuntaan että voisi yrittää tehdä nelipyöräisen putkirunkoisen härvelin jossa olisi veto keskellä.
Nyt kun ollaan "huulipunahallituksen sulkutilassa" niin voisi olla aikaa aloitella projektia. Tosin siitä voisi tulla aika pitkäkestoinen homma.
Tuo TM:n projekti on jotenkin inspiroinut minuakin niin että vielä yhden härvelin voisi tehdä. Takanahan on viisi enemmän tai vähemmän onnistunutta laitetta (yksi kaksipyöräinen nojakki, läskinojakki, kaksi pystyläskiä ja yksi jousitettu trike). Tuo trike on osottautunut hyvinkin toimivaksi peliksi jolla on tullut ajeltua paljon. Myös nuo läskit ovat olleet maastohommissa aivan toimivia.
Kupla ?
Kupla ?
Re: Kupla ?
Hyvä hyvä! Lisää säpinää foorumillekkin
Ensin tuli sitikka.. Sitten kupla.. Mikä seuraavaks!
Re: Kupla ?
1CV:n projektipäivitykset foorumille tuotti siis toivotun tuloksen .
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4969
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Kupla ?
Se puhkeaa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7294
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kupla ?
Minä en oo varsinaisesti muotoilija. Vois lopputulos olla enemmän Stalin 1200 tyylinen?
- Liitteet
-
- 44E280EC-59FA-46FB-A8E1-75AEA7AB1C26.jpeg (30.59 KiB) Katsottu 8715 kertaa
Re: Kupla ?
Toihan olisi hieno! Tasaisia pintoja -> katemateriaaliksi voisi valita melkein mitä vaan... Ja jos Hauhon kirkon kokoinen ilmanvastus pelottaa, niin laskee nopeutta. Tarviiko sitä nyt neljääkymppiä joka paikkaan kiiruhtaa?
- Tehdastehdas
- Viestit: 41
- Liittynyt: 15 Helmi 2013, 10:53
- Paikkakunta: Vantaa / Taiwan
Kuplan näköinen kinneri?
Kuplan muotoa ja olemusta kai haetaan, eihän vanhentunutta tekniikkaa?
Kuplan ulkonevat kaksoiskuperat lokasuojat - olisiko pelkkä kartiomainen taivutus ja reunoista liimaus tarpeeksi Kuplan näköinen?
Kaksoiskuperaa voisi ehkä taivuttaa 20 mm solumuovista (umpisoluisesta polyeteenivaahdosta) kuumennettuna, tai ehkä taivuttaa monikerroksinen nippu ohuita levyjä liiman ollessa märkää.
Pehmeäksi kuumennettua solumuovilevyä voi kai puhaltaa pallopinnaksi? Voisi sahata vanerista sapluuna-nipistimiä, joilla pidettäisiin solumuovi paikallaan matalapaineilmalla kuplaksi täytettäessä. Jos levy repeilee, tai muuten ei käyttäydy kuin umpilevy, joita normaalisti puhalletaan, voinee panna päälle umpinaista PE-kalvoa vahvikkeeksi. Jos se samalla kuumaliimataan solumuoviin, se antaa autolle värin, suojaa koria vedeltä, ja on helpompi puhdistaa.
Millä CAD-Sim -sovelluksella näitä erimuotoisia sapluunan reikiä voisi simuloida ja optimoida niiden muodon? Ilmainen Blender simuloi elastiset ja nesteet, mutta ei ole aivan CAD.
Melkein suorat mutta kuperat kyljet (ja ovi?) olisi helppo taivuttaa kuperaksi jopa ohuiden pintalevyjen kanssa, kuten:
Vähemmän kaksoiskuperia muunnelmia:
Jousitukseksi etuakseliin ehdotan yhdystukea eteen päin, takana jäykkää taka-akselia, ettei takaveto vaatisi murrosniveliä.
...mutta, ulkonäön takia etuakselin pitäisi olla polkimien etupuolella - tulisi pitkät pitkittäiset tukihaarat.
Sarana minne, ettei osu kantapäihin?
U-muotoinen yhdystuki jättäisi enemmän jalkatilaa?
Ehkä sittenkin tarvitaan kuplasta tuttu keulasta taaksepäin roikkuva etujousitus etupäähän.
Vaan siinä tarvitaan kaksi päällekkäistä tukivartta (kuten Kuplassa), ettei nyökkäisi jarrutuksessa.
Ehkä sitäkin mieluummin Teppoën 1CV:n etutuenta, joka ei tunge pahasti jalkatilaan.
Minne sähkömoottori? Cyclone ketjun varrelle?
Mistä käydään kyytiin? Kääntyisikö katto-ovi-luukku perän ylle kuin seuraavissa?
Kuplan perän loiva kaari sallisi sen.
Re: Kupla ?
Erinomaisia kommentteja ja apuja Tehdastehtaalta ja juuri sinne minkä kanssa olen mietiskellyt.
Tuon etuakselin suhteen tavoite on saada etupyörien keskipiste poljinkeskiö kanssa samaan kohtaan. Juurikin tuon Zox-triken keulan ja kulpan eturipustuksen jonkinlainen yhdistelmä jossa tukivarret ovat eteenpäin. Jousitus ei tarvitse olla liikeradaltaan pitkä, varmaankin jo 5 - 6 cm riittäisi.
Keulaan saisi kuplan muotoja noilla lokasuojilla ja tällä Pedilion mallilla ja vähän pidemmällä konepellillä. Taakse ei kuplan peräpäätä oikein saa jollei turhaan jatka arkennetta. Kuplan ja Anglian peräpää angliadominanssilla ?
Painopiste tulisi varsin taakse, kyllä sielläkin jousitus pitäisi olla. Lähinnä tulisi kyseeseen jäykkä taka-akseli ja siihen jousitus. Nivelöidyillä vetoakseleilla tulee liian painava. Ne saisi kyllä ostettua Samagagalta.
- Tehdastehdas
- Viestit: 41
- Liittynyt: 15 Helmi 2013, 10:53
- Paikkakunta: Vantaa / Taiwan
Re: Kupla ?
kemppes kirjoitti: ↑10 Maalis 2021, 08:21Taakse ei kuplan peräpäätä oikein saa jollei turhaan jatka rakennetta. Kuplan ja Anglian peräpää angliadominanssilla ?
...
Painopiste tulisi varsin taakse, kyllä sielläkin jousitus pitäisi olla. Lähinnä tulisi kyseeseen jäykkä taka-akseli ja siihen jousitus.
Perän jatkaminen Kuplan tyyliin vähentäisi takapainoisuutta ja lisäisi tavaratilaa.
Pitkä akseliväli kannustaisi 4-pyöräohjauksen protoiluun:
Ohjaustangon laakeri olisi kiinnitetty poikittain omaan akseliinsa A (pitkittäinen rattiakseli) joustaviin kumeihin (kumisarana, koska sillä on vahva keskittävyys, jotta voisi normaalisti ajella pelkällä etuohjauksella vaikka tietämättä takaohjauksen olemassaolosta), ja sen B-akselin (pystyakseli) liike välitettäisiin taka-akselin ohjaukseen.
Takaohjauksessa pitäisi olla jättö päinvastoin kuin etuohjauksessa, jotta kaartamisen sivuttaisvoima pyrkisi ohjaamaan sisäkaarteeseen, eli aliohjaamaan, kuin Weissach-takatuenta. Takaohjauksen laakeri voisi olla pystysuorassa jäykän taka-akselin takana, jolloin painovoimalla keskittävyys olisi nolla. Ohjauslaakeri voisi myös olla hieman takakenossa (kuten etupyörienkin), jotta myös kallistusvoima kääntäisi takaohjausta sisäkaarteeseen päin.
Paljonko kääntymistä ja sivuttaispoikkeamaa kestää tasauspyörästöön tuleva ketju? Se kai rajoittaisi takaohjauksen laajuuden...
4-pyöräohjauksen kääntökulman laajentamiseksi olisi täyssähköinen voimalinja hyvä. Servoihin voisi ohjelmoiden jäljitellä vaikkapa variaattorivaihteiston poljintuntuman. Mahdollistaisi myös jarru päällä paikallaan polkemisen akun lataamiseksi, ja peruuttamisen, ja hidastaessa liike-energian talteenottotehon säätämisen polkimien taaksepäinpyöritysnopeudella. Mistä servot, ohjaimet ja ohjelma polkimiin ja takavetoon?
Kyllä, yksi yläpuolella, toinen alapuolella, jolloin kallistuksenvaimennus ja nyökkäyksen esto olisivat siinä. Siis kaksi yhdystukea päällekkäin, haarat keulasta taaksepäin, 4 kuminiveltä keulassa, 6 palloniveltä olkatapeissa.
Tämäkin jättää jalkatilaa:
Jättimäiset vinottaiset kolmiotukivarret (semi-leading arm) sisäkkäin. Ei tarvitse McPherson-joustintukea.
Ohjausnivelen pitää olla laakeri, ei yksi pallonivel, vähintään kaksi päällekkäin. (Alustan pallonivelissä muistettakoon rasvansuojakumin tarve liikenteessä.)
Tukivarren sarana voisi olla kumiholkki, joista puhuttiin Teppoën 1CV -ketjussa, tai jopa lasikuituinen lattajousi, joka kantaisi auton kokonaispainon. Ehkä jopa puuta koko tukivarsi-jousi.
Tällöin iskunvaimennin voisi levätä kumissaan ilman staattista kuormaa, jolloin tärinän eristys olisi parhaimmillaan.
Re: Kupla ?
Tarviiko tuo etujousitusta lainkaan? Kaukana edessä oleva kevyesti kuormitettu akseli ei hirveän pahasti iske mihinkään.
Paksut eturenkaat vaan ja kohtuulliset paineet, niin johan on mukava kruisailupeli
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7294
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kupla ?
Oon vahvasti samaa mieltä. Zox keula suoraan ilman muutoksia. Säästyy paljon turhaa työtä ja painoa.
98x406 läskirenkaat vaan joka nurkkaan, niin ei tarvi jousituksia ollenkaan ja sopii tyyliinkin paremmin.
Re: Kupla ?
Hyviä kommentteja ja varmasti toimivia mutta mutta mutta...
Tällaisen rakentaminen on täynnä vastakkaisten tarpeiden kompromisseja ja vielä pitäisi olla tavoite määriteltynä mihin pyritään.
Meilläpäin pyöräteissä on paljon poikittaisia uria joiden aiheuttamaan jyskytykseen olen kyllästynyt, mutta olette oikeassa että etujousitusta ei oikeastaan tarvita edessä. Mutta nelipyöräisessä on oltava joustoa "ristiriipuntatilnteissa" ja painava peräpää ei juurikaan joustane jos siellä on jäykkä akseli jousituksellakin. Lisäksi leveä rengas pientää kääntösädettä tai lisää härvelin kokonaisleveyttä.
Tavoitteena on lisäksi tehdä tikapuurunko johon korin saisi kiinni. Rungon olisi oltava jäykkä koska olen allergisoitunut polkemisen aiheuttamalle joustolle rungossa. Hiilikuituputki on niin kevyttä että paino ei juurikaan lisääntyisi.
Lisäksi pyörätiet ovat kapeita ja niillä on paljon kävelijöitä tai muuta liikennettä. Tavoite olisi puristaa leveys alle 80 cm, jopa tuollaiset 73 cm. Lisäksi mitä pienemmän saat tehdyksi, paino alenee ja jäykkyys lisääntyy. Myös pituus olisi hyvä minimoida ja pyörät pitäisi saada nurkkiin. Jostain syystä minua on aina härinnyt tuo pitkä tyhjän päällä oleva pitkä keula. Akseliväli vaikuttaa myös woblausherkkyyteen ja etenkin hätäjarrutukseen.
Jos eteen laittaisi voimakkasti pudotetun akselin, siihen saisi aika helposti jousituksenkin keskituennalla. Vaatii toki sivutuennan niin kuin Tehdastehdas kirjoitti. Panhard-tankoa funktionaalisessa mielessä kaavaillut.
- Liitteet
-
- etuakseli ?
- dropped axle.jpg (3.19 KiB) Katsottu 8508 kertaa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kupla ?
Muttamutta. Nelipyöräinen tarvitsee jousituksen, jotta kaikki pyörät ovat kiinni maassa edes osan aikaa. Kupla oli kevytkeulainen sekin, mutta siinä oli jousitus, johon oli pantu melkoisen paljon eforttia.
Ehdotan, että teet irrallisen trapetsin muotoisen etuakselin neliöputkesta ja kiinnität sen keskirunkoon kahdella neliöputkiholkilla peräkärrynakselin tapaan.
kuvasta poiketen niin, että keskiputki on jaettu kahteen lyhyeen holkkiin, jotka voi pujottaa akselin mutkan yli keskiosalle.
Nämä holkit sitten kiinnitetään lyhyeen poikittaisrunkoon ruuveilla ja vedetään* kumipatukat paikoilleen trapetsiakselin keskiosan ja holkkien väliin vaimentimelliseksi jouseksi.
En tiedä, saiko tuosta mitään selvää, mutta minusta tuo on hyvin selkeä ja yksinkertainen ja äärimmäisen kevyt tapa tehdä heiluriakseli sopivalla kallistuksenvakauksella. Kallistuksenvakaus tulee siitä, miten kauas nuo tukiholkit sijoitetaan toisistaan.
*Kuminauhan toseen päähän leikataan pitkä viiste, joka pujotetaan holkin ja neliömäisen akselin kulman reiästä. Venytetään kumiin pituutta niin, että se ohenee ja menee helposti myös täyspaksulta osaltaan omalle paikalleen. Sitten vain lakataan venyttämästä, jolloin kumi pullistuu ja täyttää reiän. Lopuksi katkaistaan kumi poikki ja pujotetaan kavennettu pää seuraavaan reikään. Luultavasti näitä pujottamalla tehtäviä asennuksia tarvitaan vain yksi, enintään kaksi holkkia kohti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7294
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kupla ?
Tuohon Zoxiin jos tekee jäykän taka-akselin, (siis jousitetun mutta ei erillisjousitetun) niin 40x40 runko hoitaa joustollaan ristiriipuntatilanteen kaikissa normaaleissa pyöräilytilanteissa.
Pitkästä ketjusta tulee enemmän joustoa poljintunnelmaan kuin 40x40 putkesta penkin ja poljinten välissä.
- Liitteet
-
- 95B785EF-1AE9-44B4-9148-C4C4B6B5DF14.jpeg (274.08 KiB) Katsottu 8501 kertaa