90-luvun alussa silmiini osui pyörälehden sivuilta mönkijän renkailla varustettu maastopyörä, joka herätti välittömästi innostuksen: tuollainenhan suorastaan leijuisi pehmeillä lumipoluilla, suomaastossa tai hiekkarannalla. Tuo oli siis aikaa, jolloin läskipyöriä ei vielä ollut. Noihin aikoihin olin hankkinut ensimmäisen maastopyöräni.
https://dirtscrolls.com/14943232-spotli ... circa-1993
https://www.pinkbike.com/buysell/160474/
Lehtijutun Hanebrink-pyörässä oli 20x8-tuumaiset renkaat, eli ulkohalkaisija suunnilleen puolen metrin luokkaa ja leveys n. 20 cm. Muuten hyvä, mutta renkaiden halkaisija tuntui mielestäni liian pieneltä, isompi toimisi paremmin maastoajossa. Vaikka toisikin mukanaan lisäpainoa muutenkin painavaan kokonaisuuteen.
Ajatus jäi mieleen itämään: aina välillä innostus nousi ja välillä taasen painui taka-alalle. Yhdessä innostuksen puuskassa tulin sitten hankkineeksi mielestäni sopivan kokoisen (25x12-9) mönkijänrenkaan ja -vanteen, mallailua ja hahmottelua varten. Tuolloin ei selvästikään ollut vielä toteutuksen aika, ja rengas+vanne kulkeutuivat lopulta mökin vintille pölyttymään.
Vuosia kului, läskipyörät tulivat, ja painoivat mönkkärirengasfillari-ajatuksen jälleen sivuun. Läskipyörä tuli itsellekin hankittua, ja sillä jokusen vuoden ajeltua. Kyseisen fillarin myin viime vuonna Pastorille, ajatuksena rakennella itselle uusi läskipyörä jossain vaiheessa. Läskipyörähän ei ollut ollut itsellä loppuaikoina mitenkään kovalla käytöllä, joten akuuttia kiirettä uuden kanssa ei ole ollut.
Vajaa pari viikkoa sitten netissä osui silmiin Kalajoella poistomyynnissä (25 €) ollut samanlainen mönkkärivanne kuin taannoin olin hankkinut (ITP T-9 Baja, koko 9x9"). Päässä naksahti, tein sulovilenit eli painoin tilausnappia. Homma eskaloitui, eli rengastarjontaakin piti samalla katsastaa. Tilausnappi napsahti lopulta toisen kotimaisen nettiputiikin sivuilla.
Tilanne on nyt siis se, että käsissä on jälleen täysin järjetön ja älyvapaa projekti... Ja ehkä siksi niin houkutteleva . Yhtä hyllyssä ollutta fillarin etunapaa jo vähän käytin sorvissa, eli pätkäisin sen keskeltä poikki. Vanteeseen tarvisi tekaista sivulevyt, joihin nuo navan puolikkaat tulisivat kiinni.
Mökiltä tarvii poiketa hakemassa yllä mainittu vanha rengas-vanne-paketti, siitä tulee takakiekko. Kiekkojen kasailun jälkeen voi alkaa hahmotella tarkemmin runkoa, jonka materiaaliksi tulisi näillä näkymin joko teräs tai hiilikuitu (esim. foam-ytimen päälle laminoiden -> diy-kötöstelytyyliin).
Ilman sähköapua ei mönkkärirenkainen tonnikeiju liikahda mihinkään, joten eiköhän tähän projektiin kulkeudu 4Fatiin kaavailtu keskiömoottori.
Tämä "väli"projekti kiilaa nyt toteutukseen 4Fatin ja 1CV:n jatkokehitelmän edelle.
Saan näin jälleen kasvatettua kesken olevien projektien määrää... .
Lisätietoja alussa mainitusta pyörästä ja sen jatkokehitelmistä löytyy googlaamalla vaikkapa hakusanoilla "Hanebrink extreme terrain bike".
Tai naamakirjasta: https://www.facebook.com/danhanebrinkbikes/
Tuoreimmat versiot olivat luonnollisesti sähköllä terästettyjä.
Kaksipyöräisten parissa puuhannut innovatiivinen keksijä Dan Hanebrink siirtyi ajasta iäisyyteen muutama vuosi sitten.