Olen päätellyt että lamppu on alun alkujaan tarkoitettu käytettäväksi "pullodynamon" kans...
Jukka
Olet ilmeisesti päätellyt jälleen oikein. Shimanolla ei luultavasti tuota napadynamoa suunnitellessa otettu lainkaan huomioon valaistuskäyttöä tai jos otettiin niin se lamppu yhdistettiin tietokoneeseen ja sitä kautta hämäräkytkimeen. Me köyhät, pimeässä harhailevat suomalaiset keksittiin yhdistää napadynamo ja pelkkä lamppu.
Shimanolla ei luultavasti tuota napadynamoa suunnitellessa otettu lainkaan huomioon valaistuskäyttöä tai jos otettiin niin se lamppu yhdistettiin tietokoneeseen ja sitä kautta hämäräkytkimeen. Me köyhät, pimeässä harhailevat suomalaiset keksittiin yhdistää napadynamo ja pelkkä lamppu.
Jos joku ei halua sammuttaa valoa ajellessaan, eikä piittaa sen aiheuttamasta parin prosentin vastuslisästä, niin onko se tosiaan tällaisen vaahtoamisen aihe. Eihän se ole napadynamon vika, jos siihen kytketyssä lampussa ei ole kytkintä. En kyllä ole sellaista lamppua koskaan nähnyt. Bilteman (Shimano) napadynamon mukana tulevassa lampussa on kyllä kytkin, tosin vedeltä suojassa lampun alapinnassa.
Kuten edellä jo kerroin, rengastyyppiä ja rengaspaineita muuttamalla vierintävastuksen erot ovat helposti moninkertaiset napadynamon ja päällä olevan valon vastukseen verrattuna. Vaahdotkaa mieluummin siitä, kuinka moni ajaa löysillä renkailla. Siinä on kysymys paljon suuremmasta tehohukasta, eikä siitä ole kenellekään mitään hyötyä, päinvastoin kuin ajovaloista jopa päivällä.
Miten sinä Teuvo olisit suunnitellut napadynamon, joka ottaa huomioon valaistuskäytön?
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kyllä se Shimanon dynamonapa on ensisijaisesti suunniteltu valaistuskäyttöön. Mutta onhan se nyt miljoona piljoonaa kertaa näppärämpää että kytkin on lampussa kuin siellä navassa. Valothan pitää voida laittaa päälle ajaessa.
Täällä on ollut ihan hyviä ledvalaisin suunnitelmia akuilla ja pattereilla.
Joka tapauksessa ja aina kuorma pitää saada katkaistua muutenkin kuin vain johto irroittamalla.
Näin paljon kun näillä nojakeillakin ajetaan - siellä Valkeakosken suunnassakin viimekesänäkin esim. - ihmettelen jos joku viitsii pyörittää tuollaista myllyä ympäri vuoden. On kai kätevämpi pitää valaisinta mukana vain silloin kun sitä tarvitaan, onko tuo jotenkin ihmeellistä. Joku vähän ajava voi ajatella taas toisin, voi olla että hän pitää laadukkaana sitä että valot palaa kesät sun talvet, aina kun pyörä liikkuu.
Viimeksi muokannut Teuvo, 15 Marras 2008, 17:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eihän se ole napadynamon vika, jos siihen kytketyssä lampussa ei ole kytkintä. En kyllä ole sellaista lamppua koskaan nähnyt. Bilteman (Shimano) napadynamon mukana tulevassa lampussa on kyllä kytkin, tosin vedeltä suojassa lampun alapinnassa.
En minäkään aiemmin ole kuvitellut katkaisijatonta napadynamolamppua olevan olemassakaan, nytkin piti käydä vielä uudelleen tutkimassa lamppu, mutta ei siinä edelleenkään kytkintä ole
Pyörä on Yosemite(=biltemasta ostettu) ja Shimanon napadynamo ja lamppu tuli mukana. Jos kaikissa Yosemiteissa on ensiasennuslamppuna tuollainen, niin eipä ole ihme että valot päällä ajavia tulee valoisan aikaankin vastaan. Sen verran paljon myyty pyörämerkki kyseessä.
Napadynamot ovat tosi hieno keksintö, mutta täytyy muistaa, että kyllä niistä tulee kitkaa vaikkei valot olisikaan päällä. Kuinka paljon kitkaa tulee riippuu mallista. Kun valot ovat päällä kitka on tietysti vielä suurempi.
Ei ihan suoraan noin, mikä käy hyvin ilmi testistä,
jossa havaittiin, että silloinen Shimanon napadynamo (Inter-L) aiheutti yli 23 km/h nopeuksilla suuremman vastuksen ollessaan pois päältä En tiedä, mikä tilanne on nykyään halvimpien myynnissä olevien Shimanon suhteen, mutta joka tapauksessa aika paljon on merkitystä dynamon laadulla.
Tuostakin huolimatta tai ehkäpä juuri siksi olen ollut arkipyörässäni tyytyväinen Shimanon napadynamon käyttäjä jo usean vuoden ajan. Se nyt on ihan sama, että tuottamastani hyötytehosta menee pari prosenttia vähemmän "mummomallin" Tunturin liikuttamiseen. Pääasia, että valo on aina mukana ja siinä on aina virtaa Itsekullakin on omat syynsä valintoihinsa
Tällänen tyhmä kysymys . Eikö ole ihan sama , pyöriikö dynamonapa mihin suuntaan . Tuottaa se kuiteskin sähköä näinkin . Vai onko siellä jokin tasasuuntaja sisällä , joka estää sen toimivuuden .
Siksi kyselen kun suunittelen vetoa tälläisen navan kautta . Vasemmalla puolella sen veron saisi , mutta helpommin sen rakentaa oikeelle.
Kun singlerattaan telkipyörästön saisi rakennettua sinne . Huomattavasti helpommin . Tässä navassa on paikka tuolle jarrulaitteelle . Kääntämällä sen toiselle puolelle, sen kiinitystä pystys käyttään .
Menikö solmuun nää papparan ajatukset .
Napadynamot on vaihtovirtakoneita, joten yksi lysti, mihin suuntaan pyörität.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Napadynamot on vaihtovirtakoneita, joten yksi lysti, mihin suuntaan pyörität.
Tota mieltä miekin olen , tuntuu vaan hoopolta . Kun Shimano erikseen mainitsee pyörimis suunan . Siksi haen tähän viisautta , jos sitä sen kummemmin on .
Napadynamot on vaihtovirtakoneita, joten yksi lysti, mihin suuntaan pyörität.
Tota mieltä miekin olen , tuntuu vaan hoopolta . Kun Shimano erikseen mainitsee pyörimis suunan . Siksi haen tähän viisautta , jos sitä sen kummemmin on .
Olisiko kyse vain johdon kiinnityspuolen määrittelystä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Napadynamot on vaihtovirtakoneita, joten yksi lysti, mihin suuntaan pyörität.
Tota mieltä miekin olen , tuntuu vaan hoopolta . Kun Shimano erikseen mainitsee pyörimis suunan . Siksi haen tähän viisautta , jos sitä sen kummemmin on .
Olisiko kyse vain johdon kiinnityspuolen määrittelystä.
Ei , kun navassa lukee itsessään . Sen keskellä ja siinä on oikein nuoli .
Sehän nimenomaan määrittelee johdon puolen. Voisihan siinä lukea vasen ja oikea, mutta kun pyörä on remontissa alassuin, menisi helposti väärin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Oisko tässä hyvä huomiomajakka pimeällä pientareella ajeluun?
60h yhdellä latauksella ja magneettikiinnitys. 19,95€.
Tää keskustelu on käyty jo toisella alustalla toisinaan. Itse en tuollaista laittaisi. Vilkkuvat oranssit valot kuuluvat muihin ajoneuvoihin.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org